Syksyllä koulunsa aloittavien vanhemmat
Tässäpä teille kysymyksiä :)
Milloin lapselle oma puhelin?
Miten olette hoitaneet iltapäivät?
Milloin lapselle oma avain?
Joko olette treenanneet koulumatkaa?
Kommentit (23)
Milloin lapselle oma puhelin? Ehkä tokalla luokalla
Miten olette hoitaneet iltapäivät? Kotona äidin ja sisaruksen kanssa
Milloin lapselle oma avain? Ei toistaiseksi tarvetta
Emme, kulkee koulukyydillä
En yhtään tiedä puhelimesta. Kai se pitäisi jo kesällä hommata, että ehtii vähän treenata sen käyttöä.
Ip-kerhopaikkaa on haettu, mutta epäilen sen käyvän pojalle liian raskaaksi. Sitten yritetään hoitaa mun vuorojärjestelyillä iltapäivät.
Osaa jo avata oven, joten omalla avaimella ei kai ole kiire.
Koulumatka on pätkä päiväkotimatkaa, joten tavallaan on treenattu. Pitää varmaan tehostaa harjoituksia vielä, koska yksi ylimääräinen kadunylitys tulee vielä.
Mies on opettaja ja hänen vanhempansa eläkkeellä, joten loma-ajat sujuu niillä voimilla.
Lapsella oma känny.
Lapsi menee ip-kerhoon 15.00 saakka, jolloin haet hänet.
Kulkee aamulla koulutaksilla.
Kesälomat olen itse lapsen kanssa kotona.
Puhelin hankittiin juuri, lähinnä siksi että reviiri alkaa laajeta iltaisin oman pihan ulkopuolelle.
Iltapäivisin lapsi tulee koulusta kotiin, minä olen kotona.
Omaa avainta ei ole, ainakaan vielä.
Koulumatkaa on treenattu tämä lukukausi, eskaria on käyty koululla.
ja hyvässä käytössä onkin - tosin sitä ei kuulemma "saa" ottaa kouluun mukaan, no ottaa kuitenkin, lälläslää reksi. (Anteeksi nyt tuo.)
Ip-kerho ja sieltä tulee itse kotiin.
Avaimesta on aivan superinnostunut, pitäisi kai hankkia pikimmiten.
Jo!
Menossa iltapäiväkerhoon. Saa oman avaimen, kun sitä kaipaa. On jo nyt koulun esikoulussa eli matkaa kävelty yhdessä paljon ja välillä mennyt osan matkaa yksinkin, kun vien pikkusiskon päiväkotiin lähellä.
Meille tulee kesällä au pair (isoveli on jo tokalla) ja pari viikkoa isoveli on seurakunnan kesäkerhossa.
- Sai 7v lahjaksi oman puhelimen. On käyttänyt vielä kovin vähän kyllä.
- Iltapäiväkerhoon on haettu. Iltis on koululla.
- Tarkoitus olisi että saa iltiksestä tulla itsekseen kotiin, joten heti syksyllä saa avaimen.
- Ei ole erikseen treenattu, mutta matka on lyhyt. Yksin kulkemisen reviiri ei vielä kyllä ulotu sinne asti.
kännykkää. Mietitään sit vuoden päästä tilannetta. Jään vuodeksi vuorotteluvapaalle.
Ei tarvetta omaan avaimeen ainakaan vielä. Koulumatkaa reenataan kun koulu syksyllä alkaa. Saatan ja haen niin kauan kuin on terve.
Puhelin vasta joskus hamassa tulevaisuudessa. Yhdessä mahdollisessa koulussa ainakin on puhelinkielto.
Iltapäiväksi voi tulla kotiin, koska olen pikkusisarusten kanssa täällä itsekin.
Avaimesta en osaa sanoa. Sitten kun oppii vähän paremmin huolehtimaan tavaroistaan varmaan.
Ei ole treenattu koulumatkaa, koska ollaan muuttamassa eikä edes vielä tiedetä, mihin kouluun menee.
Puhelin hankitaan varmaan siinä vähän ennen koulun alkua. Pääsee toivottavasti koululla pidettävään iltapäiväkerhoon (klo 16 saakka). Oman avaimen tarvitsee jo koulun alkaessa, kun saattaa tulla aamuja että lähtee kouluun yksin. Koulumatkaa ei ole vielä treenattu; varmaan tässä kevään ja kesän aikana. On aika lyhyt ja turvallinen ilman isojen teiden ylityksiä. Loma-ajat koitetaan saada hoidettua vanhempien lomilla, etätöillä ja erilaisilla leireillä... tukiverkot kun puuttuvat kokonaan
* viime kesänä sai 6v. lahjaksi, nyt on jo niin tuttu kapistus että osaa käyttää sitä vaikka tulis hätä
* en tiedä, ip-kerhopaikkaa on haettu, jos ei sinne pääse niin yksin kotona, mulla on epäsäännöllinen vuorotyö joten monesti olen iteki kotona jo klo 14
* viime talvena annoin pihalle lähtiessä
* viime syksystä ollaan kuljettu "koulumatkaa" kun eskari on koulun tiloissa
ole kännyä (epätavallista)
Äiti kotona iltapäivät.
ei yhessä kaverille suoraan koulusta, jos kaveri asuu lähellä
Oma avain kun tarttee
Koulumatkaa treenattava myös kun koulu alkaa, koska sit näkee liikenteen, mm. isommat pyörien kanssa
* saa varmaan kolmannelle mennessä, ekalla ja tokalla on ip-kerhossa eikä tartte puhelinta
* ip-kerho. Loma-aikoina tarpeen mukaan mummun & vaarin hoteissa (samalla paikkakunnalla)
* ei tartte. Asutaan maaseudulla ja piiloavain on varmassa paikassa.
