Iltalehti uutisoi jo törkeistä tarhamammoista!!!
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2011050313650690_uu.shtml
Isot aplodit sille mammalle, joka laittoi lehdille vihiä videosta!!! :)
Kommentit (54)
ulkona tehdä, kun seisoskelu on paha asia?
Tuttavani lapsitippui tarhan kiipeilytelineestä ja mursi kätensä. Eiköhän kaikki kiipeilytelineet, mökit ja puut pitäisi kieltää. Ja keinut, ne vasta surmaloukkuja ovatkin. Lisäksi hiekkalaatikot pitäisi kieltää, niissä on riski että lapsi tunkee hiekkaa suuhunsa.
Ja jos seisoskelee, ei pidä seisoskella tuollaisessa metrin kehässä tosiiinsa uppoutuneina, vaan eri puolilla pihaa ja vahtia niitä lapsia!
joo eikös nuo ole töissä tuolla? eikö silloin voisi kuvitella että tehtäviin kuuluu muutakin kuin vain seisoa paikallaan?? Tai jos sitä halutaan, niin miksi ihmeessä naiset seisovat yhdessä kasassa? Ei sitä puolla mikään, seisoskelisivat sitten ympäri pihaa edes.
joo eikös nuo ole töissä tuolla? eikö silloin voisi kuvitella että tehtäviin kuuluu muutakin kuin vain seisoa paikallaan?? Tai jos sitä halutaan, niin miksi ihmeessä naiset seisovat yhdessä kasassa? Ei sitä puolla mikään, seisoskelisivat sitten ympäri pihaa edes.
Minua ihmetytti lähinnä se, että koko tuona kuvausaikana kukaan hoitaja ei kääntänyt katsettaan lasten suuntaan edes hetkeksi. Että oliko se juoruilu nyt niin intensiivistä ettei hetkeksikään voinut vilkaista pihalle, että onko kaikki kunnossa? Varsinkin se yksi tummatakkinen, joka oli puoliksi selin lapsiin ei kuitenkaan tehnyt elettäkään kääntääkseen päätään välillä sivulle. Minusta ok jos henkilökunta haluaa puhua keskenään ulkoillessa, mutta pitäisi jakautua vaikka pareiksi ja pitää katse lapsissa. Voihan sitä siltikin puhua ja samalla tarkkailla, että kaikki on ok. Ymmärrän kyllä että heillä on rankka työ ja huono palkka, mutta jos on tuollaisen työn valinnut niin pitäisi myös kantaa vastuu edes jollain tapaa.
Minä näin parin kotiäidin istuskelevan puistonpenkillä ja pienet lapset leikkivät keskenään hiekkalaatikolla. Ja nämä kotiäidit juttelivat! Kamalaa! Pitäisikö tehdä ilmoitus lastensuojeluviranomaisille? Tai ainakin kotihoidontuki pitäisi heiltä lopettaa!
Iso lapsi leikkimökin katolla. Mikä skandaali.
oman äidin/isän vastuulla. Niin kuin meilläkin. Mutta en suvaitse että 2-vuotiaani kiipeilisi tuolla ja luultavasti kiipeilisi jos saisi isommilta mallin. Sellainen kiipijä on.
Eli mun mielestä kaikille sama sääntö, iästä riippumatta, katoilla ei kiipeillä.
ettei tuollaisten mökkien katolla kiipeillä päiväkodissa. Vaarallista, eikä tarkoitukseen suunniteltuja - lasten kiipeilytelineidenhän pitää olla turvallisia ja tietyt määräykset täyttäviä. Lisäksi niiden alla ja ympärillä pitää olla ns. turvahiekkaa onnettomuusriskin vähentämiseksi.
Toiseksi, en ymmärrä miksi päiväkodin "tätien" pitää olla yhdessä ryppäässä juoruamassa. Mielestäni heidän työnään on vahtia lasten tekemistä ulkona - ja voisi olettaa että heille olisi jo valmiiksi jaettu tietyt paikat tai vastuualueet pihalla jotta valvonnan kattavuus olisi taattu.
että ymmärtääkseni hoitajien velvollisuus ulkona on huolehtia lapsista ja valvoa, ei seisoa ringissä ja juoruilla.
Ero oman lapseni hoitopaikkaan on valtava. Siellä ei hoitajia ole (mielestäni) riittävästi ulkoilutilanteisiin eikä siis lähes koskaan neljääkään aikuista, mutta ne 2-3 eivät koskaan seiso samassa syssyssä vaan eri puolilla pihaa päät kääntyen koko ajan. Jos yksi hoitajista menee mukaan lasten leikkiin, pari muuta skannaa pihaa sitäkin tehokkaammin. Jos keskustelen hoitajan kanssa hakiessani lastani, pää kääntyilee kiipeilytelineen suuntaan vähän väliä.
Noin tehdään työtä. Paria satunnaista huomautusta toisilleen lukuunottamatta nämä hoitajat todella valvovat niitä lapsia ja huomaavat nopeasti vaaralliset jutut. Olen hakenut lastani klo 14-17 välisenä aikana, joten tiedän aika tarkkaan, miten toimivat siellä pihalla.
