Te lapsenne kastamattomat: kun lapsenne kuolee, kuka puhuu hautajaisissa?
Jos se lapsi vaikka laskee pulkalla auton alle, niin millaiset ovat hautajaiset? Aivan varmasti kutsutte sinne papin, "ettei suvun mummot loukkaannu".
Mietin vaan, että onko näillä, jotka jättää lapsen kastamatta, oikeesti pokkaa olla kirkosta ulottumattomisssa, esim lapsen kuoltua, vai pyydetäänkö silti sitä pappia sinne, kerran vainaja on lapsi?
Kommentit (88)
vaikka helluntailaispappi. Ei tarvi luterilaisen tekopapin tulla puhumaankaan.
minun viestiini, joka oli yllä (nro) 40, niin en viitannut hautaustilaisuuteen, vaan ihan konkreettisesti siihen paikkaan, johon ruumis haudataan. Mihin ap neuvoisi ateisteja hautaamaan ruumiit?
vaikka helluntailaispappi. Ei tarvi luterilaisen tekopapin tulla puhumaankaan.
minun viestiini, joka oli yllä (nro) 40, niin en viitannut hautaustilaisuuteen, vaan ihan konkreettisesti siihen paikkaan, johon ruumis haudataan. Mihin ap neuvoisi ateisteja hautaamaan ruumiit?
Ruumiit on haudattu maahan jo kauan ennen kristinuskoa.
ruikutettu paikkaa sukuhaudasta, vaikka vainaja ei ole kuulunut kirkkoon.
Toiseksi on sanottava se, että monella paikkakunnalla se kirkkomaa on ainoa mahdollisuus hautapaikaksi. Vainajaa ei saa haudata kuin siihen tarkoitettuun maahan ja tuhkankin saa sirotella vain (muistaakseni) yhdelle merialueelle koko Suomen vesillä. Muuten tuhka haudataan uurnalehtoon, joka sekin sijaitsee siellä kirkon ylläpitämällä hautausmaalla.
Joten mitä suosittelisit vaihtoehdoksi?
Mutta ai niin. Eihän se käy. Oma hautamaa maksaa. Eikä ole kiva maksaa asioista, joissa pääsee kätevästi freeloadaamaan toisten siivellä. Sori, pääsi unohtumaan!
Että mihin voisi ruumiin haudata?
Käytte ajamaan asiaa, hommaatte lakimuutokset ja sitä hautamaata, mistä itse maksatte joka pennin itse. Hoidatte sinne ihmiset järjestelemään näitä asioita. Miksi tällainen ei kiinnosta? Voisiko joku ateisti vastata?
Kerran kirkoon kuulumattomien määrä kasvaa, miksi ette tee asialle jotain?
Toiseksi on sanottava se, että monella paikkakunnalla se kirkkomaa on ainoa mahdollisuus hautapaikaksi. Vainajaa ei saa haudata kuin siihen tarkoitettuun maahan ja tuhkankin saa sirotella vain (muistaakseni) yhdelle merialueelle koko Suomen vesillä. Muuten tuhka haudataan uurnalehtoon, joka sekin sijaitsee siellä kirkon ylläpitämällä hautausmaalla.
Mutta ai niin. Eihän se käy. Oma hautamaa maksaa. Eikä ole kiva maksaa asioista, joissa pääsee kätevästi freeloadaamaan toisten siivellä. Sori, pääsi unohtumaan!
En mä kuulu mihinkään valtakunnalliseen ateistiliittoon eikä mua todella kiinnosta hautaamisasiat niin paljon, että jonnekin barrikadeille nousisin. Mä elän elämää, en kuolemaa varten. Mikset sä aja asiaa, koska se selvästi sua häiritsee?
Sitäpaitsi eikös kirkkoon kuulumaton maksa siitä hautapaikasta seurakunnalle?
Ihan samat maksut ne ateistitkin varmasti maksaa hautapaikoistaan :D. Että se siitä freeloadaamisesta.
omaiset järjestävät hautajaiset mielensä mukaan, vaikka vainaja ei olisi eläessään kuulunut kirkkoon. Siksi siellä voi hyvinkin olla pappi paikalla, vaikka vainaa olisi vanhan ihminen, vakaumuksellinen ateisti.
En mä kuulu mihinkään valtakunnalliseen ateistiliittoon eikä mua todella kiinnosta hautaamisasiat niin paljon, että jonnekin barrikadeille nousisin. Mä elän elämää, en kuolemaa varten. Mikset sä aja asiaa, koska se selvästi sua häiritsee?
Kristinusko on aina pyrkinyt monopolisoimaan kaikken itselleen. Häät, hautajaiset, nimenannot, jne... Nyt kun monopolit ovat alkaneet murtumaan ja kristinuskon onttous on paljastumassa kansalle, niin uskovaiset ovat takajaloillaan.
"kun ei kiinnosta". Kun asia ei kosketa millään tapaa.
