Paljonko tiedätte jonkun laihtuneen kilpirauhaslääkityksellä?
Minua se ei laihduta yhtään. Syön erittäin vähän.
Kommentit (23)
Mutta ei se kivaa ole tällaista sairastaa. Siihen taitaa liittyä sekin, että vatsa toimiia aina huonosti. Jotkut käyvät kakalla kerran päivässä - minä kerran tai kaksi viikossa. Ilman lääkitystä olisi tosi kamalaa.
Ja sitäkin mietin, että olisiko lisäkilpirauhasen liikatoiminta (se siis on kait kasvain) seurausta kauan käytetystä kilpirauhaslääkityksestä vai eivätkö ne liity yhteen?
Mutta ei se kivaa ole tällaista sairastaa. Siihen taitaa liittyä sekin, että vatsa toimiia aina huonosti. Jotkut käyvät kakalla kerran päivässä - minä kerran tai kaksi viikossa. Ilman lääkitystä olisi tosi kamalaa.
Ja sitäkin mietin, että olisiko lisäkilpirauhasen liikatoiminta (se siis on kait kasvain) seurausta kauan käytetystä kilpirauhaslääkityksestä vai eivätkö ne liity yhteen?
ja eivät liity yhteen, muutenhan kaikilla tyroksiinia syövillä olis toi
Jos ette sitä tiedä, niin ette tiedä kilpirauhasesta mitään.
- lapsi ei kasva pituutta
- vatsa turvonnut eikä toimi
- aiheuttaa vajaaälyisyyttä
- väsymys voi johtua muustakin kuin kilpirauhasen vajaatoiminnasta.
Tietysti vilkastunut aineenvaihdunta vaikuttaa myös vatsan toimintaan.
Minulla todettu nuoruusiässä näiden oireiden johdosta. Silloista väsymystä en edes muista.
Outo kysymys. Kilpirauhaslääkitys ei ole laihdutusta varten. Eli joo.
Syövät sitä oireisiin, jotka voisi sekoittaa masentuneisuuden oireisiin. Luulisi, että jos on masentunut niin aineenvaihduntakin voisi hidastua.
Syövät sitä, vaikka arvot ok-alueella.
Ja jotkut lääkärit näköjään jo kirjoittaa reseptejäkin sellaisille, joilla arvot ok-alueella. Kokeilevat, jos olo muuttuisi.
mun yks tuttu laihtui sillä 25kg, mutta otti tyroksiinia kuusinkertaisen annoksen. niin ainakin kertoi.
Syövät sitä oireisiin, jotka voisi sekoittaa masentuneisuuden oireisiin. Luulisi, että jos on masentunut niin aineenvaihduntakin voisi hidastua.
Syövät sitä, vaikka arvot ok-alueella.
Ja jotkut lääkärit näköjään jo kirjoittaa reseptejäkin sellaisille, joilla arvot ok-alueella. Kokeilevat, jos olo muuttuisi.
Itse asiassa moni suomalainen nainen syö turhaan masennuslääkkeitä, kun kyse onkin diagnosoimattomasta kilpirauhasen vajaatoiminnasta ja Suomessa pitää arvojen olla paljon korkeammalla lääkityksen saadakseen kuin monessa muussa maassa.
Itse olen syönyt Thyroxinia nyt kohta 1v ja lääkitys ei todellakaan painoa laske, vaan siihen vaaditaan todella niukkaa syömistä ja liikuntaa tueksi. Lisäksi olen kahlannut ulkomaisia nettisivuja läpi ja ottanut käyttöön hivenaineita ja CLA:t tehostaakseni aineenvaihduntaa. Nyt on painoakin lähtenyt näillä konstein jonkin verran. Jos syön Kiloklubin tms mukaan suositelluilla dieettikaloreilla, painoa ei todellakaan lähde yhtään, päinvastoin.
