Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

voiku suututtaa. Miehen lapsen äiti ei aio maksaa lukiokirjoja

Vierailija
20.05.2011 |

siis miehelläni on lapsi aikaisemmasta suhteesta. Olemme kummatkin aika hyvin tienaavia. Nyt tuo 'rouva' on päättänyt että hän ei maksa lapsensa lukiokirjoja!!

Ja jostain syystä muksu on niin laiska että ei itse aio duuniin mennä ja maksaa niitä itse

Kommentit (71)

Vierailija
41/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nuori ei itse keksi keinoa kustantaa kirjoja tai tienata rahaa niihin, ja sen takia ei mene lukioon

niin tuskin olisi koskaan lukiossa pärjännytkään

ehkä ehdottaisitte että jos nuori saa hyvät arvosanat niin sitten maksatte takaisin osan kirjojen kustannuksista?

Vierailija
42/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kaikki olettavat, että 15-16-vuotias saa töitä sormia napsauttamalla? Ajat ovat vissiin hiukka muuttuneet siitä, kun mammat olivat nuoria... Ensinnäkään harva paikka palkkaa tätä nykyä alaikäisiä ja toisekseen laman myötä kysyntä on vähentynyt niidenkin myötä, jotka palkkaavat - täysi-ikäisillä opiskelijoillakin on ollut viime aikoina vaikeuksia työllistyä. Ja kaikki varmaankin ymmärtävät, mitkä ovat teinin saumat saad duuni, kun kesä- tai sivutöittä vaille jääneet täysi-ikäiset ryhtyvät hakemaan ns. teinityöpaikkoja (kaupat, henkiöstövuokraus, pikaruokalat, jäätelökioskit yms) työkokemuksineen kaikkineen.

Alaikäinen työllistyy lähinnä suhteilla (joita äidillä ei vissiin ole, jos kerran on niin wt) ja jos niitä ei ole, sauma saada työ keskittyy lähinnä kaupungin työpaikkohin, joissa yhtä paikkaa kohden on 20 hakijaa.

Ja sille, joka ehdotii työpaikkaa kioskilla: peruskioskit eivät tätä nykyä yleensä palkkaa alaikäisiä, koska myyjä joutuu yleensä myymään myös alkoholi-, veikkaus- ja tupakkatuotteita sekä oleilemaan kioskilla yksin. Jopa pikaruokalat suhtautuvat alaikäisiin nuivasti, koska alle 18-v ei saa työskennellä myöhäisillassa tai yössä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nuori ei itse keksi keinoa kustantaa kirjoja tai tienata rahaa niihin, ja sen takia ei mene lukioon

niin tuskin olisi koskaan lukiossa pärjännytkään

ehkä ehdottaisitte että jos nuori saa hyvät arvosanat niin sitten maksatte takaisin osan kirjojen kustannuksista?

Vierailija
44/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

joidenkin mielestä on ihan normaalikäytäntö, että lukioikäisten pitäisi kustantaa omat kirjansa? Tai että kirjoista pitäisi maksaa takaisin vanhemmille?

Mä oon erittäin hämmästynyt. Älkää kuulkaa tehkö niitä lapsia, jos ette ole valmiita edes lukiokirjoja niille kustantamaan.

Vierailija
45/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuuluu oikeasti jos lapsi opiskelee tai että miten hankkii kirjat? Itse maksoin hinnan käytetyistä kirjoista metsää istuttamalla, ei vanhemmillakaan olisi varaa ollut. Jälkikäteen kuulin että jotkut tytöt olisivat tienanneet seksillä helposti kirjarahat, en ihmettele. 16v tytöillä on kysyntää. Rehellistä työtä joka tapauksessa.

Vierailija
46/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vittuako se vanhemmille kuuluu oikeasti jos lapsi opiskelee tai että miten hankkii kirjat?

Oikeassa olet.

