Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Lapsi ei suostu syömään yhtään: tarjoatko koskaan muuta ruokaa tilalle

Vierailija
03.05.2011 |

vai odottaako nälkäisenä seuraavaa ateriaa?

Meillä lapset syövät välillä huonosti lihaa, periaatteessa haluan kuitenkin tarjota aina välillä sitä, nyt lihapataa tarjolla, eikä eskari suostu sitä kertakaikkiaan ottamaan yhtään.

Tiedossa siis ilta kiukun kera. Lapsi syö yleensä muuten hyvin, eikä nirsoile, mutta punaista lihaa olevat ruuat harvoin menevät (ja harvemmin niitä tarjolla onkaan:))

Kommentit (25)

Vierailija
1/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole tarjolla mitään muuta kuin se yksi lihapata, tai mikä se pääruoka onkaan?

Ei salaattia, ei leipää, ei maitoa...

En ole tarjonnut mitään muuta ruokaa tilalle, mutta jos etukäteen on ollut tiedossa, että tarjolla on jonkun inhokkiruokaa, on sitten ollut tarjolla riittävästi muuta syömistä, että ei ihan kokonaan ole syömättä tarvinnut olla.

Vierailija
2/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta joskus olen armelias ja annan syödä edelliseltä päivältä jääneitä tähteitä, jos tiedän, että ei voi sietää tarjolla olevaa ruokaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

lapsena sietänyt lihaa. sain kuitenkin leipää ja perunaa.itse annan jotain syötävää esim. leipää jotta jaksaa seur. ruokaan. ärsyttäväähän se on kun nirsoillaan...

Vierailija
4/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi en ymmärrä, mikä helvetin valtataistelun paikka se ruokapöytä oikein on. Jos lapsi ei syö lihapataa (ja sen etukäteen tiedän) niin lapsi syö lihapullia tai makaronilaatikkkoa tai eilisen pastakastikkeen tähteitä.

Antakaa lapsille ruokaa ilman, että kuvittelette sillä ruualla olevan maagisia vaikutuksia. Siitä lapsesta ei tule uutta Messiasta, vaikka sitä miten pidettäisiin nälässä viikkotolkulla.

Vierailija
5/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoaksi on pääruoka, mahdollisesti leipää pala ja lisukkeena raaste/salaatti. Jossei kelpaa, sitten on nälässä. Tähän asti on kelvannut, kerran taisi olla syömättä ja oppi siitä.

Vierailija
6/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin sitten varmistan, että lisukkeita ym. on muitakin. Jos syömisen kanssa temppuillaan vain huvikseen, niin sitten en mitään ylimääräisiä järjestä.

Periaatteena on suurpiirteinen kaikkea pitää maistaa vähän, mutta en sen enempää tuputa mitään. Sitten jos kasvikset eivät menisi alas, pitäisi muuttaa strategiaa jotenkin.

Vierailija
7/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö teillä ole tarjolla mitään muuta kuin se yksi lihapata, tai mikä se pääruoka onkaan?

Ei salaattia, ei leipää, ei maitoa...

En ole tarjonnut mitään muuta ruokaa tilalle, mutta jos etukäteen on ollut tiedossa, että tarjolla on jonkun inhokkiruokaa, on sitten ollut tarjolla riittävästi muuta syömistä, että ei ihan kokonaan ole syömättä tarvinnut olla.

Eipä todellakaan tullut mieleenikään, että joku voisi ajatella, että pelkkää lihaa syödään. :D

Siis tarjolla perunaa, maitoa, leipää. Lihapata sisältää sipulia, porkkanaa, herkkusieniä, paprikaa lihan lisäksi. Myös kurkkua ja tomaattia tarjolla.

t.ap

Vierailija
8/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

siksi en ymmärrä, mikä helvetin valtataistelun paikka se ruokapöytä oikein on. Jos lapsi ei syö lihapataa (ja sen etukäteen tiedän) niin lapsi syö lihapullia tai makaronilaatikkkoa tai eilisen pastakastikkeen tähteitä.

Antakaa lapsille ruokaa ilman, että kuvittelette sillä ruualla olevan maagisia vaikutuksia. Siitä lapsesta ei tule uutta Messiasta, vaikka sitä miten pidettäisiin nälässä viikkotolkulla.

