Tehdäänkö teidän perheessä käsitöitä? Miksi tai miksi ei, perustele vastauksesi!
Kommentit (38)
Mies ei harrasta, lapsi on vielä pieni ja minun käsitöilleni ei ole tilaa(huonekalut, entisöinti jne)
Oonks mä ainut, joka ajatteli otsikkoa lukiessaan, että kyse on vähän muista käsitöistä :D Mut joo, kyllä tehdään sekä niitä virkkaustöitä että niitä toisiakin käsitöitä. Ja kumpiakin käsityölehtiä löytyy kaapeista ;D
tehdään, silloin kun on ylimääräistä aikaa. Sukkien kutomisen jätän lapsen mummoille, mutta muut lajit kiinnostavat. On kiva saada jotain näkyvää ja kaunista tehtyä itse, ihan pelkkiä koristeita en yleensä näpertele kuin miniatyyrikoossa, muut ovat käyttöesineitä ja vaatteita.
Tai lähinnä minä teen ja olen aina tehnyt. Ompelen suurimman osan lasteni vaatteista itse, samoin itselleni jotakin. Kaikki sisustustekstiilit teen itse. Myös neulonta, virkkaus ja mattojen kutominen on kivaa.
Teen itse, koska se on mukavaa. Itse tehden vaatteista saa sopivia ja uniikkeja. Pidän myös käsityöblogia, joten saan jaettua ilon omien kätten töistä muidenkin kanssa.
Minä ompelen, neulon, virkkaan ja kehrään, mies tekee puu- ja metallitöitä. Syynä se, että molemmat teemme ns. ajatustyötä, ja käsillä tekeminen tuo elintärkeää vaihtelua elämänrytmiin.
minä virkkaan, neulon ja ompelen. Lapsille jotain pieniä juttuja, leluja ja vaatteita. Itselle samoin, myssyjä tms. Tiskirättejä ja mattoja olen virkannut. Ompelen pieniä sisustustekstiilejä ja esiintymisvaatteita.
Sitten teen pieniä tuunaus/ nikkarointijuttuja. Mies kasaa tietokoneita, ehkä senkin voi jonkinlaiseksi käsityöksi laskea.
Huvin vuoksi tehdään pääasiassa. Jonkun verran myös piheuden takia: en välttämättä raaski ostaa jotain kalliita juttuja jos osaan tehdä samanlaisen itse. Samoin esiintymisvaatteisiin ei viitsi tuhlata kun niistä saa niin vähän palkkiota, että tulos on äkkiä plus-miinus nolla jos alkaa ostelemaan kaikkea.
Neulotaan, virkataan, askarrellaan ja piirretään ym. Tehdään myös puutöitä. Osaan myös kutoa ja ommella. Hauskaa se on ja osaa arvostella mikä on hyvää jälkeä ja mikä ei. Myös kaunis käsiala on tärkeä. Tykkään toteuttaa omia ideoitani käsitöillä. Olen tehnyt mm. sohvan.
mitä ovat kepparit? :)
Suurin syy, etten osaa. Toiseksi, ei ole halua. Tyttö tekee kyllä, mm. keppareita. Niissä kyllä auttelen välillä.
Jos on tarvetta, niin neulon villasukkia ym. Mutta vain jos on tarve.
En ymmärrä "paskartelua", eli kotiäitien ajanvietettä jolla täytetään koti turhanpäiväisellä krääsällä.
Joskus kavennan tai lyhennän jotain vaatetta.
Ennen neuloin sukkia, tein ryijyjä, pitsiliinoja, pitsipeitonkin, villapaitoja, ja vaatteitakin, mm. 18v aikana tein lähes joka viikko jonkinlaisen uuden mekon/hameen tai paidan itselleni.
Esikoiselle neuloin villavaatteet ja sukat vielä.
Ei ole enää työssäkäyvänä aikaa, eikä jaksamista. Helpommalla ja samalla rahalla saa kaupasta.
Sen verran yritän tehdä jotain joskus, että lapset saa mallin ja oppivat itsekin.
Minä teen ennen kaikkea: virkkaan, neulon, ompelen, kirjon, kehrään, nyplään. Vaatteita pääosin. Ai niin ja hopeatöitäkin vähän.
sekä työkseni että harrastuksena ja lapsikin alkaa innostua ompelukuvista ja virkkauksesta ja askartelusta ja nikkaroinnista... :)
Miksi? Koska omilla käsillä tekeminen on ihaninta mitä on, rakkauden lisäksi. :)
Varsinkin metallityöt on mulle henkireikä arjessa.
Neulon myös sukkia, lapasia ja muuta kivaa. Aikaisemmin ompelin paljon, mutta se on jäänyt taka-alalle viime aikoina.
Mulle käsitöiden tekeminen on tullut geeneissä, kaikki isovanhempani ovat olleet kovia käsityöihmisiä.
mies tekee vain hyötykäsitöitä; laituri, terassi jne.
Kukin paskarrellaanko niin paljon kuin tarpeelliseksi näkee, mutta pliis, pitäkää hengentuotteet itse. En kaipaa enää ainuttakaan kaitaliinaa tai taulua.
Aina käsityä on tämän talon rakentaminen ja nyt sitten normaalit huoltotyöt yms.
Käsityöt ei kiinosta minua, eikä lapsiakaan
Minä virkkaan liinoja/verhoja, ompelen vaatteita/verhoja.
Mies rakentaa harrasteautoaan.
Lapset eivät osoita kiinnostusta käsitöihin, ainakaan vielä.