Opettaja menee aamulla 8 töihin.
Onko heillä joka päivä (oppilaiden lähdettyä) jotain töitä n. 16- 16.30 asti?
Kommentit (24)
kymmenisen vuotta opettajan töitä tehnyt aineenopettaja. Olen ollut töissä sekä lukiossa että yläkoululla. Lukiossa varsinainen opettamiseen, arviointiin ja kirjoituksiin menevä työmäärä on suuri. Opetusvelvollisuuteni lukiossa oli 21 h/vko ja nyt peruskoulussa se on 23 h/vko. Mikä tuntuu huomattavasti vähemmältä työmäärältä.
Peruskoulun puolella (jonne olen itse halunnut ja tähdännyt) menee työaikaa puolestaan paljon enemmän oppilaiden asioiden hoitamiseen (luokanvalvojuus, palaverit, huoltajien kanssa juttelu yms.). Itse työpäivät koen peruskoulussa täydemmiksi - täyttä tohinaa aamusta iltapäivään. Lukiolla sai ainakin syödä rauhassa, ei tarvinnut olla välejä selvittelemässä jne.
Itse teen töitä keskimäärin joka arkipäivä 7.30-15. Koeruuhkan aikana korjaan kokeita viikonloppuisinkin.
koska haluan nähdä lapseni, jotka lähtevät illaksi harrastuksiin (joka päivä). Meidän koululla ei ole myöskään paikkaa, missä tehdä töitä. Töitä jatkan illalla kotona. -16
Itse olen työpaikassa, jossa mahdollisuudet tehdä suuunnittelua yms ovat suorastaa erinomaiset. Eikä niillä kotiin kiirehtivillä tosiaankaan ole ollut usein mitään jälkikasvua, jonka luo olisivat sännänneet.
Ja minulla ainakin on luokkaretket, yökoulut, vanhempainvartit, vanhempainillat, koulutukset, opettajainkokoukset, loputtomat palaverit erityisoppilaista, yhteistyö ja keskustelut muiden opettajien kanssa sen jo mainitun oppituntien suunnittelun ja kokeiden laadinnan ja korjauksen lisäksi. Joskus menee iltayhdeksään töiden parissa, mutta open ammatin hyvä puoli on se, että jonain päivänä työ voi todella loppua jo vaikka 14.00!!!
koska haluan nähdä lapseni, jotka lähtevät illaksi harrastuksiin (joka päivä). Meidän koululla ei ole myöskään paikkaa, missä tehdä töitä. Töitä jatkan illalla kotona. -16