Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minkäkäisen voi laittaa vahtimaan pienempiä lapsia??

Vierailija
09.05.2011 |

8? 11? 14?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos pienempi sisarus olisi vaikkapa 7-vuotias, voisi olla edes jotenkin hyväksyttävää (ovathan jotkut 7-vuotiaatkin yksin kotona koulun jälkeen).

Jos jotain sattuu, kadut sitä lopun elämääsi. Ja 8-vuotiaan elämä on pilalla.

Vierailija
22/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitä se 8v tekee jos 2v pistää jotain suuhunsa ja meinaa tukehtua? Jos syttyy tulipalo tmv.? Toi on mielestäni kyllä todella vastuutonta ja ihan varmaan ls-ilmoituksen paikka. Aika iso vastuu pienelle 8v:lle, olisi monelle isommallekin noin monen vahtiminen.

on kotona nuorempien kanssa (6,4 ja 2), kun käyn lähikaupassa max 30min.

Ennen lähtöä vannotan jokaista, että nyt olette kiltisti, ettekä tappele ettekä tee mitään tyhmää.

Tähän asti toiminut. Mutta en voi olettaa, että esim. 6v. saadessaan raivarin tottelisi isompaa. Siksi aina otan suostumuksen kaikilta, että eivät heittäydy isoimmalle hankalaksi. Eli olen kuitenkin itse vastuussa lapsista koko kauppareissun ajan.

Sellainen lastenhoito, että katsoisin lapsen todella olevan vastuussa hoidettavistaan, olisi varmaan se 15v, jolloin muutenkin saa tehdä töitä. Toki tässäkin lapsen luonne ratkaisee, joku on vastuullisempi kuin toinen eli pelkän iän perusteella en hoitajaa valitse.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ajattelette, että tuttu 15-vuotias voi nippa nappa katsoa 2 minuuttia lapsen perään kun itse juoksee vessaan, ei sen pidempään?

Itse olen syntynyt 70-luvulla ja olen ollut 15-vuotiaana jo ihan palkallisessa kesätyössä. Tuon ikäinen joutuu lisäksi tekemään tosi isoja valintoja loppuelämänsä suhteen. Mutta ei siis ole kykenevä esim. leikkimään vaikkapa 3-vuotiaan kanssa tämän kotona vaikka tuntia. Täytyy olla kyllä harvinaisen saamaton tai muuten vähän erikoinen 15-vuotias.

Olen ollut lapsenvahtina leikki-ikäisille tuon ikäisenä useita kertoja eikä ole tähän asti tullut mieleen että siinä olisi ollut jotain riskiä.

Vierailija
24/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

vaan sen pitää olla vapaaehtoista. Vaikka todennäköisesti kaikki menee hyvin ja mitään onnettomuuksia ei tapahdu, niin aina on se pieni mahdollisuus, ja se tilanne on sisarukselle todella kova pala, varsinkin jos sisarus ei itse olisi halunnut olla tilanteessa alunperinkään.

Ihan pienimpiä antaisin n. 15-vuotiaan vahtia vähän aikaa, tai pitemmän aikaa pari vuotta vanhempana. Kouluikäisen kanssa taas pärjäisi yläasteikäinen jonkin aikaa, kunhan olisin varma, että yläasteikäinen saa tarvittaessa nuoremman tottelemaan, jos jotain vaarallista meinaa tapahtua.

Nuo ulkopuoliset lastenhoitajat ovat siinä mielessä eri asia, että he tulevat hoitajiksi vapaaehtoisesti ja ainakin MLL:ssä käydään pieni koulutuskin tehtävää ajatellen. Eli he saavat itse päättää, että ottavat vastuun toisesta ihmisestä.

Vierailija
25/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta esim. tunnollinen 8 v voi vahtia rauhallista 4-vuotiasta kotona sillä aikaa kun äiti käy pesutuvalla, viemässä roskat tms. Mutta huithapeli 8 v ei voi vahtia varomatonta 4-vuotiasta joenvarressa olevalla pihalla sillä aikaa kun äiti käy autolla kaupassa 10 km päässä.

