Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle tehty 2x fess = poskionteloleikkaus jatkuvien tulehdusten takia.

Vierailija
03.05.2011 |

Viimeisestä leikkauksesta 2v ja ei yhtään poskiontelotulehdusta! Kunnes eilen mulla todettiin otsaontelotulehdus! Olisi pitänyt aiemmin mennä lääkäriin..On olo kyllä ihan kamala.

Sain ab-kuurin, kipulääkettä ja huomenna uusinta röntgen. Jos ei ole tapahtunut parannusta, joudun leikkaukseen, jossa "porataan" pienet reiät otsaontelohin ja imaistaan ne tyhjiksi. Onko kellään kokemusta tuosta toimenpiteestä?

Kommentit (59)

Vierailija
21/59 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
22/59 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:51"]

Mua ei saa kirveellä siihen leikkaukseen. Niissä on aina riskinsä.

[/quote]

Vähän sellaiset fiilikset on mullakin, että toivon etten olisi koskaan mennytkään siihen ensimmäiseen leikkaukseen. Sitä ennen oli vähemmän ongelmia kuin nykyään. Siitä en palaudu enää henkisesti enkä fyysisesti.

[/quote]

...mutta lisään vielä, että onhan siis monilla myös positiivisia kokemuksia tuosta, en halua mustamaalata koko operaatiota turhaksi ja traumaattiseksi, koska ei se kaikille ole sellainen. Ideaalitilanteessa voi mennä juuri noin kuin tuolla yhdellä kirjoittajalla, että leikkauksesta on 20 vuotta ja siitä on edelleen apua. Sitten taas jos on tällaiset vittumaiset ja sairaat ja polypoottiset limakalvot muutenkin, niin leikkaus ei tuo mitään parannusta, korkeintaan hetkellistä helpotusta, kun ei ne limakalvot sillä leikkauksella parane.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/59 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:17"]

Jotkut on kertoneet kauhutarinoita fessin puudutuksesta..tiedä sitten että onko se yksilöllistä se miten kovana sen kivun kokee. Kyllähän siinä saa jonkun esikipulääkityksen? Mitä kokemuksia teillä muilla on?

[/quote]

Mä oon varmaan yksi niistä kauhutarinoiden kertojista. Varmaan puudutuksenkin voi tehdä niin monella tavalla. Mulle se tehtiin sillä tavalla ihanasti seivästämällä, eli hirveällä vauhdilla ja voimalla survaistiin ne "rautanaulat" tosi syvälle päähän. Ja vaikka huusin tuskasta niin se ei herättänyt suurempia reaktioita vaan homma jatkui. Epäonnekseni mulla ei myöskään suoneen annettu "rauhoittava" vaikuttanut millään tavalla, ei oikeasti yhtään, kun taas jotkut sanovat että tulee ihan hälläväliä-olo. Suurella osalla on kai ihan siedettävä kokemus tuosta, mulla kaikkea muuta. Mä olin siis nyt uusinta-fessissä nukutuksessa (siitä tietysti hyvä kokemus kun ei tarvinnut olla tajuissaan kun asioita survottiin nenään), mutta pelkään että en kertakaikkiaan pysty menemään jälkitarkastukseen, jossa pitäisi puuduttaa ja imuroida leikkausalue. Itse asiassa tuosta jälkitarkastuksesta olen lukenut enemmän inhottavista kokemuksista kuin itse leikkauksesta, lieneekö syynä juuri se että joillakin onnellisilla ne rauhoittavat oikeasti vaikuttavatkin ja tekevät leikkauksesta siedettävän, kun taas siinä jälkioperaatiossa tuskin enää välitetään rauhoittavia antaa.

[/quote]

APUA!!!! Lekuri painostaa leikkaukseen. En varmasti mene! 

[/quote] Hmm rauhoittava kuulostaa siltä, että se rauhoittaa ihmistä psyykkisesti. Mutta onkohan ne kuitenkin sellaisia lääkkeitä että vähentävät kipuakin? (tai ainakin tarkoitettu toimimaan niin)

Vierailija
24/59 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:53"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:32"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:17"]

Jotkut on kertoneet kauhutarinoita fessin puudutuksesta..tiedä sitten että onko se yksilöllistä se miten kovana sen kivun kokee. Kyllähän siinä saa jonkun esikipulääkityksen? Mitä kokemuksia teillä muilla on?

