Mikä järki 20 lasta?
Miksi lestadiolaisnaisen on pakko synnyttää vaikka 20 lasta ?
Mikä järki on siinä että 80 000 suomalaista on keksinyt pitää ehkäisyä syntinä?
Siis lestadiolaiset, mikä on syy että ette salli ehkäisyä?
Kommentit (85)
Eipä tosiaankaan ole, eikä terveydellisistä syistä ehkäisyn salliminen tosiasiassa pidä paikkaansa
http://freepathways.wordpress.com/2010/06/09/jumalako-nujertaa/
Moni vanhoillislestadiolainen mielellään yrittää antaa ulospäin inhimillisemmän kuvan liikkeensä opeista kuin mikä on tosiasiallinen naisen osa.
Itse vanhoillislestadiolainen lastensuojelun tutkija Johanna Hurtig on nostanut esiin sen, että naisten heikko asema, suuret perheet ja ahdistunut suhtautuminen seksuaalisuuteen ovat yksi osatekijä siinä, että vanhoillislestadiolaisessa liikkeessä esiintyy laajaa lasten seksuaalista hyväksikäyttöä.
Näin Hurtig Helsingin sanomien haastattelussa:
"Onko liikkeessä mielestäsi piirteitä, jotka voivat tuottaa hyväksikäyttöä?"
Hurtig: "Olen syiden pohtimisessa vasta alussa. Uhrien kokemuksista nousevat esiin anteeksiantamuksen vääristymät ja isojen perheiden väsymys. Lasten voi olla vaikea saada riittävästi aikuisen huomiota ja tulla tietoisiksi oikeuksistaan, kun he kasvavat isossa joukossa. Uupuneet vanhemmat eivät aina jaksa aistia lasten tarpeita ja vointia."
"Myös naisen asemalla, seksuaalisuuteen liittyvillä rajoituksilla ja voimakkaalla yhteisöuskolla voi olla vaikutusta. Kun yhteisö koetaan pyhäksi, sen rakenteita ja käytäntöjä ei tarkastella kriittisesti. Sinne voi piiloutua äärimmäistä pahaa."
Koska ehkäisykiellolla ei ole mitään hengellistä perustusta, nämä lestadiolaisnaiset eivät luonnollisesti pysty sitä perustelemaan.
"Minusta vain tuntuu siltä" on lähinnä se argumentti.
Mutta kyse onkin enemmän vain elämäntavasta. Kulttuurista joka yhteisössä vallitsee. Ja kulttuuri muuttuu, se voi muuttua pikkuhiljaa.
jos tuttavasi vl-liikkeestä arvostelee liikettä esim. netissä, sanotko hänelle Jumalan terve seuroissa?
Moni voi silti tervehtiä, mutta henkilö pudotetaan rangaistuksena pois luottamustehtävistä rauhanyhdistyksellä. Tai jos hän on pappi, häneltä voidaan evätä lupa saarnata rauhanyhdistyksen varaamassa jumalanpalveluksssa kirkossa
http://freepathways.wordpress.com/2011/02/23/alaranta-ja-linjama/
Onneksi nykyisin palkitaan myös sellaisia jotka ovat todella tukeneet ja auttaneet lapsia, eivät vain itse synnyttäneet valtavasti.
Synnyttämisestä ei tarvi ketään palkita.
että yleisimmät perustelut ovat, että Jumala on elämän ja kuoleman Herra. Ja että Jumala sanoi, että lisääntykää ja täyttäkää maa. Näistä ne perustelut on jollakin (ihmeellisellä) tavalla etsitty...
Jumala tarkoittanut että kenenkää tarttee sitä yksin tehdä
jos MIEHEN pitäisi olla raskaana ja synnyttää lukemattomia kertoja jopa terveytensä varjolla niin lestadiolaisilla ei olisi ehkäisykieltoa. kaikki naisisia koskevat kiellot ja jopa epäinhimilliset säännöt on miesten laatimia niillä ei ole mitään tekemistä itse uskonnon kanssa.
Totta!
Vl:t ovat omassa liikkeessään eritätin auktoriteettiuskoisia. Heistä kukaan ei pane vastaan vaikka seurapuhuja tahi SRK:n puhujienkokous opettaisi meille päin prinkkalaa!
Sellaisia pelkureita on muuten valtaosa ihmisistä, se on on ihmisluonto.
http://freepathways.wordpress.com/2011/05/07/tottelevaisuuskoe/
jos MIEHEN pitäisi olla raskaana ja synnyttää lukemattomia kertoja jopa terveytensä varjolla niin lestadiolaisilla ei olisi ehkäisykieltoa. kaikki naisisia koskevat kiellot ja jopa epäinhimilliset säännöt on miesten laatimia niillä ei ole mitään tekemistä itse uskonnon kanssa.
Satavarmasti näin!
eiks toi lasten tekokin oo keino elättää itsensä?
Tuskin, kyllä siitä enemmän kuluja on kuin tuloja. Ainakin toisen täytyy tienata.
>> Joskus ottaa päähän kun tuntuu et jotkut ihmiset kuvittelevat että jos naisella on vaikka kymmenen tai yli lasta, hän on alistettu ja pakotettu synnytyskoneeksi.
Lestadiolaisen naisen ikioma valintako?
Lapsi ei voi valita vanhempiaan. Kuinka moni lapsi valitsisi ankaraan herätysliikkeeseen kuuluvat esim. lestadiolais-vanhemmat, jos voisi valita?
yksikään lestadiolainen ei ole uskaltanut vastata minun kysymykseeni koskien kohdunulkoista raskautta. Luulen kuitenkin, että koska lestadiolaisilla on paljon raskauksia hekään eivät ole välttyneet kohdunulkoisilta raskauksilta.
