Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voi hemmetti, ystäväperhe haluaa mukaan lomamatkallemme!

Vierailija
20.07.2009 |

Kuulostan varmasti ihan paskamaiselta tyypiltä, mutta ongelmani on lomareissuumme mukaan "änkeävä" ystäväperhe...

Olemme siis suunnitelleet lomareissua ensi keväälle. Kyseessä osittain harrastusreissu, tarkoituksena on olla reissussa 2 viikkoa ja vuokrata paikan päältä lomakoti siksi aikaa. Nyt ystäväperhe, kuultuaan sattumalta suunnitelmistamme, haluaa tulla mukaan matkalle. Ja minä en halua heitä mukaan!

Ongelmani on siis se, että ystäväperheellä on kaksi hyvin pientä lasta (reilun vuoden vanha esikoinen ja vastasyntynyt). Ensi keväänä heillä on siis 2-vuotias ja vajaan vuoden ikäinen. Meillä on yksi lapsi; jo kouluikäinen iso tyttö. Olemme omasta halustamme yksilapsinen perhe ja olemme nauttineet parina viime vuonna suunnattomasti siitä, kun voimme lapsen kanssa ilman sitä pikkulapsiperheen "säätämistä", aikatauluja, nukuttamisia, ruoka-aikoja, päikkäreitä, lapsen perässä juoksemista ja jatkuvaa perään katsomista ynnä muuta liikkua, matkustaa, elää ja touhuta "rauhassa".

En ole lapsivastainen, ja tietysti ystäväperheissä kyläillessäni tai esim. yhteisissä viikonlopunvietoissa olen apuna pikkulapsirumbassa, tarjoan syliä ja ylimääräistä käsiparia ja leikitän lapsia, jotta ystävät saavat hetken hengähtää. Omalle lomamatkalleni en kuitenkaan tätä säätöä - anteeksi nyt vaan - kaipaa!!!

Olemme nimenomaan lähdössä reissuun, josta olemme haaveilleet pitään, nyt kun oma lapsi on iso ja jaksaa kulkea mukana. Tarkoitus on myös harrastaa matkalla (oma lapsi harrastaa mukana). Ja kun ei kuljeta kaupunkikohteissa tai harrasteta, haluan tosiaan vaan istua hyvän kirjan kanssa rannalla ja siemailla kylmää juomaa. Lomakodissamme haluan valvoa kun valvotuttaa ja nukkua pitkään, kun nukuttaa...En halua herätä kukonlaulun aikaan pienten lasten mekastukseen tai kuunnella itkua öisin, en halua päivittäin hissutella lasten päikkäri- ja iltauniaikaan! Enkä halua juosta taaperon perässä rannalla. Olenko kamala?

Lisäksi kyseinen ystäväperhe on siitä "hankala", että he ottavat todella itsestäänselvyytenä, että ollessamme yhdessä minä ja miehenikin olemme käytettävissä lastenhoidossa. He saattavat ihan kysymättä lätätä lapsen syliin ja alkaa itse touhuta jotain muuta. Tai esim. sanoa: "Katsoisitko sinä X:ää hetken, minä menen suihkuun/poimimaan marjoja puskasta/teen ruokaa Y:lle tms." Ja joetnkin sitä on muutenkin koko ajan oltava läsnä lapsille, kun aikuisena pienten lasten kanssa samassa tilassa on...Katsottava perään, leikitettävä.

Helvetti, en tosiaan aio ainoaa vuosilomaani käyttää kenenkään "varaäitinä" ja pikkulapsiarjen rumbaa eläen. - Jos haluaisin lomillani hoitaa taaperoita ja elää heidän tahtiinsa, tekisin lisää omia lapsia.

Mutta miten sanoa hyvälle ystäväpariskunnalle, että emme halua heitä mukaan. He ilmoittivat halunsa tulla reissuun yksikantaan tyyliin: "Tuohan on hauska idea! Me hei tullaan kanssa! Vuokrataan joku vähän isompi tupa yhdessä; se tulee halvemmaksikin".

APUA! Mitä te tekisitte?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Koita silti luikerrella eroon ystäväperheestä. Vaikka vetoamalla siihen, että ehdit jo varata majoituksen? Tai voisitteko lähteä reissuun jo nyt syksyllä ;-) ?

