Voinko antaa valmiskiisseliä 7 kk:n ikäiselle?
Siinähän se kysymys tulikin. Esikoinen kyseessä niin olen vähän hakoteillä..
Kommentit (40)
E-koodiavaimesta puolestaan löytyy kaikki Suomessa käytössä olevat E-koodilla merkityt lisäaineet:
http://www.evira.fi/portal/fi/evira/julkaisut/?a=view&productId=52
-> E412 = guarkumi ja E330 = sitruunahappo
Mitä makeutusaineisiin tulee, kyllä ne välillä
merkitään vain E-koodilla, esim. E951 = aspartaami.
niin itse en lähtisi, varsinkaan esikoisen kanssa, sille linjalle, että kiva antaa välillä jotain hyvää. Alle vuoden ikäinen esikoinen on helppo pitää irti herkuista, joten miksi antaa turhaan? Alle vuoden ikäiselle herkkua voi olla esimerkiksi hedelmäsoseet, hedelmäpalat, leipäpalat ja maissinaksut.
Esimerkiksi noissa kaupan kiisseleissä ei ole oikeaa marjaa nimeksikään, mutta sokeria/muita makeutusaineita sitäkin enemmän. Itse tehdystä kiisselistä, johon voi laittaa ripauksen sokeria, on sentään oikeita marjoja.
Voisin antaa kiisseliä vaikkapa silloin jos olisimme kylässä, olisin unohtanut ottaa hedelmäsoseen mukaan ja kiisseliä sattuisi olemaan kylässä tarjolla. Parempi, että lapsi saa jotain nälkäänsä.
Kun lapsi oppii pyytämään pöydässä samaa kuin muutkin, olen vasta alkanut antaa sokeroituja herkkuja. Esikoinen oppi paljon myöhemmin kuin muut.
Olenko ainut niuho täällä? Ap on antanut 7 kk ikäiselle myös MEHUA?
Tuon ikäisenhän pitäisi olla rintamaidolla/korvikkeella ja vasta totutella uusiin ns. perusmakuihin (vihannekset, hedelmät, viljat, liha).
Miten luulet, että vauva ikinä oppii juomaan vettä paljaaltaan, jos hän saa 7 kk ikäisenä jo mehua pullosta?
Mä en edes jaksa selittää.Mullakin vain yksi vauva ja tiedän kysymättäkin ettei mehua,kiisseleitä yms anneta noin nuorille.Mä oon sit niuhojen kuningatar kun en antais mehua alle kouluikäisellekään ollenkaan koskaan missään muodossa.
Ei minun lapseni tuon ikäisenä vielä edes juonut vettä, maitoa vaan. Nyt kyllä juo vettäkin, kun olen hänelle sit sitkeästi tarjonnut joka päivä. Mehua ei ole saanut maistaa vaikka neuvolastakin annettiin lupa. Ei hyvä hampaille!!!! Lapsi nyt 1v 6kk. Lapsi tottuu siihen, mitä saa. Siis myös veteen. Ja jos ei vettä juo niin maitoa sitten!
Itse tehdyt kiisselit ovat hyväksi, valmiskiisseliä en anna vielä tämän ikäisellekään. Lisäaineet ja sokeri= ei kiitos. Minun lapseni rakastaa herkkuja mutta sellaisia ovat jäiset pakastemarjat, juusto, passionhedelmä, banaani jne.
Mä en edes jaksa selittää.Mullakin vain yksi vauva ja tiedän kysymättäkin ettei mehua,kiisseleitä yms anneta noin nuorille.Mä oon sit niuhojen kuningatar kun en antais mehua alle kouluikäisellekään ollenkaan koskaan missään muodossa.
Kuten sanoin, olen laittanu veden joukkoon niin pienen tilkan, että siihen korkeintaan tullut pieni maku ja hiukan punertava sävy ja vesi on menny paremmin alas. Ollaan pelkkää vettä yritetty monesti antaa mutta se vaan tökkii. Vauva juo korviketta ja neuvolasta on kehotettu taas vähentämään korviketta ja antamaan enemmän soseita jotta vauvan paino saadaan nousemaan. Hampaita vauvalla ei ole. Soseita meillä ollaan syöty jo 4 kk:n ikäisestä alkaen.
