Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten synnytykseen voi kuolla? Ja miten vauva voi kuolla synnytyksessä?

Vierailija
12.05.2011 |

Mitä kaikkea voi tapahtua äidille ja sikiölle synnytyksessä?

Kommentit (98)

Vierailija
1/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

viittaa nimenomaan raskaana oleviin. Eli odottava äiti kuolee paljon todennäköisemmin synnytyksessä kuin liikenneonnettomuudessa.

Vierailija
2/98 |
25.08.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minullakin pieleen, ja jälkeenpäin kyllä aattelin, että olikohan lähtö kuinka lähellä. Onneksi anestesialääkäri oli vielä osastolla niin pystyivät heti ryhtymään vastatoimiin. Piikki menikin selkäytimeen ja puudute levisi väärään paikkaan. Menin liikkumattomaksi rinnasta alaspäin ja verenpaine romahti. Kätilö ja mies säikähtivät tosissaan, itse en osannut pelätä siinä hetkessä, vasta myöhemmin tuli säikähdys. En enää uskaltaisi epiduraalia ottaa, kaksi edellistäkin minulla epäonnistunut, tosin erilailla. Ja kyseessä ei ole mitkään tumpelot, vaan naistenklinikan kokeneet lääkärit.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/98 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä tarkemmin. En tunne hänen sukulaisiaan niin en ole kehdannut kysyä. Tiedän että ovat rikosilmoituksen tehneet. Hänen lapsensa selvisi. Toisessa tapauksessa kuolivat sekä äiti että lapsi. En tiedä mitä tapahtui. T:Se Pietarsaarelainen

Pietarsaaressako sattui takavuosina se tapaus, jossa äiti synnytti "salaa" ja molemmat menehtyivät. Isää syytettiin, mutta oikeus vapautti syytteestä. Tästä jutusta lööpitkin kirkuivat.

Vierailija
4/98 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin ekassa synnytyksessä kätilön mielestä oikea mallisynnyttäjä, alatiesynnytys ilman kivunlievitystä, nopee synnytys ja kaikki meni hienosti. Toista odottaessa kuvittelin, ettei mikään voisi perusterveellä ihmisellä tietystikään mennä vikaan. Päivää ennen laskettua aikaa aloin vuotaa verta ja tietysti liuulin, että synnytys on alkanut. Siispä synnärille. LÄäkärit & kätilötkin luuli normisynnytykseksi aluksi, vaikka verta tulikin paljon. Sitten joku kätilö äkkäsi tehdä testin sellasella tikulla siitä verestä ja totesikin kauhukseen, että se neste olikin lapsivettä, joka oli veressä... Tuli kamala kiire ja hätäsektioon mentiin. Jälkeenpäin sanottiin, että onneksi asuttiin lähellä sairaalaa ja että onneksi tajuttiin lähteä ajoissa kotoa. Muute ois sekä perusterve äiti että perusterve poika kuolleet:( Tuntemattomasta syystä mun istukasta oli irronnut 1/3...Ja sit ne ei meinanneet saada sektion jälkeen millään verta tyrehtymään... Vieläkin ahdistaa, kun muistelee, vaikka tapauksesta on pian 9 vuotta. MUT ME SELVITTIIN -Kyllä olen ylistänyt suomalaista synnäriä aika lailla!

Olen aina luullut, että kirkasta verta tulee synnytyksessä vasta siinä vaiheessa, kun lapsi syntyy. Mistä sitä tulisi aiemmin, ellei istukka ole osittain irti? Ihmeellistä, että henkilökuntakin luuli tuota normaaliksi synnytykseksi!

Itselläni alkoi myös istukka irrota kesken raskauden. Mitään synnytykseen viittaavaakaan ei tullut, mutta lorahti vähän ruskeaa ja pian sen jälkeen tuli jännä, tasainen heikotus, kun olin pystyasennossa. Istuessa olo oli aika normaali. Menin ihan varmuuden vuoksi sairaalaan ja pian he totesivat, että istukan kanssa on ongelma, nyt tehdään sektio vaikka vauva onkin vielä ihan kunnossa. Se oli alkanut irrota. Silloin tutkiessa tuli kirkasta (ei siis enää ruskeaa) verta kohtalaisesti ja kyllä heistä huomasi, vaikka rauhallisia olivatkin, ettei se ollut normaalia.

