Pitkät hoitopäivät, miksi?
Voitteko vähän valottaa tilannetta, jossa kahden aikuisen perheessä lapset ovat hoidossa hirveän pitkiä päiviä. Meidän lasten päiväkodissa on sisarukset, jotka tuntuvat olevan hoidossa aina, kun vien tai haen omiani.
Yleensä meidän lapset ovat hoidossa 8.30-15.30, mutta viime viikolla, kun mies oli työmatkalla jouduin yhtenä aamuna viemään lapset jo 7.00. Tämän yhden perheen lapset olivat jo paikalla. Samalla viikolla jouduin kerran hakemaan lapset vasta klo 17. ja nämä lapset olivat taas siellä. Juttelin sitten perheen äidin kanssa epäsäännöllisistä työajoista, jotenkin olettaen, että heillä on sellaiset myös, ja siitä, miten joskus on hankala järjestellä vientejä ja hakuja. Mutta tämä äitipä kertoi, että heillä on onneksi lapset joka päivä saman ajan hoidossa, niin ei tartte kikkailla. Eli päätelmieni mukaan lasten hoitopäivä on sen 10 tuntia. Voiko muka oikeasti olla? Ja voiko todella olla niin, että ihmiset eivät saa järjestettyä elämäänsä muuten? En sitten käynyt näitä asioita häneltä siinä urkkimaan, mutta mietityttämään jäi silti.
Kävi vaan jotenkin surku niitä lapsia, kun joskus tuntuu, että omille tuo 7 tuntiakin on pitkä aika.
Kommentit (66)
Uskoisin, että aika monet vanhemmat voisivat lyhentää hoitopäiviä jos haluaisivat. Liukuvat työajat on niin monessa paikassa nykyään ja lyhennettyä päivääkin voi tehdä. Monet ystävistänikin ovat sanoneet etteivät rahan takia halua tehdä lyhennettyä päivää ja koska pitäisi tehdä samat työt lyhyemmässä ajassa.
mutta uskosta huolimatta voisisitko puolestamme uskoa että:
Ehkä lastenhoito ei ole pomon ongelma!
Jokaisen on itse se hoidettava. Firmaa kiinnostaa vain osaatko ja voitko tehdä tyot ja tyoaika on sovittu etukäteen. Ilman sitä et duunia saa.
Ja tarhatäti ei ainakaan ehdota että hän voisi hätätapauksessa tulla perheen vuokran maksamaan
Ja kauhistelkaapa tätä: minun lapseni joutuu olemaan päiväkodissa kaksikin vuorokautta putkeen.
Minkä takia lapset ovat hoidossa 2 päivää putkeen? Lasten takia kannattaisi harkita jo työpaikan vaihtoa. Säälin ympäripyöreitä päiviä hoidossa olevia lapsia.
Alle 3-4-vuotiaat lapset pitäisi hoitaa kotona! Kelan kotihoidontuki pitäisi nostaa takuueläkkeen tasolle, noin 700 euroa/kk. Ja minimiäitiys- ja vanhempainpäiväraha samalle tasolle. Kotihoidontukea pitäisi maksaa myös 4-5-vuotiaita lapsiaan kotona hoitaville vanhemmille.
Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois kokonaan! Kotivanhempien lapset pois hoidosta. Hoitopaikat perheille, joissa molemmat vanhemmat ovat töissä, opiskelemassa tai on muu painava syy (esim. vanhemman sairaus).
..ovat laiskoja paskoja. En jaksa olla ihmettelemättä, miksi lisääntyä, kun se ei ole pakollista? Säälikää lapsia ja ja vetäkää tumppuun!!!
Subjektiivinen päivähoito-oikeus pois kokonaan! Kotivanhempien lapset pois hoidosta. Hoitopaikat perheille, joissa molemmat vanhemmat ovat töissä, opiskelemassa tai on muu painava syy (esim. vanhemman sairaus).
on hoidassa 8,5-9h päivässä. Vien heidät 7.15-7.30 aikoihin ja haen 16-16.30. Oma työaika 8-15.30(16) ja työmatkaan menee n.20min. Mun työpaikka on miehen työmatkan varrella, mut silloin olisin työmaan pihalla kuuden jälkeen ja kotona viiden aikoin eli kahdella autolla pakko kulkea.. Miehen työmatkaan menee n.tunti..
Jos joskus olen kuuteen töissä niin mies hakee lapset viimeistään viideltä, tosin silloin olen vienyt lapset vasta yhdeksän jälkeen hoitoon..
Lyhyempään hoitopäivään ei oikein mahdollisuuksia, olen onnellinen ettei mun tarvii mennä seitsemään jolloin lapset joutuis jo kuuden aikoihin hoitoon.. Ja lyhennetty työaika tuskin onnistuisi kun on sellaisessa työssä että firma saa rahaa siitä työstä mikä oikeasti tehdään..
Meillä oli yhdessä vaiheessa näin. Ei olisi ollut mitään järkeä ostaa toista autoa ja ajaa samaa kymmenien kilometrien matkaa kahdella autolla.
