Miten synnytykseen voi kuolla? Ja miten vauva voi kuolla synnytyksessä?
Mitä kaikkea voi tapahtua äidille ja sikiölle synnytyksessä?
Kommentit (98)
Kun lapseni kuoli, alkoi ihmiset kertomaan miten on omansa myös menettäneet.
Asioista ei puhuta.
Kyllä Suomessa vuosittain kuolee 1-2 naista. Lapsia menee enempi.
tiedän erään joka oli juuri päästä hengestään ja menettti vauvansa synnytyksessä.
Ilmeisesti sairaala töpeksi aika pahasti.
2004 7kpl
2005 3kpl
2006 4kpl
2007 1kpl
2008 5kpl
Kun lapseni kuoli, alkoi ihmiset kertomaan miten on omansa myös menettäneet.
Asioista ei puhuta.Kyllä Suomessa vuosittain kuolee 1-2 naista. Lapsia menee enempi.
Jopa ihan perusterveitä äitejä, perusterveitä vauvoja, tai ainaskin kaikki kokeet mitkä normaalisti otetaan eivät ole viitaneet mihinkään sairauteen.
Riittää kun tehdään yksi virhe, ja sitten se on menoa. Kun tässä ei voi ottaa rewind nappulaa.
Tarvitsee vaan jonkun ihmisen arviointivirhe, ja äiti ja lapsi tai jompi kumpi menehtyy.
Tästä ei paljon puhuta Suomessa, tämä on tabu. Mutta kyllä sellaistakin tapahtuu, kyllä tapahtuu, vaikka hyvin harvinaista onkin.
Fakta kuitenkin on että enemmän raskaana olevia kuolee synnytykseen kuin liikenteessä per vuosi.
Ai synnytykseen kuolee useampi kuin ihmisiä liikenteessä????
Yhtenä viikonloppuna kuolee ihmisiä liikenteessä enempi kuin synnyttäjiä synnytykseen vuosittain!
Itselläni oli nimittäin laskettu aika kesäkuun lopulla ja kesäkuussa sai lehdestä lukea ainakin kahdesta äidin synnytyskuolemasta. Silloin kieltämättä jännitti lähteä esikoista synnyttämään..synnytys onneksi meni kohtalaisesti vaikka verensiirtoa minullekin jouduttiin tekemään.
Fakta kuitenkin on että enemmän raskaana olevia kuolee synnytykseen kuin liikenteessä per vuosi.
virka-aikana synnyttäminen on Suomessa turvallista ja moni henki säästyy. Jollen itse olisi ollut sellaisessa, olisin kuollut noin kaksi tuntia kuopuksen syntymän jälkeen verenvuotoon.
T: kaksi kertaa epiduraalin ottanut synnytyspelkoinen kolmatta lastaan odottava äiti
Joku hengityksen lamaantuminen tms? Nimim. spinaalista aggressiivisen allergiareaktion saanut... Siitä kumminkin säikähdyksellä selvittiin, mutta En Enää Ikinä huoli selkäydinpuudutteita, sektiotkin mulle siksi tehty nukutuksessa.
hänen kokemat äitikuolemat johtuneet siitä, että äiti kuollut omaan oksennukseen :(
Vauva voi kuolla hapenpuutteeseen.
2004 7kpl 2005 3kpl 2006 4kpl 2007 1kpl 2008 5kpl
Kun lapseni kuoli, alkoi ihmiset kertomaan miten on omansa myös menettäneet. Asioista ei puhuta. Kyllä Suomessa vuosittain kuolee 1-2 naista. Lapsia menee enempi.
oli sektioita?
Itse olen kokenut sekä sektion, että alatiesynnytyksen ja aion vaatia jälleen sektion.
Esikoista synnyttäessäni kaikki ei mennytkään kuin strömsössä...
Omalta kohdaltani (en siis yleistä!) voi lukea faktat mitenpäin vain, niin sektio oli turvallisempi.
Minä olin ekassa synnytyksessä kätilön mielestä oikea mallisynnyttäjä, alatiesynnytys ilman kivunlievitystä, nopee synnytys ja kaikki meni hienosti.
Toista odottaessa kuvittelin, ettei mikään voisi perusterveellä ihmisellä tietystikään mennä vikaan. Päivää ennen laskettua aikaa aloin vuotaa verta ja tietysti liuulin, että synnytys on alkanut. Siispä synnärille.
