Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vauvan koon arviointi ja..

Vierailija
11.05.2011 |

..arvio äidin lantion / synnytyskanavan koosta: arvioidaanko Suomessa standarditoimena aina, kuka arvioi ja miten ja millä raskausviikolla?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosin en suosittele. Itse tein näin ja luulin että mittaavat siis jotenkin muuten kuin käsikopelolla. Sain sitten lääkärin nyrkkiä niin kumpaankin reikään kun tunnusteli lantiota ja helvetti että sattui. Jatkossa uskon että se lapsi kyllä sieltä mahtuu tulemaan

Vierailija
2/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mittaa äidin lantiota.

Minulle muistaakseni tehtiin rv 37-38

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli fistaamalla selvitetään, että mahtuuko tulemaan - jätänpä asian tosiaan selvittämättä. Vauvan koko puolestaan kai kuitenkin ultraamalla?

ap

Vierailija
4/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosiaankin lantio mitattiin minulta noin että liukkaria ja nyrkkiä ja siinäpä vielä kun lääkäri sanoo että rentouta lihakset. Todella epämiellyttävää enkä suosittele kenellekään. Kyllä se lapsi sieltä vaan mahtuu tulemaan

Vierailija
5/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja siitä mittailivat. Ei mitään järkyttäviä kopelointeja.

Vierailija
6/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tosin meillä tämä on aivan jokaiselle ensisynnyttävälle tehtävä toimenpide.

Snäänsä hyvä ja huono, että kärsin ummetuksesta. Nainen työnsi kätensä kivikovaan paskaan ja sain suolen tyhjäksi (tapahtuman jälkeen tuli kauhea vessähätä) sain vahvan ummetuslääkkeen mukaani. :D

Meillä tämä oli rv 34

Vierailija
7/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 kertaa. Eli siis ekassa raskaudessa ns rutiinisti ja tokassa koska edellinen oli sektio. Nyt ei tule arviota.

Vierailija
8/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei peräpäästä kokeiltu, ihan on vain alatutkimus tehty 2 kertaa. Eli siis ekassa raskaudessa ns rutiinisti ja tokassa koska edellinen oli sektio. Nyt ei tule arviota.

Naisen lantiota kun ei voi mittailla normaalilla alatutkimuksella vaan kokeilla kakkos kautta tai kuvat ottamalla.

Mietinkin tosin tuota kun on raskaana ja otetaan röntgen kuvat?? Olen kuullut ettei raskaana ollessa pysty röntgenissä käymään.. vai onko tämä nyt sitten jotain höpö puhetta

Vierailija
9/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän se takapuolen kaivelu mahtaa siitä vauvan ulosmahtumisesta kertoa? Luulisi, että parasta tietoa (jos tietoa tarvitaan / halutaan syystä tai toisesta) saisi tosiaan röntgenkuvasta ja korkeintaan emättimen kautta tehtävästä kokeilusta - siinäkin on kyllä vaikea ymmärtää, että eikö asia muuten selviä kuin työntämällä koko nyrkin sisälle.

Kas kun eivät päätään sisään työnnä katsoakseen lähemmin :)

Vierailija
10/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei peräpäästä kokeiltu, ihan on vain alatutkimus tehty 2 kertaa. Eli siis ekassa raskaudessa ns rutiinisti ja tokassa koska edellinen oli sektio. Nyt ei tule arviota.

Naisen lantiota kun ei voi mittailla normaalilla alatutkimuksella vaan kokeilla kakkos kautta tai kuvat ottamalla. Mietinkin tosin tuota kun on raskaana ja otetaan röntgen kuvat?? Olen kuullut ettei raskaana ollessa pysty röntgenissä käymään.. vai onko tämä nyt sitten jotain höpö puhetta

Vierailija
11/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitäköhän se takapuolen kaivelu mahtaa siitä vauvan ulosmahtumisesta kertoa? Luulisi, että parasta tietoa (jos tietoa tarvitaan / halutaan syystä tai toisesta) saisi tosiaan röntgenkuvasta ja korkeintaan emättimen kautta tehtävästä kokeilusta - siinäkin on kyllä vaikea ymmärtää, että eikö asia muuten selviä kuin työntämällä koko nyrkin sisälle.

Kas kun eivät päätään sisään työnnä katsoakseen lähemmin :)

Emättimen kautta tämä ei onnistu

Vierailija
12/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lääkärit mittaavat kyllä nyrkillä: laittamalla sen lantion luita vasten jalkovälissä värkin ulkopuolella. Jollain oli nyt aika sairas mielikuvitus taas. Samalla ainakin meidän kunnassa otetaan ultralla lapsen mitat ja tarkistetaan tarjonta.

Tehdään rv 36 mennessä.

Vierailija
13/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kolme lasta synnyttänyt eikä IKINÄ kukaan ole tutkinut mistään reiästä sen paremmin kuin röntgenilläkään mahtuuko vauva syntymään alakautta! Luojan kiitos!