Tuttavani juotti 3 päivää meidän vauvaa vanhemmalle pojalleen pillimehua, eikä se siitä näyttänyt kärsivän millään lailla.
Lisään vielä että kyllä meilläkin annettaan tuoretta banaania, päärynää ja muita helppoja syötäviä hedelmiä missä ei hampaita vielä tarvita ja ne sulavat helposti suuhun ettei vaan jää kurkkuun kiinni.
teihin tekopyhiin mammoihin. "En anna lapselleni mitään missä on sokeria, se on haitaksi. Mehutilkka pilaa lapseni elämän PLAA PLAA PLAA" Käyttäkää nyt hemmetti soikoon hieman maalaisjärkeä jos teillä sitä on. Ei se lapsi pienestä sokeri määrästä kuole. Eikä siinä tartte tulla toista haukkumaan jos toinen sitä antaa. Eiköhän jokainen kasvata lapsensa mun tietääkseni itse? Se, että joskus antaa sillon tällön ei tarkoita sitä, että joka päivä olisi antamassa ja litra/kilo tolkulla. Ainiin, mutta täähän onkin av-palsta. Täynnä tekopyhiä mammoja saarnaamassa toisilleen mukamas niin helvetin oikeita neuvoja. Jessus otatte mua pattiin.
Itse aiheeseen, kyllä voit antaa. Kunhan et mitään järkyttäviä määriä.
mitä jos lisäisit vauvasi kasvis ja lihakasvissoseisiin hieman öljyä? Siitä saa energiaa ja hyviä rasvahappoja. (Jano)juomaksi antaisin myös mieluummin sitä korviketta miedon mehun sijaan, varsinkin jos painoa tulee hitaasti.
Valmiskiisselissä ei tosiaan paljoa hyviä ravitoaineita ole, mielestäni on turha täyttää vatsaa sellaisella. Tuskin siitä mitään hirveää haittaakaan on, mutta itse en myöskään totuttaisi lasta sokerisiin "teollisen makuisiin" jälkiruokiin. Antaisin valmiskiisselin sijaan vaikka vauvan hedelmäsosetta, jos on saatava nopeasti jotain välipalaa kaupasta.
teihin tekopyhiin mammoihin. "En anna lapselleni mitään missä on sokeria, se on haitaksi. Mehutilkka pilaa lapseni elämän PLAA PLAA PLAA" Käyttäkää nyt hemmetti soikoon hieman maalaisjärkeä jos teillä sitä on. Ei se lapsi pienestä sokeri määrästä kuole. Eikä siinä tartte tulla toista haukkumaan jos toinen sitä antaa. Eiköhän jokainen kasvata lapsensa mun tietääkseni itse? Se, että joskus antaa sillon tällön ei tarkoita sitä, että joka päivä olisi antamassa ja litra/kilo tolkulla. Ainiin, mutta täähän onkin av-palsta. Täynnä tekopyhiä mammoja saarnaamassa toisilleen mukamas niin helvetin oikeita neuvoja. Jessus otatte mua pattiin. Itse aiheeseen, kyllä voit antaa. Kunhan et mitään järkyttäviä määriä.
Mielestäni on ihan eri asia paasata tyyliin, että lapseni ei ole kouluikään mennessä maistanut karkkia, kuin sanoa, että alle 1-vuotiaalle on turha antaa muuta kuin mitä suositellaan. Vauva ei sokeriin kuole, mutta se on täysin turhaa ja epäterveellistä. Vauva ei todellakaan ymmärrä, että äiti syö vieressä jotain parempaa kuin minä. Lisäksi vauva tottuu aivan vääränlaisiin makuihin. Pari kuukautta soseita maistelleen ruokailujen tarkoitus on nimenomaan uusiin makuihin totutteleminen ja tutustuminen.
Yli 1-vuotiaiden kanssa mukaan tulee sitten sosiaalinen puoli, herkuilla juhlistetaan juhlatilaisuuksia, retkiä, lomia, kyläilyjä. On epäreilua kieltää sellaista, mitä muutkin tekevät.
mitä jos lisäisit vauvasi kasvis ja lihakasvissoseisiin hieman öljyä? Siitä saa energiaa ja hyviä rasvahappoja. (Jano)juomaksi antaisin myös mieluummin sitä korviketta miedon mehun sijaan, varsinkin jos painoa tulee hitaasti.