Vierailija
26/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsoo pihalla ollessaan lähes aina kahden nuoremman sisaruksen (n. 1,5v. ja 3v.) perään. Harmittaa ihan hirveästi tytön puolesta kun yrittää tehdä jotain niin joutuu komentamaan pienempiä toistensa kimpusta pois tai muuten vahtimaan ja olemaan auktoriteetti. Tuollainen lasten ulkoiluttamisen ja hoitamisen ulkoistaminen isommalle sisarukselle on törkeää ja vastuutonta.

Vierailija
27/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

hyvin sen vartin keskenään pärjäävät kun vierekkäin köllivät petissä katsomassa teletappeja. Älkää nyt niin kaikesta hysterisoiko!

Vierailija
28/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinhän sitä ehkä voisi luulla, mutta entäs jos tunkeekin, sen yhden ainoan kerran, ja se on sitten siinä...

nimim. 4-vuotiaskin tunkee välillä esim pokemon-hahmoja leikillään suuhunsa

Vierailija
29/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

nähnyt että 2v lapseni tunkisi mitään muuta suuhunsa kuin ruokaa joten tuskin on kovin suuri riski panikoida sellaisesta kun makoilevat sen vartin verran petissä katsomassa telkkua :D voihan sen 2veen toki laittaa vaikka pinnikseenkin missä ei pääse tunkemaan mitään suuhunsa. ainakin mun 8v ottaa sujuvasti lapsen pois pinniksestä jos tarve vaatii...melkoista saivartelua taas!

Vierailija
30/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

2veetä ehkä kerran pari kuussa sen vartin verran...jotain suhteellisuudentajua mammat hei!

Vierailija
31/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kielletty alle 3-vuotiailta. Koska ns. oraalinen vaihe jatkuu siihen ikään asti, ja lapsi voi laittaa pikku tavaroita suuhunsa.

Vierailija
32/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja jos mun 2veeni ei ole enää aikoihin mun nähteni tunkenut mitään suuhunsa voin väittää ettei sitä tee just silloin kun katsovat maailman parasta ohjelmaa eli teletappeja telkkarista :D mun 8v muuten vahtii koko ajan eli huomaa kyllä jos meinaisikin tunkea jótain suuhunsa...don´t worry! Psst mä muuten ostin just 2veelle lahjaksi nuken missä on merkintä että ei suositella alle 3-vuotiaille....ooopsss.

Vierailija
33/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

pikkusiskoa ulkoiluttamassa, kun olin 8 v. Sitten 10-vuotiaana hoidinkin jo kesällä 2-vuotiaaksi ehtinyttä siskoa päivisin, kun vanhemmat olivat töissä. En muista mitään vaaratilanteita sattuneen ja ongelmatilanteissa soitin äidille.

Vierailija
34/39 |
09.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

no meidän naapurin 4v vahtii 2v siskoaan ulkona aamusta iltaan. Välillä käyvät vain syömässä ja pissalla. Vanhempia ei ilmeisesti kiinnosta pätkän vertaa. Pienempi on tippunut keinusta, karkailevat muiden pihoille leikkipaikalta jne. Itse en ikimaailmassa laskisi tuon ikäisiä keskenään ulos.

Vierailija
35/39 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

14 vuotias ja monta kertaa olen vahtinut pikku veljeäni joka on nyt 3 , ja tuttuni lasta joka on 2v ! hyvin olen monta tuntia pärjännyt. Pari kertaa olen ollut yönkin yli, koska naapurissa asuu kumminkin ihmisiä joilta voin pyytää apua hätä tilanteessa! Ja olen pienten lasten ensiapukurssinkin käynyt ja osaan varmasti toimia oikein hätätilanteessa. Jotkut 14 vuotiaat eivät kumminkaan ole kovinkaan vastuuntuntoisia tai muuten vaan osaa lasta vahtia. Mutta älkää aliarvioiko 14 vuotiaan taitoja. mulle on monta kertaa sanottu et niin sanottu äidinvaisto on mulla jo luonnostaan!