Ei pitäisi ajatella, että kiva että sultakin irtosi istukka, mutta olen pähkäillyt tätä pitkään ja luullut olevani suunnilleen ainoa! Tätä ketjua lukiessa on tullut olo, että olen sittenkin ihan tavallinen ja että tämä olisi voinut käydä kenelle hyvänsä.

Lopuksi vielä, että mekin selvisimme. Lapsi on aina voinut oikein mainiosti, äiti vain sai haavakipuja ja arven, muuten kaikki meni oikein mainiosti sitten lopulta. :)

Vierailija
5/98 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa kuoli viime vuona liikenteessä vähän vajaa kolmesataa ihmistä ja synnytykseen kuoli 2 naista. Lasten määrää en löytänyt, mutta tuskinpa synnytykseen nyt 300 lasta kuoli viime vuonna. Muihin syihin varmaankin, keskenmeno, kohtukuolema tai kätkyt kuolema tms...

Vierailija
6/98 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä oli raskausmyrkytys, HELLP syndrooma ja sen ja vauvan laskevien sydänäänten vuoksi tehtiin kiireellinen sektio. Terve poika syntyi luojan kiitos - itse ilmeisesti kursittiin hätäisesti umpeen, koska vuosin sektion jälkeen 1,5 l vatsaonteloon. Alkoi jossain vaiheessa sektion jälkeen vain hirveästi haukotuttamaan, mutta en pystynyt haukottelemaan, kun jokin vain kävi niin kipeää kyljissä - vaikka olinkin saanut tehokkaita kipulääkkeitä. Kätilötkään eivät tunnistaneet tilaa, joten aika kauan kerkesin kärvistelemään ennenkuin vietiin uudestaan leikkuriin. Epämääräisiä vuotoja sitten polteltiin ja 5 pussia taisin vierasta verta saada. Eipä tee enää mieli lisääntyä - toisaalta olen jo yli 40. Kaksi lasta riittää. Pieni trauma tapahtumasta jäi - myös se jäi kaihertamaan, miten vähän tuosta HELLP syndroomasta synnyttäjille kerrotaan.

Vierailija
7/98 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

kuin nuo synnyttäjien sairaalakuolemat

En tiedä tarkemmin. En tunne hänen sukulaisiaan niin en ole kehdannut kysyä. Tiedän että ovat rikosilmoituksen tehneet. Hänen lapsensa selvisi. Toisessa tapauksessa kuolivat sekä äiti että lapsi. En tiedä mitä tapahtui. T:Se Pietarsaarelainen

Pietarsaaressako sattui takavuosina se tapaus, jossa äiti synnytti "salaa" ja molemmat menehtyivät. Isää syytettiin, mutta oikeus vapautti syytteestä. Tästä jutusta lööpitkin kirkuivat.

Vierailija
8/98 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli päässyt kohtuun infektio kun lapsivedet meni niin paljon etukäteen, ja synnytys ei edennyt vaan tyssäsi aivan täysin rajuista supistuksista huolimatta kun kroppa sekosi infektiosta. Myös lapsi oli infektoitunut, ja kun synnytys ei edennyt ja sydänäänet menivät huonoksi, hänet otettiin kiireellisellä sektiolla pois. Muuten hän olisi kuollut infektioon kohdussani, joten jos sektiopäätöstä ei olisi niin pian tehty olisi käynyt huonosti.

Vierailija
9/98 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut se kaksi kertaa jonka jälkeen lääkäri suositteli etten enää tekisi lapsia. Eikä todellakaan tee mieli pelleillä omalla hengellään vaan olen kahdesta lapsestani onnellinen. Kaikki myrkytykset ei tosiaankaan ole tätä vaikeusastetta, mutta tilanne voi mennä hyvin äkkiä huonompaan suuntaan ja silloin avun pitää olla lähellä.

