miksi perheet ostaa niin kauhean isoja asuntoja?
Miksi 2 lapsiset perheet ostaa 4 h+k jotka on tosi kalliita. Miksei 3 h + k kelpaa? Vähän pienempi asunto?
4 h asuntoihin joutuu ottamaan todella ison asuntolainan ja molempien on käytävä töissä. Jos asuisi 3 h niin toinen vanhemmista voisi jäädä kotiin lasten kanssa.
Miksei perheet mahdu 3 h asuntoihin??
Kommentit (62)
3 h on vain esimerkki.
Pienempi asunto=pienempi laina. Jompi kumpi vanhemmista voi halutessaan jäädä kotiin hoitamaan lapsia.
Mutta jossei omia lapsiaan halua hoitaa niin ei ole ansainnut lapsiaan.
Kyllä halutessaan voi jatkaa kotiäitiyttä silloinki kun lapset menee kouluun.
se on muotia nykyään, että viedään vaan päiväkotiin ja itse mennään johonkin konttoriin istuskelemaan että saadaan rahaa maksaa iso laina. Toisin ajattelevaa ei suvaita.
kelaa nyt hieman taaksepäin, ja havaitse esim. 70-luku, jolloin muutaman kuukauden ikäiset kiikutettiin tarhaan.
Keskivertoperhe asustaa suomessa 80m2 kämpässä, joten jos jotkut asuu isommassa, niin on vastaavasti tietty niitä pienemmässäkin asuvia. 3h+k voi olla hyvinkin toimiva 4 hlö perheelle, kuten meillä oli omistusasunnossa. Muutettiin nyt kuitenkin vuokralle 4h+k asuntoon ja kyllä tämä tavallaan on luksusta, kun kaikilla on omat huoneet, joihin saa halutessaan oman rauhan. Rauhan tarve 2 lapsisessa perheessä voi olla hyvin erilainen, mutta meillä lapsilla 7 vuoden ikäero, joten on vähän eri tarpeet lapsilla ja eri vaarallisiakin on lelut ja vehkeet.
Siinä olen samaa mieltä, että monilla on turhankin isot asunnot. Useinkaan syynä ei ole ihmisluku vaan se, että on yksinkertaisesti liikaa tavaraa. Muistan, että mun lapsuudessa mahduttiin paljon pienempiin asuntoihin ja ihan selkeä ero oli tavarapaljoudessa. Toisaalta usein nykyaikakin tuo muutoksia, esim. meidän perheessä tuntuu, että koko asunto on täynnä kypäriä. Pelkät 4 pyöräilykypärää ja 2 luistelukypärää ja 1 rullaluistelukypärä vie hirmuisen määrän tilaa. Mun lapsuudessa kypärän virkaa hoiti kettuhattu, joka toimi myös pakkashattuna talvella.
3 h on vain esimerkki.
Pienempi asunto=pienempi laina. Jompi kumpi vanhemmista voi halutessaan jäädä kotiin hoitamaan lapsia.
Mutta jossei omia lapsiaan halua hoitaa niin ei ole ansainnut lapsiaan.
Luepa ketjun aloitusviestisi uudestaan, ja mieti mitä siinä mahtaa lukea. Ja mieti sitten siltä kantilta, että miksi saatat kokea että "toisinajattelua" ei hyväksytä. Voisiko olla että toisinajattelua kyllä hyväksytään, mutta että sinä ilmaiset ajatuksesi kohtalaisen jyrkästi ja tuomitsevasti? Varmasti hyvää tarkoitat, mutta silti.
miten ihmeessä ihmiset ehtii ne siivota. Meillä on asuinkäytössä ehkä 80 neliötä ja koko ajan kaaos, en kerta kaikkiaan ehdi siivota tätä.
teilla on kaaos koska liian vahan tilaa. meilla tilaa 180neliota ja aina tiptop paikat. kaikelle loytyy paikkansa ja kaapit eivat pursuile kraasasta.
vai 4 makkaria.
Vain mies käy töissä, mä olen ollut esikoisen jälkeen kotona, kohta 16 vuotta.
Ei ole isoa lainaa, joillakin on kuule varaa isoon taloon ilman kamalaa lainaakin.
On meilläkin 3 lasta, uusi okt 7h+k ja 300 m2.
Miksi ihmeessä sulloutuisimme johonkin 4h+k rivariin, kun nykyinenkin velaton?
Suomessa asutaan ihan hemmetin ahtaasti, tai oaremminkin pk- seudulla asutaan ahtaasti korkeiden hintijen vuoksi.
Tervetuloa tänne Keski-Suomeen, täällä on varaa isoonkin kartanoon, jossa on tilaa hengittää.
Miksi 2 lapsiset perheet ostaa 4 h+k jotka on tosi kalliita. Miksei 3 h + k kelpaa? Vähän pienempi asunto?
4 h asuntoihin joutuu ottamaan todella ison asuntolainan ja molempien on käytävä töissä. Jos asuisi 3 h niin toinen vanhemmista voisi jäädä kotiin lasten kanssa.
Miksei perheet mahdu 3 h asuntoihin??
miten ihmeessä ihmiset ehtii ne siivota. Meillä on asuinkäytössä ehkä 80 neliötä ja koko ajan kaaos, en kerta kaikkiaan ehdi siivota tätä.
teilla on kaaos koska liian vahan tilaa. meilla tilaa 180neliota ja aina tiptop paikat. kaikelle loytyy paikkansa ja kaapit eivat pursuile kraasasta.
