En jaksa olla enää raskaana, käynnistääkö ne sairaalassa synnytyksen jos vaadin?
Eikös vauvan ole jo ihan turvallista syntyä 32-34 viikoilla? Käynnistääkö ne synnytyksen jos vaatii ja vaikka uhkailee tekevänsä itelleen jotain, vai pistääkö ne vaan hullujen huoneelle?
On kovin toivottu lapsi, mutta tämä raskaus aika ei sitten ollutkaan ihan sellaista mitä luulin, ja tuntuu,että yhtään en jaksais enää..
Kommentit (31)
lääkitään lasta äidin kautta kortisonilla, että keuhkot vahvistuisivat. Oletko tietoinen että erittäin suurella osalla keskosia, joka sinunkin lapsesi olisi, on esim. aivoverenvuotoja, sillä pientä päätä ei ole vielä maailmaan kypsytetty. Plus lämmönsäätelykyvyn puuttuminen ja jaksamattomuus syödä. Tässä vaan ihan muutama keskosen normimurhe. Ihmisillä on ihan liian ruusuinen kuva keskosista ja ennenkaikkea heidän hoidostaan. Se on äärimmäisen rankkaa ja kivuliasta lapselle, ja todennäköisyys vammautua koko loppuiäksi on suuri. Niin että jos tälläisiä alat vaatimaan, voit saada räkänaurut. Ja sinun raskautesi ei ole mitään verrattuna keskoshoitoihin.
totta kai. Ja sitten on vauva keskolassa kypsymättömien keuhkojen takia. Anna mennä vaan. Tai miksei miehes tee sulle keisarinleikkausta jollain fileerausveitsellä?
eli että sikiö olisi kuitenkin täysiaikainen. Enpä olis uskonut, että joku miettii tuollaisia jo noilla raskausviikoilla...
esim. meillä toimii KIIKKU-vauvaperhetyö joka hoitaa äitiä ja perhettä just noissakin tilanteissa, miettii mistä sun olo johtuu ja mitä sille vois tehdä.
Raskaus voi tuntua monenlaiselta ja vauvan tuloon on hyvä varautua noitakin juttuja miettien- nyt kun aikaa vielä on
Vauvan ei todellakaan ole turvallista syntyä noilla viikoilla! Itselläni oli uhkaava verenvuoto rv 34 ja silloin sairaalassa tehtiin ihan kaikki mahdollinen, jotta vauva vielä saisi kohdussa kypsyä tärkeitä kasvun päiviä. Keuhkoja kypsyteltiin ja makasin täydellisessä vuodelevossa monta päivää ... lopulta sektio oli pakko tehdä rv 36 eikä vauva vielä silloinkaan ollut ihan valmis tähän maailmaan! Alkuun tehohoidossa ja sen jälkeen vielä viikko keskolassa.
tympiintynyt raskaana oloon ja ainakin sitä esikoista odottaa tosi malttamattomana.
Mutta varmaan tajuat, ettei vauvan olisi hyvä syntyä ennen aikojaan. Vaikka noilla viikoilla syntyneistä liki jokainen säilyy hengissä, komplikaatioita voi silti olla ja hoito on ikävää, kun vauva ensiviikot keskolassa.
Mikä sun vointisi tekee kestämättömäksi, voisitko kertoa niin mietitään, mitä sille voisi tehdä?
näin huono provo ja useampikin lankesi.
Sitten rv 40 jälkeen jos ongelmia..Jos sittenkään.
tässä voi olla paljon totuutta takana, toisekseen näitä lukee niin moni muukin kuin alkup kysyjä.
näin huono provo ja useampikin lankesi.
jos välttämättä haluat keskosen niin käynnistä synnytys itse, omalla vastuulla, mutta sairaalassa ei käynnistetä noilla viikoilla.
En nyt ehkä ihan tosissani mene näillä viikoilla vaatimaan sitä käynnistystä, mutta tulipa vaan mieleen,että entäs jos vaikka sairastun masennukseen tai johonkin muuhun psyykkiseen sairauteen tän raskauden aikana/takia niin siltikö pitää sinne 43 viikolle odotella käynnistystä, jos vauvalla kaikki hyvin...
ap
Joo ja sitten kun lapsi on maailmassa niin kyllästyttää tämä äitinä olo voisikohan sen palauttaa!