Ateisti, jolla on nippu tekosyitä hihassa, ettei vaan tarvitsisi tehdä mitään. Onkin yllätys:D
Sitten teidän varmaan pitää perustaa se liitto ajamaan hautausasioita, kerran ei kiinnosta. Ei mun tarvi tätä asiaa ajaa, kuulun kirkkoon, ne hoitaa hautausasiat puolestani :)
Kristinusko on aina pyrkinyt monopolisoimaan kaikken itselleen. Häät, hautajaiset, nimenannot, jne... Nyt kun monopolit ovat alkaneet murtumaan ja kristinuskon onttous on paljastumassa kansalle, niin uskovaiset ovat takajaloillaan.
ole käsittääkseni ollut vielä ketään uskovaisia, vaan ateistit villiintyy, koska ne pelkää että joutuvat alkamaan maanostoon ja oikeasti itse kustantamaan vainajiensa hautaamisen 100%, mikä niiden varmaan pian täytyy toivottavasti tehdäkin.
Sinne vaan vapaa-ajattelijoita hautaa hoitamaan, on siinä haravoidessa aikaa ajatella vapaasti, LOL!
"kun ei kiinnosta". Kun asia ei kosketa millään tapaa.
Ateisti, jolla on nippu tekosyitä hihassa, ettei vaan tarvitsisi tehdä mitään. Onkin yllätys:D
Sitten teidän varmaan pitää perustaa se liitto ajamaan hautausasioita, kerran ei kiinnosta. Ei mun tarvi tätä asiaa ajaa, kuulun kirkkoon, ne hoitaa hautausasiat puolestani :)
mun pitäisi alkaa ajamaan tätä asiaa. Mua ei haittaa tulla haudtuksi kirkkomaalle, koska mulle on ihan sama, missä maalliset jäännökseni ovat. Kirkko on halunnut monopolin hautaamiseen, varmaan tulojen takia.
Luulitko sä, että hautapaikka on jotenkin ilmainen? Maksaa se kirkkoon kuuluvillekin.
Sua sen sijaan asia jotenkin tuntuu haittaavan. Yritä kertoa, miksi.
Meidän lapsi kun kuoli niin maksettiin muistaakseni n. 500e siitä hautauksesta. Ja kirkkoon kuulutaan kyllä.
Jos se lapsi vaikka laskee pulkalla auton alle, niin millaiset ovat hautajaiset? Aivan varmasti kutsutte sinne papin, "ettei suvun mummot loukkaannu". Mietin vaan, että onko näillä, jotka jättää lapsen kastamatta, oikeesti pokkaa olla kirkosta ulottumattomisssa, esim lapsen kuoltua, vai pyydetäänkö silti sitä pappia sinne, kerran vainaja on lapsi?
en ole koskaan ollut missaan tekemisissa kirkon kanssa, eika minua itseanikaan ole kastettu. Erikoinen ajatuskin. Hautajaisissa (joita toivottavasti ei tule lapsilleni lapsuudessaan tapahtumaan) puhuisivat varmaankin perheen jasenet tai joku luottoystava tai -sukulainen.
ei ole niin tärkeä asia, että nousisin barrikaadeille. Haudatkoon mihin sitten kuoltuani haluavat.
Monilla vanhoilla hautausmailla on kirkkoon kuulumattomat on haudattu "huonompiin" paikkoihin kuin rangaistukseksi. Yhdellä hautausmalla oikein kiviseen maan. On vain tullut vielä kalliimmaksi kaivella niitä kiviä hautaa varten. ;-D
että Suomen valtio on antanut kaikkien suomalaisten hautaamisen kirkon tehtäväksi ja maksaa siitä kirkolle. Eli valtio siis ostaa kirkolta tämän palvelun. Hautaustoimeen ei käytetä kirkollisveroa. Eli jokaisen hautaus, mihin tahansa uskontokuntaan kuuluvan ja kuulumattoman, kulut maksaa valtio. Kirkollisveron maksaminen ei siis liity tähän asiaan mitenkään.
jossain asiassa ja sitten se osoittanutuu huonoksi ideaksi, niin kyllä sen monopolin purku saa luvan lähteä siitä porukasta joka alunperin järjesti asiat niin että monopoli on itsellä. Mitäs läksitte.
että sellainenhan se on ohjelmanumero.
Kyllä kirkonkin tulee kunnoittaa kirkkoon kuulumattomien toiveta eikä väkisin ryhtyä vetämään jotain veisuitaan. Ja tämä vain siksi että uskonnottomienkin on pakko asioida kirkon kanssa hautajaisjärjestelyissä, kun kirkkolla on monopoliasema hautaamisessa.
Hautoja hoidetaan tasan kaksi sukupolvea, jos enää sitäkään ellei kysessä ole sukuhauta. Sen jälkeen ne jäävät oman onnensa nojaa ja niihin haudataan uusia ihmisiä ja kivet murksataan.
Itse en ole toisten isovanhempieni haudalla käynyt 15 vuoteen kun matkaa on yli 500 kilometriä eikä ole mitään asiaa sinnepäin maata. Toisten isovanhempien hauta jää hoitamatta kun isästäni ja hänen sisaruksistaan jättää aika. Tälle haudalle on matkaa 250 km eikä sinnekään ole itsellä mitään asiaa kun ei sukulaisia asu lähelläkään.