Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kadun varteen pysäköidyssä autossa nukkui lapsi yksin. Mitä olisitte tehneet?

Vierailija
03.05.2011 |

Asuimme aikaisemmin toisessa maassa, missä tuota tilanetta oltaisiin kutsuttu lapsen heitteillejätöksi ja asia olisi edennyt samantien viranomaistasolle.

Onko Suomessa laillista jättää lasta yksin autoon? Miten tuollaisessa tilanteessa yleensä toimitaan täällä Suomessa?

En olisi halunnut soittaa poliisille, joten jäin sitten seisomaan siihen auton vierelle, kunnes lapsen isä lopulta ilmestyi paikalle. Päivä oli lämmin ja auringonpaiste olisi voinut kuumentaa autoa :/

Kommentit (37)

Vierailija
1/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkanut matkaani, tietysti.

Jos jossain jenkeissä ollaan hysteerisiä asian suhteen niin so what: me olemme Suomessa.

Monikulttuurisuus ei ole vielä edennyt niin pitkälle etteikö noin voisi tehdä.

Vierailija
2/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauanko isä oli pois ja sanoitko sille mitään?

En olisi itsekään herättänyt nukkuvaa lasta esim. kioskikäynnin ajaksi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan suoralta kädeltä tuota ei voi tuomita, jos ei tiedä kaikkia tosiasioita. Esim. millainen katu, millaisessa paikassa (kaupungin keskustassa, okt-alueella vai missä)? Minkä ikäinen lapsi (vauva vai 10 v)?

Olennaisin kysymys kuitenkin on, missä vanhempi on käymässä. Jos kyseessä on pieni lapsi ja vanhempi on esim. ruokaostoksilla tai syömässä ravintolassa, ei ole ok. Jos taas vanhempi pysäköi auton hetkeksi ja käväisee postilaatikolla tai viemässä tuttavansa ovelle 20 metrin päähän jonkin tavaran, on ok.

Vierailija
4/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

minäkin olen jättänyt vauvan nukkumaan hetkeksi

Vierailija
5/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mutta jos olisi ollu joku hätä niin,.... no en kyllä tiedä mitä olisin tehnyt.

Vierailija
6/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asuimme aikaisemmin toisessa maassa, missä tuota tilanetta oltaisiin kutsuttu lapsen heitteillejätöksi ja asia olisi edennyt samantien viranomaistasolle.

Onko Suomessa laillista jättää lasta yksin autoon? Miten tuollaisessa tilanteessa yleensä toimitaan täällä Suomessa?

En olisi halunnut soittaa poliisille, joten jäin sitten seisomaan siihen auton vierelle, kunnes lapsen isä lopulta ilmestyi paikalle. Päivä oli lämmin ja auringonpaiste olisi voinut kuumentaa autoa :/

Ei arska viellä niin kovaa paista.

Itse olen usein jättänyt autoon jos päikkärit ovat jääneet väliin ja sitten nukahtanut kauppareissulla autoon. ½h ei ongelmia.

Vierailija
7/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aivan suoralta kädeltä tuota ei voi tuomita, jos ei tiedä kaikkia tosiasioita. Esim. millainen katu, millaisessa paikassa (kaupungin keskustassa, okt-alueella vai missä)? Minkä ikäinen lapsi (vauva vai 10 v)?

Olennaisin kysymys kuitenkin on, missä vanhempi on käymässä. Jos kyseessä on pieni lapsi ja vanhempi on esim. ruokaostoksilla tai syömässä ravintolassa, ei ole ok. Jos taas vanhempi pysäköi auton hetkeksi ja käväisee postilaatikolla tai viemässä tuttavansa ovelle 20 metrin päähän jonkin tavaran, on ok.

kuule kiinnosta sinun tuomiosi ja kriteerisi missä voi käydä ja missä ei.

Kaltaisianne kyttääjiä varten on autossa mustat sivuikkunat ja takaikkuna -mitään ette kyylät sisälle näe!

Vierailija
8/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhemmat ovat näin leväperäisiä :(

Vauvoja jätetään yksin nukkumaan ulos, milloin vaunut kaatuvat tai jotain muuta tapahtuu, minkä seurauksena vauva kuolee vanhempien vastuuttomuuden vuoksi. Tai pienet lapset saavat yksin juoksennella ulkona ilman jatkuvaa valvontaa ja sitten uutisissa kerrotaan, että taas on lapsi hukkunut kodin läheisyydessä olevaan jokeen tai kaivoon :/

Vierailija
9/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja se on aina joskus takapenkillä "nukkumassa" kopassaan. Veljestä on soitettu jo kolme kertaa poliisille: apuva! vauva autossa eikä ketään paikalla.

