perätilassa..
Mulla on vauva ollu koko raskauden ajan perätilassa. Ulkokäännöstä yritetään tällä viikolla.Jos käänntäminen ei onnistu, niin onko kellään kokemusta perätila synnytyksestä? Onko sujunut hyvin? Mua pelottaa ihan tolkuttomasti koko synnytys ja nyt vielä enemmän jos vauvaa ei saada käännettyä ja joudun synnyttämään sen perätilassa. Pelkään että vauva juuttuu päästään kiinni synnytyksessä. Ois kiva kuulla tuoreita kokemuksia perätilasynnytyksestä.
Kommentit (3)
Kiitti..
Kääntöä yritettiin, mutta tuloksetta ja lantio kuvattiin sen jälkeen MRI:llä. Vauva on tällä hetkellä pieni n.2400g ja laskettuun aikaan on pari viikkoa. Hirveesti en jaksa uskoa vauvan kääntymiseen. Nyt käyn vajaan viikon välein sairaalassa.
No yritän rauhotella itseni ja valmistautua siihen et syntyy perätilassa. Toivottavasti ei ole kivuliaampaa kuin norm.synnytys. En käytä meinaan kivunlievitystä järkyttävän neulapelon vuoksi.
Eiköhän tämä tästä :)
Itse en käyttänyt aikoinaan esikoisen synnytyksessä kun ilokaasua lievitykseen ja nyt tietysti kun leikattiin niin piti pistää epiduraali ja se oli kamalaa olisin mielummin synnyttänyt vaikka ilman mitään kun ottaa KAHTEEN kertaan sen pirun pistoksen. Kumpikin puudutuksista kun epäonnistui osittain.
Hmm mietin että kun teillä vauva on sen verran pieni että saattais tehdä yllärin ja yllättäen kääntyä? paitsi jos olet itse pieni kokoinen niin sitten varmaan huomaat jos vauva kääntyisi.
Mua ärsyttää ihan mielettömästi vieläkin se että omalla kohdalla ei voitu tehdä asialle aikaisemmin mitään. Omasta mielestä sektion ois voinut välttää jos olis esim käynnistetty aikaisemmin, silloin kun vauva oli vielä 3 kiloinen.
Älä huoli, ei ketään voi tuollaisessa asiassa jättää pulaan ja kyllä hoitohenkilökunta varmasti osaa antaa oikeat neuvot ja nykypäivänä osataan reagoida kuitenkin suht hyvin tilanteisiin :)
Itsellä toinen lapsi oli kääntynyt raskauden puolivälissä jos pääalaspäin mutta oli tehnyt tepposet viikolla 30 jotain ja pysyi loppuun asti perätilassa :D Tyttöä yritettiin kerran kääntää, mutta ei se tuottanut tulosta. Käsitin että jos vauva on tarpeeksi pieni niin lääkäri pystyy kääntämään hänet, mutta meidän likka oli jo päälle 3 kiloinen ja jäätiin vaan toivomaan että kääntyy itsestään mikä kuulema tapahtuu aika usein. Kaikki riippuu tosiaan hyvin pitkälti myös siitä että missä asennossa vauva on, meidän oli tulossa peppu edellä kun taas ystävän vauva oli tulossa jalat ja hänet piti tämän vuoksi leikata. Niin raadolliselta kun se kuulostaakin mutta jos itse olisin saanut alakautta synnyttää niin minun olisi pitänyt ponnistaa aika itsenäisesti vauva, ilman että kukaan koskee vauvaan.
Minut puolestaan leikattiin sen vuoksi että vauva oli yli nelikiloinen ja perätilassa joten lantion kuvauksen perusteella ei olisi mahtunutkaan tulemaan. Jos olis kääntynyt ennen leikkausta niin olisin saanut odotella käynnistystä :)
Tärkeintä siis on että sinut kuvataan ennen, myös se että saat kunnollisen ohjauksen ja neuvot sekä se että missä asennossa vauva on.
Muistaisin että jos alakautta synnyttää perätilassa olevan vauvan niin kätilö auttaa pään ulos, mutta muun joudut ponnistamaan itse.
Tsemppiä ja voimia loppurutistukseen :))