Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

mitä juuri 5-vuotta täyttäneet osaavat?

Vierailija
22.05.2011 |

Mitä taitoja olisi hyvä osata? Millaisia leikkejä leikkivät? Kuinka itsenäisiä ovat? Liikkuvatko yksin ulkona? Ajavatko ilman apupyöriä? Pukevatko itse?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä taitoja olisi hyvä osata? Millaisia leikkejä leikkivät? Kuinka itsenäisiä ovat? Liikkuvatko yksin ulkona? Ajavatko ilman apupyöriä? Pukevatko itse?

mitä hän osaa tai mitä pitäisi osata?

Vierailija
2/23 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ei osaa peseytyä, pestään kylpyammeessa. Ulkona liikkuu rattaissa. Ei osaa vielä pukeutua. Ruoka on aika hienojakoista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 5v tyttö

- on ajanut jo vuoden ilman apupyöriä

- ei osaa uida, tykkää kyllä vedestä

- osaa kirjaimet ja kirjoittaa ja lukea lyhyitä sanoja itse (kaksitavuisia, noin 4-kirjaimisia), lisäksi osaa "ulkoa" kirjoittaa parikymmentä sanaa

- piirtelee mielellään

- laulaa ja kuuntelee mieluummin iskelmää kuin lastenmusiikkia...

- ei oikein osaa leikkiä samanikäisten kanssa, leikkii joko yksin tai pari vuotta vanhempien kanssa (isommat ohjaavat leikkiä)

- potee jonkinlaista uhmaikää, vaikka ei taida olla 5-vuotiaalle tyypillistä.

Vierailija
4/23 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse ei osaa peseytyä, pestään kylpyammeessa. Ulkona liikkuu rattaissa. Ei osaa vielä pukeutua. Ruoka on aika hienojakoista.

vamma lapsellasi on?

Vierailija
5/23 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pukea, riisua ja syödä itse (aikuinen antaa ruuan eteen ja valitsee vaatteet). Välipalaa ei tarvitse osata itse tehdä tai valita kaapista, vaikka moni niin tekeekin.

Suostua pesulle ilman kauheaa taistelua (vrt. vauvat jotka eivät pidä vedestä), peseytyä ei tarvitse itse eikä etenkään pestä hampaita.

Käydä vessassa itse, aikuinen voi vielä käydä pyyhkimässä tai tarkistamassa pyyhkimistuloksen. 5-vuotiaan mittasuhteet ovat sellaiset, että pyyhkiminen on vielä vaikeaa.

Ajaa pyörällä apupyörien kanssa. Monelta sujuu ilmankin.

Hyppiä yhdellä jalalla, kiipeillä, ottaa pallo kiinni käsillä helposta heitosta / pompusta.

Kirjoittaa oma nimi (paitsi jos ei ole koskaan harjoiteltu, jolloin pitää pohtia miksi ei), piirtää moniosainen ihminen.

5-vuotiaana pitäisi olla päiväkuiva eikä kakkavahinkoja saisi tulla. Yökasteluun aloitetaan hoito jos sellaista on.

5-vuotias ei ole kypsä liikkumaan itsenäisesti tutun pihapiirin / naapurin pihan ulkopuolella, vaikka näennäisesti pärjäisikin. Aisti-integraatio kypsyy hitaasti, eikä 5v osaa esim. päätellä sopivaa tilannetta ylittää autotie.

Yhteisleikki samanikäisten kanssa on kehittymässä vasta, leikit voivat katketa helposti tai voi olla vielä rinnakkaisleikkiä.

Tässä nyt joitain esimerkkejä.

Vierailija
6/23 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hän osaa

- ajaa ilman apupyöriä

- kirjoittaa oman nimensä¨

- tunnistaa suurimman osan kirjaimista

- pukea ja riisua itse

- käydä vessassa itsenäisesti, pyyhkii myös itse

- kiipeillä, temppuilla, hyppiä, kävellä viivaa pitkin

- osaa lähipuistoihin, -kauppoihin ja takaisin kotiin, mutta ei saa vielä ulkoilla ilman aikuista

Hän ei välitä piirtämisestä eikä askartelusta juurikaan, joten piirustustaidot ja saksilla leikkaaminen on aika heikkoa. Poika tykkää paljon pelata lautapelejä/muistipelejä. Mieluiten leikkii autoilla tai junaradalla. Hänellä on kavereita, joiden kanssa mielellään leikkii.

Vierailija
7/23 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsi on kehittynyt ihan normaalisti. Ehkä hiukan hitaammin kuin muut, mutta ei kuulemma ole syytä huoleen. bkvvelemävn luultavasti oppii pian :)

vamma lapsellasi on?

