Minkäkäisen voi laittaa vahtimaan pienempiä lapsia??
Kommentit (39)
Jättänyt pari kertaa 5v ( kesällä 6) ja 3-v:n katsomaan DVD:tä kun olen vienyt isoveljensä kouluun. AIkaa on kulunut n. 15 minuuttia.
En kyllä ole jättänyt isompaa vastuuseen, vaan sanonut lapsille, että istuvat kuin tatit paikallaan ja saavat jäätelöt, jos ovat asiallisesti.
Meillä asuu myös isovanhemmat suoraan naapurissa, ja tuo 5-v tietää kyllä, että mistä tahansa syystä saa aina ja pitääkin juosta naapurista hakemaan mummi ja vaari apuun.
Tosin kyllä mä sanon isolle sisarelle (8v), että katsotko vauvaa sen aikaa, kun laittamassa pyykit tms. Eli siis muutama minuutti :)
hoitamaan ihan vieraisiin perheisiinkin. Myös yön yli hoidin silloin 1 ja 3-vuotiaita.
vaikea sanoa.
Ollessani vauva, siskoni ja veljeni (silloin 5 ja 6 v.) vahtivat
minua, että äiti pääsi navettatöille.
Parikymmentä vuotta sitten tuttavilla oli pojat 12 ja 14 v, heillä oli mummo katsomassa, jos vanhemmat (raittiita) kävivät tanssimassa kerran vuodessa lähilavalla ja viipyivät ehkä kolmisen tuntia.
Ton ikaisethan on ihan koko ajan vahdittavia ja voi tehda vaikka mita alyttomyyksia.
Mielummin jattaisin vaikka vasta ruokitun vauvan 8v. hoidettavaks pieneksi hetkeksi.
Omat lapset on 6 & 8 ja edes heita en jata kahdestaan kotiin. Isomman kylla pieneks ajaks yksin.
t. eras vastuullisen 8-vuotiaan aiti.
vahtii pienempiä. 8v ja 3v on hetken keskenään kotona ihan hyvinkin.
Lapsityö on Suomessa laitonta.
saa ihan laillisesti jo tehdä palkkatyötä...
3-vuotiasta, siinä on ls-ilmoituksen paikka.
taisairaukohtaus tai jotain - ihan vaikka jotain, mille hän ei mitenkään mitään oikeasti voisi, mutta syyllisyyden taakkahan on silti hirvittävä, varsinkin lapsella tai nuorella. Niin että sitten voit jättää kun luulet vahdin selviävän tästä.
Sinänsähän jo 14-vuotias saa tehdä kevyttä palkkatyötä, mutta se ei saa haitata hänen kehitystään ja takaan, että tuonikäisen vahdinnassa taaperolle sattunut yllättävä ensimmäinen epilepsiäkohtaus tai ihan tavallinen kiipeilyonnettomuus haittaa 14-vuotiaan kehitystä.
mistä roikkuu.
Kuinka pienistä on kyse, kuinka pitkä aika, millaisia lapsia, millainen ympäristö, mitä tarkoitetaan vahtimisella...
Kuusivuotiasta voi pyytää katsomaan vähän nelivuotiaan perään pihalla, mutta sen toteutuminen on puhtaasti äidin vastuulla jne. Ei tää(kään) ole mikään jokotai-kysymys. Tosin täällähän ei muunlaisia tunnetakaan ;)
(jos 8-vuotiaan käsketään katsoa 3-vuotiasta vaikka neuvolan odotushuoneessa sen aikaa kun äiti käy pissalla, niin joku on ilmeisesti jo raportoimassa hoitajille?)
niin eihän ketään voi laittaa lapsenvahdiksi. Eikä muutenkaan kukaan voi tehdä mitään, koska aina voi sattua jotain, ja joku voi saada trauman...
taisairaukohtaus tai jotain - ihan vaikka jotain, mille hän ei mitenkään mitään oikeasti voisi, mutta syyllisyyden taakkahan on silti hirvittävä, varsinkin lapsella tai nuorella. Niin että sitten voit jättää kun luulet vahdin selviävän tästä. Sinänsähän jo 14-vuotias saa tehdä kevyttä palkkatyötä, mutta se ei saa haitata hänen kehitystään ja takaan, että tuonikäisen vahdinnassa taaperolle sattunut yllättävä ensimmäinen epilepsiäkohtaus tai ihan tavallinen kiipeilyonnettomuus haittaa 14-vuotiaan kehitystä.
on 10- ja 8-vuotiaat isosiskot olleet esim. kauppareissun kotona 5-vuotiaan nuorimmaisen kanssa.
Naapurin tyttö on 14-vuotiaasta vahtinut maksua vastaan sellaisia 2-3 h pätkiä meidän lapsiamme.
Jos ihan oikeasti alan miettiä sitä, voivatko täysin terveet lapsemme yhtäkkiä saada elämänsä ensimmäisen epilepsiakohtauksen juuri sen tunnin aikana kun (nyt 17-vuotias) naapurin tyttö on lapsenvahtina en voisi elää ollenkaan.
