Siis minkä kokoisia on teidän 4kk ikäiset, meillä kun kuulemma ihan superiso!?!
 Olen useamman kerran viime aikona saanut kuulla kuinka medän poika "ei voi olla vasta 4kk on noin iso" ja kommenttia lihavasta vauvasta. Kommentit ihmetyttävät kovasti. Onko meillä tosiaan nyt jotenkin ihan hirveän iso poika kun nyt 4kk iässä painaa 7,5kg ja pituutta 62,5cm??
 Tiedän että jokainen vauva kasvaa ja kehittyy yksilöllisesti, eikä vauva voi tissimaidolla ruokittuna olla "liian lihava". Alkoi vain kummastuttaa kommentit ja kun ei, ensimmäinen lapsi kun kysessä, ole kovasti käsitystä siitä minkä kokoisia tämän ikäiset ovat yleensä ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla minkä kokoisia teidän lapset olleet tuossa iässä?
Kommentit (62)
Mut meidän tyttö (1v 1kk) on 70 cm ja 7 kg, joten onhan tuota marginaalia toiseenkin suuntaan. Eikä meidän tyttö mikään kääpiö ole, ihan omalla (miinuskäyrällään kulkee). Mut onhan se hassua kun saadaan pieneksi jääneitä vaatteita parikuukautisilta vauvoilta ja leikkipuistossa puolta isommat ei osaa muuta kuin mahallaan köllötellä :)
6,5 kg ja 65 cm. ja pelkästään rintamaidolla. Kiinteet aloitetaan 6kk. vanhana.
Se kokojuttelu on ihan harmitonta small talkia - tai niin se on ainakin tarkoitettu
Enkä siis tarkoittanut pahalla, vaan sitä että ihmiset vain tuppaavat jotenkin yhdistämään koon ikään. Onhan se aikuisillakin niin, että keskivertoa pidemmiltä alaikäisiltä ei ainakaan ennenvanhaan kysytty koskaan papereita alkossa/yökerhojonossa tms, kun taas monet keskivertoa lyhyemmät joutuvat todistelemaan ikäänsä vielä nelikymppisinäkin. Eli eivät ihmiset varmaankaan pahaa tarkoita, vaikka laukovatkin sinänsä tyhmiä ja ajattelemattomia kommentteja.
tyttö 5,7 kg ja 63 cm
tyttö 7,2 kg ja 63,5 cm
poika 6,4 kg ja 63,5 cm
Eli hyvin erikokoisia, ei mun mielestä ole liian lihava teidän lapsi.
mun poika oli iso, 72,5 cm ja 9,8 kg 4 kk iässä.
Meidän neiti oli 4 kk iässä 68 senttiä pitkä ja painoi 9 kg. On syntymästään asti kasvanut täysin omalla käyrällään, ja nyt seitsemän vuotiaana on 142 senttiä pitkä ja painoa 30kg. On mennyt jo ohi kolme vuotta vanhemmasta sisaruksestaan...
Neuvolassa eivät koskaan sanoneet isoksi, koska paino ja pituus kehittyivät sulassa sovussa. Totesivat vain, että pitkä tyttö tulee, noin 185 senttiä odotettavissa.... :)
keskiverto. Omat lapseni ovat jo kaksikuisena olleet 62 cm ja kuusi kiloa eivätkä tosiaan mitenkään erityisen pitkiä verrattuina kavereiden poikiin, joista useimmat ovat syntyneet yli viiskytsenttisinä.
Aina löytyy joitakin, jotka kommentoi lapsen taitoja, ulkonäköä tai muita ominaisuuksia. Ei niistä kannata loukkaantua vaikka se vaikeaa onkin. Esikoiseni on 2,5- vuotias ja reilusti ikäistään pitempi ja motorisesti taitava. Häntä pidetään jopa neljävuotiaana ja ihmetellään kun hän ei puhu selvemmin. Se tuntuu jo aika kurjalta. :(
Minun 8kk vauva painaa 9kg. On poika.
Meillä poika oli tasan 4kk neuvolassa 5890g ja 61cm pitkä :) 3030g ja 50cm kasvaa keskikäyrällä
[quote author="Vierailija" time="15.05.2011 klo 12:17"]
Onko meillä tosiaan nyt jotenkin ihan hirveän iso poika kun nyt 4kk iässä painaa 7,5kg ja pituutta 62,5cm?? 