- lapsi ei kasva pituutta
- vatsa turvonnut eikä toimi
- aiheuttaa vajaaälyisyyttä
jos on lääkitys ja labra-arvot ok, niin ei ronklaa maha kilpparin takia eikä ole vajaaälyinenkään :)
Minulla on ollut vajaatoiminta 15 vuotta
sydän käy ylikierroksilla kuten muutkin elimet
Mun tuntemani tietolähde on syönyt 45 vuotta!
Ei kait sellaista reseptiä mistään saa! Toihan on aivan sairasta hormonilääkkeillä leikkimistä!
Mun tuntemani tietolähde on syönyt 45 vuotta!
sairauteen erikoistuneiden lääkärien kanssa jutellut ja myös muuta tietoa lukenut. Ja suvussa on useampi, kenellä sairaus on. Ihan kuin sinun "tietolähteesi" olisi joku kiveen hakattu totuus.
vajaatoiminta laskee painoa? kun huomattiin tuo vajaatoiminta 10 vuotta sitten olin laihtunut 5kg. lääkityksellä pysyy normaalina. olen aina ollut normaalipainoinen. liekö olen käynyt niin hitaalla ja ollut muistamaton ruokailun suhteen:).tai sitten ollut jo muu tuohon painonlaskuun syynä. onko muilla ollut tälläistä?
ylitoimintaakin on ollut 15 vuotta sitten sekä kilpirauhasen tulehdus, silloinkin laihduin, ekg epänorm. ja hikoilin ja olin sairaan näköinen, lääkitystä ei aloitettu, kun arvoja seurailtiin ja vuosien saatossa muuttu sitten vajaaksi. en kyllä suosittele laihdutuslääkkeeksi thyroxiiniä...
Ennen hormoni otettiin kuolleesta ihmisestä ja sulatettiin kielen alla. Moniko olisi syönyt sitä, jos olisi tämän tiennyt?
vajaatoiminta laskee painoa? kun huomattiin tuo vajaatoiminta 10 vuotta sitten olin laihtunut 5kg. lääkityksellä pysyy normaalina. olen aina ollut normaalipainoinen. liekö olen käynyt niin hitaalla ja ollut muistamaton ruokailun suhteen:).tai sitten ollut jo muu tuohon painonlaskuun syynä. onko muilla ollut tälläistä?
ylitoimintaakin on ollut 15 vuotta sitten sekä kilpirauhasen tulehdus, silloinkin laihduin, ekg epänorm. ja hikoilin ja olin sairaan näköinen, lääkitystä ei aloitettu, kun arvoja seurailtiin ja vuosien saatossa muuttu sitten vajaaksi. en kyllä suosittele laihdutuslääkkeeksi thyroxiiniä...
kaikilla vajaatoiminta aiheuta painonnousua, mutta aika yleistä se taitaa olla. Mullakin kaverilla vajaatoiminta ja on laiha kuin tikku.Mutta hänellä oli sitten uniongelmaa ym.
Jos on liikatoimintaa niin leikataan ja sen jälkeen on riski, että saakin vajaatoimintaa ja siihen sitten lääkityksen. Ehkä nykyään osataan leikata sopiva määrä pois ja tulokset parempia kuin ennen.
ovat yksilöllisiä koska kilpparin häiriössä se "sekoilee" vajaatoiminnan ja liikatoiminnan välillä.
Olen kilpirauhasyhdistyksen jäsen ja kertomukset ovat moninaiset eri ihmisillä.
Suosittelen kaikille, jotka kilpparin toimintahäiriötä epäilevät, käymään endokrinologilla. Oireiden tulkinta (vajaa- vaiko liikatoiminta) ja sopivan lääkityksen löytyminen on erikoislääkärillekin haastavaa.
päin vastoin, vaikka arvot kohillaan niin painoa on tullu lisää 20kg.
ja se vajaatoiminta nimenomaan lisää ummetusta ym. koska elimistö pelaa hitaalla. Liikuntaa, kuitua, valkosenvehnän ja sokerin pois jäänti lisää vatsan toimintaa.
liikalääkitys näyttää arvojen liiallisena nousuna.
Olet kumman itsepäinen, mutta onneksi et ole lääkärini. Huoh!
vaikka lääkityskin