Peruspäivärahaa vai ansiosidonnaista tällä työhistorialla..
Hjälp.
Viimeisin työhistoria menee näin:
5kk työssä, sitä ennen 5kk työtön, 2kk työssä, 10kk vanhempainvapaalla. Ja ennen vanhempainvapaata yhtäjaksoisesti työssä 5 vuotta.
Ja jos nyt jäisin työttämäksi, niin olisinko peruspäivärahan varassa, vai ansiosidonnaisen?
Kommentit (7)
Oletko työttömyyskassan jäsen? Jos et ole, niin unohda se ansiosidonnainen.
Kun olet ollut välillä vanhempainvapaalla, työssäoloehtoa voidaan katsoa sitä edeltäneeltä ajalta, koska silloin et ole ollut 'työmarkkinoiden käytettävissää, vai miten se sanamuoto menikään.
Vaikka olisit ollut 10 vuotta työssä putkeen etkä ole minkään kassan jäsen, et saa ansiosidonnaista päivärahaa.
minäkin sen päättelin ja huokaisin helpotuksesta :)
Kiitos teille, jotka vastailitte!
olen työttömyyskassan jäsen, unohdin sen tuohon laittaa, kun pidin sitä itsestäänselvyytenä.
Ja koitin netistä selvitellä ja ilmeisesti asia on niinkuin joku tuossa kirjoittikin, että vanhempainvapaan vuoksi tuota työssäolojaksoa tarkastellaan myös sitä edeltäneeltä ajalta, eli siinä tapauksessa olisin oikeutettu ansiosidonnaiseen.
kulunut noita ansiosidonnaisen päiviä? Tuon kertomasi mukaan sulla ois niitä vielä jäljellä. Sähän näet sen (jos et muista) kun kirjaudut pankkitunnuksilla kassan sivuille ja tarkistat sieltä tietosi.
Olen siis tällä hetkellä töissä (aloitin vuoden vaihteessa). Ja ennen tätä työtä olin 5 kuukautta työttömänä ja sitä ennen 2 kuukautta töissä. Ja sitä ennen 10kk vanhempainvapailla. Ja sitä ennen 5 vuotta töissä putkeen.
ansiosidonnaista taitais olla. Työssäoloehtoahan takastellaan edellisen kahden vuoden jaksolla ja vanhempainvapaan aika pidentää sitä, eli siis viikot pitää saada edellisten 2v 10kk ajalla kasaan.
Onhan sun duunit ollu vähintään 18h/vko ja sulle on maksettu siitä tes:in mukanen palkka? Jos ei niin sitten eri juttu.
kulunut noita ansiosidonnaisen päiviä? Tuon kertomasi mukaan sulla ois niitä vielä jäljellä. Sähän näet sen (jos et muista) kun kirjaudut pankkitunnuksilla kassan sivuille ja tarkistat sieltä tietosi.