En jaksa olla enää raskaana, käynnistääkö ne sairaalassa synnytyksen jos vaadin?
Eikös vauvan ole jo ihan turvallista syntyä 32-34 viikoilla? Käynnistääkö ne synnytyksen jos vaatii ja vaikka uhkailee tekevänsä itelleen jotain, vai pistääkö ne vaan hullujen huoneelle?
On kovin toivottu lapsi, mutta tämä raskaus aika ei sitten ollutkaan ihan sellaista mitä luulin, ja tuntuu,että yhtään en jaksais enää..
Kommentit (31)
itsellä oli paha raskaushepatoosi ja ihoa kutitti aivan älyttömästi enkä saanut nukuttua. Lisäksi piti käydä usein äitipolilla tutkimuksissa. Rv 38 kysyin käynnistyksestä ja lääkäri sanoi että vielä olisi hyvä odottaa viikko ainakin. Seuraavan viikon lääkärille sanoin melko suoraan, että en enempää kestä, en pysty nukkumaan, en olemaan ja tätä lääkärissä ravaamista on jatkunut jo 3 kuukautta. Synnytys siis käynnistettin rv 39+2 ja ihana terve poika syntyi. Eli käynnistys on mahdollista kyllä saada jopa ennen laskettua aikaa. Eihän sinulla enää ole paljoa edes jäljellä, yritä jaksaa vain.. Äitiyskään ei yleensä ole ihan sellaista mitä luulee..
ihan viikon 38 alussa. Käynnistys mun pyytämättä vauvan turvallisuuden nimissä ja silti täytyy sanoa, että kurjalta tuntui kun alle 3 kg pojalta nyhdettiin kantapäästä niitä verensokerinäytteitä keskellä yötä jne. Ihan eri tilanne kuin kahden viikon 39 alussa spontaanisti syntyneen sisaruksen kanssa jotka saivat vaan möllöttää kainalossa ja nukkua.
Siis vaikka kuopuksemme oli yli viikon 37, joutui silti kärsimään tuollaista, kuitenkin melko lievää hoitoa verrattuna siihen, että lapsi syntyisi ap:n mainitsemilla viikoilla.
Koita ap kestää ja jos tuntuu tosi kamalalta niin hae apua ajoissa! Nimittäin se vauva-aikakin on aika raju juttu ja elämänmuutos ihan helpon vauvankin kanssa, saati jos on rytmi ihan sekaisin jne. Ja vanhemmille henkisestikin se on kova muutos.
käynnistettiin rv 38+0. Lääketieteellistä syytä ei ollut eli vauva voi ihan hyvin, mutta mä olin henkisesti aivan loppu. Mulla oli verenpaineet pilvissä, päätä särki ja oli jatkuvasti näköhäiriöitä. Lisäksi olin aivan järkyttävän turvonnut, enkä voinut nukkua.
fyysinen (tai lääketieteellinen, miten vain) eikä psyykkinen! Ehkä sinulle itsellesi ei käynyt tarpeeksi selväksi todellinen käynnistyksen syy, jos olet kovin valittanut lääkärille olevasi henkisesti loppu. Tosiaan raskausmyrkytyshän sinulla on ollut.
Raskausmyrkytys, ei äidin tympääntyminen!
muitakin on tympinyt olla viimeisillään raskaana, mutta ei auta kun olla kärsivällinen.:)
kyllä se sieltä syntyy kun aika on.
etusijalle ja itse vain jaksettava olla raskaana.
tsemppiä!
26 jatkaa samat sanat 25:lle. Raskausmyrkytys, ei äidin tympääntyminen!
viittasin lainaamaani viestiin, eli paha hepatoosi oli mulla käynnistyksen syy ja vielä aika varhaisilla viikoilla hepatoosikäynnistykseksi. Oli muutakin, selkäkrempaa, tosi pahoja liitoskipuja jne. mutta hepatoosi ja siihen aina liittyvä kohtukuoleman vaara olivat syy käynnistykseen, ei todellakaan äidin tympääntyminen. Sellaista en edes valittanut, oli tuota fyysistä kremppaa ja huoli lapsen turvallisuudesta ihan riittävä huolen aihe.
