Taaperon ja etä-isän tapaamiset, miten järjestää (miten teillä tehtiin)?!
Ero tulee ja lapsi 1.5-vuotias. Mies muuttaa lähelle, me jäädään pojan kanssa entiseen asuntoon toistaiseksi.
Ollaan mietitty miten tapamiset isän kanssa olisi paras järjestää. "Perinteinen" joka toinen viikonloppu tuntuu isän mielestä olevan kovin harvoin ja minusta tuntuu, että kaksi yötä voisi olla lapselle liikaa kerralla (ainakin alkuun).
Onko kukaan järjestänyt niin, että lapsi on yhden yön joka viikko etä-vanhemmalla? Miten on toiminut? Mitä hyvää/huonoa lapsen kannalta?
Entä miten noita muita tapaamisia yleensä on? Onko tavallinen kerran viikossa arki-ilta vai millainen järjestely? Mitä "viranomaiset määräävät" jos vanhemmat eivät pääse sopuun.
Kommentit (18)
eli keskiviikkoisin isällä ja joka toinen viikonloppu.
Vai olisitko halunnut toisin? Lapsen tai itsesi vuoksi? Jos näet rehellinen olen, en haluaisi antaa koko viikonlopuksi isälle, kun mulle tulisi niin kova ikävä poikaa... ;) Mieluummin kerran viikossa yksi yö, mutta onkohan se lapsen kannalta parempi vai pahempi...
Ap.
Vai olisitko halunnut toisin? Lapsen tai itsesi vuoksi? Jos näet rehellinen olen, en haluaisi antaa koko viikonlopuksi isälle, kun mulle tulisi niin kova ikävä poikaa... ;) Mieluummin kerran viikossa yksi yö, mutta onkohan se lapsen kannalta parempi vai pahempi... Ap.
olisi halunnut enemmän, mutta lasten parasta siinä silloin ajateltiin ja meillä se ainakin toimi hyvin. Siitä ikävästä... alkuun se on todella kamalaa kestää, mutta usko pois, siihen tottuu ja joskus tulee jo fiilis torstaina, että ihanaa, vapaa viikonloppu tulossa.
Meillä lapset ovat jo isompia ja toinen asuu vko-vko systeemillä nykyään ja toinen vanhan tavan mukaan.
Aluksi oli isällään muutamia tunteja päiväsaikaan. Kun ne meni rutiinilla, pari kuukautta, vietti yhden yön isällään. Parin kuukauden jälkeen on nyt ollut kaksi yötä viikossa isällään. Tämä tuntuu hyvältä, yksi yö viikossa tuntui siltä että lapsi ehtii juuri ja juuri hiukan leikkiä isänsä kanssa ja olen kohta noutamassa lasta takaisin kotiin. Kaksi yötä ja ehtivät viettää sen yhden kokonaisen päivän yhdessä.
Ilman viranomaisia sovitaan vierailut niin kuin kummallekin sopii parhaiten, sovussa kun ollaan niin ei tarvi lastensuojelua sotkea kuvioihin mukaan.
lapsen ikäkin vaikuttaa. 1,5-vuotiaan antaisin yhdeksi yöksi, kolmevuotiaasta alkaen ehkä jo koko viikonloppu. Ja sitten viikolla vaikka se yksi leikki-ilta.
kaksi yötä viikossa nyt tällä hetkellä on mielestäni oikein hyvä, tästä puhuttiin lapsen isänkin kanssa. On niin pieni lapsi vielä että tarvitsee yhden kunnollisen kiintopisteen kodiksi ja isällä vain vieraillaan. Isä ottaisi kyllä pidemmiksikin ajoiksi ja väläytti viikko-viikko-systeemiäkin, mutta ei vielä tämän ikäiselle, mielestäni.
Sitten kun vanhempana osaa itse pyytää, niin sitten katsellaan systeemiä uudestaan.
Ikävä ja huoli on aluksi kovat, mutta, niin kuin yllä jo mainittiin, siihen tottuu. Ja kun huomaa miten hyvin lapsi viihtyy isänsä kanssa tajuaa että ei voi tuijottaa vain omaan napaansa :) Kohta jo odotat "vapaita". Niin se vain taitaa mennä.
myös isän ja lapsen kannalta. Mieti, miltä tuntuisi, jos sinä olisit se, joka saa olla lapsen kanssa vain kerran viikossa?
Lapsen ja isän välinen suhde on yhtä tärkeä kuin lapsen ja äidin. Eli mieluiten mahdollisimman paljon tapaamisia, mieluiten mahdollisimman joustavasti.
Pieni lapsi tarvii tapaamisia usein.
Lapsen etu on , että vanhemmat ovat hyvissä väleissä ja tapaamisista sovitaan hyvässä hengessä, ei riidellen.
Ei tarvi olla jäykkää systeemiä. Paras olisi, jos esim sovittujen päivien lisäksi isä voisi esim soittaa sinulle, että mitä jos menisivät tänään lapsen kanssa uimaan tai sinä voisit soittaa ja kysyä, että tänään olisi kaveri tulossa käymään paikkakunnalla, voisiko lapsi tulla jne.
pikkulapsi kuuluu äidin syliin jo luontaisestikin. Ihmettelen miksi pikkulapsen ylipäätään pitää nukkua isän luona?
Miksei isä voi lähellä asuessaan pitää poikaa päivisin/iltaisin niin paljon kuin mahdollista! Yöt pitäisin omassa sängyssä äiteen vieressä.
Vai olisitko halunnut toisin? Lapsen tai itsesi vuoksi? Jos näet rehellinen olen, en haluaisi antaa koko viikonlopuksi isälle, kun mulle tulisi niin kova ikävä poikaa... ;) Mieluummin kerran viikossa yksi yö, mutta onkohan se lapsen kannalta parempi vai pahempi...
