Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko kellään lyhennettyä työaikaa tekevällä työsuhdeautoa??

Vierailija
02.05.2011 |

Miten palkkauksesi silloin menee?

Eli jos esim. ennen rahabruttopalkkasi ois ollut 3t eur + autoetu verotusarvoltaan 500 eur, miten on rahabruttopalkkasi hoitovapaalla ollessa, ja saako autoa käyttää vapaasti?

(Eli jos teet esim. 4 pv työviikkoa, saatko käyttää silloinkin?)

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

ärsyttää vaan, että silloin rahaa jää niin vähän jo käteen (kun rahapalkka pienenee suhteessa enemmän kuin työajan lyhennyksen verran, ja pitää maksaa siitä vielä täyden autoedun verotusarvo), että en enää pysty lyhyttä viikko tekemään :(.

Ja täysi viikko on ihan liian raskas nyt heti töihinpalatessa; mahdollisuus tehdä sitä on niitä syitä, miksi en ole hakenut uutta työtäkään vaan yritän kitkuttaa vanhassa.

(Kun uudessa duunissa ei väh. puoleen vuoteen tartte työnantajan suostua tuohon järjestelyyn.)

Ja meillä kuitenkin on pakko olla se työsuhdeauto... :(.

Ja jos saisikin sovittua, että käyttäisin omaa autoa, niin se on bruttona aika iso palkanalennus (koska ne tuskin kompensoisi sitä edun menetystä mitenkään, kuten kyllä tehdään monissa muissa firmoissa, että verotusarvon verran nostetaan rahapalkkaa.)

Pitkässä juoksussa bruttokin vaikuttaa esim. eläkkeisiin, mahd. tuleviin äitiyspvrahoihin jne. ...

ap

Vierailija
2/5 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka 100% varmasti EIVÄT pidä paikkaansa. AUtoetu ei ole mitenkään sidottu työpäiviin eikä käyttäjään. Esim. minä voin ihan vapaasti ottaa töistä leasarin, jota kuitenkin mieheni käyttää niin arkena kuin viikonloppunakin. Ei ole olemassa mitään tuon tyylisiä rajoituksia auton käytölle :-D

Luultavimmin verotus ym. menevät todellisuudessa vaihtoehto b):n mukaisesti, joskaan en pitä a):ta mitenkään mahdottomana sitäkään. Kannattaa soittaa omaan HR:ään ja kysyä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
03.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

jotka 100% varmasti EIVÄT pidä paikkaansa. AUtoetu ei ole mitenkään sidottu työpäiviin eikä käyttäjään. Esim. minä voin ihan vapaasti ottaa töistä leasarin, jota kuitenkin mieheni käyttää niin arkena kuin viikonloppunakin. Ei ole olemassa mitään tuon tyylisiä rajoituksia auton käytölle :-D Luultavimmin verotus ym. menevät todellisuudessa vaihtoehto b):n mukaisesti, joskaan en pitä a):ta mitenkään mahdottomana sitäkään. Kannattaa soittaa omaan HR:ään ja kysyä.

ja olen eka tapaus ylipäänsä joka pyytää mitään vapaita...

Ja liitosta kun kysyin, niin siellä joku nuori suht tietämättömän kuuloinen "lakimies" höpisi vaan jotain vaihtoehtojen c ja d tapaista... joissa ei mitään järkeä mielestäni.

Ajattelin että jos ei a) onnistu (kuten luulisin että monella käytännössä on, mutta miksei täältä av:ltä nyt löydy ketään!?), niin sitten neuvottelisin b:n mukaan, tosin luulen että sitten ei enää pärjätä :(.

ap

Vierailija
4/5 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

mies on pitänyt useampaan pätkään perhevapaita, ja hänellä on täysi autoetu. Työnantajan kanssa on sovittu, että auto on käytössä myös perhevapaiden aikana.

Verotusarvo pidätetään (tietysti) kokonaisuudessaan (meillä n. 650 €/kk). Joinakin kuukausina nettopalkka onkin ollut sitten aika pieni...

Vierailija
5/5 |
02.05.2011 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli sitä on alennettu just vain hoitovapaan verran.

Nythän on 3 vaihtoehtoa, joista tylsiltä tuntuvat b, c ja d kuitenkin ilmeisesti ihan laillisia:

a) (mikä mun mielestä olisi "kohtuullinen".)

- saa käyttää autoa vapaasti kuten ennenkin (vaikka tekiskin 6 h päivää, tai vaikka oliskin 1 pv viikossa vapaata saa käyttää silloinkin).

Rahapalkka esim. 3000 eur -20% (työajan lyhennys) = 2400 eur.

Tästä maksetaan verot tietty 2900 eur tulojen mukaan (jos luontaisedun verotusarvo 500).

b)

- katsotaan KOKONAISbruttoansiota ennen osittaista hoitovapaata = raha 3000 + autoedun verotusarvo 500 = 3500. Tästä 80% = 2800 eur. Ja siitä bruttoansiosta autoedun arvo 500, joten bruttorahapalkka olisi vain 2300. (Josta maksetaan verot kuitenkin 2800 euron mukaan...)

c)

- palkat kuten a, mutta pitäisi maksaa työnantajalle jotain kompensaatiota auton käytöstä vapaapäivänkin aikana, esim. 1/5 leasingmaksun hinnasta tms. (just joo, leasarimaksut on yli 1000 eur kuussa...)

d)

- autoa ei saa käyttää sinä ylimääräisenä vapaapäivänä (no väh´än hankalaa, miten sitten ed. iltana töistä tulo kotiin ja seur. aamuna meno. Mulla melko pitkä työmatka ja julkiset ei kulje mitenkään järkevästi.)

ap