Vierailija
8/23 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi EI ole kehittynyt "normaalisti, mutta muita hitaammin" (mitä sekin tarkoittaa) noilla taidoilla! 5-vuotisneuvolasta tuollainen pitää ymmärtää ohjata suoraan psykologin tutkimuksiin ja/tai lastenneurologille. Kuulostaa kehitysvammaisen tasoiselta ongelmalta, ja jos tuollainen menee neuvolassa läpi käsien, niin johan on kämmi! Tai sitten tämä oli huono provo.

Vierailija
9/23 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsi EI ole kehittynyt "normaalisti, mutta muita hitaammin" (mitä sekin tarkoittaa) noilla taidoilla! 5-vuotisneuvolasta tuollainen pitää ymmärtää ohjata suoraan psykologin tutkimuksiin ja/tai lastenneurologille. Kuulostaa kehitysvammaisen tasoiselta ongelmalta, ja jos tuollainen menee neuvolassa läpi käsien, niin johan on kämmi! Tai sitten tämä oli huono provo.

Vierailija
10/23 |
23.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikkihan hoksaa, että todellakin huono provo,

mutta pitäähän sille kirjoittajalle vastata vakavana, juu juu, uskotaanhan me kun kerran sanot.

Niin ja tarkeintähän on ihanan lapsen rakastaminen, ei niin muulla oel väliä, eihän.

Vierailija
11/23 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eivät todellakaan liiku itse ulkona. Ja loput on sitten lapsesta riippuen erilaista :)

Vierailija
12/23 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä kohta 5 v. poika:

Ajaa pyörällä, mutta ei ilman apupyöriä

Pelaa innokkaasti pallopelejä

leikkii autoilla

juoksee, hyppii, riehuu, ulkoleikit parhaita

Ei etsi kaveriseuraa/seuraa löytyy omista sisaruksista

Ei ole yksin pihalla, joskus takapihalla hetken, jos laitan sisällä pyykit tms.

Ei osaa lukea, mutta tunnistaa kirjaimet

Laskee 30 asti

Ei pidä piirtämisestä tai askartelusta

Ei osaa uida

Pukee itse, saa vetoketjun kiinni itse

Vierailija
13/23 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

- oppi juuri ajamaan ilman apupyöriä

- pukee itse vaatteet, jotka me vanhemmat valitsemme

- liikkuu yksin ulkona vain omalla pihalla

- leikkii sekä yksin että yhdessä toisten kanssa

- osaa pestä hampaansa itse

- osaa mennä jo itse nukkumaan

- osaa kirjoittaa oman nimensä ja mallista kaikki kirjaimet

- suuttuu helposti ja alkaaa mököttää

- syö lähes kaikkia ruokia

- piirtää ihmiselle pään, silmät, nenän, suun, vartalon, kädet vartaloon kiinni, jalat, hiukset

Vierailija
14/23 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

omallani kylläkin 5v synttärit vasta kuukauden päästä mutta vastaan kuitenkin. Leikkii paljon pikkulegoilla ja rakastaa pelejä (esim kimble, afrikantähti). Tykkää rakentaa ja värkätä, kaikki tekninen kiinnostaa. Taistelu- ja hirviöleikkejä myös. Ajanut ilman apupyöriä jo viime kesästä. Pelaa mielellään jalkapalloa ja sählyä, muutkin mailapelit in. Osaa muutaman metrin alkeisuintia. Pukee ja syö itse. Ei pyyhi takapuoltaan. Kirjoittaa ja tunnistaa kirjoitettuna oman ja siskon nimen, ei muuta. Kiinnostunut kirjaimista ja lukemisesta. Tunnistaa numerot 1-10 mutta ei osaa kirjoittaa niitä.

Vierailija
15/23 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

-ajaa vielä apupyörillä, mutta tykkää pyöräilystä

-leikkii paljon yksin, mutta myös kavereiden kanssa

-ui muutaman metrin

-laskettelee

-ei liiku yksin ulkona, paitsi kotipihassa hetken vahdittuna

-tekee trampoliinilla voltteja

-tuntee numerot, jopa tuhansia

-laskee yhteen- ja vähennyslaskuja tyyliin 5+18

-tuntee ja osaa kirjoittaa kirjaimet, tunnistaa tarhakavereiden ja muiden tuttujen nimet (on tosi kiinnostunut kirjaimista ja numeroistakin)

-muistaa todella paljon faktoja eläimistä, jos niitä jostain kuulee

-ei osaa pyyhkiä eikä pestä pyllyään

-pukee ja syö itse

-on hyvin touhukas, muttei tee juuri koskaan mitään tyhmää

Vierailija
16/23 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta meidän just 5v täyttänyt

osaa:

- tunnistaa ja laskea numerot 1-100

- laskea joitakin helppoja laskuja (esim. jos tarvitaan 5 omenaa ja on vain 2, montako omenaa tarvitsee lisää. Jostain syystä ei silti tiedä paljonko on 2+3)

- tunnistaa ehkä puolet kirjaimista

- osaa kertoa millä vokaalilla sana alkaa.