Ap.
Että äidillä tulee ikävä. Tottakai tulee, kysymys on omasta lapsesta. Luuletko, ettei isällä ole ikävä lastaan? Tai lapsellä isää? Eiköhän tätä asiaa pidä miettiä lapsen kannalta, eikä pyrkiä riistämään lapselta toista vanhempaa!
pikkulapsi kuuluu äidin syliin jo luontaisestikin. Ihmettelen miksi pikkulapsen ylipäätään pitää nukkua isän luona? Miksei isä voi lähellä asuessaan pitää poikaa päivisin/iltaisin niin paljon kuin mahdollista! Yöt pitäisin omassa sängyssä äiteen vieressä.
Olis kyllä monelle isälle ikävää, jos vain äidin vieressä mukelot nukkuisivat, ja monelle lapsellekin by the way.
mielummin usein lyhyitä tapaamisia, kuin harvoin ja pitkiä. Eli kannattaa järjestää tapaamisia joka viikko ja mieluiten useampana päivänä. Arkisin vaikka siten, että isä hakee esim. päiväkodista ja viettää pienen kanssa illan ja tuo kotiin iltatoimille. Sitten vaikka kerron viikossa tai kahdessa yöksi. Tärkeintä lapsen kannalta, että pystytte sopimaan, ilman että "viranomaisen tarvii määrätä". Tilanne vaatii joustoa vanhemmilta ja kannattaa yrittää miettiä lapsen parasta tarkkaan. Molemmat vanhemmat ovat lapselle tärkeitä ja on teidän kaikkien etu, että suhde kumpaankin vanhempaan säilyy. Yksi koti on kuitenkin ainoa ratkaisu noin pienen kanssa. Onko mahdollista, että isä kävisi teillä välillä leikkimässä lapsen kanssa? Lähtisit itse vaikka lenkille tai ostoksille siksi aikaa. Tsemppiä matkaan!
mieti
myös isän ja lapsen kannalta. Mieti, miltä tuntuisi, jos sinä olisit se, joka saa olla lapsen kanssa vain kerran viikossa?
Ap.
Että äidillä tulee ikävä. Tottakai tulee, kysymys on omasta lapsesta. Luuletko, ettei isällä ole ikävä lastaan? Tai lapsellä isää? Eiköhän tätä asiaa pidä miettiä lapsen kannalta, eikä pyrkiä riistämään lapselta toista vanhempaa!
Juurihan kyselin, että mikä olisi lapsen kannalta paras? Ja ei, en luule että isällä ei tule olemaan ikävä lasta. Muistaakseni jossain viestissä laitoinkin, että joka toinen vkonloppu on hänen mielestään liian harvoin ja siksi ollaan mietitty joka viikonloppuisia tapaamisia.
Ja tosiaan mun puolesta isä saa olla lapsensa kanssa useamminkin kuin "lakisääteiset", mutta kiinnostuksesta kysyin, mikä on ns minimi.
Kiitos vastauksista, lisääkin mielellään luen. :)
Ap.
mieti
-------
Juurihan kyselin, että mikä olisi lapsen kannalta paras? Ja ei, en luule että isällä ei tule olemaan ikävä lasta. Muistaakseni jossain viestissä laitoinkin, että joka toinen vkonloppu on hänen mielestään liian harvoin ja siksi ollaan mietitty joka viikonloppuisia tapaamisia.
Ja tosiaan mun puolesta isä saa olla lapsensa kanssa useamminkin kuin "lakisääteiset", mutta kiinnostuksesta kysyin, mikä on ns minimi.
Kiitos vastauksista, lisääkin mielellään luen. :)
Ap.
Oli suunnilleen samanikäinen kun vanhemmat erosivat. Silloin lapsi oli isällä joka viikonloppu la-aamusta su-iltaan ja yleensä isä kävi vielä viikolla yhtenä iltana viikossa ulkoilemassa lapsen kanssa. Oli tosi hyvä että tapaamisia oli noin usein, välit säilyivät läheisinä. Nyt on kaiken maailman tappeluiden jälkeen tapaamiset joka toinen vkonloppu, mikä on sekä isän että lapsen mielestä liian vähän.
Suosittelisin teille tuota joka viikonloppu la-su (ehkä niin että isällä olisi yksi lapsivapaa-viikonloppu kuukaudessa) ja yksi iltatapaaminen viikolla (voi olla myös yön yli kun asutte lähekkäin).
Hyviä neuvoja saat sivuilta eroperhe.net
kuin joka toinen viikko ja yksi arki-ilta siinä välissä, ja pojalla isäänsä!
pikkulapsi kuuluu äidin syliin jo luontaisestikin. Ihmettelen miksi pikkulapsen ylipäätään pitää nukkua isän luona?
Miksei isä voi lähellä asuessaan pitää poikaa päivisin/iltaisin niin paljon kuin mahdollista! Yöt pitäisin omassa sängyssä äiteen vieressä.
Mistä 50-luvulta näitä mielipiteitä tulee?
Kyllä on isien oikeudet heikkoja tässä maassa. Ja isät tietää kyllä, että jos tappelemaan alkavat, äidit voittaa 98-prosentin varmuudella.
Joo äidille vaan, vaikka olisi narkkariäiti.
voitte sopia tapaamiset melkeinpä miten vain. Minusta esimerkiksi yö kerran viikossa ja vaikka yksi arki-ilta viikossa voisi olla ihan hyvä systeemi. Arki-iltana mies voi vaikka vaan viedä lapsen tunniksi lähileikkipuistoon tms.