Kadun varteen pysäköidyssä autossa nukkui lapsi yksin. Mitä olisitte tehneet?
Asuimme aikaisemmin toisessa maassa, missä tuota tilanetta oltaisiin kutsuttu lapsen heitteillejätöksi ja asia olisi edennyt samantien viranomaistasolle.
Onko Suomessa laillista jättää lasta yksin autoon? Miten tuollaisessa tilanteessa yleensä toimitaan täällä Suomessa?
En olisi halunnut soittaa poliisille, joten jäin sitten seisomaan siihen auton vierelle, kunnes lapsen isä lopulta ilmestyi paikalle. Päivä oli lämmin ja auringonpaiste olisi voinut kuumentaa autoa :/
Kommentit (37)
jatkanut matkaani, tietysti. Jos jossain jenkeissä ollaan hysteerisiä asian suhteen niin so what: me olemme Suomessa. Monikulttuurisuus ei ole vielä edennyt niin pitkälle etteikö noin voisi tehdä.
että olist vain jatkanut matkaa. etpä paljon välitä kanssaihmisistäsi. Sinä ketjun aloittaja teit mielstäni juuri niin kuin toisista ihmisitä välittävä ihminen tekee eli valvoit, että lapsi on turvassa ja ei esim. herää ja tunne hirveää turvattomuutta ja hätäännystä..puhumattakaan siitä, että auto voi lämmetä. Jos näkee laiminlyöntejä ja kääntää sille selkänsä on itse yhtä syyllinen. Vain me aikuiset voidaan taata lapsille turvalliset oli ne sitten omia tai jonkun vieraan lapsia. Teit juuri oikean teon.
kai olen tosissani. Tänään on niin kylmä päivä että lämpötila autossa on ok. Jos auto on lukossa ja vieläpä varashälytin päällä niin lapsi on turvassa. Enkä usko että lapsi nyt niin hirveää hätäännysta ja turvattomuutta *niisk* tuntee etteikö häntä voi hetkeksi yksin jättää. Kaltaisenne ovat juuri niitä kun soittelevat viranomaisille aivan turhasta.
minä en koskaan soita poliisille vaan valvon henkilökohtaisesti itse että se saatanan vastuuntunnoton aikuinen tulee sieltä asioiltaan ulos ja hoitaa velvollisuutensa vanhempana. Olen nähnyt miten hysteeriseksi lapsi voi mennä kun herää yksin autossa..mutta ei se tietenkään ole mitään kun sehän on vain pikkulapsen hätä eikä oikeata vahinkoa ole tapahtunut..pikkutrauma vain..ääliö.. toivottavasti sun lapselles ei käy niin. Taidat olla juuri niitä, jotka jättävät pikkulapsensa YKSIN PIHALLE LEIKKIMÄÄN toisen lapsen vahdittavaksi. Eihän silloinkaan mitään voi tpahtua ei niin. good luck
No entä jos lapsella oli vaikka itkuhälytin siellä autossa. Voi isukki kipaista sitten hakemaan lapsen, kun on herännyt. Entä jos on jopa radiopuhelinmallia se itkari, niin voi isukki jopa lutella lapselleen sen ajan, kun on tulossa autolle. Ihme hörhöjä! Ja minä en muuten jättäisi autoon nukkumaan isoa lasta. No 10v tietty joo, mut ne nyt harvemmin enää nukahtelee. Jos lapsi pääsee autosta ulos etsimään äitiä, niin mistäpä tiedätte mistä se sitä äitiä lähtee etsimään ja juokseeko etsiessään auton alle. Sellaisen joka pysyy autossa voi minusta ihan hyvin jättää auton nukkumaan itkarin kanssa.
Ne ketkä ovat huolestuneita siitä, että lapsi herää yksin ja ehtii itkemään jopa minuutin tai kaksi, niin entä jos lapsi nukkuu kotona ja alkaa siellä huutamaan? Oletteko samantien lähellä, vaikka sitten vessakäynti jäisi kesken?
Eli yhtä paljon se itku siellä kotona häiritsee kuin autossa, jos nyt lapsi itkee hetken autossa, niin sitä se joutuisi tekemään kotonakin.
En itse millään ehdi samantien itkevän lapsen luo, jos vaikka ruoka kiehuu juuri yli tai satun olemaan vessassa tms.
josta joitakin vuosia, kun pikkulapsi paloi autoon (Espoo/Hki?). Äiti ei ollut kauaa pois, taisi olla oman taloyhtiön parkkipaikalla. Vanha auto, johon kai tuli joku sähkövika tai mitä lie ja palo oli aggressiivinen.
Mm. tästä syystä en jätä isojakaan lapsia autoomme itsekseen, auto vm 98...
haukkukaa vaan hysteeriseksi, mietityttäisi silti jättää lapsi autoon nukkumaan yksin, jos ei näköetäisyyttä koko ajan.
Mutta sen pelkääminen on kyllä jo hätävarjelun liioittelua. Ettekö osaa laskea mitään todennäköisyyksiä?
Vaikka on on olemassa teoreettinen autopalon mahdollisuus, niin on turvallisempaa esim. jättää 3 lasta pikaisen kaupassa juoksemisen ajaksi autoon kuin ottaa heidät mukaan. Parkkipaikoilla ajaa valitettavasti välinpitämättömiä kaahareita ja lapsetkin saattavat lähteä juoksemaan kielloista huolimatta. Kolmen lapsen ja kauppakassin kanssa parkkipaikalla liikkuminen on aina riski.
ja lähellä paikka (kauppakeskus, kioski, asuintaloja) jossa olisi voinut kuvitella vanhemman piipahtaneen, niin olisin varmaan jäänyt odottelemaan. Jos auto oli keskellä ei-mitään, niin en oikein tiedä mitä olisin tehnyt.
