Viikon ruokalista
Olen kolmen alle kouluikäisen kotiäiti eli kaksi lämmintä ruokaa on päivästä toiseen perheelle tarjoiltava. Tuntuu, että aina pyöritän niitä samoja ruokia. Hyvinhän ne ovat maistuneet, mutta itse kaipaisin vaihtelua. Mielikuvitus ei vain juuri nyt kuki. Vinkkejä otetaan ilolla vastaan!
Kommentit (22)
meillä vielä lisäksi ruoka-allergikko, jolle ei käy maito, muna ja vehnä. Siinä sitä saa soveltaa joka päivä.
Mies kehitti tämän. Ei ehkä kuulosta niin hyvältä, mutta maistuu.
Paketti keittojuureksia (löytyy valmiina viahnnesosastolta), ei siis pakastettuja
Perunoita
Kana- tai kasvisliemikuutio
Kanafileetä
Sipulia ja valkosipulia, jos haluat
Kookosmaitoa
Keitä vesi, lisää kasvis/kanaliemikuutio,
pieneksi pilkotut keittojuurekset ja perunat
Paista kanfileet ohuina suikaleina. Lisää keittoon. Jos haluat lisätä sipulia ja valkosipulia, paista nekin.
Viimeiseksi mausta makusi mukaan (pippuria, ripaus chiliä...)
Lisää kookosmaito ja kiehauta.
On meidän tokaluokkalisen lempiruoka.
kana ja kookos ovat herkkuyhdistelmä! Täytyypä kokeilla. Lisää kiitos!
Ap
persilja - kuivattu tai tuore antaa hyvän maun ja ruohosipuliakin voi lisätä.
lisää:
- raastettua tuoretta punajuurta ja porkkanaa - sopii erikoisen hyvin, jos teet tomaattipohjaisen kastikkeen
- etikkapunajuurta ja suolakutkkua pieninä kuutioina tai ohuina suikaleina - lisää ruokakerma ihan viimeiseksi, jottei juoksetu
Oma ehdoton suosikkini on linssikeitto ja sitä syödään meillä usein. Vaihtelemalla erilaisia linssejä ja muita lisukkeita (porkkanaa, tomaattimurskaa, palsternakkaa, bataattia jne) saa keittoon myös mukavasti vaihtelua.
Lapsen suosikki on kasvismakaronilaatikko (ketsupilla) ja sitä syödään myös usein vaikken itse siitä niin kovin välitäkään mutta on helppo ja näppärä tehdä soijarouheella tai kuten meillä nykyisin härkäpapurouheella.
Täällä otettaisiin vastaan ideoita soijattomiin kasvisruokiin.
teette kikherneistä? Ne ovat uusin lempparini! Kiitos vinkeistä. Lisää vaan!
tehdä itse kun niin hyvin saa valmiina sekä ravintoloista että kaupoista.
Kikherne on mielestäni hyvää erilaisissa salaateissa, keitoissa jne. Oma suosikkini niistä jutuista, joita kotona kikherneestä teen on hummus. Kannattaa muistaa, että ihan jatkuvasti kikhernettä ei kannata syödä.
meidän ensi viikon lista tulee tässä :) Tosin meillä lapset päiväkodissa ja viikonloppuisin syödään vain yksi lämmin ruoka.
ma siskonmakkarakeitto
ti pinaattiletut
ke kasvissosekeitto (luultavasti maa-artisokka)
to täytetyt kesäkurpitsat
pe lammaspullat ja juuresvartaat
la lohirisotto
su kuhaa ja parsaa
Meillä syödään usein viikonloppuisin kalaa, kun lauantaina käydään hallissa ja torilla.
Meillä useasti viikossa salaatissa tai kasvispaistoksessa.
Mutta lähinnä tämä siis huolena jos olisi ihan pääasiallinen proteiininlähde voi kyllä syödä useamman kerran viikossa kunhan nyt ei ihan joka aterialla popsi niitä ja meillä ainakin syödäänkin usein useamman kerran viikossa.
t:se, joka kirjoitti, ettei kannata kokoajan syödä kikherneitä
ollaan siis lakto-ovo vegetaristeja ja olen mielestäni perehtynyt suht hyvin.
