Vauvan liikkeet :( Riittääkö että menen huomenna lääkäriin?
Mitä mieltä olette? Olen rv 36 ja vauvan liikkeet on vähentynyt ja tuntuu heikommilta. Ei enää jättipotkuja joita ihan säikähdän. Kyllä se silti liikkuu ja hikkailee mutta ei niin kuin muutama päivä sitten. Minulla on huomenna lääkäriaika, mutta voinkohan odottaa sinne asti? Olen huolissani mutta olisi vaikea järjestää nyt mitään hoitopaikkaa isommille lapsilleni ja mies on työmatkalla. Voikohan kaikki olla ok ja voinko odottaa huomiseen kun liikkeitä tuntuu silti mutta pienempinä?
Kommentit (13)
liikkeet kyllä vähenee loppua kohti. Mulla kolmas nyt viikolla 35 ja musta välillä liikkuu ihan villinä ja sit voi olla vähän hiljasempaa välillä.
Tämä koskee kaikkia. Vauvalla ei ole enää yhtä paljon tilaa liikkua.
Tuskin tämä sinun mielenrauhaasi palautti, mutta voithan pyytää päästä neuvolaan kuuntelemaan sydän ääniä
ja kokeile. Mulla ainakin liikkui samaan tahtiin koko ajan. Lopussa ei mahtunu enää potkimaan mutta möyri sitten. Mitään yhtäkkisiä muutoksia ei siis tullu. Pikkuhiljaa nuo potkut pieneni ja muuttui möyrimiseksi.
Tuollainen yhtäkkinen muutos ei kuulosta hyvältä...
kyllä mulla nuo kaikki 4 ovat hiljentäneet liikkumistaan loppu metreillä.
mutta käy tarkastuttamassa tilanne,jos yhtään tuntuu siltä,inhottavaahan se on epävarmuudessa elää!
voit kokeilla myös makean syömistä tai masun tuuppimista,josko vauveli heräisi liikkumaan aktiivisemmin.
Tämä koskee kaikkia. Vauvalla ei ole enää yhtä paljon tilaa liikkua.
Tuskin tämä sinun mielenrauhaasi palautti, mutta voithan pyytää päästä neuvolaan kuuntelemaan sydän ääniä
Tuo siis ei kyllä pidä nykytiedon valossa paikkaansa. Mikäli lapsivettä on, niin kyllä äidin pitäisi silti tuntea valtaosa liikkeistä.
Ennen luultiin, että vauvat vähentävät liikkumistaan selvästi loppuraskaudessa. Tämä tieto on kuitenkin osoitettu vääräksi. Liikkeiden loppuminen ei aina ole merkki kohtukuolemasta. 75-85 % liikehälytyksistä (liikkeitä vähemmän kuin 10 tunnissa) on aiheettomia. Äiti kuitenkin tuntee 80-90 % vauvan liikkeistä ja siksi oma havainto liikkeiden vaimenemisesta, vähenemisestä tai loppumisesta tulee aina ottaa vakavasti.
Lähteet:
Sikiön liikelaskenta. 1997. Opasvihko. Jyväskylän kaupunki, Sosiaali- ja terveyspalvelukeskus.
Ja juuri nytkin vauva "tönii". Ei potki lujaa mutta tuuppii siellä jotenkin. Kyllä se hengissä on mutta pelottaa ihan käydä illalla nukkumaan kun enhän minä yöllä voi tunnustella. Voi miksi tämä on niin vaikeaa! Nyt on tosi vaikea lähteä minnekään kun olen yksin kotona. On siis isompiakin lapsia.
Tämä on varmasti vika raskaus, en jaksa tälläistä huolta enää yhtään!
Eikö teillä ole yhtään naapuria tai muuta tuttavaa, joka voisi ottaa isommat lapset hetkeksi?
Jos ei, niin mä lähtisin kyllä sairaalaan isompien kanssa.
Multa on lapsi kuollut kohtuun juuri noilla viikoilla ja ainoana oireena oli tosiaan tuo liikkeiden muuttuminen. En vaan luottanut siihen omaan tuntemukseen ja lähdin sairaalaan liian myöhään. Napanuora oli. Jos olisin lähtenyt muutaman tunnin aiemmin, niin lapsi olisi saatu pelastettua.
Kun tunsin potkujen todella vaimenneen rv:lla 37. Mutta odotin aamuun, koska ajattelin, etten ole hysteerinen äiti. Ja sitten se kävi, että koko maailmani romahti loppuelämäksi, sillä vauva oli kuollut kohtuuni. Siitä sitten sairaalaan ja synnytys käynnistettiin. Enkelisynnytys.
Jälkeen päin ruuminavaus tulosten saatua lääkäri sanoi, että en olisi voinut sitä estää. Ellei lääkäri olisi huomannut sydänäänten romahdusta ja olisin ollut sairaalassa. Ehkä ei sittenkään.
Mutta itsekin silloin mietin, että eipä tässä hätää..
jos vauva on muuten hiljaisempi mutta innostuu aina liikkumaan kun juo mehua tai syö karkkia? Voiko silti asiat olla huonosti? :/
Kauheita nuo teidän kokemukset mitä olette joutuneet kärsimään :( Olen niin pahoillani!
Kannattaa käydä tarkistamassa. Ota isommat lapset mukaan sairaalaan.
minä en odottaisi, koska liikkeiden vaimeneminen ja vähentyminen kyllä voi olla aika huono merkki.
Suurin osa liikehjälytyksistä turhia, mutta noin 10-15 prosenttia aiheellisia. Yleensä pyritään nopeaan käynnistykseen/hätäsektioon, joskus todetaan lapsen jo kuolleen.