Rv 24 ja paino ei nouse :(
Olen 24. raskausviikolla ja painoni on pysynyt samana koko raskauden ajan. Olen normaalipainoinen, enemmän normaalipainon ala- kuin ylärajalla. En keksi mitä voisin syödä enemmän, sillä haluan syödä kuitenkin terveellisesti. Liikun arkiliikuntaa, mutta en varsinaisesti harrasta liikuntaa. On ihan huono olo tästä :( Ultran mukaan 3vko sitten vauva oli kasvanut ihan normaalisti, mutta silti huolestuttaa, että miten tässä käy.
Kommentit (7)
Mä kyllä olisin asteen huolestunut, varsinkin jos painon putoamiselle ei ole mitään selkeää syytä.
Siis onko sulla tilanne se, että paino pysyy ihan samana vai jopa niin, että paino on laskenut?
Selkeitä syitä painon putoamiseen on tietenkin pahoinvointi tai muuttunut ruokavalio.
Mulla itselläni on nyt kolmas raskaus ja nämä kaikki ovat menneet niin, että puolenvälin paikkeilla paino alkaa nousemaan kun pahoinvointi on loppunut/vähentynyt. Kuitenkin rv 24 lapsi painaa jo hyvin sen puoli kiloa ellei enemmän, lapsivettä helposti saman verran, istukka ja lisääntynyt veri toisen kilon, joten kyllä painon olisi pitänyt kilo kaksi nousta.
Jos laihtuminen johtuu pahoinvoinnista, niin siitä ei sinällään kovin huolissaan tarvitse olla. Kyllä se vauva ottaa omansa.
Jos mistään tällaisesta ei ole kyse, niin mä pyytäisin terveydenhoitajalta lähetteen kilpirauhasverikokeisiin. Kilpirauhasen vajaatoiminta on verrattain yleinen ongelma ja sillä voi olla vaikutusta raskauden kulkuun. Sen saa selville kuitenkin ihan yksinkertaisella verikokeella ja hoitona on lääkitys.
jos vauva on kasvanut normaalisti, niin huoli pois.
Ei missään nimessä kannata lihottaa tietentahtoen itseään. Sekään ei ole hyvä. Syöt, liikut ja elät ihan normaalisti.
Vaikka nyt hirvittääkin vauvan puolesta (turhaan tosin), niin jälkeenpäin olet varmaan ihan iloinen, ettei ole painotaakkaa karistettavana =)
ja olen kyllä aika varma, että loppuraskautta kohden niitä kiloja alkaa vaan kertymään. Varsinkin viimeisenä kuukautena tulee helposti 1 tai joskus jopa 2kiloa/vko!
paino tippunut lähtöpainosta 3kg.
Kyllä se siitä nousee.
ja sairaalaanjäi toiset 10 eli -20 siitä kun aloin odottaa. Lääkärit sanoi, että kyllä se vauva omansa ottaa. Ja otti kyllä, painoi 4470g
Terve poika on.
turha tuommoista on murehtia.
Kiitos paljon kaikille, auttoi! Aina vaan puhutaan siitä, miten paljon paino kenelläkin on noussut ja mun painokäyrä vaan matelee. Tiedän kyllä, että jokainen on yksilö, mutta kun on kyse tällaisesta asiasta, mistä ei itsellä ole aiempaa kokemusta, niin epäilee helposti kaikkea normaaliudesta poikkeavaa.. mutta kiitos :)
Ekassa raskaudessa olin tuossa vaiheessa vielä kilon tai pari miinuksella, mutta niin vaan kerrytin lopulta liki 20 kiloa eli meni 1 kg per viikko vauhdilla. Itseäni hirvitti kovasti, mutta th ei ollut moksiskaan. Toisessa raskaudessa sitten kerrytinkin tasaisesti alusta lähtien tuon 20 kg ja puoli vuotta synnytyksen jälkeen olin molemmilla kerroilla jo alle lähtöpainon.