Jarrupalojen vaihto autoon, mitä maksanut teillä?
Kommentit (41)
työ tehtynä olisko ollu viijen ja kuuvenkympin välillä palat eteen +kengät taakse
Sitä juts mietin että yrittänevät monesti kiskoa "ekstraa" ja vaihtaisivat vaikki kaikki palat vaikka vain yhdessä olisi ns vika..
Ja voihan siellä olla vaikka kivi tms mikä aiheuttaa tuon äänen, rohisee hieman kun jarruttaa.
Auto on muutaman vuoden vanha Kia ja ajokilometrejä 45 000km.
ap
Ei kuule yjsittäisiä paloja vaihdeta. Paketissakin jarrupalapari, joskus tulee kummallekin puolelle.
Aina on järkevää suunnitelle/kysyä viisaammalta jos omat taidot eivät riitäa
Ei kuule yjsittäisiä paloja vaihdeta. Paketissakin jarrupalapari, joskus tulee kummallekin puolelle.
Aina on järkevää suunnitelle/kysyä viisaammalta jos omat taidot eivät riitäa
Kyllä sinne voi vaihtaa ihan yhden jarrupalan!!!
Itse olen vaihtanut, jos jarrusatula on jumissa ja toisen puolen pala on kulunut ja ei ihan siinä hetkessä kerkeä purkamaan koko satulaa ja ottamaan jarrumäntää pois/liukuja herkistää, voi vain pikaseen laittaa uuden/käytetyn palan tilalle.
Jarrupalojen/kenkien vaihto ei sinänsä ole iso homma ja töitä ei mene pitkään. Tosin jos kaikki on jumissa ja joutuu purkamaan, vaihtamaan suojakumeja jne voi hyvinkin olla parinkin tunnin työ. Jarrut kun jumittaa kuluu palat nopeasti ja tietysi jarrulevykin kuluu ja kuumenee. Täydellisen purkuremontin jälkeen joutuu myös jarrut ilmaamaankin joka ei ole iso homma mutta ei sitä ihan minuutissa tehdä.
Katso vaikka motonetilta/biltemasta palojen hinta ja siihen tunnin työ päälle( 50-80 euroa), silloin hinta on sinnepäin.
Pyydä jotain tutua miestä vaihtamaan :)
mutta kiusallisen usein Suomen olosuhteissa jarruosat jumittavat niin että on kova työ saada osat irti.
100-200 €uroa on sopiva hinta, jos pelkällä palojen vaihdolla selvitään.
Eli alle kolmenkympin selvisin, kun tein homman itse :) Suosittelen opettelemaan jos haluaa pitkässä juoksussa säästää pitkän pennin. Tai sentin.
Ei kuule yjsittäisiä paloja vaihdeta. Paketissakin jarrupalapari, joskus tulee kummallekin puolelle. Aina on järkevää suunnitelle/kysyä viisaammalta jos omat taidot eivät riitäa
Kyllä sinne voi vaihtaa ihan yhden jarrupalan!!! Itse olen vaihtanut, jos jarrusatula on jumissa ja toisen puolen pala on kulunut ja ei ihan siinä hetkessä kerkeä purkamaan koko satulaa ja ottamaan jarrumäntää pois/liukuja herkistää, voi vain pikaseen laittaa uuden/käytetyn palan tilalle. Jarrupalojen/kenkien vaihto ei sinänsä ole iso homma ja töitä ei mene pitkään. Tosin jos kaikki on jumissa ja joutuu purkamaan, vaihtamaan suojakumeja jne voi hyvinkin olla parinkin tunnin työ. Jarrut kun jumittaa kuluu palat nopeasti ja tietysi jarrulevykin kuluu ja kuumenee. Täydellisen purkuremontin jälkeen joutuu myös jarrut ilmaamaankin joka ei ole iso homma mutta ei sitä ihan minuutissa tehdä. Katso vaikka motonetilta/biltemasta palojen hinta ja siihen tunnin työ päälle( 50-80 euroa), silloin hinta on sinnepäin. Pyydä jotain tutua miestä vaihtamaan :)
sen uhden tietenki vaihtaa mutta on turha luulla että menee seuraavassa katsastuksessa läpi Vaikka pala olisikin samanlainen on se eri materiaali erästä ja kovuus todennäköisesti eri ja silloin jarrutusteho on eri
Sitä juts mietin että yrittänevät monesti kiskoa "ekstraa" ja vaihtaisivat vaikki kaikki palat vaikka vain yhdessä olisi ns vika.. Ja voihan siellä olla vaikka kivi tms mikä aiheuttaa tuon äänen, rohisee hieman kun jarruttaa. Auto on muutaman vuoden vanha Kia ja ajokilometrejä 45 000km. ap
se niin on että jos vaihtaa niin kaikki samalle akselille eli eteen niin kaikki molempiin pyöriin yleensä kaks per ratas eli yht neljä sama jos taakse vaihtaa niin molempiin pyöriin vaihettava
Volvon merkkihuollossa n. 200e per pääty, eli etupää+takapää yhteensä reilut 400e...Että silleen.
