Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

MIKÄ htti tuota pentua vaivaa kun antaa kaverinsa

Vierailija
12.05.2011 |

kohdella häntä toistuvasti kuin likakasaa ilman että vaatii anteeksi pyyntöä tai että tekisi kaverille kunnolla selväksi että NYT riittää ja olen pahoittanut mieleni???

8v pojat siis kyseessä ja eilen viimeksi poika tuli ulkoa kotiin kun ns paras ystävä oli dissannut hänet täysin ja kohteli kuin skeidaa, sama juttu muutama vko sitten.

Eilen puhui ja vielä tänäaamunakin että haluaa pitää nyt hieman taukoa yhteisistä touhuista mutta nyt koulusta kotimatkalla mieli muuttunut ja halusi jäädä ulos kys kaverin kanssa.

Ei mitään mutta itseäni vanhempana ottaa todella todella kupoliin kun poika toimii noin vaikka niin selvästi pahoittanut mielensä ja ei edes ekaa kertaa.

Ja kyllä, asiasta on puhuttu joka kerta ja ettei häntä saa kohdella miten vaan ja kaveri teki väärin ja hänen pitää tehdä se tiettäväksi tekijälle mutta niin vaan taas heilutaan ylimpinä ystävyksinä pihalla ja itkua väännettiin kun muistutin puheista ja tauon pitämisestä ja ihmettelin kun ei ole sanonut taaskaan että hän pahoitti mielensä tms.

ARGH!!! tulee tunne ettei lapsi arvosta itseään yhtään, antaa väärän signaalin siitä miten häntä saa kohdella, ei välitä paskaakaan siitä miten häntä kohtaan toimitaan jne.

Ja samalla on kuitenkin itkuun asti herkkä luonne.

*Kiehuuuuu*!!

Kommentit (44)

Vierailija
1/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että pojassani ja hänen ystävässään on ainakin se ero, että omani on herkyyden lisäksi hirivttävän "tarkka" siitä ettei luokkaa ketään, ettei tule riitoja, erimielisyyksiä tms ja hän vetäytyy kys tilanteissa poispäin.

Tuo kaverinsa on oikea draamakuningas tyyliin "minä kuolen tähän" ja "miksi edes synnytit minut" ja ihan kaikki on vakvaa ja kilpailua ja häviötä ei voi sallia.

Tuntuu että pitää heidän yhteisiä ulkoilujaan ns kytätä nykyisin, nytkin pallopeli menossa ja poikani toteamus kentän puolesta jossa haluaisi olla lytättiin ja hän totesi että "no käy tuo toinenkin puoli".

ARGH!!!

ap

Vierailija
2/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä valikoin lapsilleni kaverit! Eikä ne kyllä itsekään halua viettää aikaansa kiusaajien kanssa. Mieluumin ovat vaikka yksin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kysessä vain tyttö 7v

Paras kaveri aina määräilee.

Puhuttu on tyttäreni kanssa asiasta mutta hän ei halua menettää parasta kaveria eikä pahoittaa hänen mieltä. Harmittelee aina välillä.

Itse olin samanlainen lapsena, ajattelin vain toisten parasta mutta elämä opettaa...

Vierailija
4/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun ovat samalla luokalla ja asumme naapureina.

Korpeaa vaan niin että sappi nousee nieluun ://

Aina pitää olla päällepäsmärinä ja kinginä ja päättäjänä ja jos ei jostakin syystä saakaan olla niin a´vot sehän on syy lähteä vaikka sisälle kesken leikin ja jättää toinen pulaankin.

ap

Vierailija
5/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos poikasi ei kuitenkaan loppujen lopuksi ihan hirveästi kärsi tilanteesta? Jos hän on luonteeltaan joustava eikä pitkävihainen?

En lähtisi häntä kieltämään leikkimästä ko. kaverin kanssa.

Mutta voit kyllä opettaa lapselle, mitä eri tilanteissa kannattaa sanoa. Ja että aina pitää puhua itsestään, miten itseä ei saa kohdella. Voit opettaa pojallesi, että hän saa itse määrätä miten häntä kohdellaan.

Ihan vähän kuulostaa nyt siltä, että sinua sapettaa kaveri kamalasti ja dissaat häntä täällä. Mitä siitä jos kaveri on draamakuningas? Kaveria et voi muuttaa, mutta voit opettaa lastasi siinä, mitä hän voi sanoa kiusaamistilanteissa.

Anna ennemminkin pojallesi eväät toimia, älä mieti kaverin tekemisiä.