En siis kokemani valossa toivoisi edes turvallisilla viikoilla lapsen ennenaikaista syntymää, sen verran ikävää oli tuo alle 3 kg ihan rutiinihoitokin.
syntyi yllättäen rv 33.
Oli 2kk teholla hengityskoneessa, ja yhteensä 3kk sairaalassa.
Voin sanoa, että mieluummin olisin kuitenkin ollut loppuajan raskaana kuin että istuin teho-osastolla ja pelkäsin vauvan hengen ja vammautumisen puolesta.
Hae apua vaikka neuvolasta jos sinulla on oikeasti noin huono olo henkisesti. Tsemppiä.
Synnytys siis käynnistettin rv 39+2 ja ihana terve poika syntyi. Eli käynnistys on mahdollista kyllä saada jopa ennen laskettua aikaa.
En nyt ehkä ihan tosissani mene näillä viikoilla vaatimaan sitä käynnistystä, mutta tulipa vaan mieleen,että entäs jos vaikka sairastun masennukseen tai johonkin muuhun psyykkiseen sairauteen tän raskauden aikana/takia niin siltikö pitää sinne 43 viikolle odotella käynnistystä, jos vauvalla kaikki hyvin...
ap
Nämä tietenkin mietitään aina tapauskohtaisesti. Kuitenkaan äidin henkisen voinnin vuoksi synnytystä ei käynnistetä kuin poikkeustapauksessa ennen raskausviikkoa 36. Mielenterveysongelmat eivät katoa mihinkään lapsen synnyttyä, päinvastoin synnytyksen jälkeinen hormooniryöppy ja valvominen usein pahentaa ongelmia. Sen vuoksi mielenterveysongelmia pyritään hoitamaan raskauden aikana mahdollisimman hyvin. Myös synnytyksen jälkeen äitien mielialoja ja mielenterveyttä seurataan äitiys- ja lastenneuvolassa.
Jos olosi nyt tuntuu kurjalta, niin soita neuvolaasi ja kerro asiasta. Usein jo puhuminen auttaa ja jos sei ei riitä niin saat tehokkaampaa apua.
käynnistettiin rv 38+0. Lääketieteellistä syytä ei ollut eli vauva voi ihan hyvin, mutta mä olin henkisesti aivan loppu. Mulla oli verenpaineet pilvissä, päätä särki ja oli jatkuvasti näköhäiriöitä. Lisäksi olin aivan järkyttävän turvonnut, enkä voinut nukkua.
fyysinen (tai lääketieteellinen, miten vain) eikä psyykkinen! Ehkä sinulle itsellesi ei käynyt tarpeeksi selväksi todellinen käynnistyksen syy, jos olet kovin valittanut lääkärille olevasi henkisesti loppu. Tosiaan raskausmyrkytyshän sinulla on ollut.
Mulla on ollut raskausmyrkytys ekassa raskaudessa ja silloin käynnistettiin rv 36+3. Nyt verikokeissa oli kaikki ok ja vauva voi hyvin eli raskausmyrkytystä ei ollut. Tosin tilani olisi siitä varmasti ennen pitkää raskausmyrkytykseksi muuttunut ja toinen lääkäri olisi ilmeisesti sinne asti halunnut odotella. Vanhempi ja kokeneempi lääkäri suostui käynnistämään, kun 38 viikkoa oli täynnä ja syyksi taidettiin kirjata äidin jaksaminen ja korkea verenpaine.
Mutta ei käynnistykseen, vaan päätohtorin juttusille.
Tuossa on aineksia jo lastensuojelun asiakkaaksi pääsemiseen, varmasti huolestuvat syntyvästä vauvasta.