[/quote]

Mä oon varmaan yksi niistä kauhutarinoiden kertojista. Varmaan puudutuksenkin voi tehdä niin monella tavalla. Mulle se tehtiin sillä tavalla ihanasti seivästämällä, eli hirveällä vauhdilla ja voimalla survaistiin ne "rautanaulat" tosi syvälle päähän. Ja vaikka huusin tuskasta niin se ei herättänyt suurempia reaktioita vaan homma jatkui. Epäonnekseni mulla ei myöskään suoneen annettu "rauhoittava" vaikuttanut millään tavalla, ei oikeasti yhtään, kun taas jotkut sanovat että tulee ihan hälläväliä-olo. Suurella osalla on kai ihan siedettävä kokemus tuosta, mulla kaikkea muuta. Mä olin siis nyt uusinta-fessissä nukutuksessa (siitä tietysti hyvä kokemus kun ei tarvinnut olla tajuissaan kun asioita survottiin nenään), mutta pelkään että en kertakaikkiaan pysty menemään jälkitarkastukseen, jossa pitäisi puuduttaa ja imuroida leikkausalue. Itse asiassa tuosta jälkitarkastuksesta olen lukenut enemmän inhottavista kokemuksista kuin itse leikkauksesta, lieneekö syynä juuri se että joillakin onnellisilla ne rauhoittavat oikeasti vaikuttavatkin ja tekevät leikkauksesta siedettävän, kun taas siinä jälkioperaatiossa tuskin enää välitetään rauhoittavia antaa.

[/quote]

APUA!!!! Lekuri painostaa leikkaukseen. En varmasti mene! 

[/quote] Minullakin ehkä edessä se leikkaus. Itse syön antipsykootteja, minkä takia nukutukseen pääseminen on epävarmaa. ://

Vierailija
25/59 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:01"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:54"]

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 13:51"]

Mua ei saa kirveellä siihen leikkaukseen. Niissä on aina riskinsä.

[/quote]

Vähän sellaiset fiilikset on mullakin, että toivon etten olisi koskaan mennytkään siihen ensimmäiseen leikkaukseen. Sitä ennen oli vähemmän ongelmia kuin nykyään. Siitä en palaudu enää henkisesti enkä fyysisesti.

[/quote]

...mutta lisään vielä, että onhan siis monilla myös positiivisia kokemuksia tuosta, en halua mustamaalata koko operaatiota turhaksi ja traumaattiseksi, koska ei se kaikille ole sellainen. Ideaalitilanteessa voi mennä juuri noin kuin tuolla yhdellä kirjoittajalla, että leikkauksesta on 20 vuotta ja siitä on edelleen apua. Sitten taas jos on tällaiset vittumaiset ja sairaat ja polypoottiset limakalvot muutenkin, niin leikkaus ei tuo mitään parannusta, korkeintaan hetkellistä helpotusta, kun ei ne limakalvot sillä leikkauksella parane.

[/quote]

Mulla just on tuo limakalvo-ongelma. Kiitos näistä tiedoista. Vahvisti päätöstäni olla menemättä entisestään! Mun tuurilla menis vain pahempaan suuntaan kaikki :( 

Vierailija
26/59 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:10"]

Hmm rauhoittava kuulostaa siltä, että se rauhoittaa ihmistä psyykkisesti. Mutta onkohan ne kuitenkin sellaisia lääkkeitä että vähentävät kipuakin? (tai ainakin tarkoitettu toimimaan niin)

[/quote]

Mä sain kai sekä kipulääkettä että rauhoittavaa, tai "rentouttavaksi" ne taisi sitä kutsua. Rentoutti kyllä yhtä paljon kuin suolaliuos. Eikä tuossa puudutuksessa se kamaluus tule pelkästään kivusta vaan siitä tunteesta kun rautatappeja survotaan nenän kautta syvälle päähän. Kun tuntuu että ne menee aivoihin asti. Se tunne oli vaan jotenkin niin karmiva että en olisi villeimmässä mielikuvituksessanikaan osannut odottaa mitään sellaista. Mutta kuten sanottu, niin käsittääkseni aika isolla osalla on ihan ok kokemus tuosta. Mä olen vissiin sitten joku mutantti jolle nuo "rauhoittavat" ei tee mitään. Nukutus sen sijaan mulla on toiminut aina loistavasti ja ollut kaikin puolin miellyttävää.

