miksi perheet ostaa niin kauhean isoja asuntoja?
Miksi 2 lapsiset perheet ostaa 4 h+k jotka on tosi kalliita. Miksei 3 h + k kelpaa? Vähän pienempi asunto?
4 h asuntoihin joutuu ottamaan todella ison asuntolainan ja molempien on käytävä töissä. Jos asuisi 3 h niin toinen vanhemmista voisi jäädä kotiin lasten kanssa.
Miksei perheet mahdu 3 h asuntoihin??
Kommentit (62)
Kun kaikille lapsille on omat huoneet, meillä makkari ja lisäksi työhuone, meillä on 6 huonetta + keittiö.
Toki mahtuisimme pienempään, mutta elämä tässä on paljon mukavampaa. Kun lapset ovat isompia, oma huone on tärkeä. Sitä nyt vaan on aika turha käydä kiistämään. Työhuoneen tarvitsen, koska teen puolet työstäni kotikoneella.
Ja kuinka monella on varaa jäädä kotiin? Olin minäkin kotona kunnes kuopus oli 3-vuotias. En usko, että pärjäisimme kolmiossakaan niin että jäisin kotiin hoitamaan lapsia. Ja miksi pitäisikään?
Tehdään kotona muutakin kuin syödään, nukutaan ja katsellaan telkkaria. Lapsille halutaan omat huoneet viimeistään kouluiässä. Aikuiset tarvitsevat työhuoneen. Kaikki kun eivät työskentele aina kodin ulkopuolelle, osa jopa opiskelee. Vieraitakin käy. Harrastuskamat vievät paljon tilaa, meillä kirjat, soittimet ja urheiluvälineet.
Kas vittu kun sulla onkin oiva ratkaisu kaikkien elämäntilanteisiin.
Mitä luulet, riippuukohan se lainanmaksukyky tai kotiinjäämismahdollisuus enemmän tulotasosta, kuin siitä "ylimääräisestä" 12 neliön huoneesta?
ja ensimmäinen lapsi tulossa. kolmio joo ostetaan, mutta kun toinen lapsi tulee kuvioihin nii 4h+k tottakai! halutaan, että molemmat lapset saa aikanaan omat huoneet.
ja miksi toisen vanhemman pitäisi olla kotona?????? molemmat tykätään töistämme ja ei tulisi mieleenkään jäädä kotia pitkäksi aikaa!
Meillä on 3h+k ja kolmas lapsi tulossa. Tähän meinataan mahtua vielä monta vuotta. Saataisiin me toki isompikin tila täytettyä, mutta tämäkin riittää, eikä haluta isompaa lainaa ottaa tällä hetkellä.
miten ihmeessä ihmiset ehtii ne siivota. Meillä on asuinkäytössä ehkä 80 neliötä ja koko ajan kaaos, en kerta kaikkiaan ehdi siivota tätä.
enkä koe että meillä nyt niin hirveästi liikaa tilaa olisi :D, pikemminkin päinvastoin.
Omat huoneet on hyvä olla molemmilla vaikka vielä ei niitä niin tarvitakaan. Meillä on tarkoitus asua tässä kauan, en halua muuttaa eessuntaas lasten kanssa koko lapsuuden ajan.
En mä halua jäädä kotiin lasten kanssa kokonaan ja vaikka olisi kolmio ostettu niin silti olisi kummankin pakko käydä töissä. Ei se hintaero niin paljoa sentäs ole.
minulla on edellisestä liitosta 4 viikonloppuina vierailevaa lasta ja mieheni kanssa kaksi lasta täällä jatkuvasti. Ei mahduta pienempään kuin 4mh+työh. Tultais hulluiksi jos ois yhtään vähemmän tilaa, meitä on kahdeksan henkeä täällä parhaassa tapauksessa...uusperheellisillä ne asunnot vasta isoja onkin.
Mulla esmes on tuttavaperhe (2+4), joilla on 280 helevetin kallista neliötä/kk. Harrastuksia on niin paljon, että käyvät kotona lähinnä vaan nukkumassa, vaatetta ja tavaraa on sitten sen verran, että tarvitsevat varmaan meidän 70 m2 ihan vaan säilytystilaa.
Toki kaikilla on prioriteettinsa ja mulla se on se, että asumismenot (vastike+vesi+sähkö) pysyy tossa kolmessasadassa eurossa/kk, eli ei ole kohtuuttomat neliöt äidille ja kolmelle lapselle, mutta ei tee tiukkaa kun viihdytään yhdessä ja kaikille on ulkona (piha ja kaupunki) reviiriä.
Jossain vaiheessa voi tulla neuvottelun paikka aiheesta neliöt/matkailu: jos lapset haluavat luopua reissaamisesta (pari kuukautta vuodessa ollaan kotoa poissa), voidaan muuttaa isompaan asuntoon.
miten ihmeessä ihmiset ehtii ne siivota. Meillä on asuinkäytössä ehkä 80 neliötä ja koko ajan kaaos, en kerta kaikkiaan ehdi siivota tätä.
asunto on helppo siivota. Meillä on ainakin paljon avaraa tilaa, helppo pyllistellä sohvan alle ja kaikelle kamalle on ainakin teoriassa riittävästi säilytystilaa. Hankalampi oli täyteen pakattua entistä 60 neliön kotia siivota, kuin nykyistä 200 neliön.
