Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Luvallinen teko työnantajalla?

Vierailija
13.07.2025 |

Saako työnantaja ottaa työntekijän henkilökohtaisen puhelimen pois työpäivän ajan? Tällä keinolla perusteltiin työtehokkuutta ja työnsujuvuutta ilman häiriötekijöitä. Kyseessä iso tehdas Suomessa. Ihmettelen käytäntöä ja sitä onko ihan oikea linjaus työpaikalla? 

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saa. Jossain tehtaissa tuo kuuluu yleiseen turvallisuuteen. Jos puhelin häiritsee työntekoa ja aiheuttaa riskin, sitä ei saa pitää päällä. Jos työntekijä edelleen rikkoo kieltoa, puhelin otetaan pois.

Vierailija
2/11 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietenkin ta. saa määrätä ettei puhelin ole taskussa hallilla. Kokonaan pois kerääminen kuulostaa erikoisemmalta, mutta sen laillisuuteen en osaa ottaa kantaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole tehtaassa työssä. En ole koskaan ollut.

Vierailija
4/11 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos puhutaan ihan fyysisestä pois ottamisesta, niin se riippuu ihan tapauksesta.

Mutta yleisesti ottaen, työnantajalla on direktio-oikeus, eli jos työnantaja sanoo että työpaikalle ei tuoda omia puhelimia, se on täysin ok. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

T. Luottamushenkilö ja työsuojeluvaltuutettu

Vierailija
5/11 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En laula kenenkään tehtaan lauluja. 

Vierailija
6/11 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei saa, ei lapsilta koulussakaan saa ottaa

Vierailija
7/11 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen ollut työpaikassa, missä omaa puhelinta ei saanut tuoda työtiloihin ollenkaan. Tauolla sai käyttää puhelinta, kun poistui työtiloista. Puhelimet säilytettiin työtilojen ulkopuolella.

Jos jollain oli akuuttitarve saada mut kiinni työpäivän aikana, niin neuvottiin, että voi ohjeistaa soittamaan esimiehen tstonumeroon. 

Luulen, että suurin syy kännykkäkieltoon oli niissä olevat kamerat. Liian suuri turvallisuusriski.

Vierailija
8/11 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ei ole mitään aavistusta, mitä laki sanoo tästä asiasta jos mitään. Maalaisjärjen tasolla on kyllä ymmärrettävää, että voi olla tiloja joihin puhelinta ei saa viedä. Ollakseen reilu, pitäisi tällaisesta säännöstä mun mielestä kertoa etukäteen (mielellään jo ennen työsopimuksen allekirjoittamista), tarjota työntekijöille turvallinen paikka säilyttää puhelinta työpäivän ajan, ja jos mahdollista niin sopia jokin poikkeusjärjestely esim. sen varalle jos odottaa vaikka terveydenhuollosta jotain puhelua tiettynä päivänä. Ja jos on jokin kamera/vakoilujuttu, niin saako tyhmäpuhelimen tuoda jos on tarve olla tavoitettavissa? Jos sääntö on uusi, niin se pitäisi kertoa etukäteen kohtuullisella varoitusajalla, koska se tulee voimaan. Mutta jos tällaiset on huolehdittu, niin mun mielestä on täysin ok työnantajalta kieltää puhelimet. Fyysisestä pois ottamisesta en tiedä. Eikö voisi vain komentaa työntekijää viemään puhelin pukkariin?

Vierailija
9/11 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työnantaja voi määrätä ettei puhelinta saa ottaa työtiloihin. Se on sitten varoitukset ja työsuhteen purku, jos tätä ei noudateta. 

Vierailija
10/11 |
13.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos puhutaan ihan fyysisestä pois ottamisesta, niin se riippuu ihan tapauksesta.

Mutta yleisesti ottaen, työnantajalla on direktio-oikeus, eli jos työnantaja sanoo että työpaikalle ei tuoda omia puhelimia, se on täysin ok. Kenen leipää syöt, sen lauluja laulat.

Haitappa ihrapillu vi##u.

T: työsuojelupäällikkö, työnvieroksuja

Vierailija
11/11 |
14.07.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Haitappa ihrapillu vi##u.

T: työsuojelupäällikkö, työnvieroksuja

Miten tuo haistattelu liittyy tähän? Kyseessähän ei ole mikään mielipideasia edes. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän viisi kolme