Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Työkyvyttömyyseläkkeestä? OV

Vierailija
08.05.2011 |

Eläkkeistä päättäväthän tuntuu pitävän työkykyisenä, vaikka ois toinen jalka haudassa.

Onko näillä perusteilla mitään mahdollisuutta päästä työkyvyttömyyseläkkeelle?

Psykoottinen tila

Krooninen kipuoireyhtymä

Migreeni

Astma

Jne. jne.

En viitti kertoa kaikkia, ettei monet täällä käyvät tutut tunnista.

Mua on yritetty monta vuotta kuntouttaa työkuntoon, mutta asiat on menny selkeästi huonompaan suuntaan. Kaikki kivut,vaivat,oireet, häiriöt... on vain pahentuneet ja lisääntyneet.

Psykiatrin mukaan oon ehdottomasti työkyvytön. Muualtaki on lausuntoja selkeästi alentuneesta työkyvystä. Oon tällä hetkellä pitkällä sairaslomalla.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatketaan vain sairaslomia ja sitten kuntoutustukea, joka on siis väliaikainen eläke.

Lopullisia ei taideta nykyään myöntää mielellään kenellekään.

Vierailija
2/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ole aikeissa marssia tulostettu viestiketju kourassasi kelaan kertomaan, että yks keskustelupalstakin oli sitä mieltä että pitää päästä eläkkeelle.

Sun pitää ehdottomasti hakeutua vielä kerran ja vielä uusille lääkäreille ja sen jälkeen lähettää taas kerran hakemuksia Kelaan. Kela päättää ja sen mukaan sitten elät. Siihen ei palstamammojen mielipiteet ja arviot vaikuta.

Täältä löytyy varmaankin useita, joiden kumminkaimanserkunserkku on päässyt ruhtinaallisen suurelle työkyvyttömyyseläkkeelle pelkän masennuksen vuoksi, mutta muilla tapauksilla ei ole Kelan sua koskevaan päätöksentekoon vaikutusta. Kaikki tapaukset ovat yksittäisiä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alentunut työkyky tarkoittaa sitä, että voit olla osa-aikaisesti töissä, koska et ole työkyvytön.

Itse olen työkyvyttömyyseläkkeelle tai oikeammin kuntoutusrahalla. 2 v sitten oli onnettomuudessa ja en toivo mitään muuta kuin, että pääsisin takaisin töihin. 4 kk kokeiltiin osa-aikaista työskentelyä ja tilani heikkeni. Toivon hartaasti, että pääsen takaisin kokeilemaan työntekoa kesäkuun alusta taas muutaman tunnin viikossa.

Vierailija
4/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuulut eläkkeelle!

Vierailija
5/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinulla on joskus ollut psykoosi vai sinulla on nyt? Vai taipumusta psykooseihin?

Psykoosissa akuutisti oleva ei tietenkään kuulu töihin. Psykoosi sinänsä ei kuitenkaan ole pysyvä, jatkuva tila.

Jos sairauslomasi jatkuu riittävän pitkään, haet kuntoutustukea (=ma. eläke).

Vierailija
6/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä noilla perusteilla on hyvä mahdollisuus päästä eläkkeelle, kun psykiatriltakin on lausunto ehdottomasta työkyvyttömyydestä ja kuntoutustakin takana. Minkä mittainen sairasloma sinulle on määrätty? Yritä olla välittämästä noista ilkeilijöistä ja päänaukojista, niitä täällä palstalla riittää.

Vierailija
7/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sairaslomaa on määrätty melkein vuosi. Yritän olla välittämättä... Ap

Vierailija
8/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

voit hakea kuntoutustukea sitten, kun sairaslomassa tulee katto täyteen. Luultavasti siis ensin määräaikainen kuntoutustuki.

Vierailija
9/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alunperin vakava masennus sen jälkeen iski eräs toinen tauti ja sitten vielä syöpä. Sain myönteisen eläkepäätöksen paluupostissa.

Ikävää että jotkut viitsivät riekkua näistä asioista. Oma psykiatrini kannusti minua hakemaan eläkettä jo ennen syöpää. Itse olin vaan sitä mieltä, etten uskalla ja kai minä tästä vielä tokenen. T. liian kunnollinen/ tunnollinen ja varmaan siksi sairastunutkin.

En ikävä kyllä osaa neuvoa sinua. Kuntoutustuellakaan ei kai voi loputtomiin pitää.