Tuosta leikkimökkikiipeilystä vielä. Kiipeilytelineet on tehty kiipeilyä varten ja alla on ns. turvahiekkaa, jotta putoaminen tapahtuu pehmeämmin. Leikkimökit on rakennettu ihan muuta tarkoitusta varten. Jokainen lapsi voi vahempiensa kanssa kiipeillä vaikkapa aidan päällä, mutta hoitopaikassa pitää olla samat säännöt kaikille ja vieläpä sellaiset säännöt, joita noudatetaan useimmiten myös muuallakin. En ymmärrä, miksi on ok, että 6-vuotias kiipeilee mökin katolla mutta tuomittavaa, jos 7-vuotias kiipeilee koulun katolla. Logiikka puuttuu, ja lapset eivät varmasti tajua, mikä idea tässä on. En tajua siis ylipäätään katolla kiipeämistä. Kiipeilytelineet ja puut ovat siten asia erikseen, kun ne ovat ihan kiipeilyyn tarkoitettujakin.
jos olisivat ympäri pihaa olleet ? Yhtälailla olis silloinkin seisonu. Voivoi, taitaa päiväkodeissa tosiaan olla työvoimapulaa, kun jokaisen lapsen pitäis saada oma hoitaja, joka pitää koko ajan kädestä kiinni, kun on kamala onnettomuusriski joka paikassa ja mitään ei saa tehdä. Se on ihan sama seisooko ne tädit siellä ryhmässä vai ympäri pihaa, sama onnettomuus voi silti tapahtua, ei se toisten asennosta ja paikasta johdu. No en kyllä kiistä että silloin näkis vähän paremmin ympäri pihaa, mutta hei c'mon tässä on todellakin tehty KÄRPÄSESTÄ HÄRKÄNEN JA HEVONEN.
Kyllä 6 vuotiaat osaa ja saa mökkien katoille kiipeillä, kun on vielä noin matalakin. Olis se kumma jos EI saisi.
ettei katoilla ylipäänsä turhaan kiipeillä! Ei minkäänlaisilla katoilla. Niitä kun ei ole rakennettu sitä varten. Onko tuo kattomateriaali edes tarpeeksi vahvaa kestämään jatkuvaa katolla rymyämistä ja roikkumista. Katolle myös voi jäädä vaatteistaan jumiin ja hirttäytyä vahingossa kuoliaaksi. Itse olen nähnyt kun meidän kulmilla alakouluikäiset loikkii roskiskatosten päällä ja parhaat on kiivennyt läheisen kaupan katolle. Ihan tervehenkistä huvia joo..
Kyllä 6 vuotiaat osaa ja saa mökkien katoille kiipeillä, kun on vielä noin matalakin. Olis se kumma jos EI saisi.
tuon aidan toisella puolella on paljon suurempi pudotus kuin etupuolella, ei taida olla leikin asia jos sinne olisi tippunut. Ei se saa olla hoitajan eikä varsinkaan mukulan päätettävissä saako tuonne kiipeillä vaiko ei. Se on jokaisen äidin päätettävissä. Itse suosin mieluummin kiipeilytelineitä niin ei tulisi sitten korkeampienkaan kattojen katoille kiipeiltyä.
En todellakaan ymmärrä.
Hoitakaa lapsianne sitten itse ihan kotona älkääkä vaan antako tehdä mitään, älkää antako piirtää, kynähän voi mennä vaikka silmään tai tehdä haavan johonkin !! Myöskin paperi on erittäin vaarallista, kun siitä voi tulla paperihaava (blackout, mikä se oikee nimi on, viiltohaava, whatever). Myöskin ruoka on erittäin vaarallista, voi vaikka mennä väärään kurkkuun !! Lapsihan voi vaikka vahingossa KURISTUA omiin vaatteisiinsa. Jos hoitaisitte lapsianne itse kotona, ei tarvitsisi valittaa ja olisihan se itsennekin kannalta turvallisempaa, työmatkahan on täynnä vaikka mitä riskejä !
Kyllä nyt tuon ikäiset lapset todellakin saavat tollasen leikkimökin katolle kiivetä, joka on noin matalakin vielä kaikenlisäksi. Kyllä minä ainakin olen pienenä tehnyt vaikka mitä majoja tuonikäisenä ja vielä korkeammalle puuhun. Ja ihan itse on ne sinne nikkaroitu, vielä vaarallisempaa ! Riskejä on aina olemassa, joka paikassa mitä sitten ikinä teemmekin, vaikka ne kuinka yritettäisiin minimoida. Silti niitä vahinkoja tapahtuu, eikä niitä voi estää.
Ihan normaalia lasten käytöstä, kuuluu tollanen niiden elämään.. Sen sijaan aikuisten yliliikahyber'huolehtivaisuus' ja kauhistelu ei ole yhtä normaalia.