Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

miten teidän perheessä hoidetaan raha-asiat?

Vierailija
12.05.2011 |

oletteko tarkkoja siitä, ettei toinen joudu maksamaan enemmän yhteisiä menoja? vai onko teillä yhteiset rahat? miten maksatte esim. bensat, vuokran, laskut ym.?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja yksi yhteinen.

Asunto on miehen joten hän hoitaa lainanlyhennyksen ja yhtiövastike&sähkö maksetaan puoliksi.

Meillä on TODELLA erilaiset tulot, minä opiskelija, mies hyväpalkkaisessa työssä.

Molemmat hoitavat omat puh laskut yms henkilökohtaiset laskut.

Käteenjäävistä tuloista molemmat laittaa 30%yhteiselle tilille josta sitten teemme ruokaostokset, hankinnat jne

Hyvin toimii

Vierailija
22/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noh, päin peetä suoraan sanottuna. Koskahan sitä oppis käyttään oikein, ja mitenkä sitä oppis...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että omat tilit on ihan välttämättömyys. Ajan myötä näin myös parhaaksi ottaa kaikki yhteiset laskumme hoidettavakseni, koska mies ei niitä saanut maksettua, vaikka rahaa olisi ollutkin, ja kyllästyin jatkuviin huomautusmaksuihin.

Nyt ilmoitan joka kuukausi miehelle, paljonko yhteisiä laskuja on ja hän siirtää minulle puolet summasta.

Minä haluan säästää ja huolehdin siitä, ettei tili tyhjene koskaan täysin. Mies taas tekee paljon heräteostosia (elektroniikkaa, tietokonepelejä) ja tili on melkein aina nollilla ennen palkkapäivää. Me kyllä riidellään rahasta, sillä mun mielestä miehen pitäisi roinan hankkimisen sijaan maksaa pois kulutusluottonsa ja luottokorttivelkansa. Mies taas on sitä mieltä, että elämä olisi liian ankeaa, jos mitään "kivaa" ei saisi ostaa.

Vierailija
24/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä järkeä perheen perustamisessa on, jos kuitenkin pitää olla erikseen omat rahat?

Ehkä nykyään menee juuri noin, että kun perheessä on sinun ja minun ja meidän lapsia, ja alkuperäinen elintaso ja tulot ovat olleet kovin erilaiset, niin sitä jatketaan sitten edelleen.

Vierailija
25/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei nyt vieläkään ole selvinnyt mitä merkitystä sillä on, onko ne rahat omilla vai yhteiisillä tileillä? Miten se vaikuttaa perheen perustamiseen?

Mitä järkeä perheen perustamisessa on, jos kuitenkin pitää olla erikseen omat rahat? Ehkä nykyään menee juuri noin, että kun perheessä on sinun ja minun ja meidän lapsia, ja alkuperäinen elintaso ja tulot ovat olleet kovin erilaiset, niin sitä jatketaan sitten edelleen.

Vierailija
26/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

oletteko tarkkoja siitä, ettei toinen joudu maksamaan enemmän yhteisiä menoja? vai onko teillä yhteiset rahat? miten maksatte esim. bensat, vuokran, laskut ym.?

Molemmilta lähtee tilipäivänä tietty summa S-tilille, joka on taloustilimme. Puoliksi maksellaan nyt kun tulotkin on yhtä suuret. Molemmilla on omat säästötilit. Rahat saa käyttää tai säästää miten haluaa.

Vierailija
27/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies tienaa, salkunhoitaja = mun pankkiiriveli sijoittaa, mä ja lapset tuhlataan, kirjanpitäjäkin tavallaan koska hoitaa laskuliikenteen

Mielestäni oikein hyvä ja toimiva tapa hoitaa raha-asiat.

Vierailija
28/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja vaikka on eri tilejä, rahat on yhteisiä

Vierailija
29/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaikkakin eri tileillä. Minä hoidan kaikki raha-asiat, palkanmaksuista laskujen maksuihin, joten tiedän kokoajan tilien rahatilanteet. Ja molemmat osataan sujuvasti vinguttaa korttejamme.

Vierailija
30/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhteistä taivalta yli 20 vuotta. Se maksaa kellä on rahaa. Omat tilit on kuitenkin pidetty. Mulla on perintörahat erillisellä tilillä. Miehen vanhemmat vielä elävät. Ja meillä on avioehto ja lapsia.

Vierailija
31/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki raha-asiat. Se on mulle ok. Saan kuukausirahaa, jonka voin käyttää sitten omiin hankintoihin, esim. vaatteisiin.

