Miten synnytykseen voi kuolla? Ja miten vauva voi kuolla synnytyksessä?
Mitä kaikkea voi tapahtua äidille ja sikiölle synnytyksessä?
Kommentit (98)
9 litran vuotoa ihmetelleelle tiedoksi, että tällaisessa tilanteessa potilas vaan vuotaa ja vuotaa niin, että sisään kaikista "kraanoista" työnnetys verituotteet (punasolut, plasmat, plasmakorvikkeet yms) vuotavat sitä mukaa ulos, kun ne sisään saadaan. Tilanne mahdollinen esim. silloin kun ihmisen veren hyytymisjärjestelmä menee sekaisin eli veri ei enää hyydy normaalisti. Tällöin otetaan kaikki mahdolliset suonet käyttöön ja ihan käsin veripusseista ja näistä hemohessesitä puristetaan korviketta sisään. Tämä on äärimmäisen vaikea tilanne.
Suurimmat verenvuotomäärät joista minut leikannut gynekologi tiesi selvityn olivat n. 15 litraa.
[/quote]
voi itku.. 9 litraa?!! ihmiskehossa ei ole yhdeksää litraa verta. Menikö juttu vähän jo paksuksi?
Aikuisen miehen kehossa on keskimäärin 5 litraa verta.
[/quote]
Synnyttämisenhän pitäisi olla yhtä luonnollinen asia kuin lisääntyminenkin. Eläimetkin luonnossa synnyttävät yksin ja ilman apuvoimia ja epiduraaleja ja kaikenmaailman olon helpotuksia.. Sitten me ihmiset tarvitsemmekin kaikenmaailman kätilöitä ja lääkäreitä rämplimään värkkiämme, kaikkea mahdollista ja mahdotonta seuraillaan ja tarkkaillaan ja mittaillaan..tosi ärsyttävää. Vai onkohan synnytyksissä pärjäämättömyys luonnon oma keino karsia heikot pois? Jos ei ole, niin se ei ole kyllä ainut seikka missä luonto on tehnyt ihmisen kohdalla todellakin valuvirheen..
Ihmisillä synnytysten vaikeus johtuu kahdesta asiasta:
Pystyasento tekee lantiosta kapean ja
isot aivot tekevät päästä suuren.
Molemmat ominaisuudet ovat kuitenkin niin suuria etuja, että ne ovat valikoituneet evoluutiossa.
Saa olla todella kiitollinen, kun on saanut elävät lapset ja selvinnyt itse joka synnytyksestä hengissä.
Yksi av:n vakikäyttäjä vaan
Olen älykäs, kaunis, sosiaalinen ja vahva. Sain puolisokseni itse rikastuneen ja pärjäävän, huumorintajuisen sekä suositun miehen. Kumpikaan meistä ole koskaan tarvinnut antibiootteja. Kun tapasimme, en käyttänyt e-pillereitä.
Olen tullut molemmilla kerroilla ensikierrosta raskaaksi. Synnytykset ovat olleet leveän lantioni (sisämitta siis) takia helppoja. Toinen lapsi syntyi itse asiassa synnärin hissiin.
Tyttäremme ovat kauniita, suosittuja, oppivaisia ja rohkeita.
Luonnonvalintaa.
Synnyttämisenhän pitäisi olla yhtä luonnollinen asia kuin lisääntyminenkin. Eläimetkin luonnossa synnyttävät yksin ja ilman apuvoimia ja epiduraaleja ja kaikenmaailman olon helpotuksia.. Sitten me ihmiset tarvitsemmekin kaikenmaailman kätilöitä ja lääkäreitä rämplimään värkkiämme, kaikkea mahdollista ja mahdotonta seuraillaan ja tarkkaillaan ja mittaillaan..tosi ärsyttävää. Vai onkohan synnytyksissä pärjäämättömyys luonnon oma keino karsia heikot pois? Jos ei ole, niin se ei ole kyllä ainut seikka missä luonto on tehnyt ihmisen kohdalla todellakin valuvirheen..
mutta olen ollut mielenterveyspotilas, lukihärää on, epäsymmetriset kasvot, mieskään ei ole komea,
luonnonvalintaa leveän perseen muodossa
Olen älykäs, kaunis, sosiaalinen ja vahva. Sain puolisokseni itse rikastuneen ja pärjäävän, huumorintajuisen sekä suositun miehen. Kumpikaan meistä ole koskaan tarvinnut antibiootteja. Kun tapasimme, en käyttänyt e-pillereitä.