86m2 ja kaksi koululaista.
Meistä on mukavaa kun perhe on yhdessä eikä linnoittuneina omiin huoneisiinsa. Meillä makuuhuoneissa vain nukutaan ja ne on tosi pienet ja lapset jakavat huoneen (kerrossänky), näin keittiö olohuone yhdistelmään on saatu paljon neliöitä, jossa perheenä vietetään yhdessä lähes kaikki aika.
Asutaan pk seudulla ja lainaa vielä himpun alle 140 000€. Ei paljoa lisälainat kiinnosta : ) Käytetään sitten matkusteluun ne "ison talon kulut" vaikka ei sitä ihan noin kyllä voi verrata. Pystytään kuitenkin helpolla tekemään kaksi Aasiaan suunnattua matkaa vuodessa ja tuollaiseen matkaan lentoineen ja majoituksineen menee 7000-8000€ per matka ja jos hankimme isomman asunnon, niin nuo matkat vähenisivät todella ja meille ne ovat tärkeitä. Nyt pystymme myös pitämään kaksi autoa eikä kaupassakaan tarvitse laskea juustojen hintoja. Tuloihimme nähden lainamäärämme on pieni, mutta hyvä niin! Tämä sopii meille.
Luin otsikon, ja olin kanssasi samaa mieltä.
Sitten luin tekstin, enkä enää ole.
Miten niin 4h+keittiö on iso asunto? Ja piti vielä vetää mukaan tuo lasten kotona pitäminenkin.
Hoh hoijaa! Kas kun et vielä keksinyt todeta, että kaikki tarpeeksi pitkään rintaruokitut lapset viihtyvät mainiosti myös kaksiossa, koska ovat tottuneet pienestä pitäen läheisyyteen. Toisin kuin tuntettomiksi kasvaneet pulloruokitut toverinsa.
Mutta ajattelepas: Miksi pitäisi olla 3h, kun 2h maksaisi vielä vähemmän. Tai miksi edes 2h, kun yksiön saisi vielä halvemmalla.
4h ei todellakaan ole nykyään mikään iso asunto!
Meillä on ihan kuule vaan 3 henkinen perhe ja 4h+k paritalon puolikkaassa asutaan.
Itseasiassa ollaan mietitty, että olis kiva muuttaa vähän isompaan, kun noita neliöitä on vaan 96. Mutta mulla pitää olla oma harrastushuone, sillä harrastan monenlaisia käsitöitä ja taiteita, jotka vaativat sekä materiaalien säilytystilaa, että työskentelytilaa.
Ja meillä käy vaan mies töissä, itse olen kotiäiti.
Perheitä ja asumistapoja ja tarpeita on vaan niin erilaisia!
Ihmiset ottaa isot lainat ja molempien pakko mennä töihin että saadaan iso laina maksettua...
Ei ne lapsistaan välitä. Toisen vanhemmista olisi hyvä olla lapsen kanssa kotona. Ei ole oikein viedä muiden hoidettaviksi päiväkotiin.
se on muotia nykyään, että viedään vaan päiväkotiin ja itse mennään johonkin konttoriin istuskelemaan että saadaan rahaa maksaa iso laina. Toisin ajattelevaa ei suvaita.
siksi etta kun sukulaiset suomesta tulevat kylaan ne tulevat isoilla porukoilla (jostain syysta). on meilla sitten viela miehen(!) pukeutumishuone varahuoneena jonne saadaan yksi sanky (viimeeksi oli kaytossa jouluna). ja meidan perhe siis 3 - henkinen ja makkareita 4 ja se 'pukuhuone'.
Sinänsä ihan hyvä kysymys yleisemmällä tasolla, pitääkö lapsiperheellisten elintason olla huipussaan vai riittäisikö vähempikin, jos odotuksia muuttamalla tavoin saisi enemmän aikaa ja rauhaa elämään niiden ruuhkavuosien ajaksi.
Mutta tuo nyt on ihan hölmöä, että nostaa 3h+k jotenkin ideaaliksi. Ei se siitä yhdestä huoneesta tai edes parista ole kiinni. Lisäksi on lapsiperheitä jotka asuu kaksiossa, ja maksavat siitäkin jo itsensä kipeiksi. Mitäs heille voisi sanoa.
Ja tarvitseeko tätä samaa asiaa muka kysellä koko ajan?
Toisin ajattelevaa ei suvaita.
Miten ihmeessä ei suvaita? Vai tarkoitatko tässä toisinajattelijalla sellaista, joka kokee oikeudekseen haukkua muiden ratkaisut ja korostaa omaa erinomaisuuttan? Tai ehkä sellaista ihmistä, joka ei edes tiedä siitä huonona pitämästään vaihtoehdosta mitään, vaan niputtaa kaikki kauhuskenaariot samaan nippuun.
ja ollaan tingitty muusta, jotta toinen vanhempi voi olla kotona.
3h+k meni silloin, kun lapsia oli kaksi ja he olivat alle kouluikäisiä. Nyt kun lapset ovat isoja ja heitä on neljä.
Miksi pitäisi asua ahtaasti ja menettää hermonsa?
Mutta tämähän olikin varmaan provo koko avaus...