Voisko joku valaista mua (blogeista)?
Miksi joku ihminen haluaa kirjoittaa nettiin blogia omasta arkielämstään, lasten kanssa tekemisistään ja ruoanlaitoistaan, ostoksistaan, kuvien kera? Mikä motiivi saa ihmisen laittaamaan julkiseen mediaan nippelitietoa perheensä arjetsa, kuvia hankinnoista ja ennen kaikkkea kuvia lapsista harrastuksissaan ja muutenkin? En voi käsittää. Minulle on ehdotonta, että anonyymiys säilyy tälläkin palstalla enkä voisi kuvitellakaan laittavani aivan julkisille nettisivuille yksityiskohtia elämästäni saatika lasteni elämästä. Puhumattakaan, että se kiinnostaisi ketään. Näitä tällaisia blogeja kuitenkin on ja varmasti paljon. Miksi?
Kommentit (42)
kuin sen takia ettie halau sanoa samaa nimellä.
mutta eihän se auta vaikka kirjautuisin toisella nimimerkillä jos ip-numero on sama niin blogisti pystyy ne yhdistämään samaksi henkilöksi
Kai sitä pystyy käyttämään kuka vaan. ja anonyyminä kommentoimaan. Ja ei bloisteille mitään ip-numeorita välity
Eihän perinteisesti toimittajakaan ole jutuissa.
Meitä on erilaisia ihmisiä, toisia innostaa arki, toisia vaatteet jne. Niistä ne aiheet tulee.
Mutta äitiys on outoa asia, joku luulee että se kokoaa blogin tekijät yhteen arvosteltavaan joukkoon.
Ei autoblogeja, muoti, jne arvostella kuten av-palstalla perheisiin liittyviä blogeja.
Arvostelijat itse eivät jostain syystä halua itsestään jakaa tietoa, ovatko he työpaikkojen hiljaisia tai nurkkaruusuja?
mutta moent lastnevaateblogit esittelevät enemmän sitä lasta kuin niitä vaatteita. ja se voi oikeasti vielä kalahtaa omaan nilkkaan.
tottakai voi jättää julkaisematta anonyymit kommentit, mutta jotain tiettyä anonyymiä ei voi sulkea pois lukijoista. Ja mitä blogisti tekee jollain ip-numeroilla ei niitä pysty yhdistämään ekhenkään henkilöön. Sitä en tiedä jos samalta koneelta kommentoidaan anonyyminä aj nimimerkillä saako blogisti tämän koneen ip:n tietoonsa ja näin yhdistämään ehnkilöt. Epäilen vahvasti koska silloin kyllä vaarantuu yksilön suoja, anonyymiyden idea on tietnekin 100%:n anonyymiys
Että perheblogeissa lapset ovat keskiössä. Ilman että he itse ovat siihen suostuneet, ainakaan juridisessa mielessä.
On kai aika eri asia esitellä Audia tai Ainoa, joka on ihan oikea ihminen? Tai vaikkka Toomy Hilfigerin rättiä? Sitäpaitsi monet muotiblogaajat ovat itse kuvissa.
Tämä on se asia joka minua näissä ärsyttää. Lapset ovat monissa ns. perheblogeissa mallinukkeja, joille äiti ostelee vaatteita ja polkupyöritä sävy sävyyn ja esittelee ne eri kuvakulmista. Jopa toteaa ettei lapsi tykkää olla kuvattavana, mutta sai nämä kuvat napsaistua vähän kuin salaa. Ja sitten vielä julkaisevat ne.
Ja juu, en halua jakaa tietoa itsestäni ihan kaikille saati lapsistani shoppailun näkökulmasta, vaikka facebookissa olenkin ja siellä jopa lasten asioista puhun ja julkaisen kuvia. En ole työpaikkani hiljainen tai nurkkaruusu, vaikka en esittelekään avoimesti netissä lasteni välikausivaatteita.
Eihän perinteisesti toimittajakaan ole jutuissa.