Olen tullut molemmilla kerroilla ensikierrosta raskaaksi. Synnytykset ovat olleet leveän lantioni (sisämitta siis) takia helppoja. Toinen lapsi syntyi itse asiassa synnärin hissiin.
Tyttäremme ovat kauniita, suosittuja, oppivaisia ja rohkeita.
Luonnonvalintaa.Synnyttämisenhän pitäisi olla yhtä luonnollinen asia kuin lisääntyminenkin. Eläimetkin luonnossa synnyttävät yksin ja ilman apuvoimia ja epiduraaleja ja kaikenmaailman olon helpotuksia.. Sitten me ihmiset tarvitsemmekin kaikenmaailman kätilöitä ja lääkäreitä rämplimään värkkiämme, kaikkea mahdollista ja mahdotonta seuraillaan ja tarkkaillaan ja mittaillaan..tosi ärsyttävää. Vai onkohan synnytyksissä pärjäämättömyys luonnon oma keino karsia heikot pois? Jos ei ole, niin se ei ole kyllä ainut seikka missä luonto on tehnyt ihmisen kohdalla todellakin valuvirheen..
mutta olen ollut mielenterveyspotilas, lukihärää on, epäsymmetriset kasvot, mieskään ei ole komea,
luonnonvalintaa leveän perseen muodossa
[quote author="Vierailija" time="30.07.2012 klo 23:18"]
[/quote]
Täys tollo. Totta kai eläimiä kuolee luonnossa poikimiseen, niin kuin kaikkeen muuhunkin.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 21:38"]
[/quote]
Täys tollo. Totta kai eläimiä kuolee luonnossa poikimiseen, niin kuin kaikkeen muuhunkin.
[/quote]
Ei yhtä paljon suhteessa synnyttäjien lukumäärään kuin ihmisiä. Ihminen on valitettavasti koko nisäkäskunnan huonoin synnyttäjä. Juttu on juuri niin kuin joku tuolla ylempänä sanoi; pystyasento ja suuret aivot ovat niin suuria etuja, että evoluution kannalta riski on ottamisen arvoinen. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, jossa synnytetään todellakin luonnonmukaisesti, naisen riski kuolla synnytykseen on 1/22 eli melkein 5 prosenttia. Millään muulla eläimellä kuin ihmisellä riski menehtyä synnytykseen ei ole tuonne päinkään.
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 22:42"]
[quote author="Vierailija" time="25.06.2013 klo 21:38"]
[/quote]
[/quote]
Ei yhtä paljon suhteessa synnyttäjien lukumäärään kuin ihmisiä. Ihminen on valitettavasti koko nisäkäskunnan huonoin synnyttäjä. Juttu on juuri niin kuin joku tuolla ylempänä sanoi; pystyasento ja suuret aivot ovat niin suuria etuja, että evoluution kannalta riski on ottamisen arvoinen. Saharan eteläpuolisessa Afrikassa, jossa synnytetään todellakin luonnonmukaisesti, naisen riski kuolla synnytykseen on 1/22 eli melkein 5 prosenttia. Millään muulla eläimellä kuin ihmisellä riski menehtyä synnytykseen ei ole tuonne päinkään.