Veli on siis 22v ja sillä on sairas huumorintaju.

Vierailija
10/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

etenkin jos on kovin kuuma/kylmä ilma.

Vierailija
11/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkanut matkaani, tietysti. Jos jossain jenkeissä ollaan hysteerisiä asian suhteen niin so what: me olemme Suomessa. Monikulttuurisuus ei ole vielä edennyt niin pitkälle etteikö noin voisi tehdä.

että olist vain jatkanut matkaa. etpä paljon välitä kanssaihmisistäsi. Sinä ketjun aloittaja teit mielstäni juuri niin kuin toisista ihmisitä välittävä ihminen tekee eli valvoit, että lapsi on turvassa ja ei esim. herää ja tunne hirveää turvattomuutta ja hätäännystä..puhumattakaan siitä, että auto voi lämmetä. Jos näkee laiminlyöntejä ja kääntää sille selkänsä on itse yhtä syyllinen. Vain me aikuiset voidaan taata lapsille turvalliset oli ne sitten omia tai jonkun vieraan lapsia. Teit juuri oikean teon.

Vierailija
12/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eri asia sitten kesähelteellä, jolloin kuoleman vaara on jo lyhyessäkin ajassa. Ihan yleistä on että lapsen voi jättää autoon nukkumaan vaikka lyhen kaupassa käynnin ajaksi.

Vierailija
13/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni tässä on olennaisinta se, kauanko isä oli poissa. Eli jos käväisi nopeasti jossain, niin en tuomitsisi, ei ole järkeä herättää lasta viiden minuutin vuoksi.

Itselläni on huonosti nukkuva lapsi, joka kuitenkin nukahtaa liikkuvaan autoon. Joskus olen tehnyt tarkoituksella niin, että olen nukuttanut hänet autoon ja jättänyt sinne nukkumaan itkuhälyttimen kera (!) ja mennyt itse sisälle. Ei tietenkään kovalla pakkasella/helteillä.

Vierailija
14/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuten vauvan vaunuissa kaupan eteen nukkumaan kaupassakäynnin ajaksi? Minun lapsuudessani kaikki toimivat näin, enää en ole nähnyt.

Itse en kyllä jättäisi lasta, varsinkaan nukkuvaa, autoon yli 5 minuutiksi. Jos lapsi herää, niin sehän voi todella hätääntyä, kun on yksin. Eri asia, jos lapsi on jo iso. Silloinhan hän osaa jo itse lähteä äitiä etsimäänkin.

Vierailija
15/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja tietenkin myös se, kuinka kaukana hän oli.

Minä en jättäisi pieniä lapsia yleisellä paikalla autoon yksin kuin ihan hetkeksi esim. piipahtaessani kioskilla. Mutta mummolan pihassa teemme useinkin hyvällä kelillä niin, että jos lapset ovat nukahtaneet autoon, annamme heidän nukkua siellä rauhassa päiväunet loppuun. Autossa on joko itkuhälytin tai ikkunat auki.

Isommat (kouluikäiset) lapset ovat tietenkin eri asia. He saavat halutessaan jäädä autoon lueskelemaan kauppareissun ajaksi.

Vierailija
16/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

että, lapsi saattaa herätä keksen unien. Miltähän sitten tuntuu, jos huomaaolevansa yksin lukitussa autossa. Kaupassa käynti ei tapahdu 5 minuutissa ja lapsi saatta panikoida. Kokemusta on kun olimme katsomassa rakennustonttia ja lapsi reilu 1 vuotta jäi autoon nukkumaan. Satuin vähän ajan päästä katsomaan autoon ja siellä se huusi aivan hysteerisenä yksin ja me ei siis menty kun siihen muutaman metrin päähän tonttia vilkaisemaan, mutta eihän huuto autosta kuulunut. Tyttöä piti rauhotella todella pitkään ja se jäkeen en ole lasta yksin autoon jättänyt.

