Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mulle tehty 2x fess = poskionteloleikkaus jatkuvien tulehdusten takia.

Vierailija
03.05.2011 |

Viimeisestä leikkauksesta 2v ja ei yhtään poskiontelotulehdusta! Kunnes eilen mulla todettiin otsaontelotulehdus! Olisi pitänyt aiemmin mennä lääkäriin..On olo kyllä ihan kamala.

Sain ab-kuurin, kipulääkettä ja huomenna uusinta röntgen. Jos ei ole tapahtunut parannusta, joudun leikkaukseen, jossa "porataan" pienet reiät otsaontelohin ja imaistaan ne tyhjiksi. Onko kellään kokemusta tuosta toimenpiteestä?

Kommentit (59)

Vierailija
41/59 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="21.11.2014 klo 22:30"]

Viikon päästä vasta saa huuhdella kannulla. T: Hoitaja korvaklinikalta

[/quote]

Mikä tuohon on syynä? Kun mulle tosiaan lääkäri sanoi että saa huuhdella jo seuraavana päivänä. Nyt kun on hoitaja paikalla niin saako kysyä pari juttua? Ensinnäkin miten paljon on turvallista vetää nenän sisältöä nieluun? Mulla tulee lähinnä sellaista kellertävää limaa ja tuntuu, että pakko sitä on johonkin päin kiskoa. Niistää ei saa, siitä olen tietoinen (en tosin tiedä kauanko pitää olla niistämättä). Mua hämää sekin, että nyt tulee pääosin vain tuota limaa (välillä vähän punaista verta mukana), kun ensimmäisen leikkauksen jälkeen 4 vuotta sitten tuli ruskeaa limaa eli selkeästi paljon kuivunutta verta myös. En tiedä onko tämä nyt huono vai hyvä asia kun tuntuu, ettei samalla tavalla irtoa mitään.

Vierailija
42/59 |
21.11.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai sen liman vetämisestä nieluun mitään haittaa ole. Lähinnä epämiellyttävää, mutta minkäs teet kun niistäminenkin on kiellettyä.
Kai se huuhtelun aloittaminenkin on aika lääkärikohtaista. Meillä kaikki suosittelee huuhtelun aloittamista vasta viikon kuluttua. Siellähän on tamponit ja muutenkin limakalvon on hyvä olla "rauhassa" ekan viikon.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/59 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

G

Vierailija
44/59 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

X

Vierailija
45/59 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla leikattiin aikoinaan nukutuksessa. Toipuminen kesti 2 - 3 viikkoa. Oliskohan tuosta ollut 10 vuotta aikaa, ja vain yksi tulehdus sen jälkeen, joten kaipa siitä hyötyäkin oli.

Vierailija
46/59 |
05.12.2014 |
Näytä aiemmat lainaukset

2

Vierailija
47/59 |
13.03.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ollut nyt,jokapäiväinen tuo poskiontelo vaiva.Alkoi ennen joulua,syönyt kaksi atibiootti kuuria ja sumutteita ja zyrtekkiä.Ne sanoo aina käytä huuhtelukannua,mut ei käy mulle,kerran kokeilin ja sain nenäverenvuodon muutaman käyttökerran jälkeen,kesti 4 vrk tuli oikein kunnolla monia kertoja vuorokaudessa,aivan pulppuamalla verta ja kun ulkomailla kävin meressä uimassa alkoi tihkua verta.Muulloin ei ikinä ole tullut nenästä verta.

Vierailija
48/59 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla fess leikkauksesta 3½viikkoa. Aamuyöllä niistin ja vedin nenästä (oikeasta sieraimesta) paksun munakoisokuoren värisen ison limaklöntin joka haisi mädäntyneelle verelle. Ilm. ollut leikkauksesta lähtien poskiontelossa muhimassa. Outoa että tuli vasta nyt ulos. Varmaan toisesta ontelosta odotettavissa samanlainen. Nyt oikea poskiontelo kipeä. Erikoista että teille jollekkin tehty jälkitarkastuksessa poskionteloiden imurointi nimenomaan näiden leikkauksen jälkeisten eritteiden takia. Mulla ei ole edes jälkitarkastusta.

Soitin TA:lle aamulla.. Olisin halunnut akuuttiajan koska kuumeilen edelleen. Kuumetta ollut kohta 3-vuotta kun altistuin homeelle. FESS:n toiveissa oli että kuumeilu ja päänsärky laikkaisi. Ei ole lakannut. Kaikki akuuttiajat menneet tältä päivältä. Hoitaja sanoi että limaklöntti on "varmaan ihan normaalia" mutta olisi hyvä tarkistaa tilanne. Aamulla yritän uudelleen. Olen aivan hajalla jatkuvan kuumeen takia, psyykkeeni alkaa olla aika rikki. Vuosia hakenut apua enkä vieläkään ole terve. Lääkkeet yms. on mutta ne ei vie oireita pois, vaikka eikö se ole lääkkeiden idea???