Ultrattu on vauvan kokoa:

Eka ultra-arvio 3,5kg -> syntymäpaino 3kg

Toka ultra-arvio 4,5kg -> syntymäpaino 3,7kg

Kolmas ultra-arvio 3,5kg -> syntymäpaino 4kg

Vierailija
14/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

synnytystapa-arvioon kättärille koska pituuteni on alle 160cm. (Silloin tuo 160cm oli jokin raja). Otettiin röntgenkuvat eikä mitään nyrkkiä tungettu mihinkään.

Vierailija
15/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollut selvittää, mahtuuko lapsi alakautta tulemaan. Silti ei ole anaalia ronkittu. Eikä röntgattu. Viimeksi sanoi, että mun lantiosta mahtuu tulemaan vaikka kuinka suuri, on tilava.

Naisen lantiota kun ei voi mittailla normaalilla alatutkimuksella vaan kokeilla kakkos kautta tai kuvat ottamalla.

Mietinkin tosin tuota kun on raskaana ja otetaan röntgen kuvat?? Olen kuullut ettei raskaana ollessa pysty röntgenissä käymään.. vai onko tämä nyt sitten jotain höpö puhetta

Vierailija
16/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukemassa vau.fi -sivustolta kohdasta "Mahtuuko vauva syntymään" ja sen perusteella kaikenlaiset kaivelut ja kuvaukset (mitä tässä ketjussa on mainittu) todella voivat tulla kyseeseen.

Jätän kuitenkin itse hanurin fistaukset väliin. Mieluummin otan kertarepeämän synnytyksessä. Eihän se lääkärin nyrkki välttämättä ole juuri vauvan päätä pienempi...

ap

Vierailija
17/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin lukemassa vau.fi -sivustolta kohdasta "Mahtuuko vauva syntymään" ja sen perusteella kaikenlaiset kaivelut ja kuvaukset (mitä tässä ketjussa on mainittu) todella voivat tulla kyseeseen.

Jätän kuitenkin itse hanurin fistaukset väliin. Mieluummin otan kertarepeämän synnytyksessä. Eihän se lääkärin nyrkki välttämättä ole juuri vauvan päätä pienempi...

ap

Ei kai kukaan sinne sinun pereseeseen nyrkkiä ole työntämässä! Mieti nyt vähän itsekkin.

Miunulle on aikoinaan tehty n.vkolla 37 synnytystapa-arviointi, joka täälläpäin tehdään kaikille ensi synnyttäjille.

Toki siinä sisätutkimus tehtiin ja ultrattiin. Saatettiin jopa perspuoleen ronkkia, mutta tuskin nyt nyrkillä=D Lääkäri totesi( ulkolainen mies): "Jos pää tulee, niin silloin tulee loputkin. Niin yksinkertaista se synnyttäminen on!" Monta lie itse puskenut maailmaan...

Vierailija
18/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röntgeniin pääsee, jos vauvan koko on iso viikkoihin nähden ja jos suvussa on ollut ongelmaa mahtuvuudessa.

Minä en päässyt, vaikka vauva arvioitiin yli nelikiloiseksi, koska en ollut enää ensisynnyttäjä ja koska arvioi ihan normaalissa tutkimuksessa, että mahtuu lantiosta tulemaan. Ja minäkin siis olen alle 160 cm pitkä. Sain päälle saarnan siitä, miten lyhyillä ja siroilla ihmisillä ison vauvan synnytys sujuu helpommin kuin pitkillä ja isoilla...

Vierailija
19/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai kukaan sinne sinun pereseeseen nyrkkiä ole työntämässä! Mieti nyt vähän itsekkin.

Aika harva varmasti on työntämässä, vaan lääkäreitäkin on niin monenlaisia, että en ihmettelisi yhtään, jos joku useamman kuin yhden sormen tutkimuksiinsa tarvitsee - omasta mielestään.

Olen aiemmin elämässäni joutunut kertaalleen varsin epäinhimillisen tutkimuksen kohteeksi, joten enää en ylläty mistään. Pikemminkin varaudun kaikkeen tai yritän välttyä kaikelta...

Vierailija
20/23 |
11.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikkoja silloin 36+4 ja ihan sormikopelolla testattiin alapää ja tuumattiin että kyllä sieltä vauvan pitäs mahtua tulemaan. Ei käytetty nyrkkiä ja anusta ei tutkittu ollenkaan sen aukon kautta, häntäluun kyllä selkeästi tunnusteli kohdunpuolelta. Ja kyseessä iäkäs lääkäri, joka on vastaavia tutkinut varmasti jo pitkään. Eniten oli huolissaan minun pituudesta (159). Minulle tetiin arvio koska esikoinen on ollut kiireellinen sektio. Myös vauvan panoa arvioitiin, hieman alle keskikäyrän oli kuulemma. Näkee sitten millanen muksu sieltä tulee ja miten.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi neljä