[/quote]
Toinen tyttöni (nyt 6kk) oli 4 kk ikäisenä 7,9 kg ja 62,3 cm. Pisti vähän paremmaksi kuin ap:n poika. Kyllähän hänestä on jokunen kommentti tullut. Eräskin nainen ihmetteli kaupassa käydessämme, että onpas ihan valtava vauva. No onhan hän ollut melko pullero, mutta painokäyrä on sentään jo laskusuunnassa kun ikää on tullut lisää ja aktiivisuus lisääntynyt.
Esikoistyttö taas oli vauvanakin hoikka. Ihan erimalliset lapset. Kumpikin kyllä syntyi pienehkönä. Ensimmäinen oli 3 kiloinen ja toinen vähän alle 3,5 kg.
Muksu oli 4kk ikäsenä 59cm ja 6.1kg. Pieni lapsi, mutta niin on vanhemmatkin :D
[quote author="Vierailija" time="15.05.2011 klo 12:17"] Olen useamman kerran viime aikona saanut kuulla kuinka medän poika "ei voi olla vasta 4kk on noin iso" ja kommenttia lihavasta vauvasta. Kommentit ihmetyttävät kovasti. Onko meillä tosiaan nyt jotenkin ihan hirveän iso poika kun nyt 4kk iässä painaa 7,5kg ja pituutta 62,5cm??
 Tiedän että jokainen vauva kasvaa ja kehittyy yksilöllisesti, eikä vauva voi tissimaidolla ruokittuna olla "liian lihava". Alkoi vain kummastuttaa kommentit ja kun ei, ensimmäinen lapsi kun kysessä, ole kovasti käsitystä siitä minkä kokoisia tämän ikäiset ovat yleensä ihan mielenkiinnosta olisi kiva kuulla minkä kokoisia teidän lapset olleet tuossa iässä?
[/quote]un tyttö samanikäinen 64cm ja 7,5kg. Pelkällä rintamaidolla kasvaa ja olen kyllä ylpeä, että maito riittää! Esikoiselle ei riittänyt, joten nyt olen tosi onnellinen tästä kuopuksen kasvamisesta.
Kommentit eivät aina ole arvostelua, voivat olla ihan vain yllättyneisyyttä, jos ihmiset ovat pitäneet vauvaa nuorempana/vanhempana.
Käyrien mukaan kasvavalla tarkoitetaan yleensä omalla käyrällään tasaisesti kasvavaa. Sillä on merkitystä, miten lapsi kasvaa suhteessa aiempaan omaan kasvuunsa. Ei niinkään sillä, meneekö hän tasaisesti plus yksi käyrällä jne.
Ap:lla on mielestäni keskimääräistä painavampi vauva ikäisekseen.
[quote author="Vierailija" time="15.05.2011 klo 12:17"]
Olen useamman kerran viime aikona saanut kuulla kuinka medän poika "ei voi olla vasta 4kk on noin iso" ja kommenttia lihavasta vauvasta. Kommentit ihmetyttävät kovasti. Onko meillä tosiaan nyt jotenkin ihan hirveän iso poika kun nyt 4kk iässä painaa 7,5kg ja pituutta 62,5cm??
[/quote]
Meidän täysimetyksellä kasvaneet neidit:
esikoinen 65,5 cm, 6,6 kg
juniori 61,5 cm, 6,7 kg
Toi on niin typerää toi kauhistelu, voi kun on iso/pieni. Sama kuin raskausmahasta. ARGH!
Äh, hyvä vaan ku lapsi kasvaa. Vieläpä rintamaidolla! Mun poitsulla meni 4-kuukautisena 10kg raja rikki, pituutta en muista. Ja ihan vaan tissimaitoa hotki. Jouduin pitää sillä 80-senttisiä vaatteita, vaikka olivatkin pitkiä, kun maha ei ois muuten mahtunu. :D Raukka näytti aivan joltain Buddhalta. Oppi kävelemäänkin vasta 1,5-vuotiaana, mutta nyt on reipas 6-vuotias eskarilainen ja mallia silakka. Ja juoksee joka paikkaan, on muutenkin liikunnallisesti aktiivinen. Kyllä se vatsa varreksi venyy!
Elikkäs meillä ihana typykkä, ikää 4kk 4päivää. Neitokaisen mitat 8995g ja 66,5cm, elikkäs iso tillukka on:) ja rintamaidolla mennään, vaikkakin tarkoitus rueta pikkuhiljaa kiinteitä maistelemaan. Hyvä vaan että lapsi kasvaa! Ollaan onnellisia että lapsukaiset ovat terveitä!