Vierailija
49/59 |
06.07.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäkin pääsin 10 vuoden ikiflunssasta leikkauksen ansiosta. Tuleekohan siitä nyt 3v. Kyllä kannatti.

Vierailija
50/59 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin jakaa oman kokemukseni fessistä koska ennen leikkausta lueskelin näitä :) eikä kauheesti oltu kommentoitu leikkauksen jälkeisiä oloja.

Mulle tehtiin viikko sitten nukutuksessa koskisairaalassa (yksityisellä) fess leikkaus. Leikkaus meni hyvin mutta otin heti kipulääkettä kun heräsin osastolta. Otin panacodia ja voltarenia kipuun kaksi päivää ja sen jälkeen pärjäsin 600mg buranalla. Edelleenkin jomottaa vähän poskia tai silleen kihelmöi. Niistää aloin 3-4päivää leikkauksen jälkeen ja se piti tehdä tosi varovasti ettei haavat repee. Suurimman osan räästä nielin kyä, eli niistin ehkä kerran päivässä isoimmat roinat pois. Nenäkannulla huuhtelin jo 3 päivää leikkauksen jälkeen ja nyt viikko leikkauksen jälkeen pystyn niistää jo kunnolla ilman pelkoa/kipua. Tänään olin jälkitarkastuksessa (lääkäri jäi lomalle, yleensä tarkastus myöhemmin) ja kaikki ok. Liikunnan saa aloittaa ensi viikolla eli 1,5vk leikkauksen jälkeen :)

Jälkitarkastuksesta moni on pelotellut mutta musta se oli helppo. Laittoi pumpuleilla puudutusainetta, imuroi vähän ylimääräistä roinaa pois edestä ja se oli siinä. Kuukauden päästä uudelleen ja varuiksi antibioottikuuri jonka syön jos alkaa tuntuu että tulee tulehdus. Tulehdus on kuulemma aika usein mahdollinen eikä siitä tarvitse ressata. Nenäkannulla huuhdellessa huomaan että vesi menee helpommin läpi ja sen jälkeen niistäessä limaa irtoo tosi helposti. Mun onteloita suurennettiin kaksinkertaisiksi koska oli rakenteellinen ongelma ja mahdollinen arpikudos ahtauttaa niitä lisää. Aiemmin tehty pallolaajennus joka auttoi noin vuoden. Silloin löyty polyyppeja mutta nyt oli puhtaat. Eli se pallolaajennuskin auttoi edes vähän. Tällä hetkellä suosittelisin kaikille ja mulle riitti viikko saikkua. Voi olla että mulla on korkeampi kipukynnys koska pystyn toimimaan vaikka vähän sattuiskin. Verta ei tullu ku leikkauspäivänä ihan vähän, mutta jos olet taipuvainen nenäverenvuotoihin kannattaa kertoa se lääkärille.

Vierailija
51/59 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin tehtiin nukutuksessa,hyvin sujui.limakalvot mullakin sairaat mutta toistaseksi leikksuksesta on ollut apua.mulla toimii höyryhengitys ja kortisonisuihkeen tuplaaminen kun huomaan että tilanne alkaa huonontua.

Vierailija
52/59 |
18.06.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle tehtiin fess puudutuksessa puolisen vuotta sitten. Puudutus tehtiin kangassuikaleilla eli oli ok, muutenkin jäi hyvä fiilis operaatiosta, poistivat myös ison kystan, siihen sain myös puudutuspiikin poskeen. Tulehduksia on ollut yksi varma ja nyt on biootti reseptillä, ja voin aloittaa tarvittaessa. Nenästä poltettiin myös jotain turvotuksia eli ilma kiertää loistavasti. Elämä on nyt paaljon helpompaa, itse kärsin ontelovaivoista lähes 30 vuotta lapsesta saakka. Omasta kokemuksesta suosittelen lämpimästi. Ja mulla ei siis ole ollut polyyppeja, vain totaalitukossa olleet ontelot ja oireet olivat sen mukaiset vuosia.