Että olenko lepsu vanhempana, jos tai kun annan muutakin ellei ruoka maistu?

t.ap

Vierailija
9/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

yhtään ainoaa kommenttia antaa ilman naljailua asian suhteen? Että lähtökohta on jo sellainen, ettei toinen tajua mistään mitään...

t.ap

Vierailija
10/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Että lapsi kyllä syö ne perunat, porkkanat ja sipulit, mutta jättää vain lihat syömättä, vai jääkö koko pata lautaselle? Tuskin nälkä jää, jos vain lihanpalat jäävät syömättä, mutta muu menee alas. Meillä ei kelpaa miehelle ja pojalle sienet, punainen liha eikä kesäkurpitsa, enkä niitä väkisin syötä. Saatan tehdä esim. täytettyjä herkkusieniä lähinnä itselleni ja joku saa niitä maistaa, plus varsinainen pääruoka, joka maistuu kaikille. Tai siis ei ruuanlaitto vain minun vastuullani ole, mutta en omalla vuorollani kokkaa pelkästään minulle maistuvaa sapuskaa. :)

Kasvuikäisen proteiinintarpeen voi varmistaa myös pavuilla, herneillä ja soijatuotteilla, jos punainen liha ei maita.

Vierailija
11/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

tiedetään, ettei lapsi kuitenkaan syö samaa kuin me aikuiset.

Lapsemme ei tykkää esim. fetasalaatista, pizzasta ja sillistä. Me aikuiset haluamme kuitenkin syödä näitäkin joskus, joten olemme katsoneet parhaaksi tarjota näinä kertoina lapselle sellaista ruokaa, josta hän pitää, esim. hänen lempiruokaansa pinaattikeittoa.

Itse en lapsena voinut sietää silakkapihvejä voin ja perunoiden kera enkä spagettia jauhelihakastikkeen kera ja sain tuolloin muuta syötävää. Muutoin söin kaikkea mitä tarjottiin.

Vierailija
12/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

kanssa ja jauhelihakastike perunoiden kanssa. :)

Silakkapihvit taas yököttivät niiden ruotojen takia, enkä ole koskaan pitänyt perunoista pelkän voin kera.

tiedetään, ettei lapsi kuitenkaan syö samaa kuin me aikuiset. Lapsemme ei tykkää esim. fetasalaatista, pizzasta ja sillistä. Me aikuiset haluamme kuitenkin syödä näitäkin joskus, joten olemme katsoneet parhaaksi tarjota näinä kertoina lapselle sellaista ruokaa, josta hän pitää, esim. hänen lempiruokaansa pinaattikeittoa. Itse en lapsena voinut sietää silakkapihvejä voin ja perunoiden kera enkä spagettia jauhelihakastikkeen kera ja sain tuolloin muuta syötävää. Muutoin söin kaikkea mitä tarjottiin.

Vierailija
13/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kana ja kala maistuvat myös, pieniä paloja padasta syötiin, lihasta ja muustakin, perunat ja muu ja leivän söi. Meillä on se tapa, että maistaa täytyy.

ap

Vierailija
14/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

näitä ruokia ja toisinaan hän niitä maisteleekin ja saattaa jopa itse pyytää maistiaisia. Näin hän on oppinut syömään esim. täytettyjä tacoja ja fajitaksia.

Lapsi on siis innokas kokeilemaan eri ruokia, mutta toisinaan tottuminen joihinkin ruokiin vaatii aikaa.

Sitä paitsi on paljon aikuisia, jotka eivät syö kaikkea. Meillä syödään mm. verilettuja, maksa- ja kaaliruokia.

Yksi lapsemme suosikeista on mustekalarenkaat.

Sipuli on tuntuu joidenkin lasten suussa epämielyttävältä. Tästä syystä korvaan sipulin toisinaan sipulijauheella kun ruokavieraina on lapsia.

tiedetään, ettei lapsi kuitenkaan syö samaa kuin me aikuiset. Lapsemme ei tykkää esim. fetasalaatista, pizzasta ja sillistä. Me aikuiset haluamme kuitenkin syödä näitäkin joskus, joten olemme katsoneet parhaaksi tarjota näinä kertoina lapselle sellaista ruokaa, josta hän pitää, esim. hänen lempiruokaansa pinaattikeittoa. Itse en lapsena voinut sietää silakkapihvejä voin ja perunoiden kera enkä spagettia jauhelihakastikkeen kera ja sain tuolloin muuta syötävää. Muutoin söin kaikkea mitä tarjottiin.