Jos lapsi oli jo iso, olisin jatkanut matkaani.
Näillä lämpötiloilla aurinko tuskin kuumentaa autoa vaarallisessa määrin.
Mitä voi tehdä, jos seisoo lukitun auton vieressä ja siellä nukkuva pieni lapsi herää? Oikeasti? isompaa voi rauhoitella ikkunan läpi (ja isommilla on usein kännykät, joilla soittaa vanhemmille). Mutta miten voi auttaa vuoden ikäistä?
30
olimme Kreikassa matkalla, hotellimme lähellä oli joka ilta kadun varressa auto, jossa nukkui 1-2 lasta, ehkä 2-3vuotiaita. Todennäköisesti vanhemmat olivat töissä tien toisella puolella olevassa ravintolassa eli joten kuten varmaan heitä pidettiin silmällä. Ehkä.
piipahtaa kioskilla kun vauva nukkuu autossa. Meillä on aina mukana radiopuhelimet joissa itkuhälyytin toiminto.
Itse en voi jättää lasta päiväunille makuuhuoneeseenkaan ilman noita itkuhälyyttimiä.
Mun lapset eivät hätäänny vaikka heräisivät kesken unien autossa. On kai sen verran hyvä perusturvallisuus heillä, tai sitten se vaan on luonteessa. Senpä vuoksi uskallan jättää lapseni autoon nukkumaan pikaisen kaupassakäynnin ajaksi esim. Ni.
minä en koskaan soita poliisille vaan valvon henkilökohtaisesti itse että se saatanan vastuuntunnoton aikuinen tulee sieltä asioiltaan ulos ja hoitaa velvollisuutensa vanhempana. Olen nähnyt miten hysteeriseksi lapsi voi mennä kun herää yksin autossa..mutta ei se tietenkään ole mitään kun sehän on vain pikkulapsen hätä eikä oikeata vahinkoa ole tapahtunut..pikkutrauma vain..ääliö.. toivottavasti sun lapselles ei käy niin. Taidat olla juuri niitä, jotka jättävät pikkulapsensa YKSIN PIHALLE LEIKKIMÄÄN toisen lapsen vahdittavaksi. Eihän silloinkaan mitään voi tpahtua ei niin. good luck
siinähän valvot ja maalailet piruja seinille.
Jaa että oikein trauma tulee -voi ei!!!!!!!!
Ja mitä vittua alat selittämään lasten pihalla leikkimisestä yksin. Kyse oli pysäköidystä autosta eikä mistään muusta.
Mutta kuten sanottu, tummat ikkunat estävät kaltaistesi kyyläyksen.
Ja rekisterikilven perusteella saat yrittää selvittää puhelinnumeroani ja osoitettani ihan rauhassa. Good luck vaan sinnekin:)
etenkin jos lapsia on eri ikäisiä ja enemmän kuin yksi.
Kun vanhemmat ovat näin leväperäisiä :( Vauvoja jätetään yksin nukkumaan ulos, milloin vaunut kaatuvat tai jotain muuta tapahtuu, minkä seurauksena vauva kuolee vanhempien vastuuttomuuden vuoksi. Tai pienet lapset saavat yksin juoksennella ulkona ilman jatkuvaa valvontaa ja sitten uutisissa kerrotaan, että taas on lapsi hukkunut kodin läheisyydessä olevaan jokeen tai kaivoon :/
nukkui vapunpäivänä kadun varressa autossa puoli tuntia. HUI!!!
Nukahti kotimatkalla ja jätin autoon nukkumaan. Auto on pysäköitynä ihan ulko-ovemme eteen ja takaovi tytön puolelta jätettiin raolleen ja turvavyö auki, että pääsee pois jos herää. Itse tein pihahommia, välillä tosin menin talon taakse pois näköetäisyydeltä. Talon etuovi oli auki ts. ei lukossa, osaa avata sen ja mennä sisälle.
Jos auto olisi syttynyt palamaan? Kurja säkä, silloin varmasti tulipalo olisi aika pian levinnyt myös kotiimme. Niin, entäpä jos lapsen sängyn vieressä oleva lamppu/radio/lämpöpatteri/whatever syttyy palamaan? Maanjäristys? Ydinpommi?
Kukaan ei ole missään täysin turvassa, se täytyy hyväksyä.
mun 8kk vauva nukkui tänään kolmeen otteeseen autossa eri puolilla kaupunkia. kerran kun vein toisen lapsen puheterapiaa, toisen kerran hakiessa. ja yhdesti jopa liki tunnin. Sen ajan olin viereisessä lekkipuistossa isomman lapsen kanssa. Ja minulla on aina autossa itkuhälytin, vastaanotin kulkee taskussa. kamalaa. Hui.
mun 8kk vauva nukkui tänään kolmeen otteeseen autossa eri puolilla kaupunkia. kerran kun vein toisen lapsen puheterapiaa, toisen kerran hakiessa. ja yhdesti jopa liki tunnin. Sen ajan olin viereisessä lekkipuistossa isomman lapsen kanssa. Ja minulla on aina autossa itkuhälytin, vastaanotin kulkee taskussa. kamalaa. Hui.
jätän usein 4 lastani autoon, kun juoksen kaupassa. En isojen ostosten ajaksi mutta jos tarvitsen vaikka leivän ja maidon. Lapsen ovat 8', 6, 4 ja 1-vuotiaat. Rauhallinen olo minulla ei ole koskaan, kun jätän lapsen yksin, hoidan asiat melkein juosten. Mutta koskaan e ole kyllä kukaan autolla päivystellyt.