Lapsilla oli tällöin yhdeksän tunnin hoitopäivä, mutta onneksi tuo oli vain lyhyt ajanjakso. [
i]Mä ihmettelen yhä edelleen sitä, miten äiti ja isä voi yhtáikaa tuoda ja hakea. Silloin, kun lapsemme olivat päiväkodissa, me ei voitu ikinä toimia näin.
Aina toinen vei ja toinen haki. Se joka meni myöhemmäksi töihin vei lapset ja joka pääsi aiemmin haki heidät. Lapsilla inhimillinen hoitopäivä.
[/quote]
Lyhennetty työaika tarkoittaa pienempää palkkaa ja pienipalkkaisella ei ole varaa pienentää palkkaansa. Monella työpaikalla lyhennys tarkoittaa, että 7½h:n työt on tehtävä 6h:ssa. Mun työpaikalla tuo ei olisi käytännössä onnistunut, joten olisin ollut 8h töissä ja saanut pienemmän palkan. Työaika oli myös tarkkaan säädelty, ei siis liukumia. Pk-seudulla myöskään 1h työmatka ei ole mikään kummajainen.
Onneksi kuopus on jo 11v!
pistävät itsensä etusijalle ennen lapsiaan. Herää kysymys miksi niitä lapsia hankitaan, jos niiden kanssa ei jakseta olla. Minä haen lapseni heti pois tarhasta kun menen kotiin. Lapsen kanssa nautitaan päiväkahvihetki sitten kotona. Kaksi tuntia on aika paljon lapsille ja vie siitä ilta-ajasta aika paljon pois, eihän lapset kerkiä kun syömään ja nukkumaan.
Meillä on usein mies illat pois kotoa, kun on vuorotyöläinen ja minä olen yksin lapsen kanssa ja vaikka haen lapsen kolmelta niin siltikin illat menevät nopeasti.
pakko päästä kotiin rauhoittumaan hetkeksi ennen kuin lapset haetaan tarhasta. Menen töihin aikaisin joten olen kotonakin jo vähän ennen kolmea. Yleensä luen lehden ja juon kahvit, sitten teen ehkä ruokaa tai otan torkut. Mies menee myöhemmin aamulla töihin ja hakee lapset tullessaan viiden maissa. Minä vien lapset aamuisin niin mies saa nukkua pitkään.
myöhemmin illalla... Vanhemman velvollisuus on huolehtia kunnostaa, jotta pystyy terveenä hoitamaan lapsiaan. En ole tuo 34 vaan ihan toinen äiti, jolle liikunta on edellytys normaalille toimintakyvylle. (kuten suurimmalle osalle meistä pian nelikymppisistä)
Meidän lapsilla muuten menisi pahasti herne nenään, jos pitäisi lähteä kotiin ennen neljää. Juuri kesken parhaisen jalkapallo- tai sählypelien tai muun kivan kavereiden kanssa. Siksipä meillä ei haeta lapsi ennen 16.30.
jos oma harrastus on tärkeämpi kuin päästä ajoissa hakemaan lapsia.
..lapsettomiksi heitä, jotka eivät ansaitse vanhemmuuden osaa. Taitaa olla aika suuri osa tämän sivuston tyhjäpäämammoista sellaisia. Tunnevammaisia, mutta ikävä kylää lisääntyviä. YÄKK!!
myöhemmin illalla... Vanhemman velvollisuus on huolehtia kunnostaa, jotta pystyy terveenä hoitamaan lapsiaan. En ole tuo 34 vaan ihan toinen äiti, jolle liikunta on edellytys normaalille toimintakyvylle. (kuten suurimmalle osalle meistä pian nelikymppisistä) Meidän lapsilla muuten menisi pahasti herne nenään, jos pitäisi lähteä kotiin ennen neljää. Juuri kesken parhaisen jalkapallo- tai sählypelien tai muun kivan kavereiden kanssa. Siksipä meillä ei haeta lapsi ennen 16.30.
Sori, mutta ei tämä yhteiskunta vaan toimi niin, että kaikki pienten lasten vanhemmat tekee lyhennettyä työaikaa ja lyhennettyä työviikkoa ja vielä työnantaja joustaa työajoissa.
Toiset tekee reissuhommia, toiset tekee ylitöitä, toiset matkustaa työssään paljon kotimaassa tai ulkomailla ja toiset tekee muuten vaan pitkää päivää.
Ihan pikkasen kannattaa miettiä sen oman ympyrän ulkopuolellekin.
osa palettia nimeltä perheen arki.
Täydellinen avmamma toki tekee vain 4 tuntista työpäivää ja käy ruokakaupassa, siivoaa kodin, kokkailee, ulkoiluttaa koirat ja jumppaa yhdessä lasten kanssa. Me muut vähemmän täydelliset sitten joudutaan tekemään yleensä pidempiä päiviä elääksemme, toiset jopa yksinhuoltajina. Kaupassa käynti sujuu toisilta paremmin työmatkalla ja jumppapaikkakin on siellä työpaikan lähellä. Kunnon avmamma luonnollisesti on töissä päiväkodin ja ison marketin naapurissa.
