Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsiperheet ja kesän juhlat

Vierailija
19.05.2011 |

Lapsiperheet ja kesän (alkoholipitoiset) juhlat

Onko olemassa juhlia jotka eivät sovellu lapsiperheille? Onko juhlia joissa ei ole soveliasta käyttää alkoholia? Joko teidän postiluukustanne on tipahtanut kutsu kesähäihin? Ovatko juhannussuunnitelmat valmiina? Onko ainoana alkoholittomana juomana tarjolla vettä?

Moni perhe suuntaa erilaisiin juhliin kesällä. Ennen lähtöä joutuu toisinaan miettimään että sopiiko juhlien luonne myös lapsiperheille. Suomalaiseen juhlimiskulttuuriin kun lasketaan usein kuuluvaksi alkoholipitoiset juomat. Miten teidän perheessänne nautitaan juhlista? Suomessa juodaan paljon alkoholia, 100 % alkoholiksi muutettuna noin 10,5 litraa per asukas. Tämä kulutus näkyy myös juhlissa – tai eritoten niissä. Häät ovat usein juhlia, joihin koko perhe on kutsuttu. Juhannusta vietetään usein sukumökillä tai aikuisten omassa kaveriporukassa. Onko lasten seurassa sopivaa käyttää alkoholia? Mitä asioita olisi hyvä huomioida?

Tule mukaan jakamaan ajatuksiasi, mukana keskustelussa Elämä On Parasta Huumetta ry:n työntekijät Paula ja Maarit. Lue meistä lisää www.eoph.fi tai katso profiilit.

Elämä On Parasta Huumetta ry keskustelee tällä palstalla päihteistä ja lapsiperheen elämästä.

Osallistuthan keskusteluun vastaamalla tähän ketjuun, ethän tee uusia keskustelunaloituksia.

Kommentit (31)

Vierailija
21/31 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kumpi on ensisijainen? Onko se aikuisten oikeus käyttää alkoholia vai lasten oikeus olla näkemättä alkoholinkäyttöä ja humalaisia aikuisia?

Toki jokainen vanhempi on ensisijaisesti vastuussa omista lapsistaan, mutta kyllä se vastuu voisi joskus laajentua koskemaan myös muita lähipiirin ihmisiä. Kaikki ei tosiaankaan aina ymmärrä, miksi ei ole ok olla kännissä jos on lapsia ympärillä.

Vierailija
22/31 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinkin voi ajatella, että alkoholin kohtuunauttiminen (lasillinen viiniä, olut..) opettaa lasta kohtuukäyttöön, eikä demonisoi sitä (joka taas voi johtaa murrosikäisen haluun juoda kapinoidakseen). Vai mitä mieltä olette tästä?

Meillä mies ottaa joskus ruuan kanssa oluen, se on mustakin ok. Tällä hetkellä en itse käytä yhtään alkoa, mutta juon kyllä esim alkoholitonta siideriä/olutta. Eikä lapsi sitä varmasti edes erota, kun miehelläkin jää siihen yhteen. Myönnän kylä, että mä olen saanu tässä asiassa miehen "tossun alle", siis tehnyt selväks että meillä toimitaan näin ja piste.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/31 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vielä voi saadakin tossun alle (heh), mutta entäs toi muu lähipiiri? Onko tää jo sellanen asia, minkä "kaikki tietää"?

Vierailija
24/31 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotkut ei ymmärrä tuota näkökulmaa vaan näkevät nipona, esim. jos juhannuksena, vappuna tai vaikka jouluna ei halua tarjoilla alkoholia.

Joo kyllä, just se että aikuisten oikeus ajaa lasten oikeuden ohi...

Vierailija
25/31 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehen vielä voi saadakin tossun alle (heh), mutta entäs toi muu lähipiiri? Onko tää jo sellanen asia, minkä "kaikki tietää"?

Kaverit tietää kyllä. Kerran on kysytty, onko ok jos juo meillä ja me sanottiin että ei. Tästä huolimatta sisälle tultiin kaljatölkkien kanssa... Oltiin molemmat aika närkästyneitä siitä, ei taida kyseiset tyypit enää meille tulla viikonloppuiltoina.

Vierailija
26/31 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on kyllä tylsää, että jos on tehty joku linjaus niin sitä ei noudateta tai kunnioiteta. Kuitenkin hienoa, että olette perheen sisällä jonkun linjauksen tehneet!

Onhan päihdekasvatus kuitenkin tärkeä osa kasvatusta ylipäänsä.

Vierailija
27/31 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikille kommenteista ja mielipiteistä! Hyvää viikonloppua!

Vierailija
28/31 |
19.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen keskustelu alkaa olemaan lopuillaan, kiitos osallistujille. Hieman hiljaisissa merkeissä aloitettiin, mutta eipä haittaa :)

2 viikon päästä on helatorstai, mutta olemme täällä taas 16.6. uudella aiheella tietenkin :)

Vierailija
29/31 |
06.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

häissä

Vierailija
30/31 |
22.01.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on 100% totuus että lasta pelottaa/ahdistaa pienessäkin hiprakassa oleva vanhempi. Olenko jotenkin "sairas" kun minua ei lapsena vanhempien hiprakassa ollut mitään pelottavaa tai ahdistavaa Omasta mielestäni koen olevani aivan tavallinen ihminen.

Vanhempani olivat juhlissa hyvällä tuulella, joivat sitten tai eivät. Se oli mukavaa. En ymmärrä miksi minun olisi pitänyt pelätä heidän hiprakkaansa, kun eihän siinä ollut mitään pelättävää. Minulla oli omia leikkikavereita ja sai herkkuja. Juhlat olivat superhauskoja, juoksenneltiin tanssivien aikuisten välissä ja kikateltiin. Sukujuhlissa joku sukulainen saattoi olla enemmänkin maistissa mutta ei kukaan kaatuillut/oksennellut tai ollut räkäkännissä.

Haluaisin vaan tuoda rehellisyyden nimissä esiin tällaisenkin asian. Että juominen ei todellakaan ole ainoastaan ja vain tuskallista tai hämmentävää lapselle. Kun se ei ole ainakaan minulle ollut ja samaa kyllä olen kuullut muiltakin tutuilta. Kaikki aikuiset eivät ole ongelmajuojia eikä ongelmaton juominen ole välttämättä lapsellekaan ongelma. Tämän voisivat asiantuntijatkin myöntää?

Vierailija
31/31 |
23.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun isäni oli aika kova vetää viinaa, mutta hän ei ollut koskaan väkivaltainen esim, mutta saattoi päästää suustaan jotain kiusallista.

Muut lapsuuteni aikana tuntemani aikuiset käyttivät kohtuullisemin viinaa vaikka eivät täysin raittiita olleet. Heistä otin sittemmin mallia omalle alkoholinkäytölleni eikä minun perheeni ole tarvinnut kärsiä. Jostain kumman syystä appivanhempani jotka ovat maalta ja vanhaa tiukkapipokansaa ovat sitä mieltä että munkin pitäisi lopettaa kokonaan mutta mä olen monta kertaa siitä jankuttanut että se ei ole mulle mikään ongelma.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi seitsemän