Kaikille Luca nimen vihaajille !!!! Ja Lucan äideille!!!
Luca nimi on liitetty white trashiin ja itse Lucan äitinä olen ollut tästä pahoillani. Luca on täällä mammoille uusi nimi mutta tässä vähän faktaa nimestä ja sen alkuperästä, englanniksi kylläkin mutta eihän nämä haukkujat ainakaan voi olla kielitaidottomia, eihän?!
Joten lukeekaapas tämä;
he last universal ancestor (LUA), also called the last universal common ancestor (LUCA), or the cenancestor, is the most recent organism from which all organisms now living on Earth descend.[1] Thus it is the most recent common ancestor (MRCA) of all current life on Earth. The LUA is estimated to have lived some 3.5 to 3.8 billion years ago (sometime in the Paleoarchean era).[2][3]
"A universal common ancestor is at least 102860 times more probable than having multiple ancestors…"[4] "A model with a single common ancestor but allowing for some gene swapping among species was…103489 times more probable than the best multi-ancestor model…"[4]
Charles Darwin proposed the theory of universal common descent through an evolutionary process in his book On the Origin of Species, saying, "Therefore I should infer from analogy that probably all the organic beings which have ever lived on this earth have descended from some one primordial form, into which life was first breathed." [5]
Tässä taustaa Luca nimestä, se on kaunis ja siinä on ajatusta ja nimellä merkitystä enemmän kuin yhdelläkään Kertulla tai Minnalla vaikka kuinka olisi suomalainen nimi.
Luca on nimi jolla on merkitys isolla M.llä.
Kommentit (132)
Luca nimeä on annettu vuosien 2000- 09 aikana 636 kpl joista 5 tytölle.
Tiina nimeä taas 419kpl joista ei yhtäkään pojalle.
Sekä Seppo nimeä 276kpl joista ei yhtäkään tytölle.
Eli taitaa olla niin että tämän ajan koululaisista "kaikki" ovat Luca-nimisiä.niin on aika paljon oletettu, että "kaikki" koululaiset ovat Luca/Luka -nimisiä. Väittäisinpä jopa, että on yhtä todennäköistä saada kaksi Lukaa samalle luokalle kuin vaikkapa kaksi Niiloa tai kaksi Mineaa. Eli ei kovinkaan todennäköistä.
Tiedän luokan, jossa on kaksi Siina-nimistä tyttöä, ja Siina-nimiä on annettu koko 1900-luvun ja 2000-luvun aikana yhteensä vain reilu 500 kpl.
Ei tällaisia asioita voi enää ennustaa, kun nimien kirjo on valtava ja sellaisia supersuosittuja nimiä kuten Sanna ja Mika ei enää ole. On aika noloa vinkua jostain Luca-nimen yleisyydestä, kun sille ei ole mitään asiaperustetta.
kuin "perinteisemmät" nimet. Ja siksi kaikki-sana oli lainausmerkeissä, koska en tarkoittanut kaikkia.
Sun logiikan mukaan mun auto on khevrolet. Just jooo. =)
tosi sulonen nimi ja mitäpä sitä muitten mielipiteitä kuunnella jos ite tykkää :)
Kaikille Luca nimen vihaajille !!!!
Miten joku voi _vihata_ nimeä? Siis vihata? En mäkään pidä nimistä Jesse tai Nina, mutta en mä niitä vihaa. =DD
Lucan alkuperä siis on italiassa ja sitä ei ainakaan siellä lausuta "Lusa"..eikä kirjoiteta.
Ihan vertauksen vuoksi...ihmiset antavat lapsilleen nimiä sellaisena kuin haluavat ja kaikki ns.paremmat ihmiset jotka eivät kestä toisten antamia nimiä joutaisivat kyllä siperiaan oppimaan. Ja kaikille perisuomalaisuuden kannattajille ehdotus nimestä..miten olisi jos lisäätte esim. nimen Teppo perään vaikka isän nimen ja sanan poika..TeppoJaakonpoika.
Elikkäs pientä vihiä... Jos jollein lapsi näyttää Lucalta, Jaakolta tai vaikka Urmakselta.. Antaa sen vaan niin olla!!!