Vierailija
47/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen oikeus saada elatusta vanhemmiltaan päättyy lapsen täyttäessä 18 vuotta. Vanhemmat kuitenkin vastaavat lapsen koulutuksesta aiheutuvista kustannuksista myös sen jälkeen, kun lapsi on täyttänyt 18 vuotta, mikäli se harkitaan kohtuulliseksi.

http://jkk.mll.fi/yhteiskunnan_tuki_perheille/lapsen_elatus.php

Vierailija
48/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä nuoren äiti elarit saa, ei vain halua koulukirjoja niillä maksaa

tuon ikäinen voi jo itse omillaan taloudellisesti pärjätä.

voi jakella lehtiä tai siivota naapureiden asuntoa jne

tai mennä seuraavaksi vuodeksi kaupan kassaksi ja itse tienata tiensä

niin se vaan menee, elämä ei ole reilua. Kaikki ei saa ajokorttia ja lukiokirjoja ilmatteeksi. Jotkut taas saavat jopa oman kaksion vanhempien kustantamana ydinkeskustasta koska vanhemmilla on siihen varaa

ja se euttaa jos pappa betalar

mutta jos tuo ei ole sinun kohtalosi niin lopeta ruinaaminen ja tee jotain itse

Vierailija
49/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta jokainen on oman onnensa seppä kyllä nuoren äiti elarit saa, ei vain halua koulukirjoja niillä maksaa

niin se vaan menee, elämä ei ole reilua. Kaikki ei saa ajokorttia ja lukiokirjoja ilmatteeksi. Jotkut taas saavat jopa oman kaksion vanhempien kustantamana ydinkeskustasta koska vanhemmilla on siihen varaa

ja se euttaa jos pappa betalar

mutta jos tuo ei ole sinun kohtalosi niin lopeta ruinaaminen ja tee jotain itse

vanhemmilla on rahaa ja ennen kaikkea halua pitää huolta lapsestaan ja tarjota myöskin koulutus. Kyllä varmaan lapsi pärjää taloudellisesti omillaan teini-ikäisenä, mutta aika harva kunnon vanhempi haluaa panna lapsensa semmoiseen asemaan.

Kannattaa sitten vaikka sossusta hakea avustusta koulukirjoihin, jos ei muuten rahaa ole. Se, että vanhemmat kustantavat lukiokirjat, ei todella ole mitään etuoikeutettua meininkiä.

Vierailija
50/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se nyt kumma, jos eivät aikuiset ihmiset saa sovittua lapsen opiskelukirjojen ostosta. Lapsi jos on halukas opiskelemaan, niin jo sen pitäisi motivoida vanhempia venyttämään niitä kukkaronnyörejä.

Kyllähän se kohtuullista olisi, että molemmat vanhemmat maksaisivat kirjoista, mutta ei kaikki mene niin tasan tässä maailmassa. Ottakaa vaikka laina, jos ei muuten ole rahaa kirjoihin, kyllä sen maksaa aika pian pois ja on todella kannattava sijoitus.

Itse kävin lukion ohella töissä ja tienasin sitä kautta lukiokirjoihin, mutta nykynuorille ei taida enää oikein kelvata ihan mikä tahansa astioidentiskaus- tai kaupankassanduuni?

Vierailija
51/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos nuori ei itse keksi keinoa kustantaa kirjoja tai tienata rahaa niihin, ja sen takia ei mene lukioon niin tuskin olisi koskaan lukiossa pärjännytkään ehkä ehdottaisitte että jos nuori saa hyvät arvosanat niin sitten maksatte takaisin osan kirjojen kustannuksista?

lapseni eivät voi pärjätä lukiossa?

Pitänee sanoa opettajille, että ne laudaturit on joku virhe.

Vierailija
52/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nyt seurausta siitä, että mietitään josko tehtäis vielä yksi "ihana pikku nyytti". Sitten kun se nyytti kasvaa isoksi, niin alkaa vituttaa, kun sille pitäis lukiokirjatkin ostaa, saatana.

Vierailija
53/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eli rakkaudesta tässä on kyse. Jos vanhempien rajat menevät viinaan ja vieraisiin naisiin, ei siitä tietenkään lapsille riitä. Tosin silloin ne vanhemmat on yleensä jo geeneiltään sellaisia, että lapset pärjää huumediilereinä paremmin.

Vierailija
54/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

..tienaamaan. Lukion käyminen on raskasta työtä.