25

Vierailija
27/59 |
23.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 20:55"]

Tässä kumminkin ajatuksia pohdittavaksi, kun sais viisaat lääkärit miettimään näitä samoja asioita niin suomalaisilla olis huomattavasti parempi olla...

[/quote]

Niin se vähän on että ei syihin kiinnitetä huomiota, hoidetaan vaan oireita toinen toistaan rajummilla keinoilla. Tosin en mä tiedä onko näiden helvetin nenävaivojen syistä tietoakaan.

Vierailija
28/59 |
01.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 20:55"]

Antibiootit

Kortisoni

Nenäkannu

Tulehdus... Tässä sanoja edellisestä. Voisko ajatella niin että pyritään parantamaan se tulehdus. Onko lääke antibiootit , kortisoni vai voisko ajatella oikeaa ravintoa, esm sokerin vähentämistä ym. Voisko hivenaineet vaikuttaa asiaan enemmän kuin kortisoni, voisko vitamiinit olla parempi kuin antibiootit,,, en tiedä..

Tässä kumminkin ajatuksia pohdittavaksi, kun sais viisaat lääkärit miettimään näitä samoja asioita niin suomalaisilla olis huomattavasti parempi olla...

[/quote]

Ei ehkä kannata ajatella etteikö tällaisesta vaivasta kärsivä olisi yrittänyt ties mitä keinoja vaivasta pääsemiseksi. Jostain syystä lääkkeitä käyttämättömillä on sellainen oletus, että kun joku käyttää jotain lääkettä, niin aina on heti ensimmäisenä tartuttu lääkkeeseen eikä ole yritetty mitään muuta.

Vierailija
29/59 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomenna tulee kuluneeksi 2 viikkoa ekasta FESS-leikkauksesta. Nyt alkaa elämä voittaa, särkyä ja turvotusta tuntuu poskipäissä vielä. Jouduin tällä viikolla käymään keskussairaalalla karstojen putsauksessa + imuroitiin poskarit tyhjiksi hyytymistä. Kohta olen vuoden sairastanut kroonista sinuiittia, toiveissa olisi että tautikierre katkeaisi tähän. Leikkausta en kokenut traumaattisena, hivenen jänskätti mutta sain psyykattua itseni pysymään rauhallisena.

Vierailija
30/59 |
09.09.2012 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran punkteerattu ja sillä hyvä. Lekuri sanoi, että polyyppi löytyy ja joka vuosi 1 tai 2 tulehdusta :( Todella paskamainen tauti.

Vierailija
31/59 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuuluu käyttää säännöllisesti kortisonisuihketta - vaikka olisi oireeton. Muuten menee isolla todennäköisyydellä leikkaus hukkaan. Polyyppien kanssa myös tosi tärkeää.

- aikaisemmin kysellyt

Vierailija
32/59 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ontelo tyhjentyisi paremmin?

Punktioita minulle on tehyt usieta, mutta fess:stä en ole kuullut.

Vierailija
33/59 |
04.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aukon suurentaminen ettei poskiontelo pääsisi täyttymään ja tulehtumaan.

Vierailija
34/59 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="22.11.2014 klo 14:14"]

Mulla just on tuo limakalvo-ongelma. Kiitos näistä tiedoista. Vahvisti päätöstäni olla menemättä entisestään! Mun tuurilla menis vain pahempaan suuntaan kaikki :( 

[/quote]

Mulla ennen ensimmäistä leikkausta suurin ongelma oli hajuaistin puute ja yleinen tukkoisuus. Hajuaistiin leikkaus ei auttanut ollenkaan (haistan vain, jos syön kortisonia). Ainut positiivinen asia, joka ensimmäisestä leikkauksesta jäi oli se, että kannulla huuhdellessa vesi soljuu läpi helpommin. Ennen leikkausta normaalitila oli se, että vesi ei mennyt lainkaan läpi ellen juossut lenkkiä ennen huuhtelua. Nyt kyllä edelleen kulkee vesi paremmin, se on ainut muutos. Mutta tässä viimeisimmässä leikkauksessa ilmeni, että toinen puoli oli arpeutunut ihan umpeen. Lisäksi olen ollut pienessä flunssassa pitkälle toista vuotta. Ken tietää mikä siihen on sitten syynä.

25

Vierailija
35/59 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Antibiootit

Kortisoni

Nenäkannu

Tulehdus... Tässä sanoja edellisestä. Voisko ajatella niin että pyritään parantamaan se tulehdus. Onko lääke antibiootit , kortisoni vai voisko ajatella oikeaa ravintoa, esm sokerin vähentämistä ym. Voisko hivenaineet vaikuttaa asiaan enemmän kuin kortisoni, voisko vitamiinit olla parempi kuin antibiootit,,, en tiedä..