- tunnistaa tuttuja sanoja kirjoitettuna

- rakentaa ohjeiden mukaan 7+ legosarjoja (ihan pienimpien osien kiinnittämisessä saattaa tosin tarvita apua, etenkin, jos ovat uutuuden jäykkiä)

- rakentaa legoista omia aluksia ja rakennuksia

- tunnistaa pari tusinaa dinosaurusta...

- seisoa yhdellä jalalla

- selittää luonnonilmiöitä ja teknisten vimpainten toimintaperiaatteita (esim. auringon säteily... yms.)

- potkutella potkulaudalla

- pukea housut, paidan, sukat

- laittaa vetoketjun kiinni

- laittaa tietokoneet yms. päälle ja etsiä lemppari tv-kanavan tai nettisivun... osaa myös kirjautua ulos käyttäjätilistä tietokoneella ja korjata nettiyhteyden, jos se katkeaa ja vaihtaa telkkarin dvd:ltä tai pelikkarilta digiboxille... (Lienevät hieman kyseenalaisia taitoja :D)

- rakentaa palikoista portaita, linnoja, muureja...

- pyöräillä apupyörillä

- piirtää esittäviä asioita, jotka jopa näyttävät vähän siltä kuin oli tarkoituskin (kukkia, ihmisiä, autoja, hirviöitä :P)

ei osaa:

- pyöräillä ilman apupyöriä

- hyppiä yhdellä jalalla

- viivaa pitkin kävely on aika heikkoa

- ottaa jalkapalloa pienempää palloa kiinni

- pukea kenkiä jalkaansa tai takkia päällensä

- kelloa

- lukea

- kirjoittaa muuten kuin sanelusta tai mallista (lukuunottamatta omaa nimeään)

Leikkii lähinnä legoilla tai dinoilla tai mielikuvitusleikkejä näkymättömillä esineillä ja asioilla. Ei ole kovin sosiaalinen, mutta kerhossa nyt on pari kaveria sentään. Heidän kanssaan joko rakentelee niitä legopalikkajuttujaan tai leikkii dinoilla/ötököillä tai sitten riehuvat ja painivat... (Nää painileikit poikien kesken tulleet kuvioon mukaan sen jälkeen, kunaloitti tammikuussa kerhossa...) Myös autoleikkejä jonkinverran, mutta lähinnä järjestelee niitä autoja erilaisiin asetelmiin. Siskojen kanssa leikkii välillä roolileikkejäkin. Tosin aika pitkälle isomman ohjaamana. Ulkona lähinnä kaivelee hiekkaa (ja etsii fossiileita...) tai jahtaa ötököitä.

Meidän pojalla tosin on tasapainoelimessä jotain häikkää ja on motorisesti aika kömpelö ikäisekseen. (Vaikkakin ottanut taas ikätovereitaan kiinni viimeisen vuoden aikana - käy säännöllisesti toimintaterapiassa - ja on nyt kutakuinkin omalla ikätasollaan)

Vierailija
17/23 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eniten leikkii taistelu- ja roolileikkejä sekä rakentaa Legoilla. Tykkää myös pelata jalkapalloa ja hyppiä trampalla. Ei ole kovin itsenäinen (enkä tiedä miksi pitäisikään?). Saa liikkua jonkin verran yksin, siis soittamassa kaverin ovikelloa samassa korttelissa. Ei pyöräile ilman apupyöriä, ei ole ollenkaan kiinnostunut pyöräilystä. Pukee itse.

Vierailija
18/23 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajaa vielä apupyörillä

Osaa kirjaimet

Laskee 100 ja helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja

Pukee itse, vanhemmat valitsevat vaatteet

Kaverit ovat tärkeitä, ulkoilee omassa pihassa ja omalla tiellä itsenäisesti

Rakastaa pelejä ja voittamista

Helposti suuttuu ja mököttää, kokeilee rajojaan.

Leikkii autoilla ja rakentaa legoilla

On perheen kolmas lapsi ja vanhemmat sisarrukset jo koululaisia

Vierailija
19/23 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

uida, lukea yksittäisiä sanoja, laskea yhteen- ja vähennyslaskuja( mitkä eivät ylittäneet 20:tä), syödä haarukalla ja veitsellä, pukea itse, pyyhkiä itse, leikkiä ja laulaa niin kuin lapset yleensä sekä piirtää ihmisen, jolla oli nenä, silmät ja suu (ripset ja kulmakarvat puuttuivat), käsissä sormet ja jaloissa varpaat. Osasi myös ottaa vauhdit itse keinussa. Pesi hampaat itse, mutta tarkistimme ne aina sen jälkeen. Järjesteli iltaisin itse lelut huoneessaan paikoilleen, laittoi astiansa astianpesukoneeseen ja lajitteli pyykkinsä pyykkikoriin.