Vierailija
17/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhemmat ovat näin leväperäisiä :( Vauvoja jätetään yksin nukkumaan ulos, milloin vaunut kaatuvat tai jotain muuta tapahtuu, minkä seurauksena vauva kuolee vanhempien vastuuttomuuden vuoksi. Tai pienet lapset saavat yksin juoksennella ulkona ilman jatkuvaa valvontaa ja sitten uutisissa kerrotaan, että taas on lapsi hukkunut kodin läheisyydessä olevaan jokeen tai kaivoon :/

....jätetään 1v9kk ikäinen pihalle ilman valvontaa.

Vierailija
18/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lähdimme hakemaan esikoista tanssiharrastuksesta, ja lapsi nukahti juuri ennen perille tuloa. Niinpä annoin nukkua ja kipaisin hakemaan esikoista, jonka tanssi meni vähän yliaikaa eli hakuun meni ehkä jopa 5 minuuttia eikä 2 niin kuin kuvittelin. Ei ollut kukaan auton vierellä (parkkipaikka) ja lapsi nukkui edelleen hyvin.

Puoli vuotta sitten jätin molemmat lapset autoon, kun ostin kukkakaupasta kasan kukkia. Isompi halusi jäädä autoon kuuntelemaan lastenlauluja ja pienempää olisin joutunut kantamaan enkä voinut, kun piti kantaa kukkia. Olin poissa ehkä minuutin, mutta kun tulin takaisin, molemmat huusivat. :( Olin siis näköetäisyydellä koko ajan, mutta en tiennyt, että huusivat. Isompi huusi, kun lastenlaulut olivat loppuneet, pienempi ehkä äiti-ikävää. Tässä tapauksessa olisi ollut kiva, jos naapuriauton täti olisi voinut vinkata, että lapsesi itkevät. Näki minut koko ajan ja seisoskeli tupakalla oman autonsa vieressä.

En uskalla jättää lapsiani autoon pitkäksi aikaa, ja lyhyestäkin ajasta (pari minuuttia) saan aina huonon omantunnon. Pelkään tosiaan sitä, että lapset hermostuvat ja alkavat itkeä. Nämä kaksi ovat siis olleet poikkeustapauksia, ja toivon, että en joudu näitä enää toistamaan.

Vierailija
19/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhemmat ovat näin leväperäisiä :(

Vauvoja jätetään yksin nukkumaan ulos, milloin vaunut kaatuvat tai jotain muuta tapahtuu, minkä seurauksena vauva kuolee vanhempien vastuuttomuuden vuoksi. Tai pienet lapset saavat yksin juoksennella ulkona ilman jatkuvaa valvontaa ja sitten uutisissa kerrotaan, että taas on lapsi hukkunut kodin läheisyydessä olevaan jokeen tai kaivoon :/

Väitätkö sinä, että muissa maissa ei lapsia kuole? Jostakin syystä niitä ei uutisoida - ainakaan Suomessa, paitsi ehkä jos se sattuu jossain ihan lähellä.

Suomessa on sentään ja melko monta sukupolvea pysynyt aika hyvin lapsuutensa ajan hengissä, vaikka nämä järvet, joet ja muut vedet pihoihin rakennettuja lampia lukuunottamatta ovat olleet täällä jo yhtä pitkään kuin ihmsiset.

Vierailija
20/37 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jatkanut matkaani, tietysti. Jos jossain jenkeissä ollaan hysteerisiä asian suhteen niin so what: me olemme Suomessa. Monikulttuurisuus ei ole vielä edennyt niin pitkälle etteikö noin voisi tehdä.

että olist vain jatkanut matkaa. etpä paljon välitä kanssaihmisistäsi. Sinä ketjun aloittaja teit mielstäni juuri niin kuin toisista ihmisitä välittävä ihminen tekee eli valvoit, että lapsi on turvassa ja ei esim. herää ja tunne hirveää turvattomuutta ja hätäännystä..puhumattakaan siitä, että auto voi lämmetä. Jos näkee laiminlyöntejä ja kääntää sille selkänsä on itse yhtä syyllinen. Vain me aikuiset voidaan taata lapsille turvalliset oli ne sitten omia tai jonkun vieraan lapsia. Teit juuri oikean teon.

kai olen tosissani. Tänään on niin kylmä päivä että lämpötila autossa on ok. Jos auto on lukossa ja vieläpä varashälytin päällä niin lapsi on turvassa.

Enkä usko että lapsi nyt niin hirveää hätäännysta ja turvattomuutta *niisk* tuntee etteikö häntä voi hetkeksi yksin jättää.

Kaltaisenne ovat juuri niitä kun soittelevat viranomaisille aivan turhasta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kuusi