Meitä on erilaisia ihmisiä, toisia innostaa arki, toisia vaatteet jne. Niistä ne aiheet tulee.
Mutta äitiys on outoa asia, joku luulee että se kokoaa blogin tekijät yhteen arvosteltavaan joukkoon.
Ei autoblogeja, muoti, jne arvostella kuten av-palstalla perheisiin liittyviä blogeja.
Arvostelijat itse eivät jostain syystä halua itsestään jakaa tietoa, ovatko he työpaikkojen hiljaisia tai nurkkaruusuja?
että blogaaja kuitenkin omista lapsistaan niitä kuvia surutta jakaa. Se vaikuttaa hyväksikäytöltä, lapsista tehdään sitä matskua sinne omaan blogiin.
Arvostelijat saattavat hyvinkin olla monenlaisia ihmisiä. Itse olen työpaikalla avoin (tunnen työkaverit, tiedän mitä heille voi puhua) ja muutenkin tykkään olla esillä. En tiedä tykkäävätkö lapseni, en valitse heidän linjaansa heidän puolestaan kertomalla heidän elämäänsä koko maailmalle. Blogin pitäjät ovat melko lailla narsistisia, pakko on saada sitä huomiota ja palautetta jostain. Jossain määrin sellainen on ihan tervettäkin, mutta kyllä monissa blogeissa käytetään ihan törkeästi hyväksi esim. juuri lapsia ja unohdetaan täysin että blogia voi lukea vaikka se perheen isään ihastunut isin työkaveri, joka sieltä tutustuu näin samalla esteenä olevaan perheeseen ja osaa iskeä heikkoihin kohtiin. Tämä tilanne on vielä kesken, saa nähdä onnistuuko tämä naikkonen aikeissaan.
jos näkee ip-numeron ja välillä se kirjoittaja tulee kirjautuneena kommentoimaan ja välillä ei niin ei tod. tarvitse olla einstein päätelläkseen, että ahaa, nyt tuo tyyppi on anonyymina täällä kommentoimassa.
suomalaisten bloggareiden omalla keskustelupalstalla tätä ruodittiin aikoinaan.
itse en kommentoisi jos olen kirjautuneena esim. googleen tai bloggeriin, siis menisi toiseen blogiin ja kommentoisi.
että vaikka itse ajattelisi että blogi on ihan harmiton ja jopa sellainen ettei se ketä tahansa kiinnosta, niin kyllä me töissä luetaan yhden työkaverin, joka on vanhempainvapaalla, blogia. Mielenkiinnosta, koska teki aika erikoisia ratkaisuja elämässään ja melko typerän tempun eräälle miehelle. Onhan se sitten hassua lukea blogistaan, kuinka on niin "toisia ajatteleva ja ihan itsensä unohtava toisten eteen puurtaja". Hyvät naurut saa ainakin :)
ip-numerot niin silloin tietenkin voisi yhdistää samalta koneelta lähetetyt anonyymit ja kirjautuneena tehdyt viestit. Mutta en usko että bloggeri näyttää blogistille ip-numeroita sillä silloin anonyymiys vaarautuisi. Monethan kommentoivat näitä ihqu-viestejä kirjautuneena ja haukkumaviestit anonyyminä. Ja silloinhan blogisti pystyisi nämä yhdistämään. eli en usko että näin voi tapahtua. Korjatkaa jos olen väärässä.
että jos koko blogien pitäminen on ihan turhaa ja ajanhukkaa ja kummallista niin mistä ne lukijat tulee?Miksi niitä kukaan sitten edes käy lukemassa?On tämä ihmeelliseksi mennyt kyllä. Facebookissakin kirjoitetaan jokaisesta tekemästä ripsauksesta..