Vierailija
55/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Törkeetä laittaa lukiolainen töihin kirjamaksuja... tienaamaan. Lukion käyminen on raskasta työtä.

Miten teini-ikäisen oletetaan hoitavan kaksi työtä rinnakkain? Aika paksua.

Vierailija
56/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tahtoo vielä huomauttaa, että itse on tehnyt töitä lukion ohella, mutta iltalukion, joka on huomattavasti kevyempi, koska koulua on vähemmän. Lisäksi en ollut enää teini-iässä.

Vierailija
57/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jos lainaa niitä ylemmän vuoden kavereilta tai ostaa käytettyinä, niitä käytettyjä välittävät jopa kirjakaupat ja oppilaskunnat. Aina ei tartte olla uusin painos. Kaikkia kirjoja kolmelle vuodelle ei myöskään osteta kerralla, vaan esim. pari kirjaa per jakso uutena ja loput lainattuina tai samasta kirjasta luetaan joissain aineissa parikin jaksoa. Kulut ehkä 40 €/jakso, aivan käsittämätöntä puhetta suurituloisilta ja vanhemmilta. Lasta käy sääli kyllä.

Vierailija
58/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no mutta jokainen on oman onnensa seppä kyllä nuoren äiti elarit saa, ei vain halua koulukirjoja niillä maksaa

Kaupat eivät enää nykyään työllistä noin nuoria muuten kuin niissä ns. koululaispätkissä, joissa työsuhde kestää kaksi viikkoa ja käteen jaa 400 euroa.

Lehtiä jakamalla ei ole mahdollista kerätä kummoisia tuloja, jollei pysty jakamaan autolla, koska jalan jakavan tuntipalkka on noin 2 euroa. Autottomia jakoalueita taas vapautuu laman myötä huonosti, koska teinit ja muut rahan tarvitsijat eivät tahdo saada muuta työtä. Jos naapureilla on varaa maksaa ammattitaidottomalle siivoojalle asunnon siistimisestä, teini asuu todennäköisesti niin hyvällä aluellaa, että vanhemmilla on hyivn varaa maksaa ne kirjat. Herää myös se kysymys, mitä oman onnensa seppyyttä on tulla naapurin työllstämäksi. Naapuri tuskin laskisi kotiaan tuntemaan vierasta nuorta, joten suhde/tuuurityöpaikka olisi tämäkin. Onko oman onnensa seppyyttä sekin, että isi palkkaa omaan firmaan kesätöihin?

Totta kai voi käydä niin, että teiniä lykästää ja se sattuu saamaan kesätyön jäätelökioskilta tai jopa osa-aikatyön hesen kassalta. Nykypäivänä alaikäisiä kuitenkin palkataan niin vähän ja harvakseltaan, että se on lähinnä tuurista kiinni - työn saa varmimmin suhteilla tai suhdesuojatyöstä poikineella työkokemuksella, joka antaa isin, äidin ja kummitädin kullannupuille (vielä tuossa iässä aika lyömättömän) etulyöntiaseman niihin nähden, jotka oikeasti joutuvat takomaan rautansa itse. Ei eletä enää 80-luvun nousukautta eikä sitä edeltävää säätelemättömän nuorisotyön aikaa.

Vierailija
59/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmainen koululaitos missa ei ole opiskelu rahasta kiinni vaan kaikilla on mahdollisuus samaan vanhempien tuloista riippumatta.

Vierailija
60/71 |
20.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ilmainen koululaitos missa ei ole opiskelu rahasta kiinni vaan kaikilla on mahdollisuus samaan vanhempien tuloista riippumatta.

usko, että kovin monella ei ole varaa ostaa niitä lukion kirjoja lapselle. Nämä tämän ketjun viestit kertovat vain siitä, että a) koulutusta ei arvosteta, b) lapset nähdään vaan menoerinä ja riesana - se pieni nyytti, jonka sai pukea söpösiin vaatteisiin oli ihana, mutta nyt tämä teini, joka kehtaa vaatia sitä ja tätä alkaakin ärsyttää. Tosi hienoa vanhemmuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme seitsemän