Siksi kysyisinkin, onko lestadioliaisella oikeus keskeyttää kohdunulkoinen raskaus eli tehdä abortti mikäli lapsi ei kasvakkaan kohdussa? miksi näin saa puuttua, kun tiedetään että Jumalan kädessä on ihmisen henki ja että maailmassa on syntynyt muutama vauva joka on kasvanut raskauden ajan kohdun ulkopuolella. Tosin useampia äitiä sitten kuolee kohdunulkoisen raskauden aiheuttamaan verenvuotoon-.
siis sinä lestadiolainen joka olet hoitanut kohdunulkoisen raskauden pois, oletko mielestäsi ottanut vallan elämästä itsellesi? tehnyt abortin?
kirjoittanut näihin vl-ketjuihin mutta nyt kirjoitan.
Olen 30-vuotias vl-nainen, kolmen lapsen äiti. Ja olen ehdottomasti sitä mieltä, että liikkessämme tarvittaisiin kiihkotonta ja asiantuntevaa keskustelua aiheesta "ehkäisy".
Miksikö? Siksi, että tarvittaisiin paljon enemmän tietoa siitä, mitä pieni lapsi tarvitsee ja mihin hänellä on oikeus siitä syystä, että hän on tähän maailmaan syntynyt. Tosiasia on, että monet suurten perheiden vanhemmat ovat usein väsyneitä ja uupuneita. Lapsia kyllä rakastetaan, mutta tietenkään ei aika eivätkä voimat riitä kaikkien tarpeisiin vastaamiseen. Ja kuitenkin, jokaisella lapsella on oikeus tulla kuulluksi, nähdyksi, tuntea olonsa rakastetuksi, tuntea olevansa vanhemmilleen ilo eikä taakka. LApsella on oikeus saada jakamatonta huomiota vanhemmiltaan. Lapsella on oikeus saada kasvatusta, saada arkipäivään rutiineja ja rytmiä, oppia mikä on oikein ja väärin.
Liian paljon on perheitä, joissa lapset hyppii seinille ja joissa lapset elää kuin pellossa. Heitä kyllä rakastetaan, he saavat puhtaat vaatteet ja ruokaa, mutta vanhempien voimat eivät enää riitä kärsivälliseen ja oikeudenmukaiseen kasvatustyöhön. Suviseuroissa alle 10v lapset saattavat kulkea puolille yötä kavereidensa kanssa seurakentällä ilman vanhempiaan - tämän voisi rinnastaa heitteillejättöön ja tästä voisi tehdä lastensuojeluilmoituksen!
Aivn toinen kysymys on "itsekkyys", josta puhutaan. Mutta haluaisin herättää keskustelua lapsen oikeuksista tässäkin yhteisössä. Jotkut perheet onnistuvat toki kasvattavaan lapsensa hyvin vaikka lapsia olisikin paljon, mutta enenevässä määrin tilanne on juuri tuollainen, mitä yllä kuvailin.
Liikkessämme lapsia pidetään arvossa ja kasvatustyöä nähdään tärkeänä ja arvokkaana. Juuri siksi pitäisi tunnustaa, että me vl:t emme ole yli-ihmisiä, jotka pystyvät oikeasti käymään töissä, tekemään kotityöt sekä todella kasvattamaan siinä sivussa 10 lasta. Harva siihen pystyy.
Meillä ehkäistään, juuri näistä syistä. Haluan antaa lapsilleni muutakin muistoa kodista kuin väsyneet äidin ja isän. Haluan, että lapseni ei ikinä tunne oloaan taakaksi minulle tai isälle, haluan suoritua kasvatustyöstä niin hyvin kuin mahdollista. Toivon, ettei lapsilukumme jää tähän. Seuraavan lapsen aika on sitten, kun olemme taas valmiita vauva-ajan väsymykseen ja raskauden vaivoihin- ja sitten kun tunnen etteivät lapseni kohtuuttomasti joudu kärsimään siitä että perheessä on (taas) vauva. Olen itse taipuvainen synnytyksen jälkeiseen masennukseen, enkä näe miksi minun pitäisi vaipua psykoosiin ennen kuin "saisin" ehkäistä. Koska minulla jo on lapsia, minun tehtävänäni on antaa heille äiti joka ei ehdoin tahdoin vie itseään sairaalan osastolle makaamaan.
Ihan kuin olisi ollut minun näppäimistöltä. Ajattelen juuri samalla tavalla.
Itse olen 32v, viiden äiti. Minä myös haluan olla mahdollisimman hyvä ja jaksavat äiti. Se ei mitenkään onnistuisi jos olisi Kokoajan uusi vauva.
Seksielämäkin toimii tällä hetkellä eriittäin hyvin.
Kyllähän sitä hengissä selviää mutta ei ole kovin ihmisarvoista elämää.
Tällä hetkellä ollaan tosi onnellisia ja parisuhde voi hyvin ja sitä kautta koko perhe.
Sitä myös ihmettelen kun joku vl sanoo et seksi on nykyään ihan yliarvostettua.
Minulle/meille seksi on todellinen voimavara tässä elämässä.
Olen samaa mieltä seksin tärkeydestä kanssasi. Seksin puute heijastuu koko suhteeseen, vaikka kumpikin tekisi parhaansa sen eteen ettei tuntuisi missään. Meillä mun raskaudet aiheuttaa sen, että lähes koko raskausaika on ilman seksiä. Mies ymmärtää eikä painosta, mutta mua henk koht stressaa se aivan älyttömästi. Seksi on niin tärkeää että hajoan henkisesti vielä enemmän kun en raskauden takia fyysisesti siihen pysty.
Olisipa mukava vaihtaa muutama sana kanssasi ihan rauhassa ;)
t. 87
Juupa juu, tais loppua perustelut.