[/quote]
Ja, ihmislaji on tarvinnut kätilöä alusta asti. Vauva syntyy normaalisti kasvot taaksepäin, ja hitaasti. Vauvankaan selkäranka ei taivu taaksepäin. Ihmisäiti ei voi ottaa vauvaa itse vastaan samalla tavalla kuin simpanssiemo, jonka poikanen syntyy kasvot eteenpäin ja joka synnyttää yksin. Toki ihminenkin hätätilanteessa yksin voi synnytyksestä selvitä, mutta ihmisen synnytyksessä on paljon asioita jotka voi mennä vikaan. Vauvan kehitysaste, vauvan päänkoko ja äidin lantion koko on siinä hilkulla että onnistuu, ja tosiaan apuakin tarvitaan.
Valitettavasti se on Suomessakin totta että vauvoja sekä äitejä voi synnytykseen/komplikaatioihin kuolla. Oma prinsessani kuoli synnytyksessä jossa kaiken piti olla hyvin. Jossain vaiheessa sydänäänet vain laskivat liian alas, tehtiin hätäsektio ja vauvaani elvytettiin mutta turhaan. Ja vielä itsekin meinasin kuolla 2 kertaa.
[quote author="Vierailija" time="07.03.2012 klo 13:16"]
Suomessa kuoli viime vuona liikenteessä vähän vajaa kolmesataa ihmistä ja synnytykseen kuoli 2 naista. Lasten määrää en löytänyt, mutta tuskinpa synnytykseen nyt 300 lasta kuoli viime vuonna. Muihin syihin varmaankin, keskenmeno, kohtukuolema tai kätkyt kuolema tms...
[/quote]
300 / 5 000 000 = 0,00006
2 / 60 000 = 0,00003
Liikenneonnettomuudessa kuoleminen on 2x todennäköisempää kenelle tahansa kuin raskaana olevan naisen kuoleminen synnytykseen / raskauskomplikaatioon.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2012 klo 22:28"]
Sektioihin kuolee useammin äiti kuin alatiesynnytykseen. Lapsivesiembolia, varitulppa , anestesiakomplikaatiot tai massiivivuoto on yleisimmät syyt.
[/quote]
Ei voi vertailla, sillä osa sektiokuolemista on nimenomaan pieleen menneen alatiesynnytyksen komplikaatioista johtuvia. Hätä ja kiireelliset sektiot pitäisi ensin karsia tuosta pois. Suunniteltu sektio vs. alatie näyttääkin jo paljon erilaiselta, vaikka niissäkin on paljon tapauksia, jotka alateitse aiheuttaisivat sekä vauvan että äidin kuoleman, esim. täysin etinen istukka.
[quote author="Vierailija" time="30.07.2012 klo 22:28"]
Sektioihin kuolee useammin äiti kuin alatiesynnytykseen. Lapsivesiembolia, varitulppa , anestesiakomplikaatiot tai massiivivuoto on yleisimmät syyt.
[/quote]
Monet näyttävät luulevan, että massiivivuoto liittyy vain sektioon. Minulla oli käynnissä alatiesynnytys, jossa kohtu repesi ja tuli massiivivuoto. Oli pakko siirtyä hätäsektioon, jotta vauva ja minut saatiin selviytymään hengissä. Verta meni useita litroja ja koko verimäärä kehossani uusittiin. Kohtu meinattiin poistaa, koska verenvuoto ei meinannut millään lakata. Olin useita päiviä teholla verenvuodon takia.
Oma vauvani kuoli synnytyksessä ja itsekin meinasin kuolla 2 kertaa. Toki se harvinaista on mutta niitä kuitenkin tapahtuu.
Vauvojen kuolemia synnytyksessä ei saada koskaan nollaan. Aina on myös vauvaan liittyviä syitä, miksi eloon jääminen ei ole mahdollista. Sikiöseulonnoissa kaikkea ei havaita, kaikki eivät niihin osallistu, ja vaikka havaittaisiinkin vaikeitakin poikkeamia, eivät kaikki silti halua keskeyttää alkanutta raskautta.
sain raskausmyrkytyksen, joka menikin sitten todella pahaksi. hakeuduin päivystykseen päänsäryn vuoksi ja minut otettiin tarkkailuun, koska verenpaine oli koholla. leppoisa tarkkailu & virtsankeräys päättyi sitten siihen, kun aloin täristä & jalat menivät alta... onneksi ol lääkäri juuri kierroksella ´ja juuri tullut huoneeseeni, muistan vain hälinän & jonkun sanat " 10 min ja vauva ulos!!"