LÄäkärit & kätilötkin luuli normisynnytykseksi aluksi, vaikka verta tulikin paljon. Sitten joku kätilö äkkäsi tehdä testin sellasella tikulla siitä verestä ja totesikin kauhukseen, että se neste olikin lapsivettä, joka oli veressä...
Tuli kamala kiire ja hätäsektioon mentiin.
Jälkeenpäin sanottiin, että onneksi asuttiin lähellä sairaalaa ja että onneksi tajuttiin lähteä ajoissa kotoa. Muute ois sekä perusterve äiti että perusterve poika kuolleet:( Tuntemattomasta syystä mun istukasta oli irronnut 1/3...Ja sit ne ei meinanneet saada sektion jälkeen millään verta tyrehtymään... Vieläkin ahdistaa, kun muistelee, vaikka tapauksesta on pian 9 vuotta.
MUT ME SELVITTIIN -Kyllä olen ylistänyt suomalaista synnäriä aika lailla!
Yhtenä viikonloppuna kuolee ihmisiä liikenteessä enempi kuin synnyttäjiä synnytykseen vuosittain!
kun vertaa montako äitiä vuodessa synnyttää ja moniko niistä kuolee, siihen montako ihmistä on vuodessa liikenteessä (useampia/auto esim.) ja moniko niistä kuolee..
Yhtenä viikonloppuna kuolee ihmisiä liikenteessä enempi kuin synnyttäjiä synnytykseen vuosittain!kun vertaa montako äitiä vuodessa synnyttää ja moniko niistä kuolee, siihen montako ihmistä on vuodessa liikenteessä (useampia/auto esim.) ja moniko niistä kuolee..
kuin auto-onnettomuudessa kuoleminen tai auton alle jääminen. Vuosittain miljoonat ihmiset Suomessa ajavat autoa ja kävelevät liikenteen seassa ja suhteellisesti laskettuna heitä kuolee vähemmän kuin synnyttäjiä.
Suomessa vuosittain noin 60 000 naista synnyttää ja aina heistä kuolee muutamia.
Että äiti tai vauva kuolisivat synnytykseen.
Isompi riski olisi, että raskaana oleva äiti lähtisi kävelylle ja jäisi auton alle.
Tai ajaisi autoa, ja kuolisi auto- onnettomuudessa.
Minä olin ekassa synnytyksessä kätilön mielestä oikea mallisynnyttäjä, alatiesynnytys ilman kivunlievitystä, nopee synnytys ja kaikki meni hienosti.
Toista odottaessa kuvittelin, ettei mikään voisi perusterveellä ihmisellä tietystikään mennä vikaan. Päivää ennen laskettua aikaa aloin vuotaa verta ja tietysti liuulin, että synnytys on alkanut. Siispä synnärille.LÄäkärit & kätilötkin luuli normisynnytykseksi aluksi, vaikka verta tulikin paljon. Sitten joku kätilö äkkäsi tehdä testin sellasella tikulla siitä verestä ja totesikin kauhukseen, että se neste olikin lapsivettä, joka oli veressä...
Tuli kamala kiire ja hätäsektioon mentiin.Jälkeenpäin sanottiin, että onneksi asuttiin lähellä sairaalaa ja että onneksi tajuttiin lähteä ajoissa kotoa. Muute ois sekä perusterve äiti että perusterve poika kuolleet:( Tuntemattomasta syystä mun istukasta oli irronnut 1/3...Ja sit ne ei meinanneet saada sektion jälkeen millään verta tyrehtymään... Vieläkin ahdistaa, kun muistelee, vaikka tapauksesta on pian 9 vuotta.
MUT ME SELVITTIIN -Kyllä olen ylistänyt suomalaista synnäriä aika lailla!
Istukan irtoamiseen voi kuolla molemmat.Minä ja tyttöni selvittiin niukin naukin kun Jorvissa ei tunnistettu istukan irtoamista. Naistenklinikka sitten pelasti henkemme.Tosin lääkärikin ihmetteli miten ylipäätään selvisimme!
Istukan irtoamiseen voi kuolla molemmat.Minä ja tyttöni selvittiin niukin naukin kun Jorvissa ei tunnistettu istukan irtoamista. Naistenklinikka sitten pelasti henkemme.Tosin lääkärikin ihmetteli miten ylipäätään selvisimme!