Vierailija
6/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos poikasi ei kuitenkaan loppujen lopuksi ihan hirveästi kärsi tilanteesta? Jos hän on luonteeltaan joustava eikä pitkävihainen? En lähtisi häntä kieltämään leikkimästä ko. kaverin kanssa. Mutta voit kyllä opettaa lapselle, mitä eri tilanteissa kannattaa sanoa. Ja että aina pitää puhua itsestään, miten itseä ei saa kohdella. Voit opettaa pojallesi, että hän saa itse määrätä miten häntä kohdellaan.

Ja lisäksi pohdin, että lukiessani ap:n aloitusta - joka toki oli suutuspäissä kirjoitettu - tuli mieleen, että ehkäpä lapsi ei ole tottunutkaan siihen, että häntä kohdellaan kunnioittavasti.

Suoraan sanottuna tuosta aloituksesta paistaa läpi halveksunta herkkää lasta kohtaan.

Vierailija
7/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä jos poikasi ei kuitenkaan loppujen lopuksi ihan hirveästi kärsi tilanteesta? Jos hän on luonteeltaan joustava eikä pitkävihainen?

Juuri tällainen minä olin jo lapsena ja olen edelleen. Tulen parhaiten toimeen dominoivien, räiskyvien ja dramaattisten ihmisten kanssa, vaikka itse olen ujo, hiljainen, alistuva ja kiltti. En pidä yhtään muista ujoista ja alistuvista, enkä tule heidän kanssaan toimeen. Olen luonteeltani nimenomaan joustava, enkä ollenkaan pitkävihainen. Tarvitsen lähelleni ihmisiä, jotka tavallaan kertovat mulle missä mennään ja vähän painostavat -- kuulostaa ehkä oudolta -- mutta ilman sellaista pientä ja ystävällistä painostusta en uskaltaisi edes pitää yllä ystävyyssuhdetta. En kärsi tästä tilanteesta ja minulla on hyvä itsetunto.

Sitä suuremmalla syyllä tietenkin tällaiselle lapselle täytyy todella painottaa sitä omanarvontuntoa, opettaa että täytyy sanoa jos toinen loukkaa ja että kyllä sen dominoivankin ihmisen on tultava vastaan joskus. Ei toisia saa kohdella miten vaan, tietenkään.

Toisten silmissä sellainen dominoivan ja alistuvan ihmisen suhde saattaa näyttää epätasa-arvoiselta, mutta harvoin mä osaan esim. keksiä mitään kivaa tekemistä ilman sitä rempseää kaveria, ei mulla ole juurikaan mielikuvitusta. Istuisin varmaan kaiket päivät av:llä jos se dominoiva kaveri ei sanoisi, että nyt kuule lähdetään kahville...

Vierailija
8/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap*joka itsekin ns herkkä luonne ja mm omien kiusaamiskokemusten vuoksi _erittäin_ helposti tulistuva mitä aiheeseen tulee*.

ps, pakko sanoa vaikka onkin ohi ap aiheeni, että en usko tällä palstalla olevan aihetta/aloitusta tai vastaava mistä ei kaivettaisi jotakin äitiä syyllistävää...

Entä jos poikasi ei kuitenkaan loppujen lopuksi ihan hirveästi kärsi tilanteesta? Jos hän on luonteeltaan joustava eikä pitkävihainen? En lähtisi häntä kieltämään leikkimästä ko. kaverin kanssa. Mutta voit kyllä opettaa lapselle, mitä eri tilanteissa kannattaa sanoa. Ja että aina pitää puhua itsestään, miten itseä ei saa kohdella. Voit opettaa pojallesi, että hän saa itse määrätä miten häntä kohdellaan.

Ja lisäksi pohdin, että lukiessani ap:n aloitusta - joka toki oli suutuspäissä kirjoitettu - tuli mieleen, että ehkäpä lapsi ei ole tottunutkaan siihen, että häntä kohdellaan kunnioittavasti.

Suoraan sanottuna tuosta aloituksesta paistaa läpi halveksunta herkkää lasta kohtaan.

Vierailija
9/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaveri, ja ihmettelin miksi poikani laittoi siihen välit poikki. Lopuksi selvisi että koko ajan päiväkodista lähtien oli määräämässä mitä tehdään eikä osannut joustaa yhtään. Nykyään se toinen poika sitten pompottelee itseään arempia tai pienempiä.

Vierailija
10/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap*joka itsekin ns herkkä luonne ja mm omien kiusaamiskokemusten vuoksi _erittäin_ helposti tulistuva mitä aiheeseen tulee*. ps, pakko sanoa vaikka onkin ohi ap aiheeni, että en usko tällä palstalla olevan aihetta/aloitusta tai vastaava mistä ei kaivettaisi jotakin äitiä syyllistävää...