Mä olen viikolla 12 enkä nauti raskaudesta yhtään voisikohan tän jo käynnistää.
Olet masentunut. Ota asia puheeksi äitiysneuvolassa, tiedät vastauksen itsekin kun mietit vähän.
ja kuoli, koska keuhkot ei jaksaneet kehittyä kortisoneista ja hoidosta huolimatta.
Oikeasti tosi huono provo.
Jos sairastut niin vakavasti, että tilasi (lääkityksesi) vaarantaa sikiön, niin ei silloin odoteta viikolle 43.
Oletko töissä vai kotona? Onko tämä esikoinen? Onko sinulla tylsää? Onko sinulla tukiverkko, ystäviä, puoliso jne? Oletko sairastanut masennusta koskaan?
En nyt ehkä ihan tosissani mene näillä viikoilla vaatimaan sitä käynnistystä, mutta tulipa vaan mieleen,että entäs jos vaikka sairastun masennukseen tai johonkin muuhun psyykkiseen sairauteen tän raskauden aikana/takia niin siltikö pitää sinne 43 viikolle odotella käynnistystä, jos vauvalla kaikki hyvin...
ap
Ja olen hyvin hyvin tympiintynyt raskaana oloon (kolmas lapsi) mutta ei kyllä vielä ole tullut mieleenkään tuollainen ratkaisu :D
Ennemmin lasken viikkoja milloin voi alkaa toivomaan että tää syntyisi.
Vaikka mua ottaakin päähän tämä kipuilu, en halua että vielä syntyy :)
itsellä oli paha raskaushepatoosi ja ihoa kutitti aivan älyttömästi enkä saanut nukuttua. Lisäksi piti käydä usein äitipolilla tutkimuksissa. Rv 38 kysyin käynnistyksestä ja lääkäri sanoi että vielä olisi hyvä odottaa viikko ainakin.
Seuraavan viikon lääkärille sanoin melko suoraan, että en enempää kestä, en pysty nukkumaan, en olemaan ja tätä lääkärissä ravaamista on jatkunut jo 3 kuukautta. Synnytys siis käynnistettin rv 39+2 ja ihana terve poika syntyi. Eli käynnistys on mahdollista kyllä saada jopa ennen laskettua aikaa. Eihän sinulla enää ole paljoa edes jäljellä, yritä jaksaa vain.. Äitiyskään ei yleensä ole ihan sellaista mitä luulee..
käynnistettiin rv 38+0. Lääketieteellistä syytä ei ollut eli vauva voi ihan hyvin, mutta mä olin henkisesti aivan loppu. Mulla oli verenpaineet pilvissä, päätä särki ja oli jatkuvasti näköhäiriöitä. Lisäksi olin aivan järkyttävän turvonnut, enkä voinut nukkua. Olin siis nukkunut todella huonosti jo kuukauden ja maannut vuodelevossa sohvalla kaksi kuukautta. Eli ei välttämättä sinne laksetun ajan yli odoteta, mutta ei myöskään noin pienillä viikoilla aleta käynnistää äidin masenuksen vuoksi.
käynnistettiin rv 38+0. Lääketieteellistä syytä ei ollut eli vauva voi ihan hyvin, mutta mä olin henkisesti aivan loppu. Mulla oli verenpaineet pilvissä, päätä särki ja oli jatkuvasti näköhäiriöitä. Lisäksi olin aivan järkyttävän turvonnut, enkä voinut nukkua. Olin siis nukkunut todella huonosti jo kuukauden ja maannut vuodelevossa sohvalla kaksi kuukautta. Eli ei välttämättä sinne laksetun ajan yli odoteta, mutta ei myöskään noin pienillä viikoilla aleta käynnistää äidin masenuksen vuoksi.
kyllähän tuossa oli jo lääketieteellistä syytä ihan riittämiin: raskausmyrkytys! Se on vaarallinen niin äidille kuin vauvallekin, vaikka vauva voikin hyvin.
Sinun olohan se tärkeintä onkin, ihan varmaan joo käynnistävät kun vaan nätisti pyydät. Grow up.