Kotitöinä tyhjenteli astianpesukoneesta aterimia ja lajitteli sukkia. Pyyhki huoneestaan pölyjä. Auttoi salaatin teossa ja leipomisessa. Nämä hänen omasta innostuksestaan.

Ilman apupyöriä oppi ajamaan vasta 5,5-vuotiaana samoin peseytymään itse suihkussa. Hyppynarua osaa hyppiä yksin, mutta muiden pyörittäessä vasta aaltoja.

Ei ikinä ulkoillut yksin, eikä tee sitä nyt 5,5-vuotiaanakaan. Ei ole koskaan mennyt yksin mihinkään, eikä häntä ole jätetty yksin kotiin paitsi roskien viemisen ajaksi sisälle, jos ei ole ollut pihalla. Yökylässä on ollut.

Kyseessä tokaluokkalaisen pikkusisko.

Vierailija
20/23 |
22.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

on niin omatoiminen, että äidillä menee joskus hermot, kun lapsi tekee lupaa kysymättä "kaiken" (no, ei nyt sentään). Tietenkin olen tosi tyytyväinen, kun lapsi haluaa tehdä asiat itse, mutta rajansa kaikella... =)

Tyttö osaa:

-riisua ja pukea täydellisesti (on osannut jo kauan)

-harjoittelee rusetin tekemistä, ns. alkusolmun on osannut jo pitkään

-käy itsenäisesti vessassa, mutta jos on löysää kakkaa, huutaa pyyhkimään (muuten pyyhkii kakkapepun itse)

-osaa pestä itsensä suihkussa/ammeessa muuten, mutta tukan pesen vielä minä (tytöllä on pitkä tukka, eikä saa siihen joka paikkaan shampoota ja shampoon huuhtelukin on vielä siinä ja siinä)

-selvittelee itse takut tukastaan

-rasvaa itse itsensä suihkun jälkeen ja pesee aamuisin hampaansa (illalla aikuinen pesee)

-syödessä käyttää haarukkaa ja veistä

-kuorii itse perunansa, jos sattuu huvittamaan

-kaataa itse maidon lasiin, ottaa ruokia jääkaapista/kaapista ja laittaa takaisin

-pilkkoo kurkkua ja muita helppoja juttuja

-tyhjentää tiskikoneen ja haluaisi täyttääkin, mutta harvoin annan (kun on niin sotkuista säätämistä)

-hoitaa itse DVD:n ja TV:n katselun (siis omatoimisesti laittaa levyn sisään, valitsee kielen yms.)

-tietokoneella seikkailee lähinnä Pikku Kakkosen sivuilla, osaa käynnistää ja sulkea tietokoneen

-petaa sänkynsä (jos tulee vieraita)

-haluaa aina täyttää pyykinpesukoneen ja vie puhtaat vaatteet kaappiin (yleensä olen viikannut ne valmiiksi, mutta tyttö tykkää myös viikkailla vaatteita)

-on kerrostalon pihalla joskus hetken yksin (jos lähtee ennen mua), mutta yleensä aikuisen tai isoveljen kanssa

-oppi vuosi sitten ajamaan ilman apupyöriä ja rakastaa pyöräilyä

-keinuu, kiipeilee, harjoittelee volttia, hyppii yhdellä jalalla, potkuttelee potkulaudalla

-osaa uida muutaman metrin

-tytöllä on paljon kavereita ja on alkanut leikkiä myös vieraiden lasten kanssa esim. leikkipuistossa

-osaa kirjaimet ja numerot ja osaa "lukea" ja kirjoittaa tutut sanat ja nimet (ehkä jotain 20 sanaa)

-osaa laskea, mutta en muista, mihin asti (ei yli sadan kuitenkaan)

-osaa laskea näitä "jos Pekalla on 3 omenaa ja Liisalla 2 omenaa, kuinka monta omenaa on yhteensä"-laskuja, mutta ei ihan heti 3+2-tyylillä

-osaa leikata ja värittää (värityskirjan kuvia) tosi tarkasti ja rakastaa askartelua, piirtää hienoja esittäviä kuvia

Ei osaa:

-kelloa

-hyppiä hyppynarua

-polkea pyörällä vasemmassa reunassa, vaan vetelee välillä siksakkia, mistä pitää sanoa

Tyttö on siis tosi omatoiminen ja taitava, mutta hänen ei-niin-hyviä puoliaan on sitten esim. vinkuminen, mankuminen, kiukuttelu, itkeminen jne. Haluaa osata kaiken, minkä isoveli ja enemmänkin ja jos ei onnistu, menee herne aika syvälle pikkunenään...

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi viisi