Ja lisäksi pohdin, että lukiessani ap:n aloitusta - joka toki oli suutuspäissä kirjoitettu - tuli mieleen, että ehkäpä lapsi ei ole tottunutkaan siihen, että häntä kohdellaan kunnioittavasti. Suoraan sanottuna tuosta aloituksesta paistaa läpi halveksunta herkkää lasta kohtaan.

Kuule ap, miksi kirjoitat tänne ja valitat, jos et kuitenkaan halua oppia yhtään mitään.

Anna siis jatkossakin poikasi kärsiä, kunhan asiat menevät niin kuin sinä haluat?

Kukaan ei syyllistä sinua tässä. Sen sijaan sinä haukuit 8-vuotiasta lasta.

Vierailija
11/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tuollaista kaveria ja vasta kutosen jälkeen eivät ole olleet yhteydessä.

Vierailija
12/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jossain kohtaan oli pakko kieltää koko kaveruus, sillä niitä itkuja ei kestänyt enää kukaan, mikä iltaisin valtasi poikani.

Asiasta on paljon puhuttu pojan kanssa. Mutta poikani siis nimenomaan haluaa olla tämän toisen pojan kaveri, vaikka kohtelu on ollut välillä erittäin julmaa.

Pidemmän tauon jälkeen nykyään sujuu paremmin, en tosin uskalla arvella edes, että kuinka kauan...

Vierailija
13/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ap*joka itsekin ns herkkä luonne ja mm omien kiusaamiskokemusten vuoksi _erittäin_ helposti tulistuva mitä aiheeseen tulee*. ps, pakko sanoa vaikka onkin ohi ap aiheeni, että en usko tällä palstalla olevan aihetta/aloitusta tai vastaava mistä ei kaivettaisi jotakin äitiä syyllistävää...

Koska tuo avauksesi mm puhuu "pennusta" ja siitä välittyy myös halveksuntaa. Enkä mä nyt tuossa sinua varsinaisesti syyllistä.

Eli siis tulistut helposti kiusaamistilanteissa omien kokemustesi vuoksi. Entäs jos lapsesi taas sitten ei otakaan noita tilanteita ihan samalla lailla kuin sinä otat? Entä jos tilannetta auttaisi enemmän se, ettet säti häntä siitä ettei hän pidä puoliaan? Koska nyt oletan, että tämän tänne kirjoittamasi tekstin lisäksi olet puhunut saman tyylisesti myös lapselle itselleen - olenko ihan väärässä?

Välillä on ihan hyvä vähän syyllistyäkin :-), se auttaa itseäkin kehittymään ihmisenä. Välillä kannattaa siis katsoa peiliin ja miettiä omaa käyttäytymistä, joskus siinäkin on muuttamisen varaa.

Minun alkuperäinen vastaukseni muuten taas sitten pohjautui aikoinaan kohtaamaani äiti-lapsi pariin, entisiin naapureihin. Sielläkin lasta kiusattiin, lapsi ei äidin mielestä osannut pitää puoliaan riittävsti ja ulkopuolisen silmin suuriin syy lapsen toimintaa oli lapsen äiti, joka mm. sätti häntä mennen tullen tosi rumasti milloin mistäkin. Anteeksi, jos oletukseni meni ihan pieleen, mutta aloituksestasi tuli elävästi tuo kyseinen äiti mieleen. Hänkin varmasti rakasti lastaan vilpittömästi ja halusi tämän parasta. Mutta kohteli itse lasta siihen tyyliin, että ulkopuolisena oli silmät pyöreinä. (Ja ei, ei mitään "isompaa" vaan lähinnä puhetta ja sättimistä.)

Vierailija
14/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tuossa nyt ole siitä kiinni, että ap:n poika harjoittaa vain normaalia joustavuutta.

Ap kertoo, että tuo kaveri itkettää ap:n poikaa vähän väliä, hylkää kesken leikkien jne. Siis oikeasti KIUSAA ap:n lasta, ei pelkästään johda leikkejä tai dominoi muuten.

Ap kertoo, että hänen poikansa saattaa itsekin olla sitä mieltä, että leikeissä voisi pitää taukoa, mutta ei vaan osaa olla jämäkkä.

Minkä tosin ymmärrän hyvin senkin... ap, aikuiset naisetkin saattavat langeta narsistien pauloihin (enkä edes usko, että tuo toinen lapsi on narsisti, ainoastaan ajattelematon, itsekäs ja häijykin ajoittain), miksei sitten pienet lapset? Tuo toinen lapsi on varmaan hyvällä tuulella ollessaan jännä ja kiehtova, eikä silloin tule mieleen ekana tehdä välirikkoa.

Voi olla myöskin, että pojallasi ei kauheasti ole valinnanvaraa eli pelkää joutuvansa sitten olemaan yksin.

Auttaisiko, jos valvoisit sivusta enemmän niitä leikkejä? Menisit vaikka pihahommiin tai lukemaan lehteä ulos - ja puuttuisit tilanteisiin rakentavasti. Että hei: kaikki saa valita joukkueensa vuorollaan, oisko nyt XX:n vuoro päättää...?

Vierailija
15/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja lisäksi pohdin, että lukiessani ap:n aloitusta - joka toki oli suutuspäissä kirjoitettu - tuli mieleen, että ehkäpä lapsi ei ole tottunutkaan siihen, että häntä kohdellaan kunnioittavasti. Suoraan sanottuna tuosta aloituksesta paistaa läpi halveksunta herkkää lasta kohtaan.

syytetään aivan suoraan ap:tä, että hän ei itse kohtele lastaan kunnioittavasti jne.

Haloo... ap on turhautunut ja purkaa sen tänne. Me emme voi aloituksen perusteella tietää, miten hän lastaan kohtelee. Tuskin hän lastaan haukkuu, muuten olisi jo pannut lasten välit poikki.

Vierailija
16/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jää vellomaan pahaan oloon.

Lapsihan suojeli itseään poistumalla tilanteesta- erittäin kypsää toimintaa. Mitä hyötyä kaunan kantamisesta on?

Vierailija
17/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syytetään aivan suoraan ap:tä, että hän ei itse kohtele lastaan kunnioittavasti jne. Haloo... ap on turhautunut ja purkaa sen tänne. Me emme voi aloituksen perusteella tietää, miten hän lastaan kohtelee. Tuskin hän lastaan haukkuu, muuten olisi jo pannut lasten välit poikki.

Mutta näen kyllä sieluni silmin ap:n myös tiuskimassa tätä samaa lapselleen - siis kuinka on ihan turhan nyyhky ja pitää hei pitää puolensa ja kuinka sä taas annat sen pompottaa itseäsi vaikka mä olen sanonut ettei niin saa tehdä.

Voin toki olla väärässäkin :). Itse saattaisin syyllistyä tuohon oikein hermostuneena, siis lapsen sättimiseen.

t. 11

Vierailija
18/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

syytetään aivan suoraan ap:tä, että hän ei itse kohtele lastaan kunnioittavasti jne. Haloo... ap on turhautunut ja purkaa sen tänne. Me emme voi aloituksen perusteella tietää, miten hän lastaan kohtelee. Tuskin hän lastaan haukkuu, muuten olisi jo pannut lasten välit poikki.

Mutta näen kyllä sieluni silmin ap:n myös tiuskimassa tätä samaa lapselleen - siis kuinka on ihan turhan nyyhky ja pitää hei pitää puolensa ja kuinka sä taas annat sen pompottaa itseäsi vaikka mä olen sanonut ettei niin saa tehdä. Voin toki olla väärässäkin :). Itse saattaisin syyllistyä tuohon oikein hermostuneena, siis lapsen sättimiseen. t. 11

Uskon oikein hyvin tuon sinun viimeisen lauseesi, kommentistasi päätellen.

Vierailija
19/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että ap tylyttää lastaan tämän asian takia, ehkä muidenkin, joten 11, et ole oletuksiesi kanssa ainoa :)

Mutta, ap voisi kieltää, mutta erittäin hyvin perustellen, miksi ko lapsen kanssa ei nyt saa leikkiä.

Vierailija
20/44 |
12.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tehdään tikusta asiaa??

Kyllä, käytin pentu sanaa, mutta aivan yhtä hyvin olisin voinut käyttää sanoja kakru, lapsi, mukelo, kulta, aarre jne.jne

Rakkaalla lapsella kun monta nimeä jne.

Eli se ei nyt ollut se pointti tuossa purkauksessani enkä todellakaan jaksaisi nyt mitään "syvällisiä" ja "tietäväisiä" keittiöpsykologisointeja jonkun sanan käyttämisestä.

Juteltiin tuossa pitkä tovi kummankin lapsen, huom lapsen, ;) kanssa ja tämä nuorempi jota aihe nyt koskee totesikin juuri sen minkä jo aavistin eli antoi taas pariksi eräässä asiassa jota ikkunasta todistin siksi ettei tämä kaveri suuttuisi ja tulisi riitaa.

Pidin aika pontevan puheen aiheesta "aina ei pidä eikä saakaan antaa toiselle periksi, ei edes sillä uhalla että toinen vetäisi herneen nenäänsä ja että hänen, siis lapseni, mielipide ja ajatukset ovat vähintään yhtä arvokkaita ja kuulemisen arvoisia kuin kenen tahansa muunkin" yms.

Huokaus:(

ap