voiku suututtaa. Miehen lapsen äiti ei aio maksaa lukiokirjoja
siis miehelläni on lapsi aikaisemmasta suhteesta. Olemme kummatkin aika hyvin tienaavia. Nyt tuo 'rouva' on päättänyt että hän ei maksa lapsensa lukiokirjoja!!
Ja jostain syystä muksu on niin laiska että ei itse aio duuniin mennä ja maksaa niitä itse
Kommentit (71)
ilmainen koululaitos missa ei ole opiskelu rahasta kiinni vaan kaikilla on mahdollisuus samaan vanhempien tuloista riippumatta.
usko, että kovin monella ei ole varaa ostaa niitä lukion kirjoja lapselle. Nämä tämän ketjun viestit kertovat vain siitä, että a) koulutusta ei arvosteta, b) lapset nähdään vaan menoerinä ja riesana - se pieni nyytti, jonka sai pukea söpösiin vaatteisiin oli ihana, mutta nyt tämä teini, joka kehtaa vaatia sitä ja tätä alkaakin ärsyttää. Tosi hienoa vanhemmuutta.
Kahdessa vuodessa rahaa on mennyt 1900 e, vaikka osa kirjoista on ollut käytettyjä. Eli ei ihan halpaa lystiä.
Selittakaapas nyt USAlaiselle se suomalainen, ilmainen koululaitos missa ei ole opiskelu rahasta kiinni vaan kaikilla on mahdollisuus samaan vanhempien tuloista riippumatta.
kirjat joutuu ostamaan itse. Jos uutena ostaa, niihin saa menemään max. 600 euroa vuodessa. Kirjoja voi kuitenkin ostaa myös käytettynä tai joskus jopa lainata kirjastosta/koulun lainaamosta. Jos perheellä ei oikeasti ole niihin kirjoihin varaa, sossu maksaa ne, kun sitä käy niiltä pyytämässä.
Todella köyhällä perheellähän se teinin työssäkäynti ei auttaisi asiaa, koska samassa taloudessa asuvan teinin palkkatulot lasketaan perheen kokonaistuloihin eli ne leikkaisivat toimeentulotukea, jolloin teinin rahat pitäisi käyttää perheen peruselämiseen tai vähentää menoja teinin palkan verran.
Toki Suomessakin sosioekonominen tausta on aika vahvasti periytyvää.
Mutta - kuten yleensä - tässäkin lukiokirjojen kauhistelussa on kyse siitä, että keskituloista perhettä, jolla on varaa maksaa teinin koulukirjat, ei huvittaisi maksaa niitä.
Olis kantsinut ottaa mies ilman menneisyyttä eli lapsia. Kuka nyt sellaisen miehen ottaa jolla on lapsia edellisestä liitosta. En ainakaan minä!
menoja. Kuten joku totesi, jossain vaiheessa elarit liian suuret ja jossain vaiheessa liian pient mutta pitkässä juoksussa tasaantuvat.
Mutta - kuten yleensä - tässäkin lukiokirjojen kauhistelussa on kyse siitä, että keskituloista perhettä, jolla on varaa maksaa teinin koulukirjat, ei huvittaisi maksaa niitä.
teinin äidin mielestä isän kuuluise ne maksaa vaikka hän saakin elastusmaksut, ja jos isä ei suostu niin hän uhkaa että lapsi ei sitten mene lukioon
aika raukkamaista mutta
muistan yhden ystäni yliopistovuosiltani. Hän tarvitsi uudet piilolinssit ja vanhemmat riitelivät siitä kumpi maksaa ja se sotku meni niin ilkeäksi joten lopulta hänen poikaystävän vanhemmat maksoi.
ja kummallakin hänen vanhemmalla oli rahaa
Yksi tuntemani rikkaan perheen lapsi jotui kotona asuessaan maksamaan osan vesilaskusta koska kävi suihkussa. Ja hän asui kylän suurimmassa talossa
isä maksaa kirjat ja vähentää kustannukset elatusmaksuista, eli siis maksaa vähemmän äidille, jos elatusmaksuja vielä maksetaan.
Jos taas lapsi on 18, kulut tulee jakaa vanhempien kesken elatuskyvyn suhteessa.
muuten niihin rahaa. Kaikilla todellakin on siis mahdollisuus opiskella Suomessa. Korkeakoulussa sama juttu, saat opintorahaa ja vielä opintolainaa.
ilmainen koululaitos missa ei ole opiskelu rahasta kiinni vaan kaikilla on mahdollisuus samaan vanhempien tuloista riippumatta.
alle 18-vuotiaita koska alle 18-vuotias ei saa myydä mm. alkoholia ja tupakkaa ellei hänellä ole valvojaa lähellä koko ajan (esimerkiksi viereisellä kassalla). Tämän takia Siwat ym. on täysin poissuljettuja alle 18-vuotiaan kohdalla.
kyllä nuoren äiti elarit saa, ei vain halua koulukirjoja niillä maksaa
tuon ikäinen voi jo itse omillaan taloudellisesti pärjätä.
voi jakella lehtiä tai siivota naapureiden asuntoa jne
tai mennä seuraavaksi vuodeksi kaupan kassaksi ja itse tienata tiensä
niin se vaan menee, elämä ei ole reilua. Kaikki ei saa ajokorttia ja lukiokirjoja ilmatteeksi. Jotkut taas saavat jopa oman kaksion vanhempien kustantamana ydinkeskustasta koska vanhemmilla on siihen varaa
ja se euttaa jos pappa betalar
mutta jos tuo ei ole sinun kohtalosi niin lopeta ruinaaminen ja tee jotain itse
silloin kuin minä kävin lukio niin kyllä minun lähivanhempi maksoi kyllä kaikki tarvittavat kirjat.Paljon ostin käytettynä sain tuttujen vanhoja.Kävin lukiokaveriden kanssa kursseja eri aikaan niin pärjättiin samalla kirjalla. Itse kyllä myös jaoin mainoksia ja kävin tutuilla siivoamassa ja pesemässä ikkunoita yms.saadakseni omaa rahaa ,mutta kirja rahat tulivat kotoa.
ihana ihminen .. melkein yhtä ihana kuin äitini.
Minä jouduin itse maksamaan lukiokirjani.
Opiskeluun sain sentään kotoa sain kovasti kannustusta "et sinä kuitenkaan osaa".
Kiittämättömänä, velttona ja laiskana kakarana olisin halunnut ajokortin, kun muutkin saivat.
Enhän minulle semmoista voitu maksaa. Äitini mielestä se olisi ollut epäreilua veljeäni kohtaan. Veli kun ei käynyt lukiota vaan meni amikseen, ja minä sain käydä lukiota.
Tasapuolisuuden nimissä äitini maksoi veljelleni kuorma-autokortin O.ö
Oi sitä ihanaa ja huoletonta nuoruutta...
mutta nykynuoren on niitä enää aika hankala saada.
Anteeksi vaan kaikki kun toistan itseäni, mutta hieman nuorempana ihmisenä ärsyttää suuresti se, että hieman vanhemmat ihmiset eivät ymmärrä, että hanttihommien saanti ei ole enää etenkään alaikäiselle sitä, että vaan kävellään siään ja työllistytään.
Ennen ensimmäistä lamaa hanttihommia painaneiden suusta tuo on suunnilleen samaa kuin se, että syvimmän laman keskellä susihalvalla vuokralla asunut syyttäisi nykyisiä vuokralaisia siitä, että halvat vuokrakämpät eivät enää kelpaa, kun pitää niin kalliisti asua.