Kai sitä pystyy käyttämään kuka vaan. ja anonyyminä kommentoimaan. Ja ei bloisteille mitään ip-numeorita välity
Halutessa blogisti voi helposti seurata lukijoiden liikkeitä, ip-numeroiden avulla. Esimerkiksi, jos blogin pitäjä nimeltä Henna kommentoi sinun bloggaustasi aamulla kotoa, saat hänen koti ip-osoitteesi ja paikkakunnan tietoon. Töihin päästyään samainen Henna taas kommentoi ja saatat saada tietoosi myös henkilön työpaikan. Monien isojen työpaikkojen ip-osoiteesta näkee firman nimen.
Lisäksi blogin pitäjä näkee mistä osoitteesta lukija on tullut ja mihin mennyt.
MInusta tämä on vain turhan "creepy", joten en viitsi bloggailla ja kommentoida. Lukeminen on ihan ok, koska isoilla paikkakunnilla on niin paljon anonyymejä lukijoita.
jos minä kommentoin samaa blogia sekä anonyyminä että kirjautuneena onko ip-numero molemmilla kerroilla jäljitettävissä ja sama?
eihän se sen jälkeen ole mitään anonyymiä kommentointia.
ip-numerot niin silloin tietenkin voisi yhdistää samalta koneelta lähetetyt anonyymit ja kirjautuneena tehdyt viestit. Mutta en usko että bloggeri näyttää blogistille ip-numeroita sillä silloin anonyymiys vaarautuisi. Monethan kommentoivat näitä ihqu-viestejä kirjautuneena ja haukkumaviestit anonyyminä. Ja silloinhan blogisti pystyisi nämä yhdistämään. eli en usko että näin voi tapahtua. Korjatkaa jos olen väärässä.
Siis sinun ip-osoite näkyy aina sivuston omistajalle. Blogistit voivat asettaa statcounterin helposti blogiinsa ja sen kautta pystyy seuraamaan ketä käy ja mistä osoitteesta, jopa työpaikan nimi saattaa näkyä, tyyliin Blogisti Minna kommentoi verovirastosta. Statcounterin voi myös piiloittaa, jolloin se ei näy lukijoille.
Anonymiteetti on lähinnä viestissäsi muille lukijoille.
Eihän perinteisesti toimittajakaan ole jutuissa. Meitä on erilaisia ihmisiä, toisia innostaa arki, toisia vaatteet jne. Niistä ne aiheet tulee. Mutta äitiys on outoa asia, joku luulee että se kokoaa blogin tekijät yhteen arvosteltavaan joukkoon. Ei autoblogeja, muoti, jne arvostella kuten av-palstalla perheisiin liittyviä blogeja. Arvostelijat itse eivät jostain syystä halua itsestään jakaa tietoa, ovatko he työpaikkojen hiljaisia tai nurkkaruusuja?
Tai blogia, jossa esitellään omaa kotia ja perhettä ja lapsia nimellä ja kuvilla? Lisäksi monet näistä "lapsiblogaajista" ovat todella aktiivisia huutiksessa ja mulla on esim. monen blogaajan kotiosoite tiedossa, ihan vaan kun olen huutanut jotain vaatetta heiltä.
Mun mielestä on jotenki tyrmistyttävää ihan oikeasti käyttää jotain 3 v mallina ja kuvata jotain ökykalliita mekkoja rappukäytävässä sen lapsen yllä tai muuten vaan jakaa sen lapsen elämää netissä puheenkehityksen viivästyksineen tai atooppisine ihottumineen. Jos haluaa esitellä niitä soppailuja, niin kai ne vaatteet voisi kuvata kuten huutikseen lattialla?
Kun aloin seurata blogeja, törmäsin jostain syystä aina sellaisiin nuoriin, ekan lapsen äiteihin, joilta nyt ehkä voi edes odottaa jotain idioottimaista (ikä + puuttuva koulutus + yhden vauvan vanhempana olevat ostosmahdolisuudet ilman esim. koululaisten harrastuskustannuksia, siinä voi oikeasti pohtia jotain haalarin koostumusta ja värisävyä kun ei maksa 100 € kk per lapsi liikuntaharrastuksesta).