Vierailija
10/98 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla irtosi istukka ja asumme paikkakunnalla, jossa ei ole synnytysosastoa, vaan pitää mennä kauemmas synnyttämään. Olin ihan sattumalta päivystyksessä lapsen kanssa, kun aloin tuntea pieniä supistuksia. Minulla oli raskausviikkoja 29 eli lapsi oli kovasti keskonen. Aika pian tulikin ihan hirveä kipu ja aloin vuotaa verta. Mies tuli juuri paikalle ja sitten menetin tajuntani.

Tapahtumista en tietty muista mitään, mutta minulle on tehty hätäsektio siellä terveyskeskuksessa. Miehelläni on ollut 2sek aikaa päättää, pelastetaanko minut vai yritetäänkö pelastaa molemmat. Hän oli sanonut, että pelastakaa minut.

Ts. jos minua oltais lähdetty viemään synnytyspaikkakunnalle, jossa vauvaa olisi pystytty tehohoitamaan, olisimme ehkä menehtyneet molemmat tai sitten ehkä pelastuneet molemmat. Tuolla leikkauksella säästetttiin minun henki, enkä edes ollut kriittisessä tilassa. Vauva syntyi elottomana, elvytyksellä oli saatu hetkellisesti pulssi, mutta lopulta mitään ei ollut tehtävissä.

Asiaa voisi jossitella maailman loppuun asti, mutta siihen emme ole alkaneet. Kävimme terapiassa kolme kertaa ja asia "haudattiin". Olen onnellinen, että elän. Toivon, että saamme vielä eläviä lapsia.

Vierailija
11/98 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajatellaan raskaana olevia naisia eikä kaikkia suomalaisia, raskaana olevilla naisilla on suurempi todennäköisyys kuolla sunnytykseen kuin liikenneonnettomuudessa.

Vierailija
12/98 |
07.03.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on ollut se kaksi kertaa jonka jälkeen lääkäri suositteli etten enää tekisi lapsia. Eikä todellakaan tee mieli pelleillä omalla hengellään vaan olen kahdesta lapsestani onnellinen. Kaikki myrkytykset ei tosiaankaan ole tätä vaikeusastetta, mutta tilanne voi mennä hyvin äkkiä huonompaan suuntaan ja silloin avun pitää olla lähellä.

Mulla on ollut kolmesti, ja joka kerta on sanottu, että ei yleensä toistu tai on ainakin aikaisempaa lievempi.

Ainoa tietämäni tapaus, jossa kuoli sekä äiti että vauva, oli raskausmyrkytyksen aiheuttama.

Tunnen myös kätilön, joka teki pitkän työuran viime vuosisadalla pienessä maaseutusairaalassa, sittemmin terveyskeskuksessa. Hänen käsiinsä oli koko aikana kuollut vain kaksi vauvaa. Hänen käsityksensä mukaan molemmat olivat syntyessään niin huonokuntoisia, että eivät olisi pysyneet pitkään hengissä millään hoidolla.

Äideistä en tiedä, mutta todennäköisesti todella vaikeat tapaukset ehdittiin sieltäkin kiidättää kuolemaan suurempaan sairaalaan.

Vierailija
13/98 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

että on kohtukuoleman riski.

Sektioihin kuolee useammin äiti kuin alatiesynnytykseen. Lapsivesiembolia, varitulppa , anestesiakomplikaatiot tai massiivivuoto on yleisimmät syyt.

Vierailija
14/98 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttämisenhän pitäisi olla yhtä luonnollinen asia kuin lisääntyminenkin. Eläimetkin luonnossa synnyttävät yksin ja ilman apuvoimia ja epiduraaleja ja kaikenmaailman olon helpotuksia.. Sitten me ihmiset tarvitsemmekin kaikenmaailman kätilöitä ja lääkäreitä rämplimään värkkiämme, kaikkea mahdollista ja mahdotonta seuraillaan ja tarkkaillaan ja mittaillaan..tosi ärsyttävää. Vai onkohan synnytyksissä pärjäämättömyys luonnon oma keino karsia heikot pois? Jos ei ole, niin se ei ole kyllä ainut seikka missä luonto on tehnyt ihmisen kohdalla todellakin valuvirheen..