* Aamut menee autolla ja iltapäivällä porukassa ip-kerhoon, josta haetaan. Ei ole tarvetta vielä harjoitella.
Meillä on ollut känny lapsella 5-vuotiaasta ja hyvin osaa käyttää. Muutkin saavat 5-vuotiaana.
Milloin lapselle oma puhelin? * saa varmaan kolmannelle mennessä, ekalla ja tokalla on ip-kerhossa eikä tartte puhelinta Miten olette hoitaneet iltapäivät? * ip-kerho. Loma-aikoina tarpeen mukaan mummun & vaarin hoteissa (samalla paikkakunnalla) Milloin lapselle oma avain? * ei tartte. Asutaan maaseudulla ja piiloavain on varmassa paikassa. Joko olette treenanneet koulumatkaa? * Aamut menee autolla ja iltapäivällä porukassa ip-kerhoon, josta haetaan. Ei ole tarvetta vielä harjoitella.
Eli ei tartte mun mielestä kännykkää kun tulee kotiin koulusta. Samoin koulumatka on treenaamatta kun joka tapauksessa kuljen lapsen kanssa alkuun kouluun. Meillä on aika arka lapsi joten olen tyytyväinen ettei tarvitse "itsenäistyä" vielä sen enempää kun että alkaa eskarin sijaan käydä saman ajan koulua.
Milloin lapselle oma puhelin? Puhelin on jo, liittymä pitäisi hommata lähiaikoina. Tarvitsee puhelinta jos on yksin kotona, koska meillä ei ole muuta kotipuhelinta.
Miten olette hoitaneet iltapäivät? Erinomainen IP-kerho, poika on samassa kerhossa nyt eskarissakin. Ekalla ei tarvitse olla neljään asti kuten nyt, vaan saa tulla itse kotiin klo 15. Tuota odottaa jo kovasti, koska nauttii jos saa olla kotona yksin rauhassa.
Milloin lapselle oma avain? On jo nyt, koska haluaa mennä itse kotiin sillä aika kun minä haen pikkuveljen päiväkodista. Heitän pojan siis pihaan ja jatkan parin sadan metrin päähän päiväkotiin. Poika ehtii juuri ottaa ulkovaatteet pois ja pestä kädet kun tulemme jo kotiin.
[/quote]
Ihan tuttu matka. Ei olla erityisesti treenattu, mutta samaa matkaa on kuljettu jo vuosia mm. kauppaan ja kirjastoon kävellen ja pyörällä. Iltalenkilläkin (minä juoksen ja poika pyöräilee) mennään usein koulun ohi. Usein poika kotiinpäin pyöräillessä jättää minut taakseen ja pyöräilee edeltä kotiin. Matka siis alle 1 km kevyenliikenteenväylää. Yksi rauhallisen tien ylitys.
Kesälomat aiotaan saada hoidettua pitämällä lomia eri aikaan miehen kanssa, palkattomilla vapailla, kunnan "päiväkerhoilla" (hyvin tarjolla, eskarimme on sellaisessa ensi kesänäkin) ja isovanhepien avulla. Säästän jo tänä kesänä osan lomista ensi vuotta varten. Pidän siis kesälomaa vain 4 viikkoa vaikka otan palkatonta vapaata pari viikkoa, jotta ensi vuodeksi on lomaa kaikkia syys-, joulu- ja hiihtolomia varten.
puhelin: saa kesällä 7v lahjaksi
ip: olen äitiyslomalla
matkat: en ikinä antaisi vielä kulkea tuota matkaa yksin kouluun, joten jos ei saa kuljetusta, niin vien ja haen ja pikkuhiljaa aletaan treenaamaan eka luokan aikana (vilkas liikenteinen alue pk-seudulla)
avain: ei
lomat: yhä äitiyslomalla/ hoitovapaalla, isovanhemmat eläkkeellä tarvittaessa
puhelin: saa kesällä 7v lahjaksi
Näin myös meilläip: Paikkaa haettu, menee koulun jälkeen.
matkat: en ikinä antaisi vielä kulkea tuota matkaa yksin kouluun, joten jos ei saa kuljetusta, niin vien ja haen ja pikkuhiljaa aletaan treenaamaan eka luokan aikana (vilkas liikenteinen alue pk-seudulla)
Sama myös meillä näin, itse lyhennän työaikaaniavain: ei
lomat: Pidän itse lomaa + mies myös kesäisin, osan ajasta leirillä, osan ajasta isovanhemmat hoitavat tarv.toinen heistä eläkkeellä.
Tässäpä teille kysymyksiä :) Milloin lapselle oma puhelin? Miten olette hoitaneet iltapäivät? Milloin lapselle oma avain? Joko olette treenanneet koulumatkaa?
mun puhelimella, ja olaan katseltu sopivaa puhelinta hälle, ostetaan kun löytyy
olen kotona, joten iltapäivähoitoa ei tartteta
omaa avainata ei ole, harjoittelee oven avaamista kylläkin, avainata ei tartte koska siis olen aina kotona
koulumatka on jo tuttu osaa sen jo, koska on sama kuin eskarimatka
Miten hoidatte koulujen loma-ajat?