Mutta kun netissä blogaa ja lastensa elämää jakaa 40 v koulutettu ja työelämässä arvostettu ihminen esitelllen jotain vauvalle ostettuja ökykalliita legginsejä ja jonka jo kuvittelisi jotain jostain tajuavan (eli että esim. asiakkaat ja työkaverit varmuudella tämän blogin löytävät) niin hiljaiseksi vetää.
mutta jotenkin kuvittelen anonyymin kommentoinnin olevan anonyymiä. Ei minua periaatteessa haittaa työpaikkani paljastuminen, mutta kylläkin se että minut voidaan anonyyminä yhdistää samaa blogia kommentoineeseen nimimerkkiin. Tuntuu vaan jotenkin hassulta että ip-numeron avaamiseen tarvitaan oikeuden päätös ja epäily rikoksesta, mutta sitten blogisti voi itse selvittää anonyymin kirjoittajan.
viime blogisekoilussa vauva-lehti vahingossa paljasti nämä tiedot ne eivät siis näkyneet blogistille automaattisesti.
kuinka eri kuvan varmasti monesta saa blogin perusteella kuin oikeessa elämässä.
Itse törmäsin sattumalta ystäväni blogiin (en yhtään tiennyt hänen kirjoittavan blogia)Ja vaikka koen tuntevani hänet aika hyvin,ollaan mm.asuttu yhdessä niin ihan erilailla hän kertoi blogissaan asioista kun miten ne todellisuudessa meni. Ja siis ihan arkisia asioita kaunisteli kauheesti yms. Mutta eikait siinä mitään väärää ole:)
että jos koko blogien pitäminen on ihan turhaa ja ajanhukkaa ja kummallista niin mistä ne lukijat tulee?Miksi niitä kukaan sitten edes käy lukemassa?On tämä ihmeelliseksi mennyt kyllä. Facebookissakin kirjoitetaan jokaisesta tekemästä ripsauksesta..
Imisiä kiinnostaa tirkistely! Mun motiivi seurata n. 5-6 blogia on ihan vaan se, että kiinnostaa miteä ne tyypit ovat tehneét ja aika usein, on pakko myöntää, tunnenn vastenmielisyyttä esim. sitä hullua shoppailua kohtaan. Esim. yksi blogaaja oli etsinyt tyyliin kuukausia polkupyörää 4-vuotiaalle, jotta se sopisi heidän tyyliinsä ja tilannut sen lopulta jostain Saksasta. Siis 16 tuumaisen polkupyörän, joita saa jokaikisestä Suomen supermarketista ihan samoissa väreissä (eli perusvaaleanpunainen) ja ihan laadukkaita, kotimaisia sellaisia.
En kommentoi oikeastaan koskaan, seuraan muutamaa tähän lapsiin liittyvää blogia aina välillä. Joskus saan jonkun idean, useimmiten poistun vaan sen ökyilyn aiheuttaman yrjöfiiliksen kanssa.
Jutut on kuin sisustuslehdistä: Keittiöön haluttiin vain parasta ja siksi valittiin Gaggenaun integroitu sitä ja tätä. Myös blogeissa kiertää ne samat merkit, kukaan ei koskaan tuo mitään uutta, ja jos joku joskus tuo, niin sama merkki on viikon sisällä jokaikisessä blogissa. Kuten nyt tämä unq. Jos joku pitäisikin blogia, jossa kerrottaisiin, että itseasiassa ihan Prisman Giraf kestää 60 asteen pesua ja on erinomainen valinta päiväkotilsaiselle polvillaan nuhjaavalle, joka saa ne pöksyt rikki kukaudessa, saisi mun pisteet :)
että lapsen äiti kirjoittaa lapsesta blogia, jota lapsen isä ei haluaisi kirjoitettavan? Yhteishuoltajuus, vanhemmat eivät yhdessä. Mitään oikeusjuttua ei toki halua asiasta tehdä, koska siitä tulisi liikaa hankaluuksia. Koska isä on etävanhempi, eikö ole asiaan mitään sanomista?