Hyvin huomioitu..... ja ylempänä mainittiin ne haukkujat joista olen samaa mieltä ja VAHVASTI !
Ylemmän kastin hienohelmat eivät osaa hyväksyä mitään muuta kuin sen täydellisen oman antamansa nimen...kiesus sentään!!!!
Suomalaisen lapsen nimenä, on vain yksi suuri vitsi! :'D Ei sillä mitn merkitystä ole. Se on vain wt nimi.
Olipas hauska piristys aamuun lukea tätä ketjua.
Eiköhän kaikilla nimillä ole joku alkuperä ja merkitys, olivat sitte "supisuomalaisia" Marioita tai Heikkejä taikka "ulkosuomalaisia" Jessicoita ja Nicoja.
Oikeastikko aikuiset ihmiset jaksavat vääntää lastensa nimistä tälläistä p*skaa jatkuvasti?
Olkaa ylpeitä antamistanne nimistä, älkääkä ajatelko muiden mielipiteitä. Riittää, että te tiedätte mikä merkitys juuri teidän lapsenne nimellä on ja kuinka te sen itse taivutatte.
Saavathan nuo nimensä vaihtaa sitten jos ei enää aikuisena vanhempien antama nimi miellytä.
tunnen äidin nimeltä Maria Virtanen ja hänen miehensä on Matti Virtanen ja heidän poikansa nimi on Luca.
Joo, pakko ajatella että vanhemmilla on joku syndrooma kun on ollut kaimoja paljon samalla luokalla, otetaan joku poikkeava nimi.
Joo, onhan Tauskin tytön nimikin Jane, Tarzan vaan puuttuu.
Jokainen tyylillään mutta musta tollaset Jessica Virtaset ovat vaan niin typeriä. Yksikin puistomamma selitti kun odotti kolmatta tyttöään, kaikilla oli just tälläiset "kansainväliset" nimet, että se helpottaa kun lapset muuttavat ulkomaille. Mamma on kunnon jakorasia, kaikilla lapsilla eri isä ja ainakaan kahden ekan isä ei ole missään tekemisissä lasten kanssa. Tosi ahne akka, aina nyyttäreihin tulee kahta kättä heiluttaen ja lähtee pakasterasiat täynnä kotiin.
Kyllä, kansainvälistä uraa me kaikille lapsille odotamme heti ensi tilassa.
Antaa mamman haaveilla.
Mä olen valinnut lapsilleni nimen josta me mieheni kanssa tykätään eikä katsottu sen perinnettä tai mistä nimi on saanut alkunta. Kyllä ne ennen ristiäisiä katsottiin, mutta tuskin oltais nimeä vaihdettu vaikka jotain hölmöä sieltä olis paljastunutkin.
Kaikki 80-luvulla eläneet tietävät minkälaisia Luca-nimisten vanhemmat ovat ja kuinka mahdotonta kiistely heidän kanssaan on:
They only hit until you cry
And after that you don't ask why
You just don't argue anymore
kuvitellut, että Luka-nimi tulee Raamatun Luukaksesta. Nimeonmaan tuo c:llä kirjoittaminen on varmaan se, joka monella tökkää. Luukas olisi paljon kauniimpi nimi.
pakko luokitella nimiä wt-nimiksi ja aina vaan jankuttaa samaa...
Meillä kaikilla on erilainen nimimaku. MInä en esim. pidä ns. mummo- tai pappanimistä (Urpo, Olavi, Kalevi, Lyyli, Tyyne), mutta en silti koe mitään järkyttävää tarvetta nyrpistellä nenääni, vaikka lapseni ystäväpiirissä näitäkin on.
Oma lapseni taas on Jami, ja täältä olen oppinut, että on ensinnäkin J-nimi ja toisekseen muutenkin sellainen oksettava nimi, jota ei saisi lapsiparalle antaa. Lapseni luokalla on toinenkin Jami Urhon, Kertun ja Ainin lisäksi. Onpa muuten yksi Jessicakin. Ketään ei kiusata eikä haukuta nimensä vuoksi, koska me vanhemmat osaamme antaa esimerkkiä lapsillemme.