Vierailija
32/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mies maksaa kaiken ja mä laitan oman palkkani säästöön. lapsilisät ja vammaistuki jää mun tuhlattavaksi kuukaudessa, enempää en tarvitsekkaan.

Vierailija
33/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Molemmilta lähtee tilipäivänä tietty summa S-tilille, joka on taloustilimme. Puoliksi maksellaan nyt kun tulotkin on yhtä suuret. Molemmilla on omat säästötilit. Rahat saa käyttää tai säästää miten haluaa.

Meillä sama juttu. Taloustililtä yhteiset menot ja loput omat rahat saa käyttää miten haluaa. Tällä hetkellä omani menevät opinto- ja autolainaan ja mieheläni säästöön, koska ei ole lainoja.

Vierailija
34/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Talo on miehen, mies maksaa kaiken siihen liittyvän ja kesämökki minun. Lasten menot maksetaan puoliksi ja jos ostan jotain ylimääräistä, on se pois omista rahoista.

Meille helppo ja toimiva systeemi, koska tienaamme molemmat eikä kumpikaan osaa kuvitella tilannetta, jossa jäisi toisen elätettäväksi.

Vierailija
35/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaikki rahat yhteisellä tilillä, josta minä maksan kaikki laskut. mies nostaa mitä tarttee ja niin teen minäkin.

ei koskaan riitaa rahasta, mutta voidaan sanoa et mies tienaa ja minä tuhlaan:)

kaikki omaisuus on hankittu miehen rahoilla. minä kasvatin lapset ja olin kotona pääasiassa miehen tahdosta! hän ei halunnut päiväkotirumpaa vaan lapset piti kasvattaa kotona.

minä myös omistan puolet kaikesta!! meille raha on väline jotta kaikilla olisi hyvä olla ja jos ei ole rahaa niin tyydymme siihenkin. joskus on ollut niinkin:(

Vierailija
36/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja nyt vielä vähän enemmänkin kun mä oon karenssilla : ))

Jee.

No mulla on jotakin suitpäit "tuloja" 1014€/netto (ilman karenssia 2400€)

, kun laskee lapslisät 210€, elari 290€, vammaistuki 199€, omaishoito n. 315€. Mutta ei tollasella summalla mitään meidän asuntoja ja autoja maksella. mies maksaa siis ihan kaiken ja jättää monta kertaa viikossa 20€-50€ käteistä pöydälle.

Mies aloitti mulle just jonkun eläke plaa plaa jutun, kun ei mulle nyt kerry mitään ja tänään sanoi, et saat muuten jättää koko helvetin työkkärin ja elellä tolla 1014 eurolla niinkuin haluat ja hän maksaa kaikki loput, mutta ei halua sitä riskiä kuulemma että ammun 9mm buranan päähäni työkkärin nöyryytyksiltä.

Vierailija
37/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ukkosi on nihilisti. sellanen on ikävää. raha on tärkeämpää kuin perheenjäsenet ja yhteinen hyvinvointi. tekisi mieleni sanoa, että ....

Vierailija
38/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja kenen mies?

Vierailija
39/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nihilisti sanalla on virallinenkin määritys mutta puhekielessä tarkoittaa pihi, saita, ei halua maksaa ja kielteinen.

Siis onko ap:n mies tällainen?

Vierailija
40/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

En nyt kyllä tajua miten tuo liittyy jonkun miehen asenteeseen?

No, meillä on kaksi yhteistä käyttötiliä, joille molemmat laittavat rahaa kerran kuussa. Minä enemmän, koska olemme sopineet (lahjaveroakin välttääksemme), että kun mies myi oman asuntonsa ja siitä saadut varat käytettiin yhteisen talomme hankintaan, niin minä olen hänelle velkaa puolet tuosta summasta, koska omistamme talon kuitenkin puoliksi. Paitsi nyt hoitovapaalla ollessani en maksa yhteisiä kuluja juuri mitään.

S-tililtä maksetaan ruuat ja muut taloustarvikkeet. Toiselta tililtä taas kaikki yhteiset laskut sekä lainat. Tuolta tililtä myös menee säästöön yhteiseen rahastoon.

Pärjättäisiin kyllä yhdelläkin tilillä, mutta tuo ruokatili avattu aikana ennen s-pankkia, joten sen käyttö on jäänyt tavaksi. Saahan s-kortilla maksamisesta nykyään maksutapaetua sen huiman 0,4 % :-D

Minulla on käyttöoikeudet kaikkiin miehen ja lasten tileihin, koska olen pankissa töissä ja hoidan kaikki perheen raha-asiat.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kolme neljä