Miksi lastentarhanopettajia ja lastenhoitajia täditellään?
Kommentit (16)
Mut vanhemmat tädittelee... Se on todella raivostuttavaa ja alentavaa.
"Pyydä opea tai Minnaa tai Pirkkoa tai Tiinaa auttamaan"?
Eikö tunnu helpommalta sanoa "Pyydä jotain tätiä auttamaan."
Yritän kyllä välttää tädittelyä ja puhun "aikuisista", mutta ei siitä nyt tarvitse raivostua eikö alentua, jos tädiksi sanotaan. Kaupan täditkin on tätejä... =)
Sijaisia usein tädittelen, koska saattavat olla vain sen yhden päivän ryhmässä, ja eivät välttämättä edes esittele itseään.
Minusta jokainen päiväkodin henkilökunnasta on yhtä "arvokkaita". Olisi kurjaa opettaa lapselle, että "Tuo Tuula on (lastentarhan) opettaja" ja "Tuo Milla ja Kerttu ovat (lasten) hoitajia".
hoitolasteni vanhemmille, jotka eivät tädittele vaan kutsuvat nimellä:) Mulla ei sisarusten lapsia ole, joten en ole kenenkään täti.
Mutta meillä onkin ihanat ja fiksut vanhemmat.
ja kaikki naiset, jotka eivät ole äitejä tai siskoja on tätejä
hyvä neutraali tapa
"Hei Kokki! Lapsellasi on tuolla pyykkipussi"
;)
Mut vanhemmat tädittelee... Se on todella raivostuttavaa ja alentavaa.
päiväkodin hoitaja oli tarhatäti
kukaan ei loukkaatunut. Lapset opetettiin sillä tavalla puhumaan.
kai se perinne elää vieläkin.
Miksi suutut? Et kai tosissasi luule et joku pikku-ipana on sinua huoraksi (tai joksi muuksi) nimitelllyt?
Muistaaks kukaan muu sitä esikoulun laulua täti moonika??
Kun täti menee torille, on näky komea
ja näin heiluu kassi, ja kassi heiluu näin
kun täti menee torille, on näky komea
Sijaisia usein tädittelen, koska saattavat olla vain sen yhden päivän ryhmässä, ja eivät välttämättä edes esittele itseään.
Minusta jokainen päiväkodin henkilökunnasta on yhtä "arvokkaita". Olisi kurjaa opettaa lapselle, että "Tuo Tuula on (lastentarhan) opettaja" ja "Tuo Milla ja Kerttu ovat (lasten) hoitajia".
kyllä meillä kaikkia kutsutaa etunimillä, niin omaa henkilökuntaa kuin sijaisiakin!! sitä varten on aamupiiri jossa varsinkin esitellää lapsille ne sijaiset nimeltään!
ja olisin mielummin aikuinen kuin se saakelin TÄTI!
kyllä meillä kaikkia kutsutaa etunimillä, niin omaa henkilökuntaa kuin sijaisiakin!! sitä varten on aamupiiri jossa varsinkin esitellää lapsille ne sijaiset nimeltään!ja olisin mielummin aikuinen kuin se saakelin TÄTI!
mutta pointtina nyt kai oli, että aamulla on vastassa vieras ihminen, joka ilmiselvästi on henkilökuntaa, mutta ei kerro nimeään (tai olet ehtinyt unohtaa sen). "Ville, mene aikuisen mukana leikkimään"? Eihän kukaan noin sano?
Meidän päiväkodissa kyllä sijaiset yleensä esittelvät itsensä, mutta on niitä mykkiäkin sijaisia nähty, valitettavasti.
Koettakaa myös ymmärtää, että muutama vuosikymmen sitten täti oli kohteliasta lasten kieltä. Minun mieheni on kasvatettu järjettömän muodollisesti, ja hän puhuu vieläkin "Pipsa-tädeistä" ja "Jarkko-sedistä", kun puhuu kavereistaan lapsille. Musta tuo kuulostaa kyllä tosi kornilta, mutta en ole hennonnut sanoa, että lopeta.
Koettakaa myös ymmärtää, että muutama vuosikymmen sitten täti oli kohteliasta lasten kieltä. Minun mieheni on kasvatettu järjettömän muodollisesti, ja hän puhuu vieläkin "Pipsa-tädeistä" ja "Jarkko-sedistä", kun puhuu kavereistaan lapsille.
mitä pahaa vanhanaiksessa suomenkielessä
minun äitini muistaa kun lapsuudessaan oltiin todela muodollisia ja aikuiset olivat herra ... tai rouva .. tai neiti...
ja isoisäni kertoi että pikkuisen hänen piti isäänsä kutsua sanalla herra
onko se nykyajan versio sanasta akka?
"Ville, mene aikuisen mukana leikkimään"? Eihän kukaan noin sano?
Kyllä mä sanoisin just noin. Meillä puhutaan joko aikuisista tai hoitajista. Myös ne lto:t on hoitajia. Anteeksi. ;)
Tädittely on mun mielestä vähän sama kuin tarha. Vanhahkoja nimityksiä molemmat. Mullekin lapsena puhuttiin tädeistä ja sedistä ja se oli kohteliasta. En käytä nykyään itse niitä sanoja, mutta en ole kyllä ymmärtänyt niiden olevan loukkaavia tai alentavia!?
Olen joko nimellä, lto tai kasvattaja, aikuinenkin on ok. Mutta täti ei koskaan.
Ei taida kukaan Elopiakaan seditellä...
lapset vietiin tarhaan hoitoon että päästiin itse töihin. Nykyään puhutaan päiväkodista (kumma sana muuten sekin) ja hoitaja ei olekaan enää "täti" vaan lastentarhanOPETTAJA jonka tehtävä ei enää olekaan niin ikään leikkiä lasten kanssa vaan opettaa heille erilaisia asioita enemmän koulumaisesti.
Ei ennen muinoin ollut mitään kasvatuskeskusteluja eikä vanhempiin otettu yhteyttä jos Matti löi Pekkaa palikalla päähän. Tilanteet selvitettiin heti eikä ollut edes olemassa mitään keltoja selvittelemään erilaisia "tilanteita". Eikä päiväkodissa tuhatta sääntöä siitä mitä lapsille saa sanoa ja miten niitä komentaa.
Joskus tuntuu, että siellä lastentarhanopettajien hienoissa oppaissa ei lainkaan oteta huomioon sitä, että lapset kehittyvät eri tahtiin eikä joka asiasta tarvi olla "huolissaan".
Joten meillä puhutaan edelleen tädeistä. Se on kiva sana joka kuulostaa mukavalta lasten suussa.
Ei nimi naista pahenna jossei nainen nimeä :D
naisen ja miehen sijaan. Helpommin kai taipuu joka lapsen suuhun.