Toisilla meistä eiavmammoista on erilaisia fyysisiä vaivoja, joiden takia on käytävä esim. fysioterapiassa tai jumpassa viikottain. Avmammahan on perusterve, papat ja hammaslääkärikäynnit hoituvat yhdessä lasten kanssa. Kyllä se yhdessäolo äidin kanssa aina päiväkotileikit voittaa ;)
mutta onko teidän mielestä parempi tehdä 6 tunnin työpäiviä vai tehdä neljän päivän työviikkoa? Olen palaamassa työelämään hoitovapaalta ja mietin, kumpi olisi parempi. Työmatka on 10min ja tarha ihan kodin vieressä. Lapsi on 2v.
Mun työt loppuvat klo 14 ja käyn urheilemassa tuossa välissä. Ilta ollaan sitten kaikki kotona :D
Siis joka päivä pitää päästä urheilemaan ja pitää lapset klo 17 asti päiväkodissa? Huhhuh. Eikö edes joka toinen päivä riitä?
Itse tein pitkään lyhennettyä päivää ja nyt teen normipäivää. Viimeiset kolme vuotta olen rynnännyt töistä suoraan päiväkotiin hakemaan lasta mahdollisimman aikaisin. Ei tulisi mieleenkään hoitaa omia harrastuksia päivisin niin että lapset joutuvat olemaan pitkään tarhassa. Kerran pari viikossa vielä ymmärtäisin, mutta että joka päivä.. Urheilen sitten iltaisin kun mies on tullut kotiin ja viikonloppuisin. Pyöräilen myös mahdollisuuksien mukaan työmatkat. Se riittää mulle nyt urheiluksi, mulla on aikaa roikkua salilla sitten kun lapset isompia.
Oli tuolla toisella palstalla yksi mamma, joka kertoi tekevänsä 4-päiväistä työviikkoa, mutta että lapsi oli 5 päivää viikossa hoidossa (2-v lapsi kyseessä). Mamma käytti tämän ylimäääräisen vapaapäivän itseensä eli urheili, kävi kasvohoidoissa, lueskeli yms. Että näin nykyvanhemmat toimii.
Joko ovat oikeasti onnistuneet sulkemaan korvansa tällaisilta keskusteluilta tai sitten eivät vaan välitä. Mulla on kaveri joka vei lapsensa alle 1v päiväkotiin. Molemmilla vanhemmilla on työ jossa helposti onnistuisi työajan lyhennykset (tiedän sen koska mulla muitakin tuttuja samoissa töissä), mutta eivät vain kokeneet tarpeelliseksi - lapsellahan on kivaa hoidossa. Varovasti siis asiaa jopa kysyin. Nyt muutaman vuoden jälkeenkään eivät koskaan ole pitäneet lomiaan yhtään eriaikaan jotta lapsi saisi pidemmät lomat, eli kesälomat yms otetaan aina samaan aikaan. He eivät itse ilmeisesti näe tässä mitään omituista, tuskin ovat edes asiaa ajatelleet... Mikä kyllä outoa kun kuitenkin tuttavapiirissä kaikki muut lomiaan sumplöivat lasten eduksi. Eivät vaan kai sitten koe että asia koskisi heitä ja heidän lastaan. Ja minkäs teet...
nelhjän työpäivän muodossa ei mielestäni ole kuin vanhemman etua ajava. Jos ajatellaan esim. eskari-ikäistä, jolla on lyhyet koulupäivät, niin kyllä lapsen edunmukaista olisi, että vanhempi tekisi kuuden tunnin työpäivää.
Vaikka todellinen tarve on paljon vähemmän. Helppoahan se on työpäivän jälkeen käydä shoppaamassa, kampaajalla, salilla jne ilman lapsia.
kallistuu tämän kannalle. Ikävä lasten kannalta.
mutta onko teidän mielestä parempi tehdä 6 tunnin työpäiviä vai tehdä neljän päivän työviikkoa? Olen palaamassa työelämään hoitovapaalta ja mietin, kumpi olisi parempi. Työmatka on 10min ja tarha ihan kodin vieressä. Lapsi on 2v.
Koska en usko, että sillä on paljoa merkitystä, onko lapsi hoidosa sen 7-8 vai 5-6 tuntia (meidän tapauksessa päiväkotipäivät eivät ole tämän pidempiä) Mutta yhden kokonaisen vapaapäivän aikana ehtii oikeasti puuhailemaan kaikenlaista lasten kanssa ja saavat levätä pidemmän viikonlopun.
Mutta riippuu varmasti lapsestakin, meillä kummatkin pienokaiset viihtyvät hyvin päiväkodissa eikä mitään erityisiä ongelmia sen suhteen ole.
Ainakin itse saan paremmin töissä aikaiseksi tekemällä normaalin mittaisia työpäiviä. Vapaapäivänä tosin joudun lukaisemaan sähköpostit kotona, mutta se riittää.