Jos olisin saanut toisen pojan, olisin antanut hänen nimekseen Luka. Pidän nimestä enkä todellakaan välitä, mitä mieltä mammat täällä ovat. Minä nyt satun pitämään nimistä, joilla ei ole pitkää nimihistoriaa Suomessa. Joku toinen pitää nimistä, joita voi löytää suvustaan.
Tunnen myös erään Chrystal-nimisen lapsen. Varmaan moni av-mamma hänenkin nimeään kammoksuu - varsinkin kun sukunimi on perussuomalainen. Nimen taustalla nyt kuitenkin on se, että lapsen isä on ulkomaalainen, ja nimi oli hänen toivomansa. Sukunimen lapsi sai äitinsä mukaan, kun eivät olleet naimisissa eivätkä edes parisuhteessa. Lapsella ei valitettavasti ole enää mitään yhteyttä isäänsä (tämä on kuollut) paitsi tuo hieno nimi.
Jokaisella nimellä on tarinansa, eikö vain?
Kuka idiootti lausuu sen Lusa? Lausutko myös Jessican Jessisa? Tai Carl Sarl? Otapa aivot käyttöön.
Tän logiikan mukaan mun toinen nimi on Samilla :DD
AIvan sama miten lapsenne nimeätte. Toisaalta taas Joku Luca Alex Korhonen kuulostaa typerältä. Jos olisi vaikka suomenruotsalainen/muu vierasperäinen sukunimi niin nimi sopisi paremmin.
Sama pätee Marcuksiin ja Micoihin. Varmasti todella kiva hokea koko elämänsä Marcus ceellä tai Mica ceellä.
Vastaavasti on sitten tämä Luca ja Luka. Jos nimi on Luka saa hokea että Luka koolla.
Mutta: Kaikki saavat nimetä lapsensa vapaasti. Onneksi on edes jonkinlaisia lakeja etteivät vanhemmat kuitenkaan pilaa lastensa koko elämää nimeämällä heidät vaikka Anu Saukoiksi tai vastaaviksi.
Itse en antaisi lapselleni nimeksi Lucaa, Marcusta tai Jessicaa ihan jo siksi että sukunimeeni nuo eivät sopisi.
En kuitenkaan hauku heitä jotka näin tekevät (paitsi omassa päässäni naurahdan aina näille Luca Alex Korhosille ja vastaaville).
Jokaisella on oma maku ja aina löytyy joku joka ei pidä jostain nimestä. Henk koht. inhokkini on Laura. ;)
Lausutaanko Lucia-neito Lukia? Eräiden logiikan mukaan kyllä.
Jos c:n jälkeen tulee esim. a, se ääntyy k:na (esim. Luca, Camilla, Carlos)
Jos tulee esim. e, se lausutaan s:nä (esim. Cecilia)
Luca äännetään Luka ihan niin kuin Lucy äännetään Luky. Kysykää vaikka edesmenneeltä Dallasia seuranneelta mummoltani.
viesti on jäänyt syrjään, eli Luca on nimi joka tarkoittaa jotian todella hienoa ja sille te wt huutelijat ette mitään voi.
Ja kaikki joilla on ääntämisvaikeuksia, olisko kannattanut seurata siellä peruskoulussa vähän tarkemmin????
Luca soitnuu suomalaiseen suuhun ihan hyvin, normaalisti kehittyneille ihmisille ääntämisessä ei ole vaikeuksia. Luca nimeä on hullua lytätä siksi että joutuu selittelemään elämänsä miten se kirjoitetaan... itselläni n supisuomalainen nimi mutta aina kysytään kirjoitetaanko nimi yhteen vai erikseen. En ole tästä koskaan kärsinyt.
Voi teitä kouluttamattomia miten tuleekaan vaikeuksia kun ei nimiä osata lausua, ei edes Jessicaa.. :D
Palstamamma on palsta kielellä nimen omaan palsta mamma. Olemme kuitenkin tottuneet tapaamaan täällä palstalla monen moisia fliissi asuisia yhdys sanojen erikois asijan tuntioita ja pilkun viilaajia ja kaikki mahtuvat joukkoon.
Porilaiselle Luca on Luka kuten kaikille muillekin syntyjään suomenkielisille.