Porscheen maksoi 1800 euroa! Arvatkaa vaan huviksenne menikö auto vaihtoon kun huoltohinnat alkaa olla tuota luokkaa :(
ei varmaan kannate porschea laittaa jos ei kukkarossa ole katetta, eli oikein teit ku hävitit
Menkää korjaamolle niin säälittävän ja vähätuloisen näköisenä kuin pystytte. Mun mies tekee aina niin: Alkusyksystä piti tehdä joku en tiedä mikä remontti autoon, ja se laittoi salihousut jalkaan ja jonkun iänkaikkisen vanhan pilottitakin, jossa on toisessa hihassa pitkä repeämä, että toppaukset tursuaa ulos. Ne ei laskuta yhtään ylimääräistä silloin.
Palojen hinta. Joskus joutuu ostamaan satulan osasarjan myös jos ei ole aivan uudehko auto tai jopa uudet levyt. Toistaiseksi ei ole semmoisia jarruja tullut vastaan joita ei olisi tavalla tai toisella saanut kuntoon. Vanhassa autonrohjossa voi toki joutua vaihtamaan koko satulan tai sylinterit.
Jos lukee korjausoppaan ohjeet, voi tulla parempi kuin korjaamolla . Takakenkien säätö voi vaatia lahjakkuutta.
Netistä löytyy hyvin tietoa kuinka eri autoihin vaihdetaan jarrupalat. Pieni hallitunkki hyvä perusvarustus, saa auton nurkan ylös muutamissa sekunneissa. Itse vaihtanut jo useampaan autoon jarrupalat. Lagunaan vaihdoin just taakse palat. Tärkeintä että selvittää mitä työkaluja tarttee. Sopiva avain jolla saa liukupultit auki ja mielellään jarrusylinterin kiertämiseen/painamiseen tarkoitettu työkalu. Suurin haaste on monesti saada mäntä sisään jotta uudet palat mahtuvat paikalleen. Muistaa ottaa selvää edellyttääkö käsijarru esim vaijerin irrottamista satulasta. WD-40:stä hyvä laittaa liukuihin kun kasaa kokoon. Se on sitten eri juttu jos männät ovat jumissa tai kumit huonot, mutta jos vaan palat ovat loppu niin helposti vaihtaa.
Viimeks tais olla 70e levyt ja palat. Vaihdoin itse. Kannattaa sanoa korjaamolla että kattoo onko myös levyt vaihtokunnossa.
Olisiko ollut 160 + työ.
No on autokin iso ja kallis merkki, mutta silti. Puhdasta ryöväystä. Yrittivät vaihtaa huollon yhteydessä "kun olivat niin kuluneen näköiset". Kas kummaa kun ei vanhoja jarrupaloja enää löytynytkään mistään että olisin itse nähnyt. En maksanut.
Kysy hinta korjaamolta ennen kuin viet. Satasella pitäisi pärjätä hyvin osineen ja töineen.