Valmiskiisselissä ei tosiaan paljoa hyviä ravitoaineita ole, mielestäni on turha täyttää vatsaa sellaisella. Tuskin siitä mitään hirveää haittaakaan on, mutta itse en myöskään totuttaisi lasta sokerisiin "teollisen makuisiin" jälkiruokiin. Antaisin valmiskiisselin sijaan vaikka vauvan hedelmäsosetta, jos on saatava nopeasti jotain välipalaa kaupasta.
En mä ole missään vaiheessa tarkottanut että meillä annetaan aina janojuomaksi vettä pienellä mehutilkalla lisättynä. Maito ja velli on ne ykköset janojuomat mitä on. Useimmin kuitenkin maito, "mehua" ollaan sillon tällön annettu. TODELLA HARVOIN. En halua, että mut nyt käsitetään siihen että päivittäin tai viikottain annetaan lapselle litra tolkulla mehua. Ei todellakaan.
Aamu meillä alotetaan yleensä 7-8 aikoissa maidolla tai vellillä. Sitte jatketaan unia suurinpiirtein tunnista kahteen tuntiin riippuen, jonka jälkeen kun heräillään höpötellään ja touhutaan tunnin paikkeilla ja sitte mennään syömään tukeva annos puuroa hedelmäsoseen kera. Sen jälkeen on ensimmäisten päikkäreitten aika. Päikkäreiltä kun on herätty niin on vuorossa hedelmäsose 1-2 purkkia riippuen miten paljon vauvan massuun mahtuu. Sitte menee taas pari tuntia ja syöpötellään liha/kasvis/kana/kala sosetta, tämäkin taas riippuu siitä miten paljon vauva jaksaa syödä ja tahtoo syödä. Sitte taas jossain välissä vedetään maitoa tai velliä, tai soseen perään jos tuntuu että jää nälkä. Kaikki mennään vauvan jaksamisen mukaan mitä jaksaa syödä. Iltapuuroa ennen saattaa mennä vielä sosetta, maitoa tai velliä. Illalla ennen nukkumaan menoa (9 maissa suurinpiirtein) saa vielä tuhtin annoksen puuroa niin nukkuu tyytyväisenä. "Mehua" ollaan nyt annettu 2 kertaa saunan yhteydessä. Vettä ollaan kokeiltu useammin mutta se tökkii ja tökkii. Ei suostu juomaan yhtikäs mitään.
En mä tiedä miks mä meijän päivän syöpöttelyt tohon listasin.. Teinpähän kuitenkin.
Öljyä ei ollakkaan kokeiltu. Ihan tavallista ruokaöljyä?
Vauvan paino ei silti nouse tai siis. Se nousee n. 300 grammaa kuukaudessa, jos sitäkään. Pituus menee hyvin, paino käyrä on viivan alapuolella. Vauva tosin kakkaa varmaan 5 kertaa päivässä, joten tämäkin voi tietysti vaikuttaa asiaan ja varmasti vaikuttaakin.
ja jos sen maku tökkii, niin sitten tavallista rypsiöljyä. Ja vaikka 1/2 teelusikallista annokseen aluksi.
allerginen lapsi. Tässä linkki keskusteluun öljystä energialisänä:
http://maitolaituri.imetys.fi/viewtopic.php?f=4&t=7709&p=50934&hilit=%C…
kirjoitin tuolla aiemmin että ei mehua ja valmiskiisseliä pienelle. Olen edelleen sitä mieltä mutta haluan lisätä että eiväthän ne lasta sairastuta. En vain näe syytä, miksi lapselle antaisi esim. valmiskiisseliä kun se on tosi helppo ja halpa tehdä itse ilman sokeria ja lisäaineita. Mietin myös, että huoliiko vauva koskaan vettä, jos pääsee tottumaan mehun makuun... jos mehua haluaa antaa niin vielä terveellisempi vaihtoehto olisi ehkä keitellä itse marjoja vesitilkassa ja tehdä mehua siitä. Siivilöidä ja pakastaa vaikka jääpalapusseihin. Ei olisi lisäaineita eikä sokeria. Ihan vain vinkkinä mutta lapsihan on sinun ja sinä saat päättää asioista :).