Vierailija
36/39 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä järkevä 8-vuotias kykenee katsomaan pienen hetken kerrallaan nuoremman perään.

Meillä 10-vuotias poika katsoo välillä 4-vuotiaan veljensä perään ja hyvin on sujunut. Esim. viime talvi: mies oli paljon työmatkoilla ja koiraa oli ulkoilutettava. Lapsille dvd päälle ja itse 15 min. pikalenkki koirana kanssa. Sujui paljon kätevämmin kuin olisin pukenut vastaan vänkäävän nuorimman mukaan hankeen tarpomaan..

Vierailija
37/39 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhimman olen jättänyt kauppareissun ajaksi (30 min) vahtimaan nuorinta. Keskimmäistä en voisi jättää hetkeksikään vastuuseen siskostaan. Kyse ei ole iästä, vaan luonteesta.

Sitten vielä niille, jotka epäilevät, että lapset eivät osaa toimia esim. tulipalon syttyessä:

Kannattaa opettaa, miten toimitaan! Kerrata ja kerrata, niin että on todella selkäytimessä lapsilla. Pahaa jälkeä tekee tulipalo siinäkin tapauksessa, että kymmenvuotias on yksin kotona, vaikka ei pienempiä sisaruksia olisikaan vandittavana, mikäli lapsi ei osaa toimia oikein. Kyllä kai nyt suurin osa vanhemmista jättää tämänikäisen yksin kotiin ainakin silloin tällöin...

Vierailija
38/39 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kun olen vienyt toisen isomman sisaruksen harrastukseen tms. Isompi on ohjeistuttu soittamaan heti, jos tulee ongelmia. Ja alkuun sanoin aina ajan, jolloin viimeistään tulen takaisin, jos en ole silloin kotona, soittaa mummolle heti. Lapset katsoivat aina alkuun lastenohjelmia sen ajan. Kavereita ei silloin ollut.

Nykyään isommat 12v ja 11v, ovat hoitaneet muutaman kerran 4v:ta mun lenkin ajan 1,5h. 4v on rauhallinen lapsi ja isommat hyvin vastuullisia. Puhelin on mulla tietenkin mukana ja anoppi asuu lähellä.

Tottakai jotain voisi sattua, mutta en voi elää koko eläämääni peläten. Olen kuitenkin hyvin vastuullinen eli kaikki joutavat vaaranpaikat on karsittu. Mies tekee reissutyötä eli siksi ei voi aina odottaa, että toinen vanhempi tulee kotiin.

Vierailija
39/39 |
15.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tähän vastaisi niin järkyttyisitte ;)

Hänen mielestään 6vuotias voi ulkoilla kahden alle 4vuotiaan kanssa hyvinkin pari tuntia, vanhemmat sen aikaa sisällä...

Tai 4vuotias katsoo pienemmän sisarruksen perään ja nimenomaan ulkona tämäkin. Säälittää lasten puolesta.

Itse ajattelisin että noin 12-vuotias voi olla jo kypsä vahtimaan muutamia tunteja pienempiä lapsia. Itse olen siinä iässä ollut yönyli hoitamassa tuttavien kersoja. KAikki ei tietenkään kehitykseltään siinä tasolla ole että voisi jättää lapset hälle hoitoon. Pelkkä numeraalinen ikä ei kerro kaikkea. Mutta noi leikki-ikäiset toistensa vahtina on jo vaarallista! Miettikää mitkä traumat jättää jos oikeesti jotain sattuu just sillon kun lapsi hoitaa lasta. Hän kykenee ajattelemaan että se onnettomuus on sattunut hänen vahtivuorollaan, ei kykene ajattelemaan että juu äitihän tässä se vastuunkantaja ensisijaisesti on! Vaikka niin olisikin. Ei se lapsi sitä ymmärrä!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kahdeksan seitsemän