Tee uusi hakemus. Onko sinulla mahdollisuutta hakea lausuntoa joltain toiselta psykiatrilta/ lääkäriltä? Jaksatko sitä rumbaa? Ei muuta kuin voimia sinulle ja toivottavasti aisat järjestyvät. Yleensä ne järjestyvät mutta joskus se kestää. ;-)

Vierailija
10/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea selittää.. Siis mulla on monista sairauksista, kivuista, oireista jne. johtuva fyysinen ja psyykkinen ylikuormitus... Ko. tila on ollu pitkään. Ap

Vierailija
11/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin vaan sitä mieltä, etten uskalla ja kai minä tästä vielä tokenen. T. liian kunnollinen/ tunnollinen ja varmaan siksi sairastunutkin.

)

sen eläkkeen voi pistää lepäämään työkokeilun ajaksi, ja lopettaa kokonaan mikäli työhönpaluu onnistuu.

Vierailija
12/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla myös yksi "ongelmista" on liiallinen kunnollisuus ja tunnollisuus. Palstalla riittää tyyppejä joka lähtöön, monilla ei oo kokemusta rankemmasta elämästä. Kiitos ja voimia sulleki.

Sori ku en jaksa ihan jokaiseen vastata, mutta kaikki vastaukset toki luen.

Vierailija
13/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noista mainitsemistasi ei sairaseläkettä tule millään muulla kuin psykoottisella oireyhtymällä, mutta se edellyttää psykiatrin perusteellisempaa diagnoosia, ja varmimmin sen saa olemalla jonkun aikaa hoidossa suljetulla osastolla.

Ne ei taas ole mitenkään kivoja paikkoja, eli tosissaan ovat eläkkeen tarpeessa, jotka sinne päätyvät.

Vierailija
14/14 |
08.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap sai epäasiallisia kommentteja. Vai oliko se tuo psykopaattikommentti? No, ehkä joku raasu ei tiedä psykopaatin ja psykoottisen tilan eroa. Vai yksikö vastaaja tässä vain oli asiallinen?

Ei kyllä hullujenhuoneellakaan olo mitään eläkettä takaa, itsekin olen siellä ollut, ja silti olin kait jotain 3 vuotta kuntoutustukipätkillä ennen lopullista eläkettä. Onkin jännää, että ensin mulla oli 2 vuoden pätkä, lopullista eläkehakemusta ei tehty nuoren iän takia, luki lausunnossa. Tuon loputtua sain eri lääkäriltä jatkoa 6 kk kerrallaan, toi oli aika rasittavaa, koska melkein piti samalla käynnillä varata uusi aika, että varmasti sai lausunnon uusittua ennen entisen umpeen menoa.

Sitten vaihtui lääkäri, joka oli sitä mieltä, että nyt haetaan lopullista eläkettä, ja olin jo niin väsynyt, että suostuin. (mäkin yritin jopa kuntoutustukiaikana tehdä jotain puhelintöitä, että pääsisin tienaamaan, kun ei tällä eläkkeellä pärjää. Mutta voimat ei vain riittäneet.)

Taisin ensi kertaa puhua suuni puhtaaksi kaikista mun ongelmista, joita olin aiemmin peitellyt ja vähätellyt. Ja kelalta tuli myöntävä päätös about viikossa-kahdessa.

Tavallaan se oli helpotus, mun ei tarvi nyt stressata koko ajan, saanko pidettyä kunt. tuen voimassa, ja kuitenkin tiedän, että jos tästä ihmeparanisin, niin voihan eläkkeen lopettaa.

Ap:llä ei liene oikein muuta mahdollisuutta, kuin hakea eläkettä/kuntoutustukea sitten kun sairaspäivärahaoikeus loppuu. Mistä muuten rahaa?

Kun 300 päivää sairaspäivärahaa tulee täyteen, tiput työttömyyspäivärahalle, jollet hae/saa eläkettä.

Niinkuin moni sanoi, meidän täällä on mahdoton ennustaa, miten tuossa käy, nuo muut eivät mielestäni kuulosta vielä hyviltä perusteilta eläkkeelle, tuo psykoottisuus ehkä, jos uusii jatkuvasti. Mutta jos vain esim. vuosia sitten sellainen on ollut, ja mennyt ohi, ei välttis ole riskiä uudesta.

Sun lääkärisi kuitenkin tuntuu olevan sitä mieltä, ettet ole työkykyinen, joten ehkä voit toivoa, että kelan lääkärit ovat samaa mieltä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän seitsemän