Vierailija
15/98 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Synnyttämisenhän pitäisi olla yhtä luonnollinen asia kuin lisääntyminenkin. Eläimetkin luonnossa synnyttävät yksin ja ilman apuvoimia ja epiduraaleja ja kaikenmaailman olon helpotuksia.. Sitten me ihmiset tarvitsemmekin kaikenmaailman kätilöitä ja lääkäreitä rämplimään värkkiämme, kaikkea mahdollista ja mahdotonta seuraillaan ja tarkkaillaan ja mittaillaan..tosi ärsyttävää. Vai onkohan synnytyksissä pärjäämättömyys luonnon oma keino karsia heikot pois? Jos ei ole, niin se ei ole kyllä ainut seikka missä luonto on tehnyt ihmisen kohdalla todellakin valuvirheen..

Vierailija
16/98 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen verimäärä on n. 5 litraa, ei voi menettää verta 15 litraa, mahdotonta.

Vierailija
17/98 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että äiti tai vauva kuolisivat synnytykseen.

Isompi riski olisi, että raskaana oleva äiti lähtisi kävelylle ja jäisi auton alle.

Tai ajaisi autoa, ja kuolisi auto- onnettomuudessa.

sekä kaksi äitiä, jotka kuolleet itse.

Minulla on varsin suppeat kaveripiirit

Vierailija
18/98 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mahtavaa, että sektio saatiin tehtyä terkkarissa ja säilyit hengissä! Oliko Pohjois-Suomessa?

terv. syvästi liikuttunut

Minulla irtosi istukka ja asumme paikkakunnalla, jossa ei ole synnytysosastoa, vaan pitää mennä kauemmas synnyttämään. Olin ihan sattumalta päivystyksessä lapsen kanssa, kun aloin tuntea pieniä supistuksia. Minulla oli raskausviikkoja 29 eli lapsi oli kovasti keskonen. Aika pian tulikin ihan hirveä kipu ja aloin vuotaa verta. Mies tuli juuri paikalle ja sitten menetin tajuntani.

Tapahtumista en tietty muista mitään, mutta minulle on tehty hätäsektio siellä terveyskeskuksessa. Miehelläni on ollut 2sek aikaa päättää, pelastetaanko minut vai yritetäänkö pelastaa molemmat. Hän oli sanonut, että pelastakaa minut.

Ts. jos minua oltais lähdetty viemään synnytyspaikkakunnalle, jossa vauvaa olisi pystytty tehohoitamaan, olisimme ehkä menehtyneet molemmat tai sitten ehkä pelastuneet molemmat. Tuolla leikkauksella säästetttiin minun henki, enkä edes ollut kriittisessä tilassa. Vauva syntyi elottomana, elvytyksellä oli saatu hetkellisesti pulssi, mutta lopulta mitään ei ollut tehtävissä.

Asiaa voisi jossitella maailman loppuun asti, mutta siihen emme ole alkaneet. Kävimme terapiassa kolme kertaa ja asia "haudattiin". Olen onnellinen, että elän. Toivon, että saamme vielä eläviä lapsia.

Vierailija
19/98 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että äiti tai vauva kuolisivat synnytykseen.

Isompi riski olisi, että raskaana oleva äiti lähtisi kävelylle ja jäisi auton alle.

Tai ajaisi autoa, ja kuolisi auto- onnettomuudessa.

sekä kaksi äitiä, jotka kuolleet itse.

Minulla on varsin suppeat kaveripiirit

Vierailija
20/98 |
30.07.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmisen verimäärä on n. 5 litraa, ei voi menettää verta 15 litraa, mahdotonta.

ihmisessä on noin 5l verta, mutta kun ihminen vuotaa, niin häneen sairaalassa pumpataan LISÄÄ VERTA : )

eli suoraan suoneen verta kaikessa muodossa, joka sitten jälleen vuotaa ulos !!!

ja taas lisää tiputetaan ja jälleen se samanaikaan vuotaa ulos

jne jnejn e

halooo !!!!

eli ennenvanhaan ei osattu, ei ollut antaa veta, synnytettiin kotona jne jne jolloin ei tarttenut vuotaa kauaa, kun ei ollut mitään antaa tilalle,..... eli viimestään 5 litran kohdalla synnyttäjä kuoli.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kuusi