Vierailija
53/59 |
07.05.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tehtiin Fess syyskuussa päiväkirugisena  tähystysleikkauksena 2015. Puudutus puikoilla, ei paha ollenkaan , totta kai pieni kipu hetkellisesti ennenkuin puutui. Itse operaatio oli täysin kivuton. Molemmin puolin laajennettiin ilmastointi väljiksi. Varsinkin vasen puoli oli  pahasti tukkeessa, siitä tuli avoin nyt. Oikea puoli myös avattiin avoimeksi. Ei jälkitarkastusta tarvittu, mutta jonkinlainen tulehdus tuli n. 3-4 pv kuluttua, johon sain hoitaneelta lääkäriltä puhelimitse antibiootikuuri, joka paransi. Nenä onteloihin oli laitettu imutukkeita, jotka valuivat sieltä nenänielun kautta itsestään pois kun turvotus alkoi laskea. Toipumisaika on n. 3 kuukautta ja se piti paikkansa. Nenähuuhtelut suolavedellä alkoi n. viikon kuluttua + Nasolin kostutustipat ja Avamys cortisooni suihke x ! pv. Kortisoonit lopetin ja suolavedet tammikuussa , sillä ne aiheutti jotain ärtymystä nenälimakalvoilla. Nyt tunnen olevan hyvä terve olotila, ei vaivoja. Ilma kulkee nyt ihanan helposti ja nukkuessa hengitys kulkee nenän kautta vaivatta kun ennen enimmäkseen suun kautta, joka kuivasi suun ja hampaat yön aikana. Talvella ei ollut yhtään sinuiittia, ei antibiootti-kuureja, kun aiemmin joka talvi oli, ennen leikausta talvella helmikuusta toukokuun alkuun kolme antibioottikuuria ja vaivat, jo mahakin sekaisin niistä. Kannattaa ehdottomasti leikata !!!!

Vierailija
54/59 |
19.02.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla nyt 4vrk FESSistä ja kuorikkeiden polttolaajennuksesta. Tehtiin päiväkirurgiassa, ja menin kyllä jo etukäteisrauhoittavista hyviin oloihin. Lääkäri sanoi, että puudutteiden laittaminen sattuu ja sen takia sain ennen sitä adrenaliinia. Suurin apu oli hoitaja, joka piti kädestä koko ajan. Puudutteiden laitossa kivuliasosuus ehkä pari sekuntia, tottakai sen kestää hyvin. Sen jälkeen en tuntenut enää mitään. Lääkäri todella pro ja samoin koko henkilökunta. Nenä nyt tosi tukossa mutta säryt hieman helpottaneet jo. Nenäkannuohje kannattaa varmistaa omalta lekurilta, koska käytön aloituksen ajankohtaan vaikuttaa moni asia.

Vierailija
55/59 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up up

Vierailija
56/59 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla olisi nukutuksessa tehtävä FESS-leikkaus tulossa. Minulla on vaikea astma, nenä- ja otsaontelot täynnä polyyppeja sekä yliherkkyys tulehduskipulääkkeille. Ilmeisesti on jonkinlainen pölyallergiakin, koska arvot ovat koholla. Limakalvoni ovat sairaat ja paksuuntuneet. Poskiontelotulehduksia on ollut vuoden aikana monta ja monesti ollaan punkteerattu (kamalaa on). Suurin ongelma itselleni on kuitenkin hajuaistin täydellinen puuttuminen. Saan kuitenkin hengitettyä nenän kautta ellen ole flunssassa.

Vuoteen en ole haistanut yhtään mitään. Se on aika surkea juttu, koska ei siinä sitten maistakaan mitään ja syöminen on yhdentekevää. Vain makeaa tekee mieli syödä, koska kaikesta huolimatta kieli tunnistaa makean. Tämä hajuaistin puuttuminen on ainut syy miksi suostuin leikkaukseen, tosin hyvin vastahakoisesti, sillä en usko leikkauksen korjaavan oikeastaan mitään. Enemmän pelkään nukutusta ja komplikaatioita. Pelkään että kadun koko leikkausta lopun ikääni tai että kuolen komplikaatioihin. Niin moni asia voi mennä pieleen. Kerran aiemmin olen jo perunut leikkausajan.

Tai jos kaikki meneekin täydellisesti, on ennusteeni näillä lähtökohdilla silti huono. Olen käsittänyt, että harva tässä tilanteessa oleva saa leikkauksesta ainakaan pitkäaikaista hyötyä. Onko kohtalotovereita?

Vierailija
57/59 |
30.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruoka-aineallergia aiheuttaa kroonista poskiontelotulehdusta.

Kokeilkaa jättää esim riisi pois ruokavaliosta ja katso kuinka käy...

Vierailija
58/59 |
31.08.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikea uskoa, että mikään riisi on ratkaisu tähän ongelmaan. Itse asiassa syön riisiä tosi harvoin, ehkä noin kerran kuussa. Riisi on epäekologista, koska se kasvatetaan ja tuodaan niin kaukaa.. Ennemmin uskon että tulehdus yltyy jos ei ole tarpeeksi omega kolmosta.

Vierailija
59/59 |
05.02.2023 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hitto tää on hanurista. Syksyllä leikattiin ja apua oli 2kk ajan. Leikkauksen jälkeen ollaan jo kahdesti punkteerattu ja nyt tulehdus on otsaontelossa. En haista mitään, vain 2kk ajan haistoin ja nenä ei erittänyt. Nyt taas jatkuvaa märkäistä eritettä ja ongelmia. Leikkaus toi itselläni avun vain siihen, että sain hajusistin pariksi kuukaudeksi takaisin ja siihen että märkäinen erite tulee paremmin ulos paitsi ei taida tullakaan vaan kertyy otsaonteloon joka sekin on täynnä polyyppeja joita ei voi poistaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kuusi