heräsin teho-osastolta turvonneena, vahvasti lääkittynä, hämilläni. mutta siro, kaunis tyttövauva oli täysin terve & täysaikainen <3 tosin vietimme sairaalassa kolme viikkoa koska verenpaineeni eivät laskeneet, kun lopulta pääsimme kotiin tyttö näytti valtavalta muiden vauvojen rinnalla!
seuraava syntyikin sitten alateitse, hiukan yliaikaisena mutta terve tyttö tuli silläkin kertaa . tosin epiduraalin aiheuttama tärina pelästytti kätilöparan, vaikka yritin huudella että " ei tässä hätää, en mie kourista!" :D
Minä olen yksi niistä joka on halunnut sektion synnytyspelon takia mutta ärsyttää kun yleisesti luullaan että lähes kaikkien synnytyspelko on sitä että "iiik kun se se synnytys sattuu" tai halutaan että "paikat" pysyy siistinä niin itselleni 90%:sesti syy on ollut se olen pelännyt jotain pahaa sattuvan synnytyksessä eli vauvan kuolemaa tai vammatumista.
Ja niitä juttujahan sektio vastaan normaalisynnytys on vaikka pilvin pimein ja väitellä voi vaikka minkä tilastojen valossa mutta totuus on se että elektiivinen sektio terveelle äidille ja vauvalle on turvallisempi vauvalle koska tällöin on ihan olematon riski siihen että vauva kuolee tai vammautuu sektiossa. Synnytyksessähän vakavia ongelmia koituu yleensä hapenpuutteesta eli siitä että vauvaa ei saada tarpeeksi ajoissa ulos ennen hätäsektioon turvautumista. Ja tämä voi tapahtua täysin terveille ilman ennakkovaroituksia.
Haluaisin nähdä tilastoja jossa verrataan sellaisten äitien ja vauvojen kuolleisuutta normaalisunnytysten ja sektioiden välillä kun kyseessä on alunperin perusterve äiti, sikiö ja raskaus.
Nythän meillä sektiotilastoissa on kaikki sektiot jopa ne jotka sinne joutuvat juuri sen takia että ensin on yritetty pakertaa normaalisynnytystä.
Olen lukenut sata kertaa sektioiden riskit ja niissä lähinnä riskejä on esim. hengitysvaikeudet sikiöllä sektion jälkeen jotka voidaan hyvin hoitaa vastasyntyneillä eli pysyviä vammoja tai kuolemaan johtavia tapauksia ei itse sektiosta vauvalle juuri synny. Toki hyvin outoja jälkiseuraamuksia on sektoista tutkittu eli lisääntynyttä allergiataipumusta ja muitakin mitkä ilmenevät vasta myöhemmin mutta ei mitään henkeä uhkaavaa.
Sitten on tietenkin riskit äidille erikseen ja tilastojen mukaan on todellakin niin että sektion riskit ja komplikaatiot ovat äidille moninkertiaset verrattuna alatiesynntytykseen ja tämän myös itse olen saanut kokea. (yhdessä sektiossa kirurginen vuoto ja verenhukka 6 litraa). Täytyy sanoa että kun uusintaleikkaukseen kärrättiin verenhukan takia niin mielessä kävi että en kai nyt vaan kuole sen takia että olin niin "turhamainen" että halusin sektion ja lapseni jäävät ilman äitiä. Mutta sille ei voi mitään että silti lapsen vammautumisen tai kuoleman pelko on ollut niin suuri että en ole nähnyt mitään muuta vaihtoehtoa kun sektio. Toki se äitikin on tärkeä sillä kuka nyt haluaa vauvan saattaa tähän maailmaaan ilman äitiä mutta vaikka sektioonkin voi äiti kuolla onneksi sekin on äärimmäisen harvinaista vaikka komplikaatiot eivät niin harvinaisia olekaan.
