Lasten mummo hokee koko ajan "Jestas"
ja nyt muksut toistelee samaa. Enää ei lopu pari päivää mummon tapaamisesta niin kuin ennen. Vaan jatkuu jatkumistaan.
Esikoinen lopettaa, kun sanon, että on ruma sana. Mutta nuorempi vain innostuisi moisesta.
Minä en tykkää. :(
Kommentit (43)
Onko tuo jestas oikeasti jostain jokin johdannainen? Mitä sitten? Ei kyllä mun korvaan kalskahda ollenkaan, meillä ei kyseistä sanaa käytetä. Mutta eikös tuokin ole lausahduksena parempi, kuin vaikka perkele tai jokin muu oikeasti kirosana? Ei hyvää päivää, olet todella typerä jos menet tuosta sanomaan. Jos on oma äitisi, niin eikun vaan, mutta jos anoppi niin varmasti tulee riitaa.
niin ei kuule haittaisi tippaakaan jos hokevat sanaa jestas. On se vaan lapsen suuhun hieman kauniimpi sana kuin vittu tai perkele.
En ole ikinä ajatellut, että jestas olisi joku johdannainen tai ruma sana. Joo, mutta ymmärrän ap:tä, munkin anoppi oikein opettamalla opettaa kolmevuotiaalle, että jos johonkin kopsahtaa, niin sitten sanotaan "voi pahus". Ymmärrän kyllä tämän olevan yksi maailman pienimmistä murheista, mutta ärsyttää silti. :) Muuta vikaa anopissa ei oikein olekaan.
toinen tiukkapipouskovainen
Mua myös harmittaisi jos lapset mummolta oppisivat hokemaan jestas, siunakkoon, herraisä tms. Mutta onneksi molemmat mummot ovat myös uskovaisia eivätkä kiroile eivätkä siunaile. :)
Mut vaikea tilanne. Uskaltaisitko millään varovasti sanoa mummolle että et tykkää kun lapset hokevat jestasta. Suuttuisikohan tuo pahasti?
Mua myös harmittaisi jos lapset mummolta oppisivat hokemaan jestas, siunakkoon, herraisä tms. Mutta onneksi molemmat mummot ovat myös uskovaisia eivätkä kiroile eivätkä siunaile. :) Mut vaikea tilanne. Uskaltaisitko millään varovasti sanoa mummolle että et tykkää kun lapset hokevat jestasta. Suuttuisikohan tuo pahasti?
Pienet on murheet. Mummona en suuttuisi, mutta katselisin vähän hitaasti. hokemat on ärsyttäviä, mutta niistä huomauttaminen lasten varjolla todella pikkusieluista. Lasta voi tietysti pyytää olemaan hokematta jotain ärsyttävää, mutta yleensä huomion kiinnittäminen vain lisää vettä myllyyn.
Uskonnolliseen puoleen en edes viitsi kommentoida...
Ei hyvää päivää taas teidän kanssanne. Tän on pakko olla provo...
Jestas sana mistään Jeesuksesta tule.
T: Jestas sentään, myöskin uskossa.
kyllä ne siitä vielä vittuiluun siirytän kunhan vähän kasvavat.
Jestas sana mistään Jeesuksesta tule.
T: Jestas sentään, myöskin uskossa.
Ja mulle on lapsena opetettu ettei sanota jestas, koska se on siunailua ja rikkoo toista käskyä. Minkäs sille voi että nuo opetukset on jääneet selkärankaan ja jestaksen kuuleminen ei tunnu hyvältä, etenkään omien lasten suusta. Tietenkin mieluummin kuuntelen jestasta kuin vittua, mutta onko pakko käyttää kumpaakaan? Av-mammojen mielestä ilmeisesti on...
Itse saatan sanoa vaikka "voi että" tai "voi hyvänen aika". Noista pahemmat kuulostaa jo pahoilta. :(
En ole ikinä kuullut, että jestas tulisi Jeesuksesta! Enkä usko sitä nytkään vaikka sen av:ta tänään opin.
niin onko jumalauta, Jumala auta? Siis rukous?
niin onko jumalauta, Jumala auta? Siis rukous?
Se on juuri sitä. Samoin kuin jumalavita, Jumal' avita.
te monet uskovaiset olette ihan sekapäisiä. En yhtään ihmettele, että monet ateisti pitää meitä hulluina.
niin ei se mikään voimasana ole niinkuin kirosanat. Sehän on päivittelyä, ihmettelyä kuvaava sana, "Jestas, että kaupassa oli paljon ihmisiä".
Minäkin ehdotan, että ap hankkii elämän ja opettelee suomen kielen merkityksiä ja etymologioita. Ja kuuntelee oikeasti mitä ihmiset puhuvat, koska he manaavat ja koska eivät.
Minua lähinnä huvittaisi jos lapset sanoisivat "jestas", kuulostaa niin vanhanaikaiselta tai pikkuvanhalta. Kyllä se ohi menee kun huomaavat ettei muut lapset käytä sitä sanaa.
Eikä ehkä kannata sille esikoiselle korostaa että "jestas" on mielestäsi ruma sana, viesti kantautuu kuitenkin sille mummolle ja pahoittaa turhasta mielensä. Mitätön juttu kuitenkin.
jumalan (tarkoituksella pienellä) siunaamaan hyvään aikaan ja ihan yhtä lailla siis paheksuttava ilmaus. (Hups! Paheksuttava taitaa myös viitata siihen arkkipahikseen... Suonette anteeksi... Mutta kääk! Anteeksiantokin on niin jumalaista... Mihin tässä teidän kanssa vielä joutuu?)
tykkäisi että jauhettas jestas-sanaa, mutta kyllä ihan oikeasti on karmeeta kuultavaa kun vanhemmat jauhavat jotain v****a ja muuta lastensa kuullen. Suuttuvat kaupassa ja sanovat ole hel****i hiljaa siinä.
Minusta se on todella ruman kuuloista.
Ja siksipä tässä sanonkin, että vain moukat vanhemmat puhuvat lapsilleen näin.
Johdannainen siitä, eli rikkoo käytännössä käskyä "Älä turhaan lausu Herran, sinun Jumalasi nimeä".
ap, tylsä uskis