Kaverin äiti oli antanut siideriä lapsille
Tytär 12v. yritti saada multa saunasiideristä tilkan lasin pohjalle maistaakseen. En tietenkään suostunut, jolloin hän kertoi maistelleensa siideriä kaverinsa kotona. Siellä oli mamma antanut tyttärelleen siideriä lasiin ( ja nämä tietty jakoivat annoksen). Pikkasen korpee moinen tuohu, jokainen tehköön omien kakaroidensa kanssa kuten haluaa, mutta toisten lapsille ei alkoholia pitäisi mennä tarjoamaan. Eihän siitä annoksesta ole humaltumiseen asti ollut, mutta meillä kyse on enemmän periaatteesta. PRKL!
Kommentit (38)
12-vuotias ei saisi maistaa siideriä lasin pohjalta? mielummin kotona maisttaa sitä kun kylillä...
Iso ero siinä onko kotona vai kaverilla.
12-vuotias ei saisi maistaa siideriä lasin pohjalta? mielummin kotona maisttaa sitä kun kylillä...
Iso ero siinä onko kotona vai kaverilla.
kopperperin alkoholittoman luomuomena siiderin. Mitä pahaa tässä olisi? Juon itsekkin usein alkoholittoman siideri joka on tölkissä.
Minusta on täysin hyväksyttävää antaa nuoren maistaa alkoholia, mutta 12-vuotias on omastakin mielestäni vielä liian nuori. Valitettavasti noita kännisiä 12-vuotiaita silti heiluu kaupungilla.
Toisten lapsille tarjoaminen on kyllä aika risky business, kun sitten tulee näitä tällaisia ketjuja jossa ollaan palkokasvi sieraimessa.
siihen malliin, joka lapsille annetaan. Eli alkoholittomaan siideriin tottuminen nähdään porttina alkoholia sisältävien juomien käyttöön, joka taas johtaa alkoholismiin jne.
Onneksi tosielämä ei kuitenkaan ole noin yksioikoista. :)
Tämä minua ihmetytti...
Niin minuakin?
myöskään keittosuolaliuosta ruiskussa piikitettäväksi enkä myöskään mitään ruohokääryleitä poltettavaksi. Siis miksi antaisin "alkoholitonta alkoholia", kun muutakin juotavaa on?
-ap
Tämä minua ihmetytti...
en kyllä keksi syytä, miksi pitäis antaa, maailma on täynnä sopivia juomia lapselle.
Tämä minua ihmetytti...
Niin minuakin?
myöskään keittosuolaliuosta ruiskussa piikitettäväksi enkä myöskään mitään ruohokääryleitä poltettavaksi. Siis miksi antaisin "alkoholitonta alkoholia", kun muutakin juotavaa on?-ap
Kotikaljakin pannassa, eikös vaan? :D
kossu-vissy, tai colajuomia vrt. rommi-cola....
huhhuh. mitä jos vaan juttelisit sen toisen äiskän kanssa niin pääsisit varmasti vähemmällä...
Siis miksi antaisin "alkoholitonta alkoholia", kun muutakin juotavaa on? -ap
Jos siis jotain kuplivaa haluaa.
Lisäksi MINULLA henkilökohtaisesti (ei siis lapsillani) siideritölkki edustaa rentoutumista. :) Rakastan sitä kohahdusta, joka kuuluu tölkin avaamisesta sekä ensimmäistä kulausta raskaan päivän päätteeksi. Ah!
Ja useimmiten siis juon alkoholitonta, eli rentoutumisen tunne liittyy johonkin muuuhun kuin alkoholiin.
Juu juu, toki Cokiksenkin parissa voi joku rentoutua - minä en.
Join itse sitä lapsena esim. kesäisin, ja siitä tehtiin meillä 18-vuotissynttäreiden booli, kun oli arki-ilta ja töitä seuraavana päivänä.
Mutta en kyllä ymmärrä näitä kommentteja, missä olisi ok antaa alkoholillista siideriä 12-vuotiaalle - vieläpä perheen ulkopuoliselle. Alaikäiselle ei saa antaa alkoholia - ihan lainkin mukaan. Rikotteko muutenkin lakia, kun lapsellani on kavereita kylässä? Ajatte punaisia päin, heitätte roskat maahan, tungette naapurin postilaatikkoon lehtiä ja ostatte viinaa koko kylän nuorisolle... Joo, ei varmaan ihan linnareissua noista tule, mutta järkyttävän huonoa esimerkkiä kyllä näytätte lapsille. Mistä tiedätte, jos lapsenne kaverin perheessä on kaikki absolutisteja? Tai ehkä muslimeja? Uskonnollinen vakaumus olla juomatta alkoholia? Jokin sairaus tai lääkekuuri, jonka alkoholi voi pilata? Ei 12-vuotias tiedä, saako oman lääkekuurinsa aikana juoda alkoholia vai ei, kun ei se yleensä ole vaihtoehto 12-vuotiaalle. Ei 12-vuotias ehkä osaa edes kieltäytyä alkoholista, kun oletusarvo on, että kukaan vastuullinen aikuinen ei alkoholia tarjoa lapsille.