En siis lähde todellakaan suosittelemaan sektiota kenellkään mutta en voi puhua myöskään alatiesynnytyksen puolesta. Jokaisen on mietittävä mitä tietä haluaa ja pystyy kulkemaan itse. Lähiaikoina olen miettinyt enemmän näitä viimeaikaisia tutkimuksia joissa sektiolla syntyvillä lapsilla on todettu enemmän infektioalttiutta tai allergioita ja käy mietittymään mikä olisi lapsien tilanne tänä päivänä jos lähes kaikki olisi syntynyt sektiolla. Kaikenlaiset oudot oireet lisääntyisivät varmasti ja selvää muutosta lasten terveydentilassa huomattaisiin. Onneksi kaikki eivät onneksi koe fobiotia synnytystä kohtaan ja pystyvät synnyttämään luonnollisesti ja normaalisti.
[quote author="Vierailija" time="05.04.2012 klo 02:00"]
Vaikka verenvuotoon voi synnytyksen yhteydessä kuolla, massiivisestakin verenvuodosta useimmiten selviää sairaalasynnytyksissä.
Jos olisin synnyttänyt kotona olisi hyvin todennäköisesti menehtynyt verenhukkaan. Papereihin verenvuodon määräksi merkittiin 9 (yhdeksän) litraa. Verivalmisteita (punasoluja, leukosyyttejä ja trobosyyttejä) sain paikkausleikkauksen aikana noin 40 pussia sekä erilaisia nesteitä (mm. Hemohesiä) useita pusseja.
Suurimmat verenvuotomäärät joista minut leikannut gynekologi tiesi selvityn olivat n. 15 litraa.
voi itku.. 9 litraa?!! ihmiskehossa ei ole yhdeksää litraa verta. Menikö juttu vähän jo paksuksi?
Aikuisen miehen kehossa on keskimäärin 5 litraa verta.
Älä viitsi näytellä tyhmää. Jos vaivauduit lukemaan alkuperäisen tekstin, huomasit varmasti, että lisäverta oli annettu valtava määrä eli suuri osa siirretystäkin verestä oli vuotanut. Miksei vuotaisi, jos verenvuotoa ei ole saatu tukittua.
Kyllä jotkut on tyhmiä! Joo, siis vaikka ihmisessä olisikin n. 5 litraa verta keskimäärin niin tuon määrän ylittäviä verenvuotoja sattuu vaikka kuinka paljon. Lisäverta kehiin vaan ja sassiin ja kun vuoto saadaan tukittua niin homma on hallussa. Tämä ei tietenkään sujuisi näin jossain ambomaalla.
[quote author="Vierailija" time="18.12.2013 klo 11:02"]
vauvan kuolemaa tai vammatumista.
Toki hyvin outoja jälkiseuraamuksia on sektoista tutkittu eli lisääntynyttä allergiataipumusta ja muitakin mitkä ilmenevät vasta myöhemmin mutta ei mitään henkeä uhkaavaa.
[/quote]
Sektioituna pelkoäitinä olen aina miettinyt tuota väitettä, että vauva saisi jotain allergioita vastaan turvaavaa bakteerikantaa (tai miten se nyt selitetäänkin) synnytyskanavan läpi liukuessaan, että miksi ihmeessä ei vain oteta sitä limaa sieltä kävellä ja lähmäistä vauvan naamaan, jos se niin hirveän tärkeää kerran on. Kun eihän se mitenkään tavoittamattomissa ole, ihan kädenojennuksen päässä...
Mä olin kuullut sanan raskausmyrkytys mutten tiennyt mitä se tarkoittaa. Kotona sitten painelin huvikseni turvonneita jalkojani kun jäi isot kuopat useamman päivän ja huuletkin oli kuin aku-ankalla. Kädetkin tärisi mutten tajunnut, että olisi joku ongelma. Menin päivystykseen selkäsäryn takia ja sieltä sitten samantien vauhdilla käynnistykseen.