Kamalia asioita voi sattua missä tahansa ja koska tahansa, tietenkin, mutta jos elkämän rakentaa worst case scenarion mukaan, niin aika rankaksi käy. Tottakai turhat riskit voi pyrkiä parhaansa mukaan karsimaan, mutta varautua kuitenkin aika äärimmäisen harvinaiseen tilanteeseen, että perusterve lapsi saa sairaskohtauksen olleessaan hoitajan kanssa on jo aika neuroottista. Paljon todennäköisempää on, että itse tuuperrun olohuoneeseen ollessamme lasten kanssa neljästään kotona miehen ollessa matkoilla. Pitäisi varmaan estää miestä käymästä työmatkoilla.
8? 11? 14?
Tietenkään lapsia ei kannata jättää pitkiksi ajoiksi keskenään. Itse olen kuitenkin kasvanut suuressa perheessä ja meillä (siihen aikaan) ei äiti aina ehtinyt katsomaan perään.
Paljon on kiinni lapsen omasta henkisestä valmiudesta ja halusta vahtia pienempiä. Toistuva pakottaminen lasten vahdin hommiin on mielestäni väärin. Myöskään ihan pientä lasta (esim. 2 tai 3-vuotiaskin) en jättäisi toisen lapsen huomaan. Tärkeää on myös, että lapset ovat keskenään varmasti turvallisessa paikassa (esim. kotona, pihalla jonne näkee ikkunasta tms. eikä kaupungilla tai jossain muualla hortoilemassa).
Olen nähnyt, kun noin 13-vuotias on saattanut 5 tai kuusi vuotiasta pikkuveljeään futistreeneihin. Olen itse jäänyt kotiin vaippaikäisen siskoni kanssa, kun äiti on käynyt lähikaupassa (saman talon alakerrassa). Olin tuolloin noin 11-vuotias ja siskoni nukkui päikkäreitä. 14-vuotiaana minua on pyydetty järjestämään ohjelma ekaluokkalaisten pikkutyttöjen synttäreille. Ohjasin pihaleikkejä aikuisten juodessa kahvia sisällä. Sain tästä palkkaa ja otin "työni" hyvin vakavasti. Esittelin myös äidille etukäteen synttäriohjelman, jonka äiti hyväksyi (ei siis sisältänyt mitään benjihyppyjä tai muuta vaarallista :D )
Mutta kyllä, pientä vastuuta voi ja kannattaa isolle lapselle tarjota.
on kotona nuorempien kanssa (6,4 ja 2), kun käyn lähikaupassa max 30min.
Ennen lähtöä vannotan jokaista, että nyt olette kiltisti, ettekä tappele ettekä tee mitään tyhmää.
Tähän asti toiminut. Mutta en voi olettaa, että esim. 6v. saadessaan raivarin tottelisi isompaa. Siksi aina otan suostumuksen kaikilta, että eivät heittäydy isoimmalle hankalaksi. Eli olen kuitenkin itse vastuussa lapsista koko kauppareissun ajan.
Sellainen lastenhoito, että katsoisin lapsen todella olevan vastuussa hoidettavistaan, olisi varmaan se 15v, jolloin muutenkin saa tehdä töitä. Toki tässäkin lapsen luonne ratkaisee, joku on vastuullisempi kuin toinen eli pelkän iän perusteella en hoitajaa valitse.
8-vuotiasta lasta vastuuseen nuoremmista sisaruksista? Oikeasti? Kyllä 2-vuotiiaan lapsenkin vahtiminen on sellainen asia, että itse jättäisin 18-vuotiiaan aikuisen vain tähän tehtävään. Tutulle 15-vuotiaalle voisin sanoa, että katsotko lasta 2 minuuttia vaikka puistossa, kun minä käyn vessassa. En ikimaailmassa jättäisi alle 15-vuotiasta, saati sitten alle 10-vuotiasta kolmen nuoremman sisaruksensa kanssa kotiin edes 20 minuutiksi. Entä, jos sinulle sattuu matkalla jotain? Entä jos minuutti lähtösi jälkeen joku lapsista kaatuu ja saa vuotavan haavan päähänsä tms?
Juuri oli lehdessä, että eka ja tokaluokkalaisetkin musitavat alle puolet heille kerrotuista turvallisuussäännöistä. Eli et voi olettaa, että 8.vuotias osaa toimia järkevästi, jos jotain sattuu.
Minä muistan, kun olin 9-vuotias, ja äitini lähti kauppaan n. 20 minuutiksi. Laitoin reippaana tyttönä hieman jäähtyneen kalakeittoni muovilautasella liedelle lämpenemään. Onneksi äitini ehti tulla kotiin, ennen kuin lautanen suli liedelle ja sytytti tulipalon...
vartin ajan kun vein pojan eskariin...sen pidemmäski aikaa en pientä isosiskon vastuulle laittaisi.
ovat varmaan jotain hieman vajaita. Esimerkiksi Englannissa suositellaan, että alle 12-vuotiasta ei jätetä yksin kotiin. Varmaan nyt tuon ikäinen jo kauppareissun ajan pärjäisi, mutta joku yllättävä tilanne (esim tulipalo) saattaa olla tuon ikäisellekin kohtalokas, jos on kotona yksin.
vastuuntuntoinen ja normaalisti kehittynyt etenkin tyttölapsi 8v kykenee oikein hyvin vahtimaan hetken pienempää sisarustaan!
Susta pitäisi tehdä lastensuojeluilmoitus.