Tuli tuosta huuhteluaineketjusta mieleen hajusteallergia/yliherkkyys
Eli onkohan minulla hajusteyliherkkyys, kun saan päänsäryn hajuvesistä (omasta), ja tupakasta,
Hajusteallergia taitaa olla vakavampi versio tästä. Voin siis käyttää hajuvettä, mutta en voi laittaa sitä kuin jalkaan (!), kunhan ei tuoksu vahvasti ja pidemmän aikaa nenääni. Tupakointi loppui lyhyeen järkyttävien hedarien takia.
Vai voikohan esim. migreenikohtauksen laukaista noinkin voimakkaat hajut ilman mitään yliherkkyyttä hajusteille/hajuille?
Onko täällä muita hajusteallergikkoja/yliherkkiä?
Kommentit (26)
Mulla kanssa niin paha hajusteyliherkkyys, että en pysty käyttämään mitään hajustettuja tuotteita. Onneksi nykysin saa saippuat ja kaikki tarpeelliset ilman lisättyjä hajusteita. Jos on yhtään oiretta, niin ei kannata jatkaa käyttöä. Tähän auttaa enemmän välttäminen kuin siedätys, jos siis kyse ei ole allergiasta. Jos elimistö ei enää handlaa noita myrkkyjä, niin ei kannata ainakaan ottaa lisää. Iteltä meinas lähteä terveys ja työkyky ennen kuin tajusin jättää kaiken pois. Nyt mennyt monta vuotta ok.
itsellä MCS eli autoimmuuni iskee äijän ketoon. Hemmetti, juhlapyhät
ja haJUSTEET on todella kamalaa, suorastaan helvettiä,
miljoona naista sottaa kaiken, meitä ON 50000-250000 ONNETONTA
HELVETTI ALKOI JO VUONNA 1993 PESUAINEHELVETTI, alihankintaa
Kertokaapas hajustekahelit Miksi Teidän pitää hajustaa Kaikki?
Menkää kunnon pesulle, ilman kamalia hajusteitanne, kiitos.
Mulla on testattu allergia, ihan muiden yhteyksien takia. Alkuun käytin hypotuoksuja, mutta sitten oli pakko lopettaa nekin. Mä saan migreeniä tuoksuista, pahanolon, ahdistavan tunteen ja kosketuksesta mulle tulee iho ihan tulipunaiseksi ja pieniä, finnin näköisiä näppylöitä vieri viereen tai yksi iso paukama ja kovaa kutinaa.
[quote author="Vierailija" time="11.01.2015 klo 14:45"]Mulla on testattu allergia, ihan muiden yhteyksien takia. Alkuun käytin hypotuoksuja, mutta sitten oli pakko lopettaa nekin. Mä saan migreeniä tuoksuista, pahanolon, ahdistavan tunteen ja kosketuksesta mulle tulee iho ihan tulipunaiseksi ja pieniä, finnin näköisiä näppylöitä vieri viereen tai yksi iso paukama ja kovaa kutinaa.
[/quote]
Lisään vielä tuon nenän tulkoisuuden. Nenä voi mennä täysin tukkoon 1-5 minuutissa jostain hajusta.
Allergia tarkoittaa sitä, että keho alkaa tuottaa vasta-aineita allergeenille ja se näkyy verikokeessa. Yliherkkyydessä näin ei tapahdu ja se ei näy testeissä. Molemmissa voi olla täysin samanlaiset oireet, joten potilaan kannalta ainoa merkittävä ero on se, että allergian pystyy todistamaan muutenkin kuin omalla kertomuksella.