Tämä kuitenkin uusi tieto. Mikä niistä tekee myrkyllisen?
Osaatko sanoa iduista (mung-papujen), niitä syödään myös päivittäin.
Jauhelihapeunasoselaatikko (tein eilen tarkoituksella ison satsin muusia)
Itsetehytä sushia
ke laitetaan okraa, papuja, kanaa ja riisiä. Kokatessa muotoutuu ohje.
torstaina laitan hernesoppaa jos muistan laittaa ke herneet likoomaan:)
pe possua, peruna-kurpitsapataa, papuja ja kesäkurpitsaa-
la haetaan valmista pitsaa (näin tehdään kerran kuussa)
su lohikeittoa ja itsepaistettua ruisleipää.
Lisäksi aina on tarjolla tuoresalaattia ja/tai raastetta
Itsekin tuota ihmettelin kun olen nyt viimeaikoina törmännyt tähän asiaan netissä ja googlettelin nyt sitten tätä asiaa uudemman kerran. Löysin nyt tietoa, että kaikki eivät liotuksen jälkeen keitä kikpapuja ollenkaan, mikä itsestäni kuulostaa oudolta mutta joidenkin mukaan sekin siis ihan ok silloin tällöin. Eli siis ilmeisesti kunnon liotus ja keittäminen poistaa ongelmat, huhhuh. Itujakin varmaan voi syödä päivittäin ihan hyvin, eiköhän ne ole tosi terveellisiä.
t:tähän aikaan yöstä sekoileva lakto-ovo-vegtaristis
ssäilyketölkissä olevia kikherneitä.
Helppoa ja valmiita suoraan purkista syötäviä:)
Toivottavasti ei siis mrkyllisiä vaan terveellisiä.
löydät sellaisen hyvän ja vanhan ketjun, jonka nimi on "Vuokaan ja uuniin" tms. Sieltä löytyy käteviä ja lapsiystävällisiä vinkkejä nopeaan ruuanlaittoon. Meidän yksi suosikki on päärynäspagetti: päärynä paloitellaan, keitetään hetki vähässä vedessä (n. 1 dl) paistinpannulla, sekaan broilersuikaleita, paistetaan kypsäksi. Sitten sinihomejuustoa oman maun mukaan mausteeksi, tarjoillaan pastan kera. Itse suosin arkiruuanlaitossani paljon myös hellapoliisi-sivustoa, josta löytyy myös viikon ruokalistat.
löydät sellaisen hyvän ja vanhan ketjun, jonka nimi on "Vuokaan ja uuniin" tms. Sieltä löytyy käteviä ja lapsiystävällisiä vinkkejä nopeaan ruuanlaittoon. Meidän yksi suosikki on päärynäspagetti: päärynä paloitellaan, keitetään hetki vähässä vedessä (n. 1 dl) paistinpannulla, sekaan broilersuikaleita, paistetaan kypsäksi. Sitten sinihomejuustoa oman maun mukaan mausteeksi, tarjoillaan pastan kera. Itse suosin arkiruuanlaitossani paljon myös hellapoliisi-sivustoa, josta löytyy myös viikon ruokalistat.
tännehän on tullut lisää vinkkejä, kiitosta vaan! Ja niitä kikherneitäkin uskaltaa kai syödä... Lisää, lisää!
Ap
nyt ei vaan voida sitä oikein syödä lapsen allergiaepäilyjen takia (tai on ollut tarkoitus kokeilla tattaripuuroa kauramaitoon tms). Hyvää kiisselin, marjojen ja kenties vaika jonkun maukkaan juuston kera. Ja niin ihanan helppoa valmistaa. Onnistuu melkein itsestään esim. sillä aikaa kun ulkoillaan. Itse kaipaisin jotain sellaisia reseptejä lakto-ove-vegelinjalla.
t:yksi aiemmin ketjuun osallistunut.
kokeileppas googlettaa esim.koulujen ruokalistoja.