Taloyhtiön pihatalkoot. Osallistutteko?
Ja varsinkin kysymys teille, jotka omistatte osakkeen.
Meillä huomenna talkoot. Ollaan asuttu tässä pian vuosi, eikä oikein tunneta ketään (mä oon kauhean huono tutustumaan keneenkään). Eikä mä niin kauheasti edes välitä tutustua naapureihin..=)
Meinataan kyllä huomenna mennä, mutta mietiskelin vaan että käyttekö kaikki noissa tapahtumissa tunnollisesti?
Voi ku oma talo ois ihana.. =)
Kommentit (51)
meidän talkoot järjestetään aina maanantaisin kello 17 alkaen. Lapsellani alkaa harrastus kello 18. En oikein tajua, miksi talkoot pitää olla aina arkena, kun lauantai tai sunnuntai olisi parempi päivä. Yhtiökokouksessa perustelu oli, että kun ihmiset on mökillä! Ihme perustelu..(Meidän taloyhtiössä talkoot on yleensä heti lumien sulettua huhtikuussa tai myöhään lokakuussa, jolloin mökkikausi ei ole mielestäni kuumimmillaan. Eikä kaikilla ole mökkejä.)
Lähes kaikki perennat pihalla on minun mökkini pihasta tulleita jakotaimia, kun en raski kompostiinkaan heittää ja kitken huvikseni. Siinä on naapurit tulleet kykkiessä tutuiksi ja kukista on kyllä oltu kiinnostuneita ja iloisia.
yhtiössä (kerrostalo) on sovittu, ettei pidetä pihatalkoita. Suurin osa osakkaista oli tällä kannalla, mutta muutama haluaisi ehdottomasti pitää talkoot.
Yhtiökokouksessa perustelu oli, että kun ihmiset on mökillä! Ihme perustelu..(Meidän taloyhtiössä talkoot on yleensä heti lumien sulettua huhtikuussa tai myöhään lokakuussa, jolloin mökkikausi ei ole mielestäni kuumimmillaan. Eikä kaikilla ole mökkejä.)
voi myös avata suunsa ja todeta, että voisi ne talkoot järjestää sjoskus muulloinkin kuin maanantaina, ehkäpä jopa viikonloppuna.
Äänestämällä siitä selviää, jos yhteisymmärrystä ei muuten synny.
yhtiössä (kerrostalo) on sovittu, ettei pidetä pihatalkoita. Suurin osa osakkaista oli tällä kannalla, mutta muutama haluaisi ehdottomasti pitää talkoot.
ei estä sitä, että noille muutamille annettaisiin lupa järjestää ne talkoonsa. Jotain pihan perushommia, poishan se on huoltoyhtiön tuntilaskutuksesta.
ko. henkilöt itse asiassa puuhailevatkin silloin tällöin pihalla. He kuitenkin siis haluaisivat, että muutkin osallistuisivat näihin puuhiin, ettei aina vain heidän tarvitsisi :).
Mikään ei estä sitä, että noille muutamille annettaisiin lupa järjestää ne talkoonsa. Jotain pihan perushommia, poishan se on huoltoyhtiön tuntilaskutuksesta.
yhteistä hyvää niillä kai yritetään.
Meillä n 50 asunnon kt-yhtiö ja me tehdään kaikki puutarhatyöt itse. Siitä ei paljon työtä ole, talkoita on keväällä ja syksyllä parit, muutama tunti kerrallaan. Tuleekohan vuodessa yhteensä 10 h? Sillä työllä meillä on tosi nätti piha, josta on iloa kaikille. Varsinaiset puutarha-aktivistit hoitavat sitten kastelut yms.
Talvella, kun täällä Helsingissä oli niin paljon lunta ettei huoltoyhtiö aina pysynyt perässä, tehtiin lumitöitä yhdessä.
En oikein ymmärrä sitä, että talkoisiin suhtaudutaan niin aggressiivisesti. Ei se nyt suuri vaiva ole viedä talkooväelle vaikka ämpärillinen mehua ja pino muovimukeja. Sekin on osallistumista talkoisiin.
29
En oikein ymmärrä sitä, että talkoisiin suhtaudutaan niin aggressiivisesti.
se on vain seurausta siitä, että talkoita yritetään pitää velvoittavana ja pakollisena yhdessä tekemisenä, josta ei kenenkään sovi luistaa, ellei liiku vähintäänkin pyörätuolilla.
Se velvoittaminen ja selän takana paskan puhuminen on itsessään useinkin aika aggressiivista.
Sinä olet sitten niitä joka kyttää ikkunastaan onko piha siisti.Maksat mielummin kuin teet.Toinen vaihtoehto on ,että olet niitä josta sanotaan että vaatii muttei tee osallistu itse.
Periaatteessa ymmärrän kantasi, mutta kerronpa sinulle meidän taloyhtiön tilanteen.
Yhtiössä tosiaan 6 asuntoa, joista neljän asukkaat osallistuvat talkoisiin aktiivisesti, yhden vähemmän ja yhden ei lainkaan (seinänaapuri). Mielenkiintoista on se, että eniten osallistuvat ikäihmiset, vähiten kolmikymppisten pariskunnat/perheet (omaani lukuun ottamatta).
Huoltoyhtiötä ei ole, ainoastaan isännöitsijä, jonka lasku on todella suuri yhtiön kokoon ja tarjottuihin palveluihin nähden. Tämä isännöitsijä oli "kilpailutetuista" ainoa, joka suostui näin pienen taloyhtiön ottamaan (!). Vastike on tällä hetkellä noin 4,50€/m2. Taloyhtiöllä ei ole juurikaan varoja ja se elää ns. kädestä suuhun, eli odottamattomassa menotilanteessa joudutaan keräämään ylimääräistä rahaa.
Huoltoyhtiön, puutarhurin, lumityömiehen tms. palkkaaminen tarkoittaisi käytännössä sitä, että vastike nousisi niin suureksi, että juuri kenelläkään nykyisistä asukkaista ei olisi varaa tässä enää asua. Ei välttämättä edes niiden lusmuilijoiden.
Onko tämä sinun mielestäsi järkevää?
t. 7
Onko tämä sinun mielestäsi järkevää?
Järkevää on se mikä toimii. Jos nykyinen käytäntö toimii, pitäytykää siinä. Se ei silti velvoita yhtäkään asukasta toimimaan asian puolesta muutoin kuin yhtiövastikkeensa maksamalla.
Kaikkihan on hyvin niin kauan, kuin talkooväki jaksaa heilua. Sitten kun ei enää jaksa, nousevat yhtiövastikkeet asian vaatimalla tavalla. Se voi herätellä asukkaita talkoisiin tai olla herättelemättä.
yhteistä hyvää niillä kai yritetään.