Vierailija
42/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot vaan ystävällisesti että haluatte nyt tämän reissun tehdä oman perheen kesken ja katsotte sitten jos jonkun toisen reissun tekisitte kimpassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

että kun kerran tuo toinen ystäväperhe perui niin olitte jo päättäneet pitää matkan oman perheen keskeisenä matkana ja pysytte nyt tässä suunnitelmassa.

Vierailija
44/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja minusta ap sinun pitäisi sanoa SUORAAN syy miksi ette halua heitä mukaan. jos alat nyt lässyttää jostain "ehdimme jo varauksen tehdä" niin he tajuavat kuitenkin pian mistä oikeasti oli kyse ja ihmettelevät miksei niin läheisille ystäville kuin heille voitu olla rehellisiä..

sanot ystävällisesti ensin kuinka paljon tätä on vaikea sanoa, miten pidätte heistä ja tykkäätte välillä autella heitä (mökillä vai missä se olikaan) ja sitten että lomallasi haluat olla rauhassa ja että toinen perhe olisi voinut tulla mukaan koska heillä isot ei-vaippaikäiset lapset jne.

sitten vielä tietysti yksi vaihtoehto että he tosiaan lähtevät mukaan (Omaan mökkiin?) ja te tapaatte vaan harvakseltaan. teet heti selväksi että et halua hoitaa ketään yhtään.

Vierailija
45/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itse kyllä ymmärrän täysin mitä tarkoitat, mutta kun mietin asiaaa kuin olisin ystäväsi...

puhuneet lomamatkasta toisen ystäväperheen kanssa (heillä on kouluikäiset kaksoset). Tosiaan fiksuahan olisi jakaa majoituskustannukset, ja yleensä meillä siis ei ole mitään seuraa vastaan. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että ko. perhe ei taloudellisista syistä pääse ensi vuonna lähtemään. Heiltä tämä toinen ystäväperhe olikin kuullut asiasta.

Emme siis voi oikein lässyttää mitään "laatuajasta oman perheen kesken". Pitäisi siis vain suoraan sanoa, että emme halua juuri TEITÄ mukaan, kun teidän lapset on niin pieniä (eli ärsyttävät meitä). Kuulostaa kamalalta. Ja olen aivan varma, että he loukkaantuisivat pahasti!

Miten selittää, että pidän heidän seurastaan ja minusta on oikein mukava tavata heidän pieniä lapsiaankin. Varasylinä toimiminen esim. mökillä on ihan ok. Mutta en kahta viikkoa putkeen jaksaisi juuri LOMALLANI (josta maksan, ja jolla haluan RENTOUTUA) osallistua pikkulapsiperheen rumbaan. Asiaa pahentaa se, että meistä tulee miehen kanssa kuopuksen kummeja piakkoin!

ap

Vierailija
46/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

itsellä pienet lapset (5v, 2v ja 1v) ja ei kyllä viittittäs mukaan vääntäytyä. Itsellä "ongelmana" se että meitä pyydetään mukaan, mutta itseäni häiritsee lähteä lapsettomien parien tai sellaisen perheen kanssa joilla vanhempia lapsia, kanssa mihinkään. Ja tämä johtuu siitä kun meillä nuorin lapsi herää kuudelta ja toinenkin ennen seittemää, en nauti itse niistä aamuista ollenkaan kun pitää hissutella lasten kanssa ja rajottaa niiden menoa, vain sen takia ettei toiset herää ja häiriinny. Tiedän että vaikka he pyytävät mukaan ja tietävät että pienet herää aikaisin, silti he itse haluavat nukkua pitkään. Mieluummin siis jään kotiin kuin lähden minnekkään jossa joudun hissuttelemaan, jotta muut saavat mitä lomaltaan odottavat.

Sinuna yrittäisin jotenkin nätisti toisille sen ilmoittaa, koska jos väkisin otatte ne matkalle, menee teän loma pilalle ja ystävä pariskuntannekin aistisivat teistä sen etteivät ole tervetulleita....

Vierailija
47/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenko jotenkin outo, kun en ihan heti uskalla tai kehtaa ihan suoraan sanoa "ei"?

ap

Olet outo jos et kehtaa sanoa että et halua lomailla taaperoiden kanssa.

En minäkään haluaisi toisen perheen taaperoiden kanssa lomailla vaikka omia lapsia meillä neljä!

Vierailija
48/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

viesti sai ajattelemaan. Kannattaa ehkä sanoa asia ihan suoraan. Muuten he jäävät ihmettelemään, miksi juuri heidän seura ei kelpaa...