Teidän rytmi ym kuulostaa oikein hyville!
meilläkin annetaan öljyä lapselle, tavallista luomurypsiöljyä. Tykkää sellaisenaan lusikasta.
Tässä ehdotus teille tasaisemmaksi päivärytmiksi, sillä kuulostaa siltä, että vauva saa aika paljon velli/maito/soseannoksia, mitkä vähentävät ruokahalua. Ehdotankin:
Jätä vellit pois, niitä vauva ei tarvitse ollenkaan. Jos heräätte 7-8, niin anna silloin puuro ja maito päälle. Kun heräätte, anna sitten liha/kasvisruoka ja taas maito päälle. Sitten välipalalla vaikka hedelmäsosetta, iltaruokana taas liha tai kasvisruoka ja iltapalalla puuroa. Yritä välttää turhia vellejä ja soseita, ne vain täyttävät mahan. Miksi annat kaksikin purkkia hedelmäsosetta? Jos välipalalla on enemmän nälkä, niin anna jotain tukevampaa, leipäpaloja, banaania, marjapuuroa tai jos haluat antaa vellejä, niin velli käy välipalaksi. Maitoannos ruuan jälkeen, jolloin se ei vie ruokahalua. Ruokaöljy, siis ihan tavallinen rypsiöljy lisätään liha ja kasvisruokiin (vaikka 1rkl/ruoka) ja esim. 70% kasvisrasva (vaikka sininen keiju) puuroon, koska öljy ei liukene kunnolla puuroon. Ei 7 kk tarvitse vettä eikä mehua. Jos ei juo niin olkoon juomatta ja anna maitoa. Ihmettelen, ettei neuvolassa ole annettu ohjeita 5 aterian rytmistä?
Älä itseäsi syyllistä näiden tiukimpien kommenttien vuoksi. Vaikka mehua tai kaupan kiisseleitä lapsi ei tarvitsekaan, ei noin pienet sokerimäärät tosiaan vaarallisiakaan ole.
mutta jos vauva syö hyvin, juo hyvin. Kakkii ja pissii hyvin ja on iloinen sekä seurallinen niin voisi hyvin myös olettaa että kaikki on hänen kohdallaan hyvin.
Eli jokainen on yksilö ja kasvaa omaan tahtiin.
Joskushan on kuullut niistä neuvolatädeistä jotka ovat vähän liian tarkkoja noiden kasvukäyrien seuraamisessa ja painonnousun seuraamisessa.
Mutta tosiaan kun en tiedä mitään faktoja niin hyvähän se on neuvolaa kuunnella.
Ja anna vaan mieluiten juomaksi maitoa, velliä ja ihan tavallista vettä. Älä mausta vettä millään, niin ei totu sellaiseen.
Kaikkea hyvää teille!
mutta tiedoksi, ettei neuvolassa seurata painoa ja pituutta, jotta kaikki lapset olisivat jonkun tietyn kaavan mukaisia, vaan meillä ainakin lapsen kasvukäyrän nopeaa laskua seurattiin, koska se voi kertoa jostain sairaudesta, esim. keliakia ilmenee vauvoilla kasvun pysähdyksenä eikä mahaoireina, kuten aikuisilla.
Ja rasvaa lisätään ruokaan, jos vauva syö huonosti, jotta energia yksinkertaisesti riittäisi eikä tarvitsisi ottaa kauheita paineita ruokamääristä.
kiittää erinomaisista neuvoista! Niitä tässä kaivattiinkin! Enkä ole pahastunut kenenkään kommentista, jokainen tekee oman lapsensa kohdalla miten tekee ja itse kunnioitan sitä. :)
Täytyy kokeilla tuota öljyä. Ja soseita tosiaan olen antanut neuvolan tädin kehotuksesta enemmän ja jättänyt sen maidon vähemmälle.
Kiitän vastauksista! Tulee tuon esikoisen kanssa luettua kaikennäköisiä artikkeleista mikä on huonoksi vauvalle ja mikä ei ja muutenkin tultua olemaan ehkä vähän liiankin varovainen mitä vauvalle uskaltaa antaa ja mitä ei. :) Oman järjen käyttö tässä on tietenkin sallittua, mut jotenkin vaan aina ajattelee et mitä jos..