Kaikelle on paikkansa meilläkin. Se, että kaikelle on paikka ei tarkoita, että kaikki olisi paikoillaan. Ainakaan meillä. Kolmen lapsen ja koiran kanssa en kerta kaikkiaan ehdi. Voi herrajumala, mikä siivo olisi liki 200 neliössä (siksi yläkertaa ei oteta käyttöön ennen kuin lapset siivoa sen kokonaan itse).
Miksi 2 lapsiset perheet ostaa 4 h+k jotka on tosi kalliita. Miksei 3 h + k kelpaa? Vähän pienempi asunto? 4 h asuntoihin joutuu ottamaan todella ison asuntolainan ja molempien on käytävä töissä. Jos asuisi 3 h niin toinen vanhemmista voisi jäädä kotiin lasten kanssa. Miksei perheet mahdu 3 h asuntoihin??
Nykyisin usein halutaan lapsille omat huoneet, joten siksi ostetaan sen kokoiset ja sitten on käytävä tai halutaan käydä töissä. Joskus on myös järkevää että lapsilla on omat huoneet. Esim. jos lapsilla on suuri ikäero tai lapset ovat lähes murrosikäisiä ja eri sukupuolta ym.
Myös se vaikuttaa että laina on halpaa niin ostetaan helposti liian kallista. Kun korot nousevat niin ihmisetkin alkavat miettiä mikä on todella tarpeellista.
ostettiin 5 h+k kun esikoinen oli kaksivuotias. Syyt
- toivottiin lisää lapsia, joita tulikin kaksi :)
- haluttiin koti, josta ei tarvitsisi koskaan muuttaa pois, ei tarvitsisi ottaa lisää lainaa, ei muuttorumbaa, ei mitään sellaista
Nyt on asuntovelka maksettu ja hyvin sovitaan tänne. Kun pojat eivät enää viihdy samassa huoneessa joudutaan vähän järkkäilemään työhuonetta, mutta se on sen ajan murhe.
Kotiin jääminen lasten kanssa ei ollut kummallekaan meistä vaihtoehto, koska työ on meille tärkeää.
missään kopissa. Meilä neliöitä 175 ja silti tuntuu, että tilaa on liian vähän. Ja mitä asuntolainaan tulee, niin mökki+asuntolainaa otettiin 280 000€ ja maksuaika 17v, josta enää 10v jäljellä :) Silti jää elämiseen ja matkusteluun rahaa.
mutta oli pakko muuttaa neliöön koska kun toinen lapsi kasvoi isommaksi ei täysmittaista sänkyä saanut enää mahtumaan toiseen huoneeseen.
Monessa kolmiossa makuuhuoneet on niin pieniä, ettei niihin mahdu useamman ihmisen sängyt edes.
Kerrossänky ei tullut kysymykseen sillä lapsilla oli unissakävelytaipumus.
Sanoisin että jos olisi yhtään pienempi kuin tämä 77 neliötä, tulisi ahdasta. Meille on tulossa toinen lapsi ja vaikka mahdumme nippanappa silloinkin, ärsyttää kun ei ole "turhaa" tilaa ollenkaan vaikka kaikki neliöt nytkin tehokäytössä. Tavaraa meillä on selkeästi vähemmän kuin keskivertoperheellä.
En halua koko ajan olla ihmisten ympäröimä vaan haluan oman huoneen jonne mennä lepäämään ja olemaan hetken itsensä kanssa. Olen muutenkin sellainen ihminen että välillä täytyy saada olla yksin.
Onneksi se on mahdollista kun tosiaan tinkii muusta, kuten ulkomaanmatkoista ja kesämökistä.
Meillä on neljä perheenjäsentä, minä ja kolme lasta ja viisi huonetta ja keittiö. Tilaa 100 neliötä.
Meillä on 5h +k, eikä musta yhtään liikaa tilaa kahdelle hengelle.
Molemmille makkarit, olohuone, takkahuone, ja työhuone. Muutin vaan halvemmalle alueelle että sain ostettua ison asunnon. Ja yh:n on töissä käytävä joka tapauksessa.
Suomalaiset asuvat ahtaasti, tilastollisesti. Miksi pitäisi asua vielä ahtaammin. Meillä on keskimäärin ahdasta, alle 30m2 tilaa per henkilö. Helsingissäkin keskimääräinen tila per henki on yli tuon. Ei siis asuta Helsingissä. Meillä on 2 lasta ja neljä huonetta (+ yksi huone, jota ei lasketa oikeasti huoneeksi, kun siinä on liian pieni ikkuna).
Miksi pitäisi asua pienemmässä kun tähän on varaa? Töitä teen joka tapauksessa, en haluaisi olla kotiäitinä jatkuvasti.
niin voi asua ahtaammin :) Ja meille se unelmien asunto oli kt-asunto kaupungissa loistavalla sijainnilla. Neljä henkeä ja 75neliötä ja hyvin mahtuu koska pohja asunnossa hyvä.
Päiväkoti on helppo ja turvallinen ratkaisu, mutta entäs ap kun lapset menee kouluun? Meillä lapset oli päiväkodissa ja minä töissä ja kun koulun aloittivat jäin kotiin. Tiedän monta muutakin näin tehnyttä. On epätervettä olla kiihko kotiäiti siihen asti kun lapsi menee kouluun ja sitten jättää kuin nallikalliolle.