12-vuotias on vielä lapsi. Miksi koko ajan aikuisten pitää yrittää saada pienet lapset aikuisemmiksi kuin he ovatkaan? Alkoholikokeilut ja tupakkakokeilut eivät kuulu tuonikäisten maailmaan. Ei kuulunut ainakaan minun nuoruudessani.
Minäkin olen sitä mieltä, että ekat alkoholikokeilut on hyvä tehdä kotona turvassa. Mutta omat lapseni ovat huomattavan paljon vanhempia, ennen kuin sallin heidän maistavan edes pieniä määriä alkoholia. Alkoholi ei meillä ole arkijuoma eikä meillä juoda viiniä tai siideriä joka aterialla eikä joka viikonloppu. Niinpä en sellaista tule ikinä opettamaan lapsellenikaan. Alkoholi on meillä lähinnä ruokajuoma juhlissa tai juhlavammilla aterioilla, ja kun lapseni on tarpeeksi vanha, saa hän aloittaa sillä, että maistelee aterioilla esim. viiniä. Tarpeeksi vanha tarkoittaa kuitenkin vähintään 16-vuotiasta. Sitä nuoremmalla ei ole mitään perusteltua syytä maistella alkoholia.
Eikä kenelläkään aikuisella ole oikeus tarjota toisen lapselle mitään alkoholijuomia ilman tämän vanhempien lupaa!
lapselle, niin ei tarvitsisi pelätä näitä pieniä maistiaisia?
Ap, oletko koskaan ollut esim. viininmaistiaisissa?
Minä itte muistan kun sain jotain kymmenvuotiaana maistaa iskän kossupullosta korkillisen kun halusin. siis kossua ja ihan korkillisen. Ja kohtuukäyttäjä minusta sitten kumminkin vain tuli vaikka kotona moisen mallin ja esimerkin sain.
Meillä muutes lapset karkkipäivän rahoillaan joskus ostavat alkoholitonta siideriä, on kuulema parempaa kuin limppari, ja aatella ihan tuossa lähikaupassa ala-asteikäisille moista myyvät.
Joskus juhlina, esim. vappuna ja uutenavuotena saatan juhlan kunniaksi ostaa lapsille alkoholitonta "kuoharia" (esim.Lidlissä on hyvä). Enpä nyt usko että saavat siitä mallin että juhlina PITÄÄ juoda, tai jos saavatkin niin ovat sen nähneet että voi juoda vähän mukavasti eikä humalahakuisesti.
Minä itte muistan kun sain jotain kymmenvuotiaana maistaa iskän kossupullosta korkillisen kun halusin. siis kossua ja ihan korkillisen. Ja kohtuukäyttäjä minusta sitten kumminkin vain tuli vaikka kotona moisen mallin ja esimerkin sain.
Meillä muutes lapset karkkipäivän rahoillaan joskus ostavat alkoholitonta siideriä, on kuulema parempaa kuin limppari, ja aatella ihan tuossa lähikaupassa ala-asteikäisille moista myyvät.
Joskus juhlina, esim. vappuna ja uutenavuotena saatan juhlan kunniaksi ostaa lapsille alkoholitonta "kuoharia" (esim.Lidlissä on hyvä). Enpä nyt usko että saavat siitä mallin että juhlina PITÄÄ juoda, tai jos saavatkin niin ovat sen nähneet että voi juoda vähän mukavasti eikä humalahakuisesti.
tää oli hyvä! just näin munkin mielestä! =)
päihdetyötä tehneenä voin sanoa, että kertaakaan ei ole tullut vastaan päihdeongelmaista nuorta, jonka yllykkeenä olisi toiminut se, ettei kotoa ole saanut alkoholia. Toisinpäin olevia tarinoita sitten riittää senkin edestä. Ensin vähän maistetaan ja muutaman vuoden päästä ollaankin tilanteessa, jossa vanhemmat ostavat lapselle viikonlopun juomat.
Kyllä kannattaisi vanhempien tarkastella omia asenteitaan kunnolla.
alaikäiselle saa myydä alkoholijuomaa, jos sen alkoholipitoisuus on alle 1,2 prosenttia.
Munkin mielestä on tosi outoa tarjota siideriä perheen ulkopuoliselle lapselle. Vaikka kuinka olisi "vain maistiaiset lasin pohjalta".
Alaikäiselle ei saa antaa alkoholia - ihan lainkin mukaan. Rikotteko muutenkin lakia, kun lapsellani on kavereita kylässä? ... ja kun lapseni on tarpeeksi vanha, saa hän aloittaa sillä, että maistelee aterioilla esim. viiniä. Tarpeeksi vanha tarkoittaa kuitenkin vähintään 16-vuotiasta.
AHAA! Aiot siis rikkoa lakia, mokoma rikollinen! Asiasta ilmoitettu poliisille, ip-osoitteesi on rekistereissä!
miksi sitä siideriä on juotu lasten läsnäollessa? Myös huom! ap!
XD