Vierailija
36/59 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vielä edelliseen ,,, itsellä ollut sama vaiva parikymmentä vuotta ja kun tulehduksen saa paranemaan niin kumma kyllä polyypeista ei ole tietoakaan. Saattavat tulla uudelleen ja valtavan kokoisina,,,

Sanoo 39

Vierailija
37/59 |
22.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerrankin tällä palstalla joku herättää ajatuksia... ja keskustelu tyrehtyy...

Vierailija
38/59 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2011 klo 17:14"]

Viimeisestä leikkauksesta 2v ja ei yhtään poskiontelotulehdusta! Kunnes eilen mulla todettiin otsaontelotulehdus! Olisi pitänyt aiemmin mennä lääkäriin..On olo kyllä ihan kamala.
Sain ab-kuurin, kipulääkettä ja huomenna uusinta röntgen. Jos ei ole tapahtunut parannusta, joudun leikkaukseen, jossa "porataan" pienet reiät otsaontelohin ja imaistaan ne tyhjiksi. Onko kellään kokemusta tuosta toimenpiteestä?

[/quote]

Eikös poskiontelontulehdukset pitäneet palstan mukaan parantua itsestään ja niihin ei tarvitse mitään kuuria hakea. Kunhan nenäkannulla huljuttaa, niin paranee itsestään

[/quote]

Yleensä nenäkannu auttaakin, mutta jos ilmastointi ei pelaa, ei suolavesikään pääse virtaamaan kunnolla. Minulle on tehty tuo nenäontelon kairaus vajaa 20 vuotta sitten usean sinuiitin jälkeen. Leikkauksen jälkeen minun ei ole tarvinnut kertaakaan käydä lääkärissä punkteerattavana enkä ole yhtään antibioottikuuria syönyt sinuiitin vuoksi. 

Jos räkää rupesi kertymään poskionteloihin, otin antihistamiinia, istuin löylyissä hetken aikaa ja sen jälkeen huuhtelin poskiontelot. 

Kannattaa tosiaankin mennä leikkaukseen, mikäli poskiontelontulehduksia on ollut runsaasti. Elämänlaatu paranee huimasti leikkauksen jälkeen. 

Vierailija
39/59 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 22:02"]

[quote author="Vierailija" time="18.11.2014 klo 08:23"]

[quote author="Vierailija" time="03.05.2011 klo 17:14"]

[/quote]

Eikös poskiontelontulehdukset pitäneet palstan mukaan parantua itsestään ja niihin ei tarvitse mitään kuuria hakea. Kunhan nenäkannulla huljuttaa, niin paranee itsestään

[/quote]

Yleensä nenäkannu auttaakin, mutta jos ilmastointi ei pelaa, ei suolavesikään pääse virtaamaan kunnolla. Minulle on tehty tuo nenäontelon kairaus vajaa 20 vuotta sitten usean sinuiitin jälkeen. Leikkauksen jälkeen minun ei ole tarvinnut kertaakaan käydä lääkärissä punkteerattavana enkä ole yhtään antibioottikuuria syönyt sinuiitin vuoksi. 

Jos räkää rupesi kertymään poskionteloihin, otin antihistamiinia, istuin löylyissä hetken aikaa ja sen jälkeen huuhtelin poskiontelot. 

Kannattaa tosiaankin mennä leikkaukseen, mikäli poskiontelontulehduksia on ollut runsaasti. Elämänlaatu paranee huimasti leikkauksen jälkeen. 

[/quote]

Sulla ei varmaan ollut/ole nenäpolyyppeja? Mulla on niitäkin, ja ne kasvaa aina uudelleen ja uudelleen, joten leikattavana saa todennäköisesti rampata lopun elämää. Joillakin polyypit tulee jopa muutamassa kuukaudessa takaisin :/ Ihan paska sairaus. Mulle siis tehtiin 4 vuotta sitten leikkaus ja nyt uudelleen. Ontelot voi myös arpeutua umpeen. Pelkkää positiivista leikkauksesta ei siis välttämättä seuraa.

Vierailija
40/59 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viikon päästä vasta saa huuhdella kannulla.

T: Hoitaja korvaklinikalta

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kahdeksan neljä