Tosiaan, jos pohjustan asiaa niin, että "tätä on tosi vaikea sanoa, ja TIETENKIN olette tärkeitä ja tykkäämme nähdä lapsianne, mutta jos haluatte mukaan, voitaisiinko vuokrata eri majoitukset, kun lomallani haluaisin ihan olla vaan..."

Jos siis mietin tarkkaan, miten sanani asetan, mutta teen riittävän selväksi, että lomalla aion harrastaa ja levätä, en olla käytettävissä lastenhoidossa, enkä yritä valehdella mitään ennakkovarauksista tms., vaan olen rehellinen. Ymmärtävät, jos ymmärtävät. Jos eivät, en mahda sille mitään.

ap

Vierailija
49/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuollaiset hätävalheet, että "päätimme tehdä matkan oman perheen kesken" ja "löysimme jo majoituksen" eivät toimi hyvien ystävien kesken. Hyvä ystävä kyllä näkee, että valehtelet ja tekee siitä omia johtopäätöksiä ja ongelmasta tulee suurempi kuin se olisi ollut totuuden kertomalla...

Sinuna korostaisi tuota aktiivilomapuolta matkassa, ehkä joka vähän liiottelisin. Juttelisin kuinka olette niin odottaneet, että lapsi on tarpeeksi vanha vaelluksille, sukeltamaan, koskenlaskuun (mitä ikänä harrastaminen sitten onkaan teidän kohdalla) ja kertonut kuinka tuo toinen ystäväpariskuntanne olisi ollut juuri nappivalinta matkaseuraksi, koska lapset ovat yhtä vanhoja ja harrastukset samoja (?). Tästä ystäväsi jo varmasti itsekin tajuaisi miettiä, että "hetkinen tosiaan - mitenköhän ne koskenlaskut tuon meidän 1-vuotiaan kanssa sujuvat"...

Samaan syssyyn ryhtyisin myös puhumaan jostain yhteisestä muusta kivasta - vaikka rantalomasta seuraavalla vuodelle tms., niin ettei ystävällesi tulisi sellaista tunnetta, ettei heidän seura kelpaa vaan, että juuri tästä matkasta tulisi heidän lapsilleen ja heille varmasti kovin raskas ja siksi idea on huono...

Vierailija
50/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

saman ikäiset kuin ap:lla ja tällä toisella perheellä, jota eivän halua mukaan on kaksi pientä (vauvaa), siinä on vissi ero.

Ap ymmärrän täysin, minullakin on vaikea sanoa ei, mutta tässä tapauksessa sanoisin, että nyt kun x:n perhe ei lähdekään, niin suunnittelimme, että vietämme loman perheen kesken. Jos on tosi ystävä ei kyllä pitäisi suuttua.

Vierailija
51/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että katotaan sitten toiste...

Vierailija
52/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta ei tarvitse sanoa "kun teidän lapset on ihan väärän ikäisiä, enkä minä enää jaksa vauvoja"

vaan voi sanoa että "ei se nyt onnistu, kun meidän ohjelma on sellainen että meidänkin kouluikäinen lapsi on juuri ja juuri sen ikäinen, että ohjelman voi toteuttaa"

ja jos alkavat jankata niin vain tyynesti toistat sen että asia on nyt näin, tämä on ensisijaisesti harratusmatka & mennään joskus toiste yhdessä oikealle lepolomamatkalle.

Jos alat keksiä juttuja, jäät luultavasti jossain vaiheessa valheesta kiinni ja se se vasta noloa on!

Vierailija
53/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä on ihan hyvä perustelu että teidän lapset on niin eri-ikäisiä ja olitte ajatelleet tehdä sellaisia juttuja, joita ei pienten lasten kanssa voi tehdä. Mulla on itselläni 3 pientä lasta ja ymmärrän hyvin, jos joku koululaisten äiti ei haluaisi meidän poppoota omalle lomalleen mukaan. En mäkään haluaisi sitten kun omat on vähän isompia

Vierailija
54/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisin itse reagoinut varmasti ihan samoin ja minullekin rehellisen ein sanominen on usein vaikeaa. Kuten joku edellä totesikin, rehellisyys on kuitenkin aina fiksuinta, valkoiset valheet ja omituiset selitykset harvemmin menevät läpi tai ainakin niistä tuppaa jäämään kiinni.

Ajattelin tuoda keskusteluun vielä sellaisen näkökulman, että jos ystäväperheenne on todella niin tökerö, että kutsuu itsensä mukaan lomallenne ja siten aiheuttaa sinulle noin paljon ahdistusta, voit ihan yhtä hyvin antaa samalla mitalla takaisin. Eli minusta ystävänne ovat toimineet tässä epäkorrektisti ja jos he loukkaantuvat rehellisestä eistä, voivat mennä itseensä.

Vierailija
55/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että olette suunnitelleet sellaisen reissun, jolla harrastatte, ja haluatte levähtää. On kavereiden oma vika jos suuttuvat, minusta on heiltä hyvin tökeröä tunkea mukaan reissulle, noin, ettei suoraan kysy haluatteko heidät samalle reissulle. Kerro, että menette mieluummin muunlaiselle lomalle heidän kanssaan.

Vierailija
56/67 |
20.07.2009 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa yhteiselle lomalle.

Isommista reissuista yleensä jutellaan enemmän ja suunnitellaan. Jos olisimme itse lähdössä reissuun oman perheen kesken ja joku yrittäis ehdottaa mukaan lähtemistä niin kyllä vastapuolen pitäisi huomata jos en itse ole ollenkaan innoissani asiasta. Ilmeistä, eleistä ja olemuksesta ja ehkäpä joistakin sanomisistakin.

Vierailija
57/67 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

puhuneet lomamatkasta toisen ystäväperheen kanssa (heillä on kouluikäiset kaksoset). Tosiaan fiksuahan olisi jakaa majoituskustannukset, ja yleensä meillä siis ei ole mitään seuraa vastaan. Nyt kuitenkin näyttää siltä, että ko. perhe ei taloudellisista syistä pääse ensi vuonna lähtemään. Heiltä tämä toinen ystäväperhe olikin kuullut asiasta. 

Emme siis voi oikein lässyttää mitään "laatuajasta oman perheen kesken". Pitäisi siis vain suoraan sanoa, että emme halua juuri TEITÄ mukaan, kun teidän lapset on niin pieniä (eli ärsyttävät meitä). Kuulostaa kamalalta. Ja olen aivan varma, että he loukkaantuisivat pahasti! 

Miten selittää, että pidän heidän seurastaan ja minusta on oikein mukava tavata heidän pieniä lapsiaankin. Varasylinä toimiminen esim. mökillä on ihan ok. Mutta en kahta viikkoa putkeen jaksaisi juuri LOMALLANI (josta maksan, ja jolla haluan RENTOUTUA) osallistua pikkulapsiperheen rumbaan. Asiaa pahentaa se, e

Miten tässä keissisä mahtoi käydä? Lueskelin aikani kuluksi, mutta kun tulin tuohon kohtaan että ap ja miehensä on pyydetty ko.  perheen lapsen kummiksi, niin juttuun tuli uusi mutka! Kerro ap, saitko sanottua nätisti, vai menikö välit ja kummius peruttu? 

Vierailija
58/67 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmoittaisin yks'kantaan että kiitos tarjouksesta mutta tämä on meidän perheen reissu jossa halutaan viettää perheen kesken laatuaikaa. Tehdään yhteinen reissu joku toinen kerta.

Ei kannata yliajatella. Jos kaverit eivät sitä ymmärrä, niin eivät ehkä ole just niitä kavereita jotka edes kannattaa pitää läheisinä.

Vierailija
59/67 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis eihän mikään voi heitä estää lähteä samaan paikkaan samaan aikaan lomailemaan,mutta järkkäävät oman majoituspaikan. Samassa kaupungissa saa olla samaan aikaan,mutta yhdessä ei tarvitse olla. Toisten lastenvahti ei tarvitse olla,sen voi tehdä heti selväksi. Jos tulevat heti aikaisin teidän majapaikkaan koputtamaan ovea,oven raosta voi sanoa ettei nyt sovi. Tehkää mitä teette ja nähdään myöhemmin,jos nähdään,on päivä suunnitelmat jo.

Ainakin puolisoni sisar on tunkemassa heidän lapsiaan meidän mukaan. Mä keksin ratkaisun, että mä avaan jo aamukaljan ja sori olen kännissä jo ja ei pysty. Peitelet lapsesi ihan itselläsi. Mä saan lomalla olla aamulla kännissä jos siltä tuntuu ja siltä kyllä tuntuu ja toimii.

Vierailija
60/67 |
16.01.2026 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avuton aloittaja sano niille näin: Minä ja perheeni haluamme viettää lomamme keskenämme, emme halua viettää lomaa tuttavien/kavereiden kanssa.

NEXT!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kahdeksan