Vierailija
15/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikä ole pakko maistaa.

Miten siihen edes pakottaisi?

Olen vain iloinen jos syövät edes jotain, että pysyvät hengissä.

Itsekin lapsena olin huono syömään ja pystyin olemaan kyllä syömättä vaikka kuinka kauan, sen sijaan että olisin syönyt epämieluisaa ruokaa. Samanlaisia on omani.

Eli minä kyllä annan jotain muuta jos ei tarjottu ruoka maistu, vaikka sitten leipää ja maitoa.

Vierailija
16/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

On tosi ruokarajoitteinen, siis henkisesti. Ei syö kuin muutamaa ruokaa.

Vuosien ajan yritin ja kidutinmeitä kaikkia, kunnes 'luovutin'. Lapsi saa syödä mitä haluaa kunhan syö jotain kunnollista. Hänen ongelmanaan on oikeastaan se ettei halua sekoittaa ruoka-aineita. Eli ei missään nimessä kastiketta perunoiden päälle.

Jos ei kastike kelpaa, syökööt perunaa/riisiä. Jos esim frillaamme, hän usein syö vain kanaa tai lihaa.

Elomme ja olomme on muuttunut paljon mukavammaksi kun lopetin ruokapoliisina olon.

Muut lapset perheessämme syövät hyvin ja mukisematta kaikkea.

Vierailija
17/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

esikoiseni oli ronkeli, ajattelin, että kun maistaa aina vähän, oppii ajan kanssa syömään enemmänkin. Mutta ei ole pitänyt paikkaansa! Edelleenkin (kohta 8-v.) maistaa teelusikallisen ja sanoo, että se riittää. Kuopusta olenkin syöttänyt vähän väkipakollakin, jos tiedän, että ruoka ei ole superinhotus sentään, eikä ole kyllä traumatisoitunut. Isoja määriä en kuitenkaan, mutta edes pari ruokalusikallista...

Noin muuten ajattelen, että syökööt sitten perunaa, leipää, kurkkua jne. Meillä lapset menevät ihan hysteerisiksi, jos ovat liian pitkään syömättä ja siinä tilassa ei mene alas seuraavakaan ateria.

Vierailija
18/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei syö niin ei ole nälkä. Seuraavalla aterialla menee todennäköisesti eemmän ruokaa mutta aterioiden välisen ajan muksut saavat kärvistellä.

Vierailija
19/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kolme lasta, joten mahdoton alkaa jokaisen mieltymyksiä ottaa huomioon ja varata vaihtoehtoruokia niille. Jos yhdelle varaat niin sitten pitää olla toisellekin ja homma karkaa käsistä.

Mä yritän lapsille opettaa, että voi syödä myös muita kuin lempiruokia. Mitään kiukutteluja en ruokapöydässä suvaitse, enkä ole niihin lähtenyt mukaan.

Vähitellen alkaa mennä perille. Kaikki lapset syövät ihan säällisesti.

Jossain lihapadassa on varmaan muutakin kuin sitä lihaa eli syököön sitten sitä muuta eli kasviksia.

Vierailija
20/25 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toki laitamme joskus myös sellaisia ruokia, joista eivät välitä, ja silloin yleensä syövät vähän. En kyllä pakota ketään syömään mitään. Meillä on vain karsiutunut sellaiset ruoat pois, joista ei välitetä. Mä olen aika huono pakottamaan ketään syömään mitään, kun olen itsekin ruokarajoitteinen, en syö punaista lihaa.

Ruoasta meillä ei tapella, kaikki saavat mahansa täyteen vaikka salaatilla ja leivällä, jos ruoka ei oikein maistu. Lapset kyllä syövät aika hyvin kaikenalaista, sipulit ja sienet yms. menee hyvin. Kokoliha menee vähän huonosti, ehkä siksi, kun sitä ei ole kovin usein ollut tarjolla. Jos me haluamme jotain ruokaa, joka ei maistu kaikille, niin yleensä on jotain muuta tarjolla. Esim. jos muut syövät jauhelihakastiketta, on mulle esim. sienikastiketta.

Kuopus ei pysty syömään keitettyä kukkakaalia ja parsakaalia, lähes oksentaa, kun maistaa. En pakota, syö kuitenkin tuoreita vihanneksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kahdeksan kuusi