8v tyttö haisee hieltä ja hiukset rasvoittuvat nopeasti, onko neidillä alkanut murrosikä nyt jo?
onhan tämä pelottavaa ja jännittävää äidille saatikka tyttärelle... ihan uusi juttu, että näin aikaisin tulee jo noita murrosiän merkkejä. olen vain lukenut, että murrosikä alkaa aikaisemmin, mutta en nyt osannut kuvitella sen tapahtuvan mun lapselle.. ei kai ne kuukautiset vielä välttämättä ala??
Kommentit (38)
tytöllä on pari karvaa alapäässä ja rinnat jotenkin muuttuneen näköiset. Ylpeänä esitteli niitä paria karvaa kun oltiin saunassa, itse olin kyllä aika ihmeissäni. Hiukset rasvoittuvat ja hiki haisee. Tyttö täyttää elokuussa 8 v. Pitäisiköhän lääkäriin ottaa yhteyttä?
Meillä 9v tyttö, jonka hiki todella haisee (isoveljensäkin valitti hajusta) ja hiuksetkin rasvoittuvat suht nopeasti. Olen enemmän pitänyt näitä lapsen talirauhasten toiminnan ominaisuuksina kuin murrosiän merkkinä.
Tyttö on pienikokoinen ja kaikkea muuta kuin murrosikää lähestyvän näköinen. Itse asiassa tyttö treenaa telinevoimistelua ja luulisin että sillä tahdilla murrosikä tulee myöhästymään normaalistakin.
Eli en osaa pitää noita kysyttyjä asioita murrosiän merkkinä. Siinä tapauksessa minullakin olisi koko iän kestävä murrosikä...
meillä lääkäri sanoi, että tuon ikäiselle ei aloiteta estolääkitystä, koska on normaalia.
Nyt ekalla, hiukset rasvoittuu myös nopeammin. Tärkeintä on, ettei tule mitään kasvupyrähdyksiä, eli luustoikä vastaa oikeaa ikää.
mulla oli 10-vuotiaana jo menkatkin..
Meidän 10-vuotiaalla pojalla on selvästi joku hormoonihana auennut. Sitä ei saa enää halia ja kun televisiossa on hyvännäköisiä naisia, sen nurkasta kuuluu heh heh heh. Osan jo ennakoida sen, kun mimmi tulee ruutuun, heh heh heh :DD.
8-vuotiaana alkoi meidänkin tytöllä. Hiukset alkoi rasvoittua niin että päivittäin pitää pestä, rintojen kasvu alkoi (valitti kipeitä "mokkuloita" nä'nneissä alkuun), valkovuoto alkoi. Samoin karvoitusta on tullut. Tämä kaikki nyt puolen vuoden sisällä. Soitin koulun th:lle, sanoi että aikaista, mutta ihan normaalia. Kuukautiset kuulemma (vasta) parin vuoden sisään odotettavissa, koska isoa kasvupyrähdystä pituudessa ei kuitenkaan vielä ole tullut.
Ja oli yllätys mullekin, itse kehityin myöhään.
Voi luoja. Itselläni alkoivat karvat ja rinnat kasvaa noin 9-10 vuotiaana. Tämä tapahtui 1970-luvulla, enkä ollut ainoa. Olin myös alipainoinen. menkat alkoi 11 vuotiaana. Osta sille lapsellesi antiperspiranttia.
Mun tytöllä hiki alkoi haista ekaluokalla, otettiin käyttöön joku kiva tyttöjen dödö. En sanonut tytölle koskaan, että haisee hieltä tai mitenkään pahalta, vaan muistutin dödön käytöstä, jotta tuoksuu puhtaalta ja raikkaalta.
Karvoitusta alkoi tulemaan noin 10-vuotiaana. Nyt 13-vuotiaana vielä ei rintoja eikä menkkoja.
Eli yksistään hiusten rasvoittumisesta tai hien hajusta ei kannata huolehtia, ei välttämättä kerro yhtään mitään lapsen kehityksestä.
Neiti,NEITI, MEIDÄN NEITI, yöööööööök
Mielenkiintoinen teoria, että hiukset rasvoittuvat ja hiki haisee, kun lapsi syö kouluruokaa. Jos näin olisi, niin kylläpä koulussa olisi melkoinen löyhkä!
Voimakkaat mausteet voivat saada hien aikuisella haisemaan, mutta eihän kouluruuassa ole juuri muuta kuin suolaa ja pippuria.
Onko väitteen esittäjällä antaa linkkejä tieteellisiin tutkimuksiin?
Ei ole. Keskusohjauttu murrosikä tulee, kun kasvuspurtti ja alapääkarvoitus tulevat.
[quote author="Vierailija" time="02.05.2011 klo 14:15"]Jos rinnat alkavat kasvaa tai tulee häpykarvoitusta 8-vuotiaana, niin sitten on syytä ottaa yhteyttä lääkäriin, koska kyseessä voi olla liian varhainen puberteetti. Sitä pyritään sitten estämään lääkehodolla.
[/quote]
Idiootti, on täysin normaalia jos 8-vuotiaalla on murrosikä, joskin se on suht harvinaista, että kuukautiset alkavat siinä iässä, mutta normaalia sekin on. Missä maailmassa oikein elät, luuletko että lapsuus jatkuu 15-vuotiaaksi asti? Ei todellakaan, lapsen viaton mielikin alkaa murentua siinä 9-vuotiaana. Eivät vanhemmat tiedä kaikkea lapsestaan, vaikka niin luulevatkin.
Minun mummilla alkoi kuukaitiset 9-vuotiaana. Ei siinä mitään jos sinunkin tyttärellä myös. Jotkut vain ovat erilaisia kuin toiset ja joutuvat kasvamaan isoiksi tytöiksi aikasemmin. Ei se maailmaa kaada vaan sen kanssa on vaan sopeuduttuva elämään.
Esimurrosikä, ei vielä itse murrosikä. Nykyään on ihan yleistä, että tytöillä alkaa muutokset jo tuossa vaiheessa. Meillä 7v poika haisee jo hieltä, mutta muita muutoksia ei ole tullut. Terkan mukaan täysin normaalia.
Vierailija kirjoitti:
Minun mummilla alkoi kuukaitiset 9-vuotiaana. Ei siinä mitään jos sinunkin tyttärellä myös. Jotkut vain ovat erilaisia kuin toiset ja joutuvat kasvamaan isoiksi tytöiksi aikasemmin. Ei se maailmaa kaada vaan sen kanssa on vaan sopeuduttuva elämään.
Kasvu saattaa loppua liian aikaisin jos menkat alkaa ihan lapsena.
